Bezpłatna konsultacja

Wpływ danych strukturalnych na ruch z wyszukiwarek. Przykład bdsklep.pl

Dane strukturalne a ruch na stronie

Wielokrotnie spotykaliśmy się z różnymi teoriami na temat tego jaki wpływ na wyniki organiczne mają dane strukturalne. Niedawno w jednym ze studiów przypadku pokazaliśmy jak mogą popsuć wyniki – DANE STRUKTURALNE W SKLEPIE INTERNETOWYM – WIELKA MOC TO WIELKA ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Jednak czy mogą też poprawić ruch na stronie internetowej?

Tak!
Teorie, z którymi się spotkaliśmy były bardzo skrajne. Od tego, że dane strukturalne nie mają żadnego wpływu na ruch w sklepie internetowym, po mówiące o tym, że poprawna instalacja potrafi poprawić wyniki na każdym polu. Postanowiliśmy we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania, a także Bardzo Dobrym Sklepem (bdsklep.pl) sprawdzić jak wygląda to naprawdę!

Prace techniczne na stronie internetowej

Przy rozpoczęciu prac nad eksperymentem sklep nie posiadał działających danych strukturalnych – zarówno w starych standardach, jak i w obowiązującym obecnie schema.org. W kodzie sklepu internetowego zidentyfikować można było szczątkowe dane strukturalne, było tam widać zarówno kod charakterystyczny dla data-vocabulary.org jak i dla schema.org.

W związku z tym nasze prace rozpoczęliśmy od zidentyfikowana zastanego kodu HTML na karcie towaru oraz danych widocznych w Search Console, a także wskazania standardu schema.org jako zdecydowanie najlepszego dla danych strukturalnych oraz określenie, które elementy są niezbędne do zaobserwowania efektu dla sklepu w wynikach wyszukiwania. Po wprowadzeniu rekomendowanych zmian obserwowaliśmy kompletność danych na karcie towaru i postęp w indeksacji danych w Search Console.

danestrukturalne3.png

Efekt

Wykonane prace zaowocowały poprawnym zainstalowaniem danych strukturalnych w tym również coraz istotniejszego w sprzedaży internetowej numeru GTIN. Poprawna indeksacja danych zakończyła się z końcem października, co pozwoliło nam przeprowadzić test w okresie od listopada 2015 do końca stycznia 2016 roku. Ze względu na ”gorączkę świątecznych zakupów” odrzuciliśmy z wyników grudzień porównując listopad do stycznia, mimo że w większości przypadków pierwszy miesiąc tego roku jest dla sklepów okresem gorszym – wyszukań jest mniej, a przez to i ruch w sklepach internetowych jest mniejszy.

Wprowadzenie zmian pozwoliło osiągnąć WYRAŹNE WZROSTY WE WSZYSTKICH ISTOTNYCH CZYNNIKACH, tzn. liczbie przejść, wzroście klikalności (CTR), a także średniej pozycji sklepu intrnetowego. Wartości te osiągnęły bardzo satysfakcjonujący poziom również na urządzeniach mobilnych.

Wzrost liczby wyświetleń w tym czasie wyniósł 4,55%, a wzrost klikalności aż 9,90%. Dla każdej strony wzrost liczby wejść o około 10% jest warty wiele, lecz gdy połączymy to z już dobrze wypromowanym sklepem osiągamy odczuwalny wzrost w wartości sprzedaży. Zdecydowanie najmniejsze zmiany odczuliśmy w średniej pozycji sklepu, która wzrosła na przestrzeni 3 miesięcy jedynie o 0,3, co można zrzucić na inne działania podejmowane w tym okresie przez sklep.

Tak jak wspominaliśmy, istotne wzrosty zaszły również w ruchu mobilnym. Tutaj poprawna instalacja Rich Snippets spowodowała wzrost klikalności o 11% i wzrost pozycji o 1,3 w rankingu.

danestrukturalne-3.png

Wnioski po wprowadzeniu optymalizacji w sklepie

Potwierdziły się zatem teorie, że instalacja danych strukturalnych sprzyja rozwojowi ruchu organicznego w sklepie internetowym. Przeprowadzony test wskazał wzrosty przede wszystkim w obszarze klikalności, co bezpośrednio prowadzi do wzrostu ruchu. Oczywiście bez odpowiednich pozycji na wiele słów kluczowych i dobrze wypromowanego sklepu wzrost tych czynników nie dałby wymiernych korzyści, ale gdy mamy już wypromowany sklep, to dbanie o instalację danych strukturalnych może się bardzo opłacić. Trzeba pamiętać, że powinien to być jeden z podstaowych elementów przy POZYCJONOWANIU SKLEPÓW INTERNETOWYCH w wyszukiwarkach.

Zdecydowanie zalecamy wszystkim zarówno sprawdzenie poprawności instalacji danych strukturalnych, jak i ich maksymalne rozbudowanie o dodatkowe parametry. Już dziś w Stanach Zjednoczonych numer GTIN jest wymagany przy niektórych formatach reklamowych, a niebawem taka sytuacja na pewno pojawi się również w Polsce.

Za możliwość przeprowadzenia testu dziękujemy Instytuowi Logistyki i Magazynowania, a także właścicielom sklepu bdsklep.pl Jeżeli potrzebujesz pomocy przy sprawdzeniu poprawności instalacji lub przy samej instalacji danych strukturalnych – zgłoś się do Traffic Trends!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!