Blog Traffic Trends

10 pomysłów na content w sklepie internetowym

Branża e-commerce otwiera się na treści, coraz większe znaczenie zyskuje content, który zaserwowany w zróżnicowanej formie pomoże w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki i zarazem przyczyni się do osiągania przez witryny lepszych pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Co pisać w sklepie internetowym? Dziś podpowiem Wam, w których zakamarkach e-sklepów drzemie potencjał contentowy i jak go najlepiej wykorzystać.

1. Strona główna

Jest wizytówką firmy i często rzut oka użytkownika na stronę decyduje o tym, czy zechce on poznać asortyment sklepu i zrobić w nim zakupy. Sprawmy więc, aby pierwsze wrażenie po wejściu na stronę główną było na tyle pozytywne, aby użytkownik stał się naszym klientem. Najlepiej, aby tekst na stronie głównej dostarczał podstawowych informacji na temat działalności firmy oraz wskazywał klientowi konkretne benefity z tytułu skorzystania z oferty. Przy tym powinien być on pisany w zrozumiałym języku, z jasnymi sformułowaniami i w miarę krótkimi zdaniami. Dostosowując go pod kątem SEO, zadbajmy, aby był odpowiednio sformatowany: podzielony na akapity, z nagłówkami i śródtytułami, posiadał listę wypunktowaną, a ważniejsze treści były oznaczone pogrubioną czcionką.

2. Opisy kategorii

Znaczna część sklepów nie wykorzystuje potencjału, jaki tkwi na podstronach kategorii. To kolejne z miejsc, które może w znaczący sposób pomóc wybić się witrynie w wynikach wyszukiwania, a zarazem przyciągnąć uwagę użytkownika. Opisy mogą odpowiedzieć na pytania klientów, zaintrygować ich i popchnąć do zapoznania się z ofertą produktów.

Teksty umieszczone na stronie z listą produktów umożliwią naturalne przemycenie słów kluczowych, a tym samym mogą przyczynić się do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Należy jednak pamiętać o umiejętnym i proporcjonalnym ich wplataniu oraz o zasadzie unikalności treści.

Opisy kategorii w sklepie

Przykładowy opis kategorii ze strony Mivo.pl

3. Opisy produktów

Jednym z najczęściej występujących błędów w branży e-commerce są zduplikowane treści (zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne), czyli strony o identycznej lub łudząco podobnej zawartości. Niestety są one dużym problemem na drodze do osiągania przez sklepy wysokich miejsc w rankingu. Google przywiązuje wagę do treści, patrząc przychylnym okiem na strony, które dbają o unikalność treści. Witryny z powielonym contentem mogą być postrzegane przez wyszukiwarki jako te, które chcą manipulować pozycją w wynikach wyszukiwania. Stwarza to ryzyko nałożenia na nie kar w postaci usunięcia danych podstron lub całych stron z indeksu.

Grzechem głównym w odniesieniu do produktów w sklepie jest wykorzystywanie treści pobranych od producentów do opisu sprzedawanych u siebie towarów. Drugim poważnym błędem pojawiających się w sklepach internetowych jest brak treści na stronach z prezentacją produktów. Opisując towary we właściwy sposób, dajemy szansę klientowi na „poznanie” ich, a ponieważ nie można ich namacalnie sprawdzić, tak jak podczas tradycyjnych zakupów, wykorzystajmy ogromny potencjał, jaki tkwi w opisach produktów i jego zdjęciach. Odpowiedni tekst pomoże podjąć użytkownikowi decyzję o zakupie.

Częstym argumentem osób prowadzących e-sklepy przeciwko polityce unikalnych opisów produktów jest ogromna ilość asortymentu. Oczywiście, w takim wypadku tworzenie autorskich opisów dla każdego towaru wiąże się z dużym nakładem pracy. Warto jednak podjąć wysiłek, chociażby z dwóch powodów (innych niż pisałam wcześniej). Po pierwsze, oryginalna treść to sposób na wyróżnienie się sklepu na tle konkurencji, po drugie: każdy unikalny opis dla produktu to szansa na: zwiększenie widoczności w wyszukiwarce na kolejne słowa kluczowe i wyższe pozycje w rankingu Google. Pamiętajmy, aby przygotowanych autorskich opisów nie umieszczać później na innych stronach, np. serwisach aukcyjnych.

Jak tworzyć dobre opisy produktów?

Tekst ma za zadanie jak najlepiej oddać wygląd, działanie/zastosowanie danego przedmiotu, dlatego powinien charakteryzować go w dość szczegółowy sposób. Z drugiej strony lepiej nie ograniczać się wyłącznie do opisu cech wyglądu czy atrybutów. Dodatkowe informacje na temat możliwego zastosowania czy instrukcja użytkowania oraz zalety wykorzystania tego przedmiotu to cenne treści, dzięki którym możemy przekonać klienta do zakupu.

Tworząc opisy, pamiętajmy, aby były one zrozumiałe dla użytkownika, w tym celu rezygnujmy z branżowej terminologii (lub ograniczmy ją do minimum), używajmy jasnych i jednoznacznych sformułowań. Ponadto stawiajmy na szczerość i opisujmy produkt zgodnie z prawdą, dzięki czemu zyskamy na wiarygodności. Połóżmy akcent również na słowa kluczowe, ale stosujmy je jak najbardziej naturalnie, unikając tzw. upychania fraz (keyword stuffing), za które Google deprecjonuje strony.

Opisy produktów w sklepie internetowym

Opis produktu, źródło: konesso.pl

4. Opinie o produktach

Z produktami nierozerwalnie wiążą się recenzje użytkowników, które stanowią wartościowy i zarazem unikalny content na stronie. Nie od dziś wiadomo, że są czynnikiem, który w ogromnym stopniu decyduje o tym, czy klient kupi oceniony produkt czy wycofa się z zakupu.

Dlatego po pierwsze zadbajmy o to, aby umożliwić klientom dodawanie ocen i opinii o produktach, a po drugie zachęcajmy użytkowników do dzielenia się swoimi opiniami na temat towarów w sklepie, np. premiując ich aktywność punktami lub rabatami czy organizując konkursy z nagrodami.

Opinie o produktach

Opinie klientów o produktach, źródło: gaj-oliwny.pl

5. Blog i aktualności

W sekcji aktualności możemy przedstawiać newsy z rynku, nowości w ofercie, lookbooki (w zależności od specyfiki branży) itp. Natomiast blog posłużyć nam może do publikacji przystępnych w formie wpisów poradnikowych i edukacyjnych. Co pisać w sklepie internetowym? Treści powinny być atrakcyjne dla użytkownika, a więc z jednej strony oryginalne, z drugiej użyteczne i angażujące. Na blogu warto zamieszczać inspirujące wpisy – w kanon ten wpiszą się zatem porady dla klientów dotyczące używania konkretnych produktów, pomysły na kreatywne wykorzystanie dostępnych w sklepie towarów czy cykl tekstów przybliżający historie marek dostępnych w witrynie.

Zadbajmy nie tylko o oryginalność treści, ale dopracujmy także tytuły wpisów, tak aby powodowały, że użytkownicy bez wahania otworzą stronę z artykułem. Prowadząc firmowego bloga lub podstronę z aktualnościami, należy pamiętać o regularnym dostarczaniu nowych treści. Publikacja wpisu dwa razy w miesiącu to absolutne minimum. Ponieważ prowadzenie bloga jest dość czasochłonne i wymagające, przed decyzją o jego uruchomieniu odpowiedzmy sobie szczerze, czy mamy odpowiednie zasoby i czas, aby rzetelnie wywiązywać się z tego zadania.

co pisać w sklepie internetowym

Fragment wpisu na blogu sklepu z wyposażeniem wnętrz

6. Poradniki specjalistyczne

To tzw. evergreeny, czyli treści zawsze aktualne, opierające się modom. Jakie tematy poruszać w tekstach poradnikowych? Po pierwsze takie, które zainteresują użytkowników i potencjalnych klientów, po drugie są powiązane ze sprzedawanymi produktami, po trzecie odpowiadają na konkretne zapytania. Wcielenie się w rolę własnego klienta może być w tym przypadku przydatnym eksperymentem.

Dla urozmaicenia contentu poradnikowego, raz na jakiś czas można przygotować treści w formie wywiadu z rozpoznawalną osobą z branży czy zamieścić video tutorial, pamiętając jednak, aby umiejętnie połączyć go z treścią.

Jakie potencjalne korzyści dają poradniki na stronie?

  1. wspierają pozycjonowanie na długi ogon
  2. zwiększają ruch na stronie i przyczyniają się do wydłużenia wizyty użytkownika w witrynie
  3. eksperckie treści mogą być chętniej rozpowszechniane np. na forach tematycznych czy w social mediach, a więc pomagają w budowaniu naturalnego profilu linkowania
  4. wpływają pozytywnie na wizerunek sklepu/marki, przedstawiając go/ją jako eksperta w danej dziedzinie
  5. budują zaufanie konsumentów – dostarczając użytkownikom interesujących i użytecznych dla nich ich treści, z czasem zyskujemy lojalnych czytelników, a stąd niedaleka droga do lojalnych klientów

Poradniki specjalistyczne w sklepie internetowym

Przykładowy poradnik specjalistyczny, źródło: Parts-Store.pl

7. Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To ukłon w stronę niezdecydowanych klientów. Dzięki tej sekcji możemy w przystępnej formie pytań i odpowiedzi rozwiać wątpliwości użytkowników. Jest to znacznie szybszy sposób na pozyskanie przez klienta informacji na temat produktu aniżeli kontakt ze sprzedawcą. Z drugiej strony, dla osób prowadzących sklep internetowy jest to również element ekonomizacji czasu – właściwie zredagowana sekcja FAQ ograniczy napływ emaili z zapytaniami od klientów.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ) w sklepie

Sekcja FAQ na stronie sklepu

8. Słowniczek pojęć, encyklopedia

To rozwiązanie szczególnie przydatne dla sklepów, które prowadzą działalność w jakiejś niszy na rynku. Ale nie tylko. Coraz częściej po te ciekawe formy contentu sięgają także sklepy z branży odzieżowej, którym zależy na wyróżnieniu się na tle konkurencji.

Słowniczek pojęć, encyklopedia

Przykład słownika pojęć w sklepie topsecret.pl

Słowniczek pojęć, encyklopedia w sklepie

Przykładowy słownik terminów w e-sklepie z butami

9. Opis firmy lub marki

Do podstron typu „O nas”, „O firmie”, „O marce” często sklepy nie przywiązują zbyt dużej wagi. Szkoda, ponieważ jest to kolejna przestrzeń, której potencjał można wykorzystać w wartościowy sposób. Zaprezentowanie firmy w odpowiedni sposób to działanie silnie wpływające na wizerunek marki czy sklepu. Dostarczając użytkownikowi informacji na temat np. historii firmy, zachodzących w niej zmian od momentu założenia, misji i kierunków, w jakim podąża, a także ważniejszych wydarzeń z życia przedsiębiorstwa budujemy pozytywne nastawienie klienta do nas.

To również odpowiednie miejsce, aby w sprytny sposób pochwalić się certyfikatami ISO, nagrodami i wyróżnieniami, zwłaszcza przyznanymi przez konsumentów, które wzmocnią wiarygodność firmy w oczach klienta.

Jak przygotować dobry tekst na stronę o firmie?

Jeśli mamy problem ze stworzeniem odpowiedniej treści, poszukajmy natchnienia… u konkurencji. Tutaj również przyda się spojrzenie z perspektywy klienta i wzięcie pod uwagę tego, jakich informacji o nas by on poszukiwał.

10. Kontakt

Sekcja ta może być wykorzystana w znaczniej bardziej kreatywny sposób niż tylko jako wizytówka teleadresowa firmy. Niech będzie kolejnym pretekstem do tego, aby opowiedzieć klientowi kilka słów o marce i zachęcić go do ponownych odwiedzin.

11. Newsletter

Profesjonalnie przygotowany newsletter to ostatni na liście pomysł na wykorzystanie contentu w sklepie. Subskrybentom zwykle serwuje się informacje dotyczące nowości w ofercie, aktualnych promocji, jak również w formie atrakcyjnych poradników czy innych przynoszących korzyść użytkownikowi treści. Newsletter powinien być tak zredagowany, aby w umiejętny sposób zachęcał klienta do akcji – czyli przejścia do sklepu i znalezienia się na podstronie z interesującymi go informacjami.

Powyższe zestawienie co pisać w sklepie internetowym, choć przytacza szereg pomysłów na rozwijanie treści w sklepie internetowym, nie wyczerpuje całkowicie tematu contentu w e-commerce. Content stale ewoluuje wraz z rozwojem mediów, coraz bardziej dopasowując się do potrzeb konsumentów. Ważniejsza od bezkrytycznego wykorzystania wszystkich pomysłów z listy wydaje się być otwartość na zmiany, w tym eksperymentowanie z wysokiej jakości treściami i monitorowanie wyników dla swoich działań oraz świadome posługiwanie się różnymi typami contentu.

Dodaj komentarz

Joanna Rybka

Z wykształcenia filozof, zawodowo - Specjalista ds. pozycjonowania i okazjonalnie Copywriter. Pasjonatka kryminałów skandynawskich i młodego kina europejskiego. Entuzjastka jogi ​i podróży zagranicznych.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy