Blog Traffic Trends

365 dni z Google AdWords: Podsumowanie ’16

Każdy reklamodawca z pewnością słyszał o teorii mikromomentów. W mijającym roku w systemie reklamowym AdWords mieliśmy okazję obserwować wyraźny zwrot Google w stronę mobile. Coraz częściej wyszukujemy informacje za pomocą urządzeń mobilnych, w krótkich sesjach, w dowolnej chwili i w dowolnym miejscu – wówczas pojawia się magiczny, sprzyjający zakupom (mikro)moment. W październiku 2016 r. padł rekord. To właśnie w tym miesiącu użycie tabletów i smartfonów było wyższe niż użycie laptopów i komputerów.

Poniżej znajdziecie krótkie podsumowanie zmian w systemie reklamowym AdWords w 2016 r. Wśród zmian pojawiło się wiele udogodnień, które mają polepszyć ruchu mobilny, a co więcej, część modyfikacji jest dostępna tylko dla mobile. Nic dziwnego – ruch ze smartfonów i tabletów to coraz większa część ruchu internetowego, a biorąc pod uwagę historyczny rekord z października 2016 r., także AdWords dopasowuje się do aktualnych trendów. Gotowi na podsumowanie? Zaczynamy!

4 reklamy tekstowe nad wynikami organicznymi

Google wprowadziło na stałe 4 reklamy tekstowe zamiast 3 reklam nad wynikami organicznymi. Boczny panel, w którym pojawiały się treści sponsorowane został usunięty. Reklamy pojawiają się jedynie ponad wynikami organicznymi. To kolejny ukłon w stronę użytkowników mobile – odtąd uporządkowany układ wyników stał się dla nich wygodniejszy.

4-reklamy-tekstowe

Nowy format reklam tekstowych

Dwa razy więcej tekstu, dodatkowy nagłówek, CTR wyższe nawet o 20% w porównaniu do tradycyjnego formatu. To najważniejsze cechy nowego formatu reklamowego. Dlaczego te modyfikacje zostały wprowadzone? Przyczyna znów leży w rosnącym ruchu z mobile – reklamy ETA mają poprawić widoczność reklam na urządzeniach mobilnych. A dni reklam standardowych reklam tekstowych są już policzone – po 31.01.2017 r. zostaną całkowicie zastąpione ETA.

Nowe rozszerzenia reklam

Rozszerzenie informacji, cen oraz wiadomości – to nowe rozszerzenia, które od tego roku są do dyspozycji reklamodawców. Co ciekawe, rozszerzenie cen i wiadomości wyświetlane jest tylko na urządzeniach mobilnych. Przypadek? To raczej odpowiedź na coraz bardziej wyraźną ekspansję mobile.

Lokalne reklamy w wyszukiwarce w Google Maps

Ważny element strategii mikromomentów. Prawie 30% wszystkich wyszukiwań na urządzeniach mobilnych jest związana z lokalizacją. Google daje kolejne możliwości dotarcia do potencjalnego, lokalnego, klienta. Reklamy są widoczne jako pinezki oraz tekst reklamowy zarówno na wersji desktopowej, przeglądarki mobilnej oraz aplikacji.

reklama w google maps

Targetowanie demograficzne w wyszukiwarce

To kolejne możliwości stworzenia jeszcze lepiej dostosowanego przekazu reklamowego. Obok targetowania na listy remarketingowe (RLSA) oraz mailingowe (Customer Match) otrzymaliśmy możliwość kierowania reklam według kryterium płci oraz wieku.

Reklamy elastyczne

Reklamy elastyczne to następna zmiana, obok ETA, która zacznie obowiązywać po 31 stycznia 2017 r. – od 1 lutego 2017 r. nie będzie można tworzyć ani modyfikować reklam tekstowych w sieci reklamowej. Wprowadzenie reklamy elastycznej to przede wszystkim udogodnienie dla twórców reklam. Format natywny dostosowuje się do niemal każdego dostępnego miejsca na reklamę. Wystarczy przygotować jedną reklamę elastyczną, która w zależności od wielkości dostępnej powierzchni wyświetlana jest w formie natywnego banera reklamowego lub dynamicznej reklamy tekstowej.

TruView w reklamach produktowych

Kampanie produktowe zyskały dodatkowe możliwości wyświetlania. Tym razem w sieci reklamowej. Do tej pory mogliśmy je zobaczyć w Zakupach Google, w wyszukiwarce oraz w witrynach partnerów w sieci wyszukiwania. Od tego roku promowane produkty możecie zobaczyć także w YouTube. Dzięki TrueView w kampaniach produktowych, reklamy wideo zostały rozszerzone o dodatkowe elementy interaktywne, które kierują potencjalnych klientów bezpośrednio na stronę produktu. To znakomite narzędzie do wzmocnienia sprzedaży produktów prezentowanych w wideo.

truview w kampaniach produktowych
źródło: http://searchengineland.com/trueview-shopping-making-youtube-next-big-shopping-destination-237137

Program ocen konsumenckich

Do tej porty pozyskiwanie i prezentowanie ocen sprzedawców oraz opinii konsumentów było możliwe jedynie w ramach programów certyfikujących takich, jak Google Trusted Stores. Od listopada 2016 r. polscy sprzedawcy internetowi mogą przystąpić do programu ocen konsumenckich. Co więcej, swoją wysoką jakością obsługi mogą pochwalić się w zarówno w reklamie, jak i na swojej witrynie. Maksymalna liczba gwiazdek to z całą pewnością jeden z czynników, który może mieć ogromny wpływ na CTR reklam AdWords w nadchodzącym roku.

Wprowadzenie konwersji na różnych urządzeniach

To reakcja Google na rosnący udział ruchu mobilnego, która pozwala na bardziej efektywne mierzenie wyników kampanii. Dzięki tej zmianie reklamodawcy posiadają dokładniejsze informacje na temat zachowania konsumentów, a co za tym idzie, większe możliwości stworzenia efektywnej strategii reklamowej.

Wycofanie „Kliknięć z konwersją” na „Konwersje”

„Kliknięcia z konwersją” nie pozwalały reklamodawcom ocenić, ile konwersji wygenerowało kliknięcie – wiadomo było jedynie, że kliknięcie doprowadziło do co najmniej jednej konwersji. Kolumna „Konwersje” daje możliwość segmentowania realizacji konwersji, nadawania im wartości czy wyboru modelu atrybucji.

Jesteście ciekawi co przyniesie kolejny rok w Google AdWords? Zajrzyjcie do wpisu Wioli: Czym zaskoczy nas Google w AdWords? Prognoza ’17. Zapraszamy do lektury!

Natalia Nowicka

Guru w dziale AdWords, team leaderka na co dzień dbająca o każdy aspekt działania kampanii SEM i sprawną pracę zespołu. Nie ma kwestii technicznej, z którą by sobie nie poradziła. W pracy bardzo praktyczna, prywatnie lubi się rozmarzyć - najchętniej nad dobrym reportażem lub snując plany dalekich zamorskich podróży. Do końca pozostaje jednak konsekwentna - kocha Islandię i muzykę Sigur Rós.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy