5 fundamentów do budowy sukcesu w e-commerce

E-commerce

Na wstępie kilka słów o tym co oznacza dla mnie odnieść sukces w e-commerce.

Po pierwsze, to posiadanie firmy, która generuje zyski. Po drugie, to bycie właścicielem firmy, a nie jej najciężej pracującym pracownikiem. Jeśli możesz pojechać na miesięczny urlop na koniec świata, a Twój sklep za to zapłaci i się nie rozleci bez Ciebie, to jest to sukces.

Taki stan rzeczy to niezbędny fundament do dalszego rozwoju, inwestycji lub sprzedaży całego biznesu.

Jako właściciel sklepu masz do ułożenia 5 klocków: zatowarowanie, logistyka, marketing, obsługa klienta, mechanizm sklepowy. Praktycznie każdy z nich możesz oddać w zarządzanie wyspecjalizowanej firmie. Możesz tez każdy z nich prowadzić samodzielnie. Na bazie każdego z klocków możesz budować swoją przewagę konkurencyjną skupiając się na tej jednej roli.

Twój sklep może być najtańszy – musisz wtedy być mistrzem zatowarowania.
Twój sklep może być najszybszy – musisz wtedy być mistrzem logistyki.
Twój sklep może być najbardziej przyjazny dla klienta – musisz być wtedy mistrzem obsługi klienta.

Tak to działa!

Największe organizacje typu Amazon lub Zalando są bezbłędni w każdym z pięciu klocków. Ty też możesz wejść na tak wysoki poziom bez konieczności budowana wszystkich kompetencji samodzielnie.

Poniżej przedstawię moją koncepcję organizacji pięciu elementów tak, aby Twój sklep mógł konkurować z najlepszymi w branży. Będzie to moja opinia bazująca na własnych doświadczeniach*. Weź z tego to co Ci pomoże i poukładaj swoje klocki tak, aby działały dla Ciebie jak najlepiej.

układanka

Zatowarowanie

Jest to moim zdaniem najważniejszy element w sklepie internetowym. Musisz mieć pełną ofertę ze swojej dziedziny, kupować towar w najlepszej możliwej cenie, mieć do niego swobodny dostęp i zapewnić ekspresowe realizowanie zamówień. To jest trudne i wymaga sporego kapitału lub zdolności negocjacyjnych.

Nie ma ważniejszego aspektu niż oferta Twojego sklepu.

Skup większość swojej energii w tym obszarze. Ludzie zawsze przyjdą po dobry produkt w dobrej cenie. Nigdy odwrotnie. Możesz mieć najtańszą wysyłkę, super obsługę, piękny sklep i inwestować w marketing miliony, ale bez dobrego towaru to nic nie da (bez konkurencyjnych cen też nie).

Jeśli miałbym wybrać jedną najważniejszą umiejętność właściciela sklepu to są to właśnie umiejętności kupieckie.

towary i usługi

Logistyka

Oczekiwania klientów są bardzo szerokie. Dobry sklep oferuje wiele form dostawy, płatności i zwrotów. Trudno jest nadgonić w tym obszarze największe sklepy.

Jest na to sposób, ale wymaga on od Ciebie dość odważnych decyzji. Powierz logistykę specjalistycznej firmie. Połóż swój towar w zewnętrznym magazynie, który zajmie się pakowaniem, wysyłką, zwrotami. Wybierz firmę, która umożliwi Ci oferowanie klientom różnych kurierów. Wybierz firmę, która będzie to robiła lepiej od Ciebie.

Ten krok jest trudny.

Oddanie magazynu jest jak odcięcie pępowiny ale uwierz mi, warto! Odblokowanie się w tym obszarze pozwoli Ci inaczej spojrzeć na swój biznes, a co najważniejsze, Twoje paczki będą wysyłane i odbierane profesjonalnie, a Ty zapomnisz o tym dość uciążliwym elemencie biznesu.

finanse

Marketing

Marketing sklepu internetowego to temat rzeka. Przy obecnym skomplikowaniu i mnogości rozwiązań marketingowych nie można wymagać od właściciela sklepu, aby nadążał za nowinkami lub, co gorsze, robił to sam.

Od wielu lat jestem wyznawcą teorii, że właściciel sklepu powinien wykonać trzy rzeczy w tej kwestii. Po pierwsze, powinien próbować wszystkich sposobów na pozyskanie ruchu do swojego sklepu. Po drugie, powinien działać zgodnie z wymyśloną i określoną przez siebie strategią komunikacji swojego sklepu. Po trzecie, musi umieć ocenić efektywność prac marketingowych, po to aby nimi sprawnie zarządzać.

Innymi słowy. Określ swoją mocną stronę, ułóż komunikację wokół tej wartości, następnie zatrudnij agencje (niekoniecznie jedną) do przeprowadzania różnych działań marketingu internetowego, a na koniec naucz się wzorowo czytać statystyki swojego sklepu w narzędziu typu Google Analytics, po to aby sprawdzić co działa, a co nie (oczywiście na bieżąco koryguj kierunki pracy agencji). Google Analytics to druga najważniejsza umiejętność właściciela sklepu!

Pamiętaj, że Twoi klienci są wszędzie. Jest niezliczona ilość sposobów docierania do grupy docelowej. Powinieneś spróbować każdego z nich i korzystać z tych działań, które Ci się opłacają. Reklama AdWords, pozycjonowanie, media społecznościowe, kampanie produktowe, remarketing, afiliacja, marketing automation, content marketing, reklamy typu display, telewizja, radio, outdoor… Każdy sklep powinien szukać swojego zwycięskiego miksu działań.

Ten temat zakończę odwołując się do wypowiedzi właściciela Zalando. W jednym z wywiadów powiedział, że uwielbia Zalando ponieważ tak łatwo może docierać do klientów. Kupuje każdy możliwy ruch do sklepu i bada czy mu się to opłaca. Te działania, które przynoszą zyski są intensyfikowane. Pozostałe są wykluczane.

Biuro obsługi klienta

Obsługa klienta

W idealnym modelu klient w sklepie internetowym nie potrzebuje dodatkowej obsługi. Kupuje klikając w sklepie. Paczkę dostarcza kurier. W kartonie ma instrukcję co zrobić w przypadku chęci zwrotu. Koniec.

W praktyce sklep potrzebuje obsługi klienta. Potrzebna jest osoba, która potrafi odpowiedzieć na pytania o ofertę; która potrafi zająć się problemem; która zostawi po sobie dobre wrażenie.

Komunikacja z klientami to również marketing. To jak ona będzie prowadzona będzie decydowało o Twoim sukcesie lub porażce. Osobiście uważam, że inwestycja w bardzo dobrą obsługę klienta zwróci się jak żadna inna. Będzie dawała efekty w wielu obszarach. Ludzie kupują od ludzi. Nie ukryjesz się za swoim logo. Prędzej czy później sklep będzie musiał pokazać swoją „twarz”.

Sugeruję od razu zorganizować dział obsługi klienta lub również skorzystać z oferty firm specjalizujących się w tym zakresie.

mechanizm sklepu internetowego

Mechanizm sklepu

Na koniec zostawiłem temat związany z samym sklepem. Im lepszy mechanizm sklepowy tym lepiej dla Ciebie. Jeśli Twój sklep da Ci wszystkie potrzebne opcje w zakresie prezentacji produktów, wyboru płatności, kurierów, integracji magazynowej, fakturowania i wielu innych tym łatwiej będzie Ci działać.

Pamiętaj, że będziesz potrzebował naprawdę wielu funkcji i mechanizmów. Części z nich może nie używasz dzisiaj ale przydadzą się jutro.

Znam wiele sklepów, które cierpią z powodu „nietrafionego” systemu sklepowego, który trudno jest im zmienić. Uwierz mi, migracja sklepu na inna platformę to kupa pracy i wiele nie dających się przewidzieć konsekwencji.

Osobiście sugeruję korzystanie z gotowych platform sklepowych i wybieranie najlepszych z nich. Po pierwsze, dobra platforma zapewni Ci wszystkie funkcje jakich potrzebujesz dziś lub będziesz potrzebował w przyszłości. Po drugie nie będziesz musiał poświęcać swojej uwagi i energii na problemy związane z obsługa mechanizmu sklepowego i wdrażaniem funkcjonalności.

Posłużę się tu prostą analogią. Czy wolisz kupić części do budowy auta i zrobić to sam, czy wolisz wybrać odpowiedni dla siebie pojazd? Nie wiem dlaczego tak wiele osób decyduje się na budowę auta własnoręcznie i tak długo stoi w miejscu!

Podsumowanie

Nawet w pojedynkę jesteś w stanie zorganizować profesjonalny i wydajny biznes e-commerce. Sprawne korzystanie z pomocy w obszarach, które się do tego nadają oraz pełne skupienie swojej uwagi na działaniach kluczowych, to wielokrotnie sprawdzony przepis na sukces.

* Paweł Jóźwik – założyciel i Prezes Traffic Trends Sp. z o.o. Zanim założył agencję marketingową przez wiele lat, z powodzeniem prowadził własne sklepy internetowe działające w różnych sektorach rynku. Jest twórcą wieloletniego lidera e-commerce z branży telewizji przemysłowej.

Dodaj komentarz

Paweł Jóźwik

Paweł Jóźwik

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!