Blog Traffic Trends
Analityka w służbie Content Marketingu

Analityka w służbie Content Marketingu.

W tym tekście czegoś mi brakuje. Może więcej Call to Action. Ten Headline taki, taki… mało chwytliwy, zmieńmy to. Temat, tutaj trzeba wprowadzić poprawki, KONIECZNIE! Zastanawialiście się kiedyś, jak powinien wyglądać wzorowo stworzony content na stronę, blog lub newsletter? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas prac, ale również i później? Cóż mamy dla was dobrą wiadomość. Marketing treści można mierzyć, analizować i sprawdzać jego skuteczność. Dziś o pisaniu trochę bardziej technicznie, ale wciąż merytorycznie. Na czym polega analityka treści i jakimi narzędziami ją badać? Już wyjaśniamy!

Efektywny Content Marketing?

Jak już wspominaliśmy we wcześniejszych wpisach, Content Marketing to strategia marketingowa zakładająca wywołanie zainteresowania u czytelnika, angażującymi i wartościowymi treściami, które finalnie mają mu ułatwić proces zakupowy. Taka jest teoria. Głównie chodzi o to, aby nie zanudzić internauty i dostarczyć mu jak najwięcej informacji, których poszukuje. W tym celu możemy prowadzić bloga, wysyłać newslettery czy nawet tworzyć e-booki. Możliwości są nieograniczone. Jednak tym razem to, co nas interesuje, to współczynnik efektywności, czyli finalny rezultat naszych działań i zwrot zainwestowanych środków. Wskaźniki efektywności tzw. KPI (ang. Key Performance Indicators) to cele, które określamy na samym początku naszej kampani. Od ich wyników zależy, czy content przez nas stworzony osiągnął sukces, czy nie. Innymi słowy czy był efektywny. Jednak o czym powinniśmy pamiętać, podczas tworzenia efektywnego contentu?

7 mierników efektywnego content marketingu

UU – Unikalni Użytkownicy

Pierwszą rzeczą, którą sprawdzamy analizując naszą witrynę jest ruch na niej. Jeśli content, który tworzymy generuje ruch na witrynie to znaczy, że odpowiada on potrzebom naszych czytelników. Jednak niech duża liczba odwiedzin nie będzie jedynym kryterium oceny publikowanego contentu. Analizując tzw. współczynnik UU należy brać pod uwagę również średni czas, jaki użytkownik spędził na stronie. Sprawdź również współczynnik odrzuceń. W ten sposób dowiesz się, w jakim stopniu tworzony przez ciebie content wzbudza zainteresowanie. Aktywność unikalnych użytkowników można badać w cyklach dziennych, tygodniowych i miesięcznych. Taka analiza pozwoli Tobie lepiej zrozumieć swoją grupę docelową oraz jej wzmożoną aktywność w określonych porach dnia, tygodnia lub miesiąca.

Zachowanie użytkowników

Aktywność unikalnych użytkowników na Twojej witrynie mówi, czy content przez Ciebie tworzony odnajduje czytelników. Natomiast współczynnik zachowania, na ile nasza treść odpowiada ich potrzebom. W tym wypadku na pomoc przychodzi nam współczynnik odrzuceń czyli bounce rate. Bounce rate dokładnie analizuje ruch i zachowanie użytkownika na stronie. To właśnie on informuje nas o tym, czy użytkownik po wejściu na naszą witrynę przegląda ją dalej, czy rezygnuje i ją zamyka. Bounce rate trzeba stale optymalizować i testować. Zrozumienie współczynnika odrzuceń pomoże nam zwiększyć dostępność, dostosować jakość contentu i wydłużyć czas pozostawania użytkownika na witrynie. Wysoki współczynnik odrzuceń jest jednak częstym zjawiskiem przy kampaniach contentowych. Często zdarza się tak, że ktoś trafi na Twój artykuł, zapozna się z nim dogłębnie i opuści stronę bez wykonania upragnionej akcji. Pozornie jest to niewiele warty odbiorca. Jednak już samo przeczytanie całości dla Ciebie powinno być sygnałem, że warto dalej z tą osobą się komunikować. Możesz zatem ustawić niestandardowe cele takie jak np. przescrollowanie X% strony przez osobę wchodzącą. Wtedy zobaczysz ile osób z tych, które nie kontynuowały podróży po Twojej witrynie, zobaczyło choćby koniec artykułu.

Fani i followersi

W każdej strategii content marketingowej najważniejsza jest grupa docelowa. Twoje treści muszą mieć odbiorców. Tworzenie społeczności przychylnej marce to jedno z największych wyzwań. Ta grupa to nasi najważniejsi odbiorcy. Zasięg możemy mierzyć za pomocą followersów i fanów (w zależności od kanału social mediowego), odbiorców (newsletter), abonentów (płatny content) lub czytelników (RSS). Dlatego na bieżąco powinieneś analizować jak wzrost aktywności w obszarze contentu przekłada się na wzrost powyższych parametrów.

Linkowanie zewnętrzne

Istotnym wskaźnikiem przydatności i jakości Twoich treści jest liczba linków zewnętrznych kierujących do Twojego contentu. Share’owanie, udostępnianie, opinie na temat Twojej treści i jej rotacja między użytkownikami wiele może Tobie powiedzieć o jakości i przydatności contentu. Problemem jest jego zmierzenie. Dokładnie obserwuj, które treści zdobywają popularność i staraj się unikać hejtu. Taka strategia nie przysporzy Tobie wrogów, a pozwoli budować pozytywny wizerunek w Internecie

Komentarze

O jakości content marketingu świadczą również reakcje internautów. Liczba Komentarzy, czy like’ów pod postem to bardzo dobry miernik efektywności contentu. To właśnie one dają nam jasny komunikat, czy nasza treść angażuje internautów, czy nie. Analizując wpisy, które zaskarbiają sobie największą popularność, możemy dowiedzieć się, jaki content najbardziej interesuje naszą grupę docelową. Stąd już prosta droga do tworzenia efektywnych i angażujących treści.

Pozycjonowanie

Wzrost ruchu organicznego na Twojej witrynie następuje zawsze w wyniku zastosowania się do wszystkich wcześniej wymienionych czynników. Stałe poprawki i optymalizacja pod kątem potencjalnego Klienta to chleb powszedni działań analitycznych. Wzrost ruchu możemy rozpatrywać na wiele sposobów. Jako ruch organiczny, ruch generujący leady, czy ruch w Social Mediach. To wszystko składa się na jeden, istotny czynnik pożądany przez każdego przedsiębiorcę – wyższa pozycja w rankingu Google. Wysokie pozycje w rankingu Google to więcej darmowego ruchu, a więcej darmowego ruchu to więcej transakcji. Zadbaj o wysokiej jakości content, który zainteresuje Twoich Klientów, a Google samo Ciebie doceni i podniesie twoją pozycję w rankingu wyszukiwarki.

Sprzedaż i inne cele

Dodatkowym, bardzo ważnym parametrem jest sprzedaż lub inne cele jakie daną akcją chcemy osiągnąć. Google Analytics umożliwia ustawienie wielu niestandardowych celów – przejrzenie np. 50% strony, pobranie e-booka, zapisanie się do newslettera, kliknięcie w guzik nawołujący do akcji na końcu artykułu, wypełnienie formularza… Wszystko to możesz zmierzyć i zobaczyć, co daje Ci kampania contentowa pod czysto biznesowo względem. Co więcej, tzw. ścieżki wielokanałowe w Google Analytics pozwolą Ci przeanalizować ile z transakcji rozpoczęło się dzięki Twoim treściom. Nawet jeśli finalnie do transakcji doprowadziła np. kampania remarketingowa jaką prowadzisz, to i tak będziemy widzieć, że do pierwszego kontaktu doszło dzięki artykułom i poradnikom.

Content marketing: Analiza – Inspiracja – Optymalizacja

Współczynniki aktywności użytkowników na Twojej stronie to jedno. Jednak metody jego badania, narzędzia do tego przeznaczone i zmiany, które są konieczne do wprowadzenia to zupełnie inny temat. Zatem od czego zacząć i z jakich narzędzi skorzystać, żeby mieć pewność, co do użyteczność naszych treści?

Analiza – Google Analytics

Jak alfabet rozpoczyna się od A, tak prace nad stroną powinniśmy zacząć od “Analyticsa”. Google Analytics to darmowe narzędzie pozwalające na analizę ruchu, jak i monitorowanie płatnych kampani. Google Analytics to także możliwość pozyskania takich informacji, jak liczba odwiedzających, liczba odsłon czy czas spędzony na stronie. Dodatkowo możemy też dowiedzieć się, które artykuły cieszą się największa popularnością oraz skąd internauci dowiadują się o naszym contencie. Każda z tych informacji dokładnie przeanalizowana, pozwoli na lepsze dostosowanie naszej witryny do naszej grupy docelowej.

Google Analytics

Analiza – Brand24

Monitorować ruch należy również w social mediach np. za pomocą doskonale znanego narzędzia jakim jest Brand24. To dzięki niemu dowiesz się, gdzie w “socialach” znajduje się najwięcej fanów i/lub hejterów Twojej marki oraz gdzie akurat na jej temat się rozmawia. Jeśli chcesz wiedzieć, czy content, który stworzyłeś w jakikolwiek sposób przebija się w świadomości użytkowników social media, skorzystaj np. z tego rozwiązania.

Brand24

Inspiracja – Google Trends

Trendy są nie tylko w modzie, czy designie. Trendy panują także w internecie wśród użytkowników. Narzędzie Google Trends pomoże Tobie w znalezieniu fraz i słów, które w obecnym czasie są na TOPIE. To właśnie Google Trends codziennie zbiera informacje o wyszukiwaniach użytkowników i tworzy rankingi najpopularniejszych zapytań. Korzystaj z “Trendsa”, a zawsze będziesz na czasie.

Google Trends

Inspiracja – Answer the public

Analityka i odnajdywanie słów kluczowych to złożony proces. Jednak tworzenie tematów, które będą zachęcać internautów do czytania i nie będą clickbaitami to prawdziwe wyzwanie. Jeśli nie zawsze masz pomysł na wpis blogowy skorzystaj ze strony Answer the public. To tam wpisując swoje słowo kluczowe np.: zabawki, felgi itp. dostaniesz listę tematów wartych rozpatrzenia, które podpowiedzą Ci o czym możesz napisać kolejne swoje artykuły.

Answer the public

Optymalizacja

Każdy content poza wnikliwą analizą i odpowiednią inspiracją powinien, też być odpowiednio zoptymalizowany. Swoją czytelnością i przejrzystością musi zachęcać czytelnika do pozostania na stronie. Dodatkowo content musi być także atrakcyjny dla robotów Google. Dlatego pamiętaj zawsze o:

  • Odpowiednim oznaczeniu nagłówków i śródtytułów w tekście.
  • Starannej redakcji tekstu.
  • Wstawianiu grafik i obrazków
  • Optymalizacji atrybutów ATL w obrazkach.
  • Linkowaniu wewnętrznym.
  • Meta opisach.
  • Udostępnianiu contentu na swoich social media.

Recepta na content marketing

Jak widać dobry content to dostosowany i odpowiednio zoptymalizowany content. Obecnie w dobie boomu komunikacyjnego nie ma miejsca, ani na nieuzasadnione poprawki, ani na źle napisane treści, które nikogo nie interesują. Wbrew temu, co można, by sądzić treść da się zmierzyć i ocenić jej efektywność. Jednak to proces długotrwały i złożony. Konieczność użycia zróżnicowanych narzędzi wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu analityki. Jeśli nie wiesz, czy content przez ciebie publikowany w internecie, dociera do grupy odbiorców, która jest dla ciebie ważna odezwij się. Doskonale wiemy, jak zaradzić takim problemom i znamy receptę na efektywny content.


Dowiedz się więcej: prowadzenie bloga

Dodaj komentarz

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę. Odpowiedzialny jest za prowadzeniu wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy