Bezpłatna konsultacja

Analiza konkurencji - od czego zacząć?

Kategoria: Google Ads

Analiza konkurencji to kluczowy element strategii marketingowej, o którym nie powinien zapominać żaden sklep internetowy. Takie działanie pomoże Ci w zwiększeniu wydajności swojego biznesu oraz zrozumieniu własnych przewag konkurencyjnych. Nie musisz jednak inwestować w ten proces ani ogromnych zasobów czasowych, ani budżetu. Na początek wystarczy kilka praktycznych wskazówek, które znajdziesz poniżej.

Dlaczego warto analizować konkurencję?

Jak mój sklep wypada na tle konkurencji? Jakie są mocne i słabe strony moich konkurentów? Jaką przewagę mam nad innymi? Jeśli kiedykolwiek zadałeś sobie jedno z tych pytań warto, żebyś pochylił się bardziej nad analizą swojej konkurencji. Łatwiej przecież rywalizować z czymś, co znamy!

Dzięki analizie konkurencji swojego sklepu ocenisz, w czym Twoi konkurenci są lepsi oraz jakie elementy musisz poprawić, aby ich doścignąć. Dzięki temu ulepszysz własny plan marketingowy i sprawdzisz na jakim etapie rozwoju biznesu jesteś.

Pamiętaj jednak, że analiza konkurencji nie jest procesem jednorazowym. Regularne śledzenie działań innych firm zapewni świeże inspiracje i pomysły do testowania. Branża e-commerce jest branżą o największej dynamice rozwoju, dlatego musisz obserwować swoich rywali na bieżąco i trzymać rękę na pulsie!

Jak określić swoją konkurencją?

Skoro już wiemy, dlaczego w ogóle warto śledzić poczynania konkurencji, należy teraz tę konkurencję znaleźć. Są na to trzy proste sposoby.

Po pierwsze, wyniki wyszukiwania Google. Wpisz w wyszukiwarkę frazy związane z Twoim sklepem, oferowanym asortymentem czy usługami. Strony, które pojawią się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych to pierwsi konkurenci, na których warto się skupić. Mogą to być Twoi najwięksi rywale.

Ponadto w zakładce Zakupy pojawi się lista sprzedawców oferujących konkretne produkty - kolejni konkurenci do analizy!

Po drugie, jeśli prowadzisz działania w Google Ads, masz na swoim koncie dostęp do raportu analizy aukcji. Pozwoli on porównać Twoje wyniki z innymi reklamodawcami, którzy biorą udział w tych samych aukcjach. W raporcie znajdziesz wskaźniki, które dostarczą Ci informacji o Twoich konkurentach oraz o tym jaka jest Twoja skuteczność na ich tle.

HtvYC.jpg

Podstawowe metryki to:

  • udział w wyświetleniach - jest to liczba uzyskanych wyświetleń podzielona przez szacunkową liczbę możliwych wyświetleń, przykładowo - jeśli udział w wyświetleniach wynosi 70% oznacza to, że reklama nie wyświetla się dla 30% potencjalnych wyszukiwań, które odpowiadały podanym słowom kluczowym,
  • pokrywające się aukcje - wskaźnik określający jak często była wyświetlana reklama innego reklamodawcy, gdy wyświetliła się również Twoja reklama,
  • udział wygranych aukcji - wskazuje, jak często Twoja reklama uzyskała w aukcji wyższą pozycję niż reklama innego reklamodawcy (lub wyświetlała się, gdy reklama innego reklamodawcy w ogóle nie była wyświetlona).

Ponadto w raporcie analizy aukcji możesz sprawdzić jeszcze: współczynnik wyświetleń na wyższej pozycji, na górze strony i na najwyższej pozycji.

Jak widać raport ten odpowie nie tylko na pytanie kim są Twoi konkurencji, ale także jak intensywnie działają lub jaką strategię przyjmują.

Istnieje jeszcze trzecie rozwiązanie, lecz wymaga ono skorzystania z zewnętrznych narzędzi i posiadania widoczności w wynikach organicznych (bezpłatnych) w Google. Podobną funkcjonalność posiadają dwa, popularne na polskim rynku narzędzia: Senuto i Semstorm. W obu po wpisaniu swojej domeny otrzymasz tzw. Raport konkurencji, który wskaże Tobie strony, które posiadają z Twoją stroną najwięcej wspólnych słów w wyszukiwarce, a dodatkowo wskaże ich liczbę fraz w TOP3, TOP10 i TOP50 Google.

zvAeH.png

Podgląd raportu dostępnego w Senuto wykonanego dla strony zalando.pl

aDzOw.jpg

Podgląd raportu dostępnego w Semstorm wykonanego dla strony zalando.pl

Dodatkowo Semstorm umożliwia podejrzenie konkurencji w systemie reklamowym Google Ads oceniając między innymi generowany ruch oraz liczbę słów kluczowych. Dla każdego konkurenta podejrzeć możesz wspólne słowa kluczowe. Dane te jednak często odbiegają od raportów dostępnych bezpośrednio na koncie reklamowym.

3kVqP.png

Jak śledzić działania marketingowe swojej konkurencji?

Skoro wiesz już, kto jest Twoją konkurencją, warto wiedzieć w jaki sposób podejrzysz ich działania marketingowe. Poniżej inspiracje dla trzech najpopularniejszych platform - Google, Facebook i Allegro. Google W przypadku Google warto wykorzystać narzędzia do podglądania reklam. Klikając w ten trójkątny przycisk przy dowolnej reklamie:

wDEfX.jpg

a następnie przechodząc do Zobacz więcej reklam wyświetlanych przez tego reklamodawcę w Google:

L9ZS4.jpg

możesz w szybki sposób podejrzeć reklamy konkretnego sklepu. Dzięki temu sprawdzisz:

  • z których formatów korzysta Twoja konkurencja (tekstowych, graficznych czy wideo),
  • jakich komunikatów używa w reklamach,
  • jakie wyjątkowe elementy są wykorzystywane w reklamach.

Ponadto możliwe jest zastosowanie filtrów w postaci przedziału czasowego i kraju. To rozwiązanie ma niestety swój minus - opcja podglądania reklam w Google pojawiła się stosunkowo niedawno i jest dostępna tylko w przypadku reklamodawców, którzy przeprowadzili proces weryfikacji tożsamości na swoim koncie Google Ads. Przydatnym źródłem informacji na temat targetowania reklam konkurencji jest również opcja "Dlaczego widzę tę reklamę?", która znajduje się przy każdej reklamie:

jTytP.jpg

Facebook

Podobny sposób znajdziesz naFacebooku. Wystarczy wejść do Biblioteki reklam i wyszukać konkretnego reklamodawcy. W ten sposób sprawdzisz czy konkurencja korzysta w ogóle z tego kanału reklamowego, a jeśli tak - będziesz mógł przeanalizować ich reklamy. Znajdziesz tam takie informacje jak:

  • platformy, na których wyświetlają się reklamy (Facebook, Instagram, Messenger, Audience Network),
  • data rozpoczęcia ich wyświetlenia,
  • rodzaje i treści reklam.

Allegro

Prowadząc działania na Allegro również możesz prześledzić działania marketingowe swojej konkurencji, choć w nieco innym wymiarze.

Podstawowych informacji dostarczy Ci prosta analiza konta konkurencji:

  • jak są konstruowane tytuły produktów, czy wykorzystywane są w nich najpopularniejsze zapytania z planera kampanii,
  • jak zbudowane są opisy produktów,
  • uczestnictwo w dodatkowych programach takich jak Allegro Smart czy Super Sprzedawca.

Nieco więcej danych do analizy dostarcza Allegro Analytics. Jeśli posiadasz Abonament Allegro możesz skorzystać z tego narzędzia i dostępnych tam raportów, w których sprawdzisz m.in.:

  • aktualne statystyki i trendy sprzedaży,
  • dane dotyczące sprzedaży dowolnej oferty oraz ich sprzedawców.
  • swoją pozycję w rankingu danej kategorii i liczbę konkurentów,
  • ceny rynkowe.

Nie naśladuj - inspiruj się!

Z zebranej wiedzy na temat swojej konkurencji korzystaj rozsądnie i z głową. Bo jaką masz pewność, że strategia marketingowa konkurencji przynosi korzyści? Poza tym czy to co sprawdziło się u Twojej konkurencji na pewno zaowocuje sukcesem i u Ciebie? Potraktuj tę wiedzę jako inspirację do swoich działań i pomysły do kolejnych testów.

Jeśli jesteś nadal zainteresowany tematem analizy konkurencji i chcesz zaczerpnąć więcej wiedzy - poniżej wideo z naszej konferencji Traffic Day poruszające te kwestie:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!