Blog Traffic Trends

Bot na Facebook Messenger – wszystko co musisz wiedzieć?

Dziś do najpopularniejszych haseł w świecie technologii zaliczamy boty, sztuczną inteligencję oraz big data. Pochylmy się chwilę nad botami, a w szczególności botami na platformie Messenger.

Bot to automat, który ma w sposób imitujący inteligencję prowadzić konwersację z fanami. Kluczowe jest tu słowo konwersacja. Facebook Messenger to platforma tekstowa przeznaczona do prowadzenia rozmów ze znajomymi. Każda osoba, która korzysta z serwisu Facebook, jest jednocześnie użytkownikiem Messengera. Podobnie do innych form komunikacji zaczyna być również używana przez marketerów do interakcji z klientem. Bot wprowadza element nowości, zaciekawienia i pozwala bezkosztowo obsługiwać dowolną liczbę “konwersacji”.

Bot musi być użyteczny

Człowiek będzie rozmawiał z automatem tylko wtedy, kiedy odniesie z tego tytułu jakąś realną korzyść. Przykładowo, bot może coś dla nas sprawdzić, wyszukać lub wybrać. Może również wyświetlić konkretne informacje, których potrzebujemy, a także pomóc nam dokonać wyboru prowadząc nas krok po kroku.

Bot na Facebook Messenger

Konkretnym przykładem zastosowania bota może być automat 1-800-FLOWERS, który w bardzo intuicyjny sposób pomaga wybrać i zamówić bukiet kwiatów. Konwersacja rozpoczyna się pytaniem, czy chcemy zamówić, bądź zadać pytanie obsłudze sklepu. Następnie przechodzimy do asystenta składania zamówienia, który krok po kroku przyjmuje od nas potrzebne informacje. Wybieranie bukietów sprowadza się do odpowiadania na pytania, które stopniowo filtrują nam długą listę możliwości. Cały proces kończy się zamówieniem i płatnością.

Traffic Trends SEO Bot

Inny przykład to nasz Trafficowy SEO Bot. Służy do przeprowadzania prostego audytu SEO strony internetowej. Zadaje kilka nieskomplikowanych pytań, a następnie przekazuje porcję ważnych informacji.

Boty, które wykorzystują funkcję subskrybcji informacji możemy mnożyć w nieskończoność. Wyobrażam sobie boty, które informują nas o wypadkach, korkach, awariach… Analogicznie ciekawe mogą być boty informujące o promocjach, wyprzedażach, zniżkach czy kodach rabatowych..

lub bot musi być śmieszny.

Bot na Facebook Messenger, Suchar codzienny

Zupełnie inne zastosowanie mają boty rozrywkowe, których zadaniem jest przesyłanie nam informacji “użytecznych inaczej”. Jednym z przykładów może być tutaj bot Suchar codzienny. Bot zachęca nas do subskrybcji zabawnych treści. Po wstępnej konfiguracji będziemy otrzymywali porcję śmiesznych obrazków i tekstów prosto do komunikatora. W taki sam sposób możemy otrzymywać informacje o pogodzie czy program telewizyjny.

Zastosowania dla bota nie są niczym ograniczone.

Najważniejsze funkcje platformy Messenger dla botów.

Przede wszystkim bot może prowadzić dowolną konwersację z użytkownikiem. W momencie rozpoczęcia konwersacji przez użytkownika, bot otrzymuje jego imię i nazwisko oraz unikalny identyfikator. Może on używać imienia użytkownika w konwersacji. Dodatkowo możliwe jest zapisanie identyfikatora użytkownika po to, aby bot samodzielnie rozpoczynał z nim rozmowę w późniejszym terminie. Dzięki temu możliwe jest zapisywanie się na otrzymywanie określonych informacji tak, jak w bocie Suchar Codzienny.

Możliwe jest także łączenie obecnych użytkowników naszego sklepu, strony www z użytkownikami Facebook Messengera za pomocą numeru telefonu. Drugą opcją jest łączenie użytkownika za pomocą logowania na konto naszego sklepu z poziomu konwersacji na Messengerze. Obie drogi prowadzą do zapisania identyfikatora użytkownika z platformy Messenger do dalszego użytku w komunikacji z klientem.

Platforma Messengera umożliwia także przeprowadzanie procesu płatności przy użyciu PayPal’a lub Stripe’a.

Czy bot to nowoczesny mailing?

Tak i nie. Z pewnością młodsze grupy odbiorców łatwiej będzie nam łapać za pomocą chata niż za pomocą maila. Z drugiej strony bot nie może być prostym automatem do wysyłania komunikatów marketingowych. Każdy użytkownik może bardzo szybko zablokować komunikację od danego bota.

Bot to nowinka, która w tej chwili może być bardzo łatwo wypromowana. Otoczenie konkurencyjne szczególnie wśród polskich botów jest bardzo małe. Bot, który połączy w sobie użyteczność i rozrywkę ma szansę na uzyskanie szerokiej rozpoznawalności przy niskim koszcie promocji. Dziś nie ma jeszcze najlepszego automatu od butów, ubrań czy od zamawiania burgerów. Młodzież czeka na ciekawe i angażujące doświadczenia na platformie, na której spędza większość swojego czasu. Należy jednak pamiętać, że to jest ich naturalne środowisko ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Jak stworzyć bota?

Tworzenie bota na platformę Facebook Messenger nie różni się niczym od tworzenia innych typów aplikacji. Podstawą jest rozpisanie jego wymaganych funkcjonalności. W najprostszej formie może to być lista odpowiedzi do zdania: „Chciałbym aby mój bot umiał:…..”. Koszt stworzenia kompletnego bota może wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Oczywiście może również poszybować znacznie wyżej, jeśli dodamy do niego bardziej zaawansowane elementy.

Jeśli rozważasz decyzję o zamówieniu bota dla swojej firmy, koniecznie skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci podjąć właściwe decyzje.


Dowiedz się więcej: prowadzenie fanpage


Lista zagranicznych botów: https://chatbottle.co/bots/tagged/e-commerce

Więcej o platformie Messenger https://developers.facebook.com/docs/messenger-platform

Dodaj komentarz

Jóźwik Paweł

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy