Chcesz być mistrzem sprzedaży? Bierz przykład z Kardashianów!

Paulina Cieślińska

E-commerce | 2018-02-20 | 10 min czytania

Chcesz być mistrzem sprzedaży? Bierz przykład z Kardashianów!

Śluby, rozwody, zmiany płci, choroby, zdrady, operacje plastyczne, skandale obyczajowe - to wszystko stało się podstawą do zbudowania wielomilionowego biznesu, który od ponad dekady funkcjonuje pod nazwą “Kardashian family.”

Minęło już prawie 11 lat od czasu, kiedy światło dzienne ujrzało nagranie dość jednoznacznych zabaw niejakiej Kim Kardashian z jej ówczesnych partnerem. Konia z rzędem temu, kto wtedy mógł przewidzieć dokąd tej niechlubnej sławy taśma może oprowadzić cały klan Kardashian. Niemoralny wręcz czyn w skutku zaowocował pierwszym, najważniejszym sukcesem - kontraktem z kanałem telewizyjnym E! Entertainment. Tak oto powstało reality show “Keeping Up With the Kardashians” - źródło zarobku dla kilkudziesięciu członków familii. “Z kamerą u Kardashianów” to w dużym skrócie “podglądanie” przez profesjonalną ekipę filmową “codziennego” życia rodziny. Tak już od 14 sezonów. Do dziś to ogromny hit, przyciągający przed srebrne ekrany miliony telewidzów. Nie bez powodu więc Kardashian - Jenner (nazwisko po drugim mężu seniorki rodu) to jedna z najpopularniejszych rodzin USA, stawiana w rankingach obok Kennedych, rodu George'a H. W. Busha czy Ruperta Murdocha i jego dzieci.

15677984059_1f31b4f204_b-1-min.jpg

Od lewej: Kendall Jenner, Kylie Jenner, Khloe Kardashian Źródło: Flickr.com KUwtK przyniosło nie tylko milionowy dochód, ogromną popularność na całym świecie, ale przede wszystkim ogromne możliwości rozwinięcia kilkunastu biznesów czy sygnowania swoim nazwiskiem kilkuset produktów. W całej otoczce skandali i dość niskiej jakości rozrywki jedno trzeba przyznać - każdy z Kardashianów ma głowę na karku i dzięki przedsiębiorczości (prawdopodobnie płynącej we krwi) spienięży sławę na każdy możliwy sposób. To także mistrzowie marketingu - nikt nie potrafi robić tego tak dobrze jak oni! Najpopularniejsza i zdecydowanie najbardziej majętna z rodu (choć po piętach nieco depcze jej najmłodsza z sióstr - Kylie), prekursorka familijnego sukcesu to Kimberly Noel Kardashian. W telegraficznym skrócie (stan na 20.02.18): 108 000 000 obserwujących na Instagramie, 30 142 004 polubień na FB, 58 800 000 obserwujących na Twitterze. Administratorzy portali społecznościowych nie dosyć, że mają w jej przypadku ręce pełne roboty z pewnością też wiedzą co zrobić, aby przyciągać kolejne rzesze fanów. Bo potencjał tkwiący w mediach Kim jest niebywały. Co możemy znaleźć chociażby na jej instagramowym koncie? Nagość, dużo nagości (dość kontrowersyjne), dużo rodziny, głównie zdjęcia dzieci i sióstr (odrobinę ocieplające wizerunek) i ogrom (głównie na Instagram Stories) produktów kosmetycznych - KKW Beauty. Co pozami perfumami, ubraniami czy tuszami do rzęs oferuję Kim? Od jakiegoś czasu jest magnatką mobilnych gier. “Kim Kardashian: Hollywood” to aplikacja w której użytkownik może stworzyć avatara, który swoimi działaniami wspina się po szczebelkach sławy. Nagroda? Przyjaźń z Kimberly. Przychód w jeden rok? 160 000 000 dolarów. Podobno sama celebrytka kontroluje każdą stylizację czy linijkę tekstu jaka pojawia się w aplikacji. Kolejne wirtualne pomysły to chociażby Kimoji czyli emotki nawiązujące do ubioru, zachowania czy nawet humoru celebrytki lub apka z poradami (modowymi, urodowymi lub zdrowotnymi). Jej średnie, roczne zarobki oscylują obecnie na poziomie 50 milionów dolarów i systematycznie wzrastają.   15222042835_529deed0de_b.jpg
Kim Kardashian Źródło:  Flickr.com Jednakże to wszystko jest tylko pochodną wielu czynników. Jaki jest przepis na zbudowanie imperium opartego na byciu znanym? Jak zbić majątek nie mając talentu czy wyższego wykształcenia? Oto kilka powodów wyjaśniających ich sukces.

Amerykański sen

Rodzina Kardashianów urzeczywistnia amerykański sen. Nie jest to może droga od zera do milionera, jednakże ich potencjał finansowym kilkanaście lat temu był zdecydowanie mniejszy niż obecnie. To pokazuje wielu osobom, że wystarczy sporo chęci i wytrwałości, a każdy z nas może zapracować na tak ogromny sukces. Główny produkt, który dystrybuuje rodzina to marzenia i wizja idealnego życia. Kosmetyki? Aplikacje mobilne? Sprzedaż ubrań? To tylko skutek uboczny. Dodatkowo wykreowany został wizerunek postaci bliskich i odległych jednocześnie, co daje mieszankę wybuchową. Z jednej strony codziennie mamy wgląd w ich życie co tworzy domniemaną bliskość. Z drugiej zaś anturaż jaki dostrzegamy jest jednak z wyższej półki, niedostępny chociażby dla przeciętnego Amerykanina. Ludzie kochają i nienawidzą ich jednocześnie. Jednak zawsze w hejcie kryje się nuta zazdrości i chęć bycia dokładnie takim jak oni. Stąd można doszukać się wytłumaczenia np. na tak wysoką sprzedaż kosmetyków Kim lub Kylie bądź ilość ściąganych aplikacji.

Brak talentu

Główny sygnał wysyłany od sióstr Kardashian - Jenner? Nie trzeba mieć talentu, żeby osiągnąć sukces. W rodzinie trudno doszukać się aktorek, piosenkarek czy artystek, choć takowe aspiracje raz po raz się pojawiały. Wbrew pozorom (o ironio) właśnie ten niedostatek stał się największą zaletą.

Momager

Hasło ważne w słowniku rodzinnym: momager, czyli matka managerka. Taką rolę zdecydowanie odgrywa Kris Jenner. Matka sześciorga dzieci jest jednocześnie głównym dowodzącym wszelkich biznesów. Bezgraniczne wręcz zaufanie którym pociechy darzą swoją rodzicielkę nie jest niczym zaskakujący, jeśli widzimy jak skutecznie działają jej twarde negocjacje i umiejętność sprzedaży najdrobniejszego elementu związanego z ich życiem, nawet seks taśmy córki. Dodatkowo matka (wbrew pozorom) nauczyła wszystkie swoje dzieci racjonalnego podejścia do pracy: mądrego inwestowania, oszczędności i szacunku do pieniądza. Bez względu na sposób w jaki został on zarobiony.

Rodzina

Marka Kardashian to przede wszystkim rodzina. Bez względu na to czy jest to wartość realna czy idealnie wyreżyserowana - robi wrażenie. Wspólne rozmowy przy kuchennym stole, wsparcie w każdej sytuacji, częste spotkania, wzajemna pomoc na każdym kroku - to coś co wydaje się prawdziwe i imponuje śledzącym ich życie. Z resztą każdy odcinek “Keeping Up With the Kardashians” zaaranżowany jest tak, aby pokazać, że zarówno problemy jak i te dobre chwile należy przeżywać razem, a z każdego wydarzenia warto wyciągać przydatne nauki i lekcje na przyszłość. To kolejna część ich wizerunku, która staje się podstawą zarobku.

Pewność siebie

Tego nie można im odmówić. Gdyby zrazili się pierwszymi, złymi słowami na swój temat, bez wiary w siebie nikt nie wiedziałby teraz kim są potomkowie Roba Kardashiana - prawnika, który bronił przed kalifornijskimi sądami O.J. Simpsona w jednym w najsłynniejszych procesów Ameryki lat 90 ubiegłego wieku. Jednakże nie tylko wytrwałość jest tutaj miarą sukcesu. Kim i jej siostry uważają, że to akceptacja siebie jest kluczem do osiągnięcia szczytów w każdej dziedzinie. Zarówno zwolennicy jak i zaciekli przeciwnicy familii muszą jednak przyznać, że na swój sposób siostry Kardashian odświeżyły kanon kobiecego piękna. Szczupłe modelki przestały zachwycać, a na salony wkroczyły sporych rozmiarów krągłości. To kolejny sygnał - zaakceptuj swoje ciało takim jakie jest, bez względu na rozmiar. Wielu kobietom na świecie ten przekaz zaimponował tak bardzo, że ciągłe operacje plastyczne Khloe czy Kylie (które praktycznie nie przypominają już siebie nawet sprzed raptem trzech lat) nie robią na nikim już wrażenia.

Specjalizacja

Rodzina, mimo imania się przeróżnych zajęć, ukształtowała swój naprawdę spójny wizerunek. Owszem są to i nowe technologie, internetowe sklepy sprzedające kosmetyki czy stacjonarne, ekskluzywne butiki. Wszystko jednak oscyluje wokół zbliżonych tematów. Każdy więc wie, że moda, fitness, zdrowy styl życia, kosmetyki - to domena rodziny Kardashian - Jenner.

kris-min.jpg

Kris Jenner Źródło:  Flickr.com

W jaki sposób można więc zainspirować się ich poczynaniami i co warto podkraść w budowaniu własnego biznesu?

Przede wszystkim doskonałą umiejętność korzystania z social media. Każda z sióstr niemal do perfekcji opanowała obsługę FB czy Instagrama. Ich prywatne fotografie mieszają się z zaaranżowanymi zdjęciami produktów. Oczywiście każdy obraz jest perfekcyjnie wyretuszowany, opatrzony stosownymi filtrami. Wszystko to jednak w nienachalny sposób pokazuje, że siostry Kardashian są najlepszą reklamą dla swoich gadżetów, apek czy kosmetyków. Same są modelkami, użytkownikami i dowodem na to, że wszystkie ich pomysły są przydatne i genialne w użyciu.

Dodatkowo rzeczą trudną, ale wartą naśladowania może być także przeogromna pewność siebie. Oczywiście prowadząc mały sklep internetowy trudno jest nie reagować na głosy krytyki, a sama skala działań jest nieporównywalnie mniejsza. Warto jednakże zauważyć, że zawsze znajdą się osoby, które często wręcz na siłę szukać będą zwady lub wytykać będą nawet najdrobniejsze uchybienia. Może warto więc czasami brać przykład z Kardashianów i mimo nieprzychylnych komentarzy bezgranicznie wierzyć w swój sukces.

Choć członkowie słynnej rodziny są szalenie popularni, nie unikają jednej z ważnych cech materiałów reklamowych w internecie i w social media, której jak ognia boją się polscy właściciele sklepów - dodawania luźniejszych, lifestylowych materiałów i pokazywania twarzy. Posługiwanie się samymi packshotowymi zdjęciami jest jedną z metod komunikacji, ale w niektórych przypadkach warto zastanowić się nad uzupełnieniem tej strategii o powiązanie marki z "twarzą firmy."

Ważnym elementem, który może być również godny pochwały to sprawne zarządzanie majątkiem. Choć branża w której prężnie działa cała familia jest szeroko pojętą rozrywką, management rodziny działa jak najbardziej chłodno i racjonalnie. Wbrew pozorom przemyślane decyzje, dalekosiężne realne plany, a przede wszystkim sprytne wykorzystanie swojej prywatności jak widać są sposobem na spory zarobek. W związku z tym bez harmonogramu działania, a także oszczędności trudno jest zostać potentatem w jakiejkolwiek dziedzinie. Sama Kim powtarza zresztą jak mantrę: “Od wczesnych lat byłam tego uczona [oszczędzania], nauczyłam się wielu prostych rzeczy i nigdy nie miałam poważnych problemów. Uwielbiam wydawać, ale również lubię ciężko pracować  i oszczędzać. Myślę, że naprawdę ważne jest, by budować swoją przyszłość i nie przesadzać z folgowaniem sobie.”

Rodzina Kardashianów to fenomen, który można rozumieć lub nie, ale trzeba zaakceptować jego obecność nie tylko w świecie celebrytów ale przede wszystkim w biznesie. Jaki będzie dalszy rozwój rodziny? Niektórzy przewidują rychły upadek, jednakże obecnie żadne znaki nie wskazują na to, aby ich ekspansja miała w jakikolwiek sposób zmaleć.

-

Źródła:

https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2017/06/13/how-kim-kardashian-west-bounced-back-to-45-5-million-and-a-new-cosmetics-company/#28d2e938f598

https://www.pb.pl/porady-biznesowe-kim-kardashian-798192

 

Paulina Cieślińska

Event & marketing manager w Traffic Trends. Odpowiedzialna za budowanie ruchu przez content, social media oraz eventy. Prywatnie fanka polskiej szkoły filmowej i psychologii.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!