Blog Traffic Trends
amp

Czy Google będzie promować AMP?

Kilka dni temu portal Searchengineland poinformował o testach Google związanych z wyświetlaniem nowych etykiet dla stron AMP. Obecnie witryny wykorzystujące tę technologię, pojawiają się w wynikach wyszukiwania z charakterystycznym znacznikiem The AMP Logo:

amp-obecny znacznik

W wyniku przeprowadzanych testów, w wyszukiwarce zaczęły pojawiać się nowe oznaczenia dla tego typu stron, gdzie  słowo “AMP” zostało zastąpione: “Instant”:

amp-znacznik-nowy

Trudno się nie domyślać, że celem wdrożenia nowej etykiety byłoby spopularyzowanie technologii AMP. Gdy znacznik pojawia się pod postacią “AMP”, wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, co oznacza. Po wdrożeniu nowego symbolu, mogłoby się to zmienić.

Gdyby Google zdecydował się wprowadzić nowe znaczniki już teraz, nie byłaby to pierwsza zmiana, którą wdraża dla stron AMP w ostatnich tygodniach. Na początku września Google zaczął wyświetlać strony AMP w featured snippets – fragmentach z odpowiedzią, które pojawiają się nad tradycyjnymi wynikami wyszukiwań. Zmiana jest dość duża, ponieważ wynik, który pojawia się na 1 pozycji, otrzymuje ok 30% wszystkich kliknięć:

CTR-dla-mobile
https://www.advancedwebranking.com/cloud/ctrstudy/ (dane za lipiec 2017)

Wyróżnienie w featured snippets może więc zachęcić właścicieli stron do wdrażania AMP w swoich serwisach.

Czym jest AMP?

AMP (Accelerated Mobile Pages) to technologia tworzenia statycznych stron www, w celu jeszcze szybszego ich renderowania. AMP jest projektem Open Source i ma na celu zwiększenie wygody związanej z przeglądaniem stron na urządzeniach mobilnych.

Technologia składa się z 3 elementów:

AMP HTML – znaczników HTML rozszerzonych o nowe elementy związane z AMP.

AMP JS – bibliotek JavaScript, które zarządzają wczytywaniem się kodu JS.

AMP Cache – systemu cache’owania, który buforuje strony, wpływając na ich wydajność.

Mimo wspaniałej idei, technologia nie zyskała dużej popularności w Polsce. Według serwisu RankRanger, w Polsce, przynajmniej jeden wynik AMP pojawia się na pierwszej stronie wyników mobilnych dla jedynie 7% zapytań:

amp-w-polsce

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w USA. Tam przynajmniej jedna strona z wdrożoną technologią AMP, pojawia się na pierwszej stronie dla ponad 20% wszystkich wyszukań organicznych z mobile:

amp-w-USA

Dodatkowo, jak zauważył Barry Schwartz, we wrześniu miał miejsce duży wzrost widoczności stron AMP dla kilku innych krajów, m.in: Australii, Francji, Japonii, Singapuru – o kilka punktów procentowych dla każdego z Państw.

Wszystko wskazuje na to, że Google nie zamierza zbyt szybko rozstawać się z technologią AMP. Czy w związku z tym, w najbliższych miesiącach czeka nas małe trzęsienie w polskich wynikach wyszukiwania?

Żadna zmiana Google nie zaskoczy Cię, jeśli będziesz pod opieką specjalistów Traffic Trends.
Już dziś powierz im swoją stronę oraz prace nad pozycją w wyszukiwarce.

PISZ: BOK@TRAFFICTRENDS.PL

DZWOŃ: 616 690 427

Dodaj komentarz

Tomasz Łuczyszyn

Pozycjoner z zacięciem do testowania narzędzi SEO i śledzenia nowości z branży. Po godzinach zaczytuje się w polskiej literaturze współczesnej, gra na gitarze elektrycznej i... trenuje boks.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy