Blog Traffic Trends

Czym zaskoczy nas Google w AdWords? Prognoza ’17

Rok 2017, jeśli chodzi o ulepszanie systemu reklamowego AdWords, może być rokiem przełomowym (jak każdy zresztą). Tym razem jednak widać, że wszystkie zmiany wprowadzone w 2016 r. zapowiadają coś większego, coś, czego podskórnie każdy specjalista PPC lekko się obawiał, a na co trochę czekał z zaciekawieniem – zmianę panelu AdWords. Nowy interfejs poprzedzają wprowadzane w szybkim tempie usprawnienia techniczne (w samym panelu i w formatach reklam), ale także kluczowe dla działania kampanii metody kierowania, liczenia konwersji, raportowania o wynikach. Wygląda na to, że po odświeżeniu panelu, staniemy w obliczu oceanu możliwości. Jak w nim nie utonąć?

 

Raport Google Adwords
Nowy panel Google AdWords Alfa przypomina wprowadzoną w 2016 r. nakładkę Google Merchant Center. Czy okaże się on użyteczny?

Przed czym nie uciekniemy?

Pewne zmiany są już nieuchronne. Aktualizacją, która nastąpi najszybciej, bo już 2 stycznia, jest ostateczne zrezygnowanie z reklam flash w sieci reklamowej na rzecz formatu HTML5.

Przynajmniej już od kilku miesięcy znane są nam też daty wycofania starego, jednonagłówkowego formatu reklam tekstowych (31 stycznia) i zastąpienia go formatem ETA. Dla tych, którzy nie zdążyli jeszcze zmienić tekstów promocyjnych na swoich kontach, Google ma dobrą wiadomość – reklamy nie przestaną się wyświetlać, nie będzie ich można jedynie edytować.

Natomiast 14 lutego 2017 r. możemy spodziewać się… no właśnie, czego? Ta data do deadline na wprowadzenie przez reklamodawców numerów GTIN do swoich platform zakupowych lub plików feed. Co jednak, jeśli nie uda się uzupełnić wszystkich produktów, albo z braku GTIN, MPN nie wystarczą? Jest to chyba jedna z najważniejszych zmian, które mogą poważnie wpłynąć na skuteczność działania kampanii w przyszłym roku.

Co jeszcze może się wydarzyć?

Oprócz zmian, których się spodziewamy i których przedsmak mieliśmy w 2016 r. (jak choćby dostępna na niektórych kontach wersja Alfa panelu), z pewnością Google zaskoczy nas innymi nowinkami. Po obranym wyraźnie w 2016 r. kursie na mobile i zmianach dotyczących mierzenia konwersji na różnych urządzeniach (w tym mierzeniu konwersji telefonicznych), najwyższy czas na wprowadzenie możliwości rejestracji konwersji w sklepach stacjonarnych. Tzw. in-store conversions były zapowiadane już przez Google i, jak twierdzi gigant z Mountain View, są możliwe do wdrożenia. Ambicją na 2017 rok mogłoby być więc pełny monitoring ścieżki zakupowej klienta: od momentu obejrzenia reklamy na desktopie, po konwersję w sklepie za rogiem.

No właśnie. Google z pewnością nie zapomni o reklamie lokalnej, silnie promowanej w 2016 r. Być może w nowym roku rozszerzenia powiązanej lokalizacji będą również dostępne w Polsce. Z pewnością ułatwieniem dla wielu reklamodawców, którzy przede wszystkim oczekują większego ruchu w salonach stacjonarnych, byłoby wprowadzenie reklam lokalnego asortymentu do naszej rodzimej wyszukiwarki. Reklamodawcy mogliby wówczas korzystać z hostowanej przez Google witryny sklepu do wyświetlania w Google Zakupach reklam produktów, które można włożyć do koszyka w „realu”. Również sklepy z pełną ofertą internetową odnotowałyby większy ruch, gdyby mogły wyświetlać dane o lokalizacji stacjonarnej tuż przy wyszukiwanym produkcie.

Kolejnym trendem reklamowym 2016 było rozszerzanie miejsc docelowych reklam AdWords – reklama produktowa pojawiła się na You Tube, a tekstowa – w Mapach Google. Konsekwencją rozszerzania listy miejsc, w których możemy natknąć się na reklamy AdWords, byłoby wyświetlanie ich w Google Grafice. Takie reklamy można już było spotkać na komórkach w innych krajach, jednak nie u nas. Co więcej, testowano już opcję sortowania produktów po cechach takich, jak kolor czy typ, a także powiązano je z informacją, gdzie można znaleźć asortyment w sklepie stacjonarnym.

Google Adwords, reklamy ws sekcji Grafiki
http://searchengineland.com/google-shopping-image-search-local-inventory-buy-button-249647

Czego byśmy sobie (nieśmiało) życzyli?

Nasze nadzieje (i obawy) dotyczące zmian w AdWords w 2017 r. można podzielić na 3 typy: to, co musi się wydarzyć, co może się stać i nasze pobożne życzenia usprawnienia codziennej pracy z systemem reklamowym. Zapytaliśmy nasz zespół i zebraliśmy najczęściej powtarzające się życzenia na nowy rok:

  • usprawnienie procesu akceptacji produktów w Google Zakupach
  • zbliżenie Google Zakupów do porównywarki cen typu Ceneo
  • rozszerzenie możliwości konfigurowania kampanii zakupowej – tworzenia struktury kampanii (np. grup) na podstawie dowolnego atrybu w pliku produktowym
  • „żeby faktury z wpłat ręcznych były w jednym miejscu”
  • możliwość dodania wykluczających słów kluczowych wg warunków (np. „jeśli słowo/produkt zawiera/nie zawiera „allegro”, to wyklucz/wyświetlaj”).

Tego sobie i Wam życzymy:)

Zajrzyjcie też do naszego poprzedniego wpisu Natalii, o tym, co zmieniło się w świecie AdWordsa przez ostatnie 12 miesięcy!

 

Wioletta Wiśniewska

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy