Blog Traffic Trends
lokalne-seo

Dlaczego warto pozycjonować się lokalnie

Coraz częściej zapytania ofertowe kierowane do naszej agencji od usługowych firm lokalnych w sposób wyraźny podkreślają regionalny, lokalny charakter działania. Wzrost świadomości w tym obszarze idzie w parze z rozwojem możliwości promocji lokalnych przedsięwzięć jakie oferuje internet. Dziś przyjrzymy się jakie możliwości daje Google!

Będąc właścicielem restauracji, serwisu rowerowego, kancelarii prawnej czy też salonu fryzjerskiego w Trójmieście niespecjalnie zależy Ci na dotarciu do klienta, który mieszka w Katowicach (chyba, że będzie akurat na urlopie w Sopocie, ale o tym później). Bardziej skupiamy się na tych, którzy będą mogli bez problemu trafić do nas poprzez wpisywanie haseł typu „radca prawny gdańsk” lub „fryzjer gdynia”:

google-maps

Jak to wszystko działa?

Tutaj z pomocą przychodzi nam wprowadzony kilka lat temu przez Google mechanizm o nazwie LocalSearch, który bazując na lokalizacji użytkownika jest w stanie pokazać mu wyniki znajdujące się w jego pobliżu. Wyszukiwarka Google od dłuższego czasu stara się jak najtrafniej określić obecne położenie użytkownika (do niedawna możliwa była zmiana tego miejsca, obecnie opcja ta nie jest już dostępna), dzięki czemu możliwe będzie ukazywanie użytkownikom wyników, które najczęściej dotyczą rynku lokalnego (jak wymieniony wcześniej fryzjer, mechanik, serwisant). W wielu przypadkach nie ma konieczności dopisywania nazwy miasta, w którym poszukujemy danego miejsca, ponieważ silniki wyszukiwania zrobią to na podstawie naszej lokalizacji.

Zapewne zadałeś sobie teraz pytanie „Czy warto?” – w końcu zawężasz swoje możliwości do poziomu regionu. Spójrzmy na liczby!

Blisko 80% z wszystkich wyszukań lokalnych na urządzeniach mobilnych kończyło się transakcją. 90% z tych zakupów zostało dokonanych w fizycznym sklepie (73%), przez telefon (16%) lub przez Internet (11%), natomiast 76% z tych sprzedaży wydarzyło się tego samego dnia, co wyszukanie danej frazy (63% w ciągu kilku godzin)*.

*Na podstawie tego badania

Jak widać, jeżeli tylko nasz biznes „dzieje się” w konkretnym regionie, wyszukiwania lokalne mają spory potencjał. Warto tutaj nadmienić (na podstawie tego samego badania), że aż 96% komputerów zostało wykorzystywanych do wyszukań lokalnych, natomiast w przypadku urządzeń mobilnych i tabletów liczby te wyniosły odpowiednio 79% i 81%. Warto tutaj także nadmienić, że konkretny dla naszego biznesu region to relatywnie mniejsza niż w stosunku do całego kraju konkurencja. Dzięki temu łatwiej będzie nam dotrzeć do klienta, przy odpowiednio mniejszych nakładach finansowych, niż w przypadku chęci rywalizowania z gigantami na rynku ogólnopolskim.

Co zrobić, by pojawiać się w wyszukiwaniach lokalnych?

Istnieje kilka istotnych czynników, które mogą zwiększyć nasze szanse na lepsze pozycje w wynikach lokalnych. Należą do nich między innymi:

  1. GoogleMojaFirma – produkt Googlea, który po zweryfikowaniu naszej firmy lokalnie (poprzez wysłanie kartki pocztowej z kodem), zatwierdzi jej obecne położenie, umieści w wyznaczonym przez nas miejscu na mapie i może wspomóc pojawianie się wizytówki naszej firmy w wynikach wyszukiwania:

    google-moja-firma Dodatkowo po weryfikacji przy nazwie naszej firmy pojawi się odznaczenie „Zweryfikowana firma lokalna”:

    google-moja-firma-weryfikacja

  2. Zgodność danych teleadresowych – warto na samym początku uzgodnić konkretny „NAP” (Name Address Phone), czyli postać nazwy adresu i numeru telefonu, który będziemy wykorzystywać na swoich jak i zewnętrznych stronach. Dzięki spójnym danym robotom wyszukiwarki łatwiej będzie powiązać nasz biznes z konkretnym adresem.

  3. Poprawne uzupełnienie zakładki kontakt – strona ta powinna zawierać kluczowe informacje, takie jak:
    – pełna nazwa firmy;
    – kompletne dane adresowe;
    – dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail);
    – NIP, REGON, które mogą być wskaźnikiem wiarygodności dla użytkowników.
    Na stronie tej warto także zagnieździć mapę z adresem naszej firmy oraz plik KML.

  4. Plik KML – czyli geolokalizacja naszej firmy. Tak jak ważne jest posiadanie sitemapy w pliku XML, tak w przypadku lokalnym równie ważne jest posiadanie geositemapy w pliku KML. Pliki te są interpretowane przez program Google Earth, a dobrze wykonane mogą dać nam pewność, że adres naszej siedziby zostanie prawidłowo odczytany przez roboty wyszukiwarki.

  5. Opinie w Google+ – podczas jednego z ostatnich hangoutów dla webmasterów Google, John Mueller został zapytany, czy liczba opinii o naszej firmie ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. W odpowiedzi zaznaczył on, że recenzje i opinie nie mają wpływu na tradycyjne wyszukiwania, jednak już w przypadku lokalnych mogą one być brane pod uwagę jako czynnik rankingowy, a także wyświetlane w wynikach wyszukiwania, jako wskazówka dla użytkowników. Warto zatem zadbać o to, by użytkownicy chętnie dzielili się swoją opinią o naszym sklepie/serwisie/miejscu, dzięki czemu możemy zyskać większe zaufanie nie tylko wśród potencjalnych klientów, ale również u Google.

    google-moja-firma-opinie

  6. Linki zewnętrzne – tak jak i w przypadku „zwykłego” pozycjonowania, tak również tutaj odnośniki prowadzące do naszej strony mają duże znaczenie. Tutaj warto jednak spróbować zdobyć odnośniki z witryn lokalnych (np. strony informacyjne miast, lokalne mapy miejsc itd.), dzięki czemu nasza strona zostanie jeszcze bardziej powiązana z konkretną lokalizacją.

  7. Optymalizacja ważnych elementów – oczywiście w przypadku działania lokalnego nie należy zapominać o kwestiach istotnych także w tradycyjnych wyszukiwaniach. Mamy tutaj na myśli m.in meta tagi (title oraz description, które widoczne będą bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Umieść nazwę miasta w title, stwórz dobre call-to-action w description, by zachęcić klienta do kliknięcia właśnie w naszą stronę), nagłówki Hx czy treści, które od dawna są bardzo ważnym elementem. Należy tutaj pamiętać, by powyższe komponenty zawierały w sobie nazwę miasta, w którym stacjonujemy.

Możesz pomyśleć, że pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest jedynie dla małych firm i sklepów, które działają głównie lokalnie, jednak taka promocja to również szansa dla większych przedsiębiorstw, które posiadając swoje placówki w różnych miastach będą chciały pozyskać klientów “na miejscu”.

google-maps2

Do kolejnej grupy klientów opierających się na wyszukiwaniach lokalnych należą wszyscy Ci, którzy znajdują się poza miejsce zamieszkania – według przytaczanego wcześnie badania, 56% osób szukało lokalnych usług będąc w czasie podróży. Jest to szczególne pole do popisu dla wszelkich lokali gastronomicznych, do których wyboru skłaniają nas zazwyczaj opinie przeczytane w Internecie. Może warto zaoferować „coś ekstra” klientom, którzy będą skłonni podzielić się swoją opinią o naszym miejscu? Dzięki temu nie tylko budujemy zaangażowanie z obecnymi klientami, ale możemy również pozyskać nowych, w czym pomogą nam pozytywne opinie (o czym pisaliśmy wcześniej).

Jak widać, Google pełne jest możliwości promocji lokalnej. Coraz częściej tradycyjne usługi wyszukiwane są przez internet, więc każdy kolejny dzień zwłoki i niepromowania swojej firmy w internecie to strata potencjalnych korzyści. Dołącz już dziś do bardzo dużej liczby firm zadowolonych z efektów promocji lokalnej i powierz to zadanie profesjonalistom z Traffic Trends!


Dowiedz się więcej: pozycjonowanie

Damian Hliwa

Od 2014 roku dzielnie próbuje sprostać wyzwaniom rzucanym przez Traffic Trends. Obecnie na stanowisku Team Leadera w dziale SEO. Prywatnie wielbiciel Polskiej części Tatr i kolarstwa górskiego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy