Dlaczego warto wdrożyć mechanizmy zwiększające sprzedaż - Convibox?

Optymalizacja konwersji | 13 min czytania

Dlaczego warto wdrożyć mechanizmy zwiększające sprzedaż - Convibox?

Walka o klienta to codzienność uczestników e-commerce. Użyteczny, ułatwiający zakupy sklep internetowy, wartościowa oferta, konkurowanie ceną czy inwestycje na reklamę to stałe elementy obecności na rynku. A sklepy nieustannie poszukują rozwiązań, które mogą przynieść realną korzyść: retencję klienta (zaciekawienie, zaangażowanie) i większe przychody. Na rynku istnienie wiele rozwiązań. Przybliżę natomiast działanie autorskiego systemu Convibox, a więc inteligentnych mechanizmów dedykowanych zwiększaniu sprzedaży. Opowiem, na czym polega skuteczność rozwiązania i dlaczego warto je wdrożyć w swoim sklepie.

Jak zwiększyć konwersję, czyli funkcjonalności systemu Convibox

Optymalizacja konwersji to zagadnienie złożone, niemniej pozytywne jest to, że świadomość czynnych uczestników e-commerce w tym zakresie stale wzrasta. Monetyzowanie ruchu poprzez wdrożenie nawet kosmetycznych modyfikacji na stronie internetowej owocuje wyższą sprzedażą. A zmiany (np. optymalizacja formularzy, dbałość o czytelność i umiejscowienie przycisków akcji, uzyskanie liniowego procesu zamówienia) skutkują pozytywnym doświadczeniem użytkowników. Optymalizacji konwersji służą również rozwiązania w zakresie automatyzacji marketingu.

Convibox w tym zakresie proponuje m.in.:

  • moduły rekomendacji,
  • kampanie popupowe,
  • kampanie typu “promocja wewnętrzna”,
  • kampanie o ograniczonej dostępności,
  • kampanie nastawione na pozyskiwanie leadów,
  • kampanie newsletterowe,
  • scenariusze łączone,
  • wdrożenia indywidualne.

Na potrzebę tego artykułu przedstawię, czym są wymienione wyżej możliwości i dlaczego warto wdrożyć je w swoim sklepie internetowym.

Czy rekomendujesz produkty?

W ramach integracji z Convibox sklep otrzymuje dostęp do systemu, którego cenną częścią jest moduł rekomendacji. Opracowany przez nas algorytm generuje unikalne zestawy produktów na podstawie kontekstu, zachowań klientów oraz aktualnych stanów magazynowych sklepu. Wartość systemu wynika z tego, że podlega on nie tylko ulepszeniu i aktualizacji, ale daje możliwości, by realizować sprzedaż wiązaną. Cross-selling, a więc proponowanie produktów uzupełniających, to sposób na powiększenie dochodu firmy bez ponoszenia kosztów pozyskiwania nowego klienta. Osiągnięciu wyższej sprzedaży i realizacji celów biznesowych, w tym również komunikowania oferty, sprzyja jednak właściwe zastosowanie techniki.

2wFbH.jpeg

Dlaczego rekomendacje produktowe Convibox działają?

  1. Zakupy produktów z rekomendacji są spontaniczne, ale propozycje produktów nie są spontaniczne, a inteligentne. Algorytm, działając w oparciu o technologię Machine Learning, dopasowuje wartościowe podpowiedzi.
  2. Wśród produktów polecanych są bestsellery zakupowe, a więc produkty najchętniej kupowane. Obecność na liście propozycji, które kupuje znaczna część odbiorców, zwiększa szansę na wyższą wartość koszyka.
  3. Propozycje można zawężać do oferty konkretnego producenta, kategorii, listy wyświetlanych produktów.
  4. Rekomendacje pojawiają się w strategicznych momentach na drodze do zakupu:

    a) na karcie produktu, gdzie często zapada decyzja o zakupie, ale też to tutaj często zaczyna się i kończy się interakcja użytkownika ze stroną,

    b) w oknie podsumowania po dodaniu produktu do koszyka, gdzie nie zaburzają liniowości procesu zamówienia, prezentując szerokość komplementarnej oferty,

    c) w koszyku, gdzie podsycają potrzebę zakupową, powodując końcowy wzrost wartości koszyka.

  5. Przy implementacji stosujemy “dobre praktyki” wykorzystywane na stronach internetowych. Dzięki personalizacji moduły zostaną umiejscowione np. tuż pod listą produktów dodanych do koszyka, koncentrując uwagę kupujących i nie powodując dodatkowego scrollowania witryny.
  6. System bierze pod uwagę aktualną ofertę promocyjną sklepu, w konsekwencji można np. skupić uwagę użytkowników na wyprzedażowym asortymencie.
  7. Algorytm analizuje stany magazynowe sklepu, co pozwala uniknąć potencjalnym kupującym rozczarowania wynikającego z proponowania produktów, których nie można zamówić.

aJPsX.jpeg

Poza wszystkim rekomendacje prowadząc do kolejnych produktów, są sposobem na dodatkową komunikację oferty. Kreują przy tym zainteresowanie innymi propozycjami z asortymentu, przez co pośrednio odpowiadają za wyznaczanie trendów zakupowych w sklepie. Odpowiednia konfiguracja kampanii, np. w oparciu o wykluczenie sugestii z tej samej kategorii dodanego do koszyka produktu, stwarza szansę na zapoznanie użytkowników z resztą asortymentu. A dzięki wykorzystaniu perswazyjnego copywritingu skłania do zakupów.

Jak uratować koszyk?

Newralgiczne miejsce pod względem realizacji zakupów to koszyk. Zmorą wielu sklepów internetowych są jednak jego porzucenia. Części z nich po prostu nie da się przeciwdziałać. Są to np. sytuacje, gdzie koszyk służył np. jako lista zakupowa i użytkownik nie miał wcale potrzeby kupić produktu w danych czasie. Niektórzy odwiedzający dodają produkty do koszyka, a tak naprawdę sprawdzają ceny dostawy czy przeglądają nowości. Nie mają jednak wówczas rzeczywistej potrzeby zakupowej. Jeśli jednak ścieżka zakupowa jest liniowa, a poziom informacji na jej etapie wystarczający, warto zastosować mechanizmy optymalizacji konwersji. Convibox w tym zakresie oferuje kampanie popupowe, rabatowe lub w formie prezentu np. darmowej dostawy czy gratisu do zamówienia. Ich intencją jest ponowne skoncentrowanie uwagi kupujących na dokończeniu zakupu. Kampania przeciwdziała chęci opuszczenia koszyka. Zwraca się również ku użytkownikom, którzy zatrzymują się w koszyku i nie przechodzą dalej w realizacji zakupów.

vq4Sn.jpeg

Dlaczego to działa?

  1. Kampanie bazują na analizie zachowań użytkowników w koszyku. Opierają się na statystykach z Google Analytics lub wykorzystują do tego nagrania, np. w narzędziu Hotjar.
  2. Są reakcją na ruch myszką wskazujący na chęć zamknięcia okna bądź karty w przeglądarce, a więc przeciwdziałają porzuceniu zakupów.
  3. Banery pojawiają się w sytuacji braku aktywności (określonej czasowo), ponownie koncentrując użytkownika na zakupach i stymulując do ich ukończenia.
  4. Banery nie atakują wszystkich potencjalnych konsumentów, dzięki czemu zachowują wysoki poziom doświadczeń użytkowników. Wynika to z możliwości, jakie daje system, a więc ustawienia dowolnych odstępów między użyciami oraz dowolnych limitów liczby wywołań na użytkownika.
  5. Są gratyfikacją rabatową lub inną (w postaci darmowej dostawy czy dodatku do zamówienia), dzięki czemu niwelują ewentualne obiekcje odnośnie do kosztów.
  6. Prezenty przekonują niezdecydowanych, niejednokrotnie wywołują efekt zwiększenia zakupów. Np. bon na darmową dostawę powoduje, że psychologicznie powstaje niejako przyzwolenie, by dołożyć do zamówienia drobiazg o wartości ok. 20 zł. Przy 100 uratowanych koszykach to kwota 2000 zł.
  7. Wykorzystują rozwiązania skutkujące wysokim poziomem doświadczeń użytkownika, np. kod działa automatycznie lub wystarczy go przepisać.
  8. Kreacja wizualna jest dostosowana do sklepu.

Jak właściwie komunikować promocje?

Promocje to stały element strategii wielu sklepów. Efekt pojawiającego się niespodziewanie prezentu może powodować, że po pierwsze kupujemy, mimo że pierwotnie nie mieliśmy takiej potrzeby. Po drugie - zwiększamy zamówienie, decydując się na zakup większej liczby produktów niż planowana. Convibox daje nieograniczone możliwości w zakresie przedstawienia promocji. Koncentruje się jednak na przekazie sugestywnym i docierającym do potencjalnego klienta, obejmując np. karty produktu jako podstrony, które niejednokrotnie determinują zakupowe wybory. Kampania może mieć formę niewielkich banerów prezentujących grupy asortymentu i ogniskujących uwagę potencjalnych kupujących. Niezależnie od tego, w której części sklepu się znajdują. Tym samym np. użytkownikom, którzy trafili do sklepu z kampanii Google Ads i nie przechodzą przez stronę główną (gdzie najczęściej są zagregowane promocje), skutecznie komunikujemy istnienie nowości czy wyprzedaży.

NYw3W.jpeg

Moduł może mieć też postać dynamicznych komunikatów na karcie produktu, np. jako licznik promocji, która skończy się za jakiś czas. W takiej konfiguracji odwołuje się on do psychologicznego mechanizmu niedostępności. Użytkownik jest stymulowany z kilku stron: odróżniający się kolor ogniskuje uwagę odwiedzających, trudniej zrezygnować mu z zakupu. Licznik powoduje również, że odwiedzający ma świadomość, jak z każdą uciekającą minutą czy sekundą, oddala się od możliwości podjęcia decyzji. Chce przeciwdziałać uczuciu braku kontroli, dlatego dużo częściej decyduje się na zakup.

Opisane scenariusze to przykłady implementacji. Sprawdzamy stan magazynu i możemy dostosować do nich odpowiednie komunikaty. Mamy również pełen wpływ na to, gdzie go pokażemy i jak będzie wyglądał.

Dlaczego moduł promocji wewnętrznych Convibox działa?

  1. Konfiguracja kampanii odbywa się na podstawie analiz statystyk sprzedaży.
  2. W przypadku kampanii wykorzystującej banery system steruje tak, by każdy użytkownik zobaczył je wszystkie maksymalnie 2-3 razy.
  3. Mierzona jest klikalność w banery, więc kampania jest kontynuowana dla tych jeszcze nieklikanych.
  4. Pozwala kreować trendy zakupowe, np. wyświetlając produkty rzadziej się sprzedające lub tworzyć potrzebę zakupu dla produktów stanowiących cel biznesowy.
  5. Pojawia się na podstronach, gdzie efektywność zakupowa jest największa - kartach produktów i na podstronach kategorii.
  6. Pozwala tworzyć dowolne scenariusze: np. dynamiczne komunikaty, popupy, integralne elementy strony np. w formie zakotwiczonego paska w topie strony.
  7. Wykorzystuje wyraziste kolory (estetycznie dostosowane do projektu strony) i perswazyjny copywriting.
  8. Odwołuje się do mechanizmów psychologicznych, np. opisanej reguły niedostępności, dzięki czemu stymuluje do zakupów.

Convibox: daje rybę czy wędkę?

Ocena mechanizmów Convibox jedynie przez pryzmat sukcesów sprzedażowych i wzrostów nie oddaje potencjału narzędzia. Oczywiście, jest zrozumiałe, że zwrot z inwestycji będzie podstawową miarą, ale dla pełnej informacji warto przywołać także inne elementy.

Decyzja o wdrożeniu Convibox to dostęp do modułów, które ofiarowują możliwość żonglowania scenariuszami i dostosowywania ich do sytuacji na rynku. W zależności od oferty, stanów magazynowych, sezonu czy koniunktury lub jej braku, można zastosować wartościowe kampanie. Będą one nie tylko właściwą reakcją na zastaną sytuację, np. spadek sprzedaży - całej lub konkretnej grupy asortymentu, ale także zbudują potencjał dla nowych źródeł. Np. wesprą kampanie realizowane we współpracy z influencerem, który kieruje ruch ze swoich kanałów w social mediach na konkretne produkty z oferty sklepu. Dzięki wdrożeniu Convibox np. w formie popupu overlay (dymka na dole strony) na kartach wspomnianych towarów można pokazać szerokość oferty i wesprzeć sprzedaż produktów komplementarnych.

Kilka przykładów wykorzystania kampanii popupowych

Convibox daje szerokie możliwości. W tym miejscu przedstawię kilka wersji kampanii popupowych, które wdrożyliśmy u naszych klientów. Scenariusze mogą przybrać wiele form i zależą od właściwej oceny statystyk, zachowania wysokiego poziomu customer experience (doświadczenia zakupowego), sprawnego określenia celu, który mają realizować. O te aspekty dbamy, integrując Convibox ze sklepem.

1. Popup exit intent, czyli jak budować zaufanie w gronie niezdecydowanych klientów?

LplhW.png

Jak i dlaczego to działa?

  • Popup pojawia się na intencję wyjścia z podstron kategorii czy karty produktu.
  • Baner ciekawi, zatrzymuje, przeciwdziałając niebezpiecznemu ruchowi odczytanemu jako chęć wyjścia z podstrony.
  • Sugestywnym, spersonalizowanym przekazem zwiększa zaangażowanie.
  • Przedstawia wartość dodaną, np. wynikającą z zaufania, którym dotąd obdarzono sklep.
  • Wykorzystując efekt odwołania do społecznego dowodu słuszności, wspiera sprzedaż.

2. Scroll popup, czyli jak stymulować (i pozyskać więcej od) użytkowników zaangażowanych?

Om4xo.png

Jak i dlaczego to działa?

  • Bazuje na przekonaniu, że warto wykorzystać potencjał klienta, który już trafił na naszą stronę. I przekonać go, że jest we właściwym miejscu.
  • Popup pojawia się po przewinięciu 60% strony (po linii zanurzenia, a więc miejscu, gdzie trzeba scrollować stronę), zatem po wykonaniu konkretnej czynności odczytanej jako chęć zapoznania się z zawartością. Jest w związku z tym skierowany do użytkowników świadomych i zaangażowanych.
  • Intencyjnie sprawia wrażenie oferty premium dedykowanej jedynie nielicznym, dzięki czemu klient czuje się wyróżniony. Efekt ten przekłada się na większe zaangażowanie odwiedzającego.
  • Baner wprowadza up-selling lub cross-selling, dzięki czemu wspiera sprzedaż.
  • Kampania daje kontrolę nad wprowadzeniem sugestii, np. pokazując oferty sezonowe, okazje czy nowości. Towarzyszy temu efekt dodatkowej ekspozycji promowanych tam towarów.
  • Popup poprzez zawartość właściwych produktów pomaga w wyborze docelowego produktu.
  • Utrzymuje zaangażowanie.

3. Kampania przy pierwszej wizycie w sklepie wyzwalana na exit intent (intencję wyjścia), czyli jak utrzymać niezaangażowanych odbiorców?

ysZPz.png

Jak i dlaczego to działa?

  • Kampania jest wyświetlana nowym odwiedzającym.
  • Przeciwdziała niebezpiecznemu zjawisku zamknięcia strony lub przejścia do innej karty.
  • Wzbudza i utrzymuje zainteresowanie.
  • Zwiększa szansę na sprzedaż.
  • Wykorzystuje elementy grywalizacji, mechanizmów zaczerpniętych z gier, przez co osiąganie kolejnych poziomów zaciera granicę między kupowaniem a osiąganiem kolejnych celów.
  • Odwołuje się do poczucia przyjemności płynącej z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań. Są to odebranie kodu i zmniejszenie kosztów potencjalnego zakupu.

4. Exit intent popup na karcie produktu, czyli jak wzmocnić potencjał sprzedażowy karty

XZ9Pm.jpeg

Jak i dlaczego to działa?

  • Popup aktywuje się na intencję wyjścia, przeciwdziałając przerwaniu ścieżki zakupowej.
  • System pozwala kontrolować częstotliwość wyświetlania baneru, dzięki czemu jest to zachęta skierowana tylko do niezdecydowanych.
  • Utwierdza w przekonaniu, że decyzja o zakupie jest słuszna, przez co ułatwia zakup.
  • Wspiera sprzedaż, eksponując produkty komplementarne.

5. Ratowanie koszyków użytkowników realizujących zakupy jako gość, czyli jak przekonać do lojalnych zakupów

ZtOeU.jpeg

Jak i dlaczego to działa?

  • Ma formę exit popupu oraz wyzwala ją także relatywnie długi czas bezczynności w koszyku.
  • Nie jest wyświetlana wszystkim użytkownikom, a pojawia się wśród użytkowników, którzy realizują zakupy jako gość, a więc klasyfikowanych jako nieufnych ofercie i często realizujących zakupy pierwszy raz, bądź tzw. szybkich graczy.
  • Nie musi mieć postaci rabatu, ale może ofiarować drobiazg, darmową dostawę.
  • Stawia na jednostkę, a efekt wyróżnienia powoduje, że dane są zostawiane dużo chętniej.
  • Zacieśnia relację, bo użytkownik będzie oczekiwał kontaktu ze strony sklepu (przez co nie zapomni tak łatwo o zakupach).
  • Pozyskuje leady, bo oczekiwana gratyfikacja minimalizuje ewentualne obiekcje przed podaniem danych.
  • Jest w całości zautomatyzowana, skutkuje pozytywnym doświadczeniem zakupowym.
  • Wspiera sprzedaż.

Jak to zrobić w moim sklepie?

Inwestycja w Convibox wiąże się ze zwiększeniem lojalności klientów, obniżeniem kosztów reklamy i pozyskania klientów (relatywnie niewielki miesięczny koszt obsługi względem otrzymywanych zwrotów), wzrostem sprzedaży. Convibox działa na dowolnej platformie e-commerce, a zaplanowanie strategii oraz wdrożenie w całości pozostaje po naszej. Napisz do nas, dobierzemy dla Ciebie najlepsze rozwiązania. A potem na bieżąco będziemy mierzyć efekty.

Zobacz, co możemy zrobić dla Ciebie z Convibox!

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 694 725 452
tel. 696 366 952

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!