Pozycjonowanie sklepu internetowego to jedna z kluczowych usług reklamowych, które skutecznie budują ruch i sprzedaż. W internecie dostępnych jest wiele poradników dotyczących samodzielnego pozycjonowania, lecz dziś chcieliśmy (subiektywnie) spojrzeć na to, dlaczego dobrym wyborem będzie agencja SEO.
SPIS TREŚCI:
- Pozycjonowanie sklepu internetowego - dlaczego jest tak ważne?
- Co wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Jak pozycjonować swoją stronę internecie - agencja SEO vs samodzielnie
- 8 powodów, dlaczego warto zlecić pozycjonowanie zewnętrznej agencji SEO
- Czy warto pozycjonować swój sklep internetowy samodzielnie?
- Jak wygląda współpraca z profesjonalną agencją SEO?
Pozycjonowanie sklepu internetowego - dlaczego jest tak ważne?
Głównym punktem budowy sprzedaży internetowej jest wyszukiwarka Google. To ona odpowiada w wielu przypadkach za ponad 60% sprzedaży internetowej, a na początkowym etapie rozwoju sklepu - gdy nie masz jeszcze silnej marki i wielkiej bazy newsletterowej - za jeszcze więcej! Ruch z wyszukiwarki budować możesz dzięki kampaniom płatnym Google Ads lub “za darmo”. Za darmo, czyli w sposób organiczny, możesz budować ten ruch korzystając z usługi SEO lub poprzez samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego.
Jest to niezwykle istotny proces, bo nadal wielu konsumentów intuicyjnie omija reklamy płatne Google Ads lub poprzez zainstalowany AdBlock nie widzi ich wcale. Dotarcie do nich możliwe jest tylko dzięki wysokiej pozycji w wynikach bezpłatnych, co będzie efektem pozycjonowania. Nie możesz bagatelizować tej usługi! Przeglądając statystyki rozwiniętych projektów e-commerce, często widzimy jak ruch organiczny odpowiada za minimum 30-40% przychodów, czyli setki tysięcy złotych!
Działania SEO to nie tylko sprzedaż!
Bardzo ważne w prawidłowym zrozumieniu usługi SEO jest jej prawidłowe umiejscowienie na tak zwanym lejku sprzedażowym. Oczywiście coraz częściej ruch bardzo precyzyjny, ze słów kluczowych nawiązujących do nazwy danego produktu, przechwytywany jest przez reklamy produktowe. Nadal jednak kluczem do otwarcia tego “lejka” sprzedażowego jest pozycjonowanie. To właśnie kampania SEO często odpowiada za budowę ruchu na przykład na stronach blogowych lub z ogólnych słów kluczowych odnoszących się do Twojej branży (np. “sklep meblowy”) czy ogólnych kategorii produktów, które sprzedajesz (np. “kanapy”, “szafki RTV” itp).
Pozycjonowanie witryny internetowej bardzo często wpływa bezpośrednio na znaczne wzrosty ruchu, które budują bazę użytkowników konwertujących w dłuższym czasie i często z innych źródeł. Wysoka widoczność w wyszukiwarce przekłada się na siłę Twojej marki i jej rozpoznawalność.
Co wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego?
Skoro już wiemy, dlaczego warto skorzystać z pozycjonowania, to przyjrzyjmy się teraz samemu procesowi. Teoretycznie na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania wpływa niezależna ocena Google składająca się z kilkuset tak zwanych czynników rankingowych. Google wewnętrznie stworzył algorytm, który ocenia strony internetowe oraz przypisuje do każdego parametru pewien nieznany priorytet i w efekcie decyduje o tym, jaka strona pojawi się na danej pozycji, przy wyszukiwaniu konkretnej frazy.
Możemy jednak cały proces podzielić na trzy elementy, które mają wpływ na finalny sukces, jest to:
- optymalizacja SEO - proces techniczny, który ma doprowadzić do tego, by budowa Twojej strony w jak największym stopniu odpowiadała wytycznym Google dla webdeveloperów. Na ten punkt składa się bardzo dużo pomniejszych elementów, takich jak szybkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, zoptymalizowana sekcja META wszystkich podstron, rozbudowane i unikalne nagłówki itd.
- unikalne treści - Google jest wyszukiwarką tekstową, więc bardzo zależy mu na tym, by i na Twojej stronie tekstu nie brakowało! W tym celu skuteczne pozycjonowanie stron i sklepów internetowych musi być uzupełnione o tworzenie treści: opisy kategorii, producentów, produktów czy regularnie prowadzony blog!
- linkbuilding - proces, który pozwoli Tobie zbudować reputację domeny w oczach Google. Polega on w dużej mierze na publikacji unikalnych artykułów dopasowanych kontekstowo do Twojej branży, na innych stronach www. Stronach, które już cieszą się dobrą opinią w oczach Google’a, i które część swojej “mocy” przekażą Twojej witrynie.
Jak pozycjonować swoją stronę internecie - agencja SEO vs samodzielnie
Choć w Twoich oczach nasza ocena będzie subiektywna, to szczerze przyznamy, że nie spotykamy się obecnie ze skutecznie prowadzonymi działaniami SEO realizowanymi samodzielnie przez właścicieli sklepów lub marketing managerów. Oczywiście, w przypadku olbrzymich projektów czasem tworzony jest wewnętrzny zespół SEO, ale nie zawsze i to okazuje się lepszym rozwiązaniem. Najczęstszym modelem realizacji usługi SEO jest powierzenie jej agencji SEO!
Jakie to ma wady? Jest to na pewno rozwiązanie droższe niż każdy outsourcing. Dodatkowo zazwyczaj agencja SEO nie poświęci na Twój projekt tyle czasu, ile poświęciłby Twój pracownik (o ile miałby na ten cel np. pełen etat).
Zalet jednak jest znacznie więcej! Jeśli wybierzesz odpowiednią agencję, to pracować dla Ciebie będą doświadczeni specjaliści SEO, którzy 8 godzin dziennie poświęcają na pozycjonowanie stron. Znają różne przypadki i potrafią rozwiązywać najróżniejsze problemy. Na dodatek ich obowiązkiem jest znać wszystkie nowości ze świata SEO i analizować działania konkurencyjne zakończone sukcesem. Na dodatek profesjonaliści SEO w pracy nad Twoim sklepem internetowym będą mieli do dyspozycji narzędzia SEO najwyższej jakości, które często nie są dostępne przy samodzielnym realizowaniu pozycjonowania. Wiele tych narzędzi wymaga doświadczenia, by w pełni wykorzystać ich potencjał, a na dodatek są… drogie! Wydatek ten nie jest zasadny przy jednym projekcie, ale gdy agencja pozycjonuje 20, 50, 100 czy 400 stron - koszt ten jest marginalny!
Podobnie rzecz ma się z zakupem linków. Gdy Ty po raz pierwszy udasz się do Wydawcy (lub skorzystasz z portalu pośredniczącego) otrzymasz detaliczną cenę. Agencja współpracująca z tym samym wydawcą “w hurcie” otrzyma dużo lepsze warunki handlowe.
Profesjonalna agencja SEO, które obsługuje kilkuset klientów musi posiadać minimum kilkunastoosobowy zespół, w którym oddzielne role odgrywają specjaliści ds. optymalizacji, eksperci od treści oraz mistrzowie link buildingu. Nie ma ryzyka na brak czasu dla Twojego projektu, a jego stabilności nie zachwieje choroba lub urlop. To zdecydowanie najbardziej bezpieczne rozwiązanie!
Czy kampania SEO musi być prowadzona przez specjalistę SEO?
Tak! Nawet jeśli rozbijesz pozycjonowanie na trzy odrębne procesy: optymalizację, tworzenie treści i link building, to i tak nad każdym procesem musi czuwać osoba, która zna się na pozycjonowaniu!
Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych to usługa, którą skutecznie realizujemy od 2011 roku. Przez ten czas widzieliśmy bardzo dużo projektów, które:
- były stworzone niezgodnie z wytycznymi Google pod kątem SEO, choć twórca strony zapewniał firmę, że zna się na tym
- posiadały super treści, z potencjałem, ale bez widoczności, bo były one niezoptymalizowane pod wyszukiwarkę
- wydawały potężne budżety na ePR, czyli publikację artykułów na innych stronach, które nie wpływały na SEO
Podamy proste przykłady. Twój copywriter może napisać najpiękniejszy opis kategorii, a developer umieści go w odpowiednim miejscu, ale schowa widoczność opisu za guzikiem “Czytaj więcej”. Twój PR manager umieści super merytoryczny artykuł na branżowym portalu, ale nie będzie wiedział o tym, że link do Twojej strony nie może mieć parametru “nofollow”. Efekty? Dużo pracy zgodnej z SEO, która została zaprzepaszczona przez jeden błąd, wynikający z braku wiedzy lub doświadczenia.
Zawsze działania mające zwiększać widoczność w Google i budować ruch organiczny zlecaj specjalistom SEO z doświadczeniem!
8 powodów, dlaczego warto zlecić pozycjonowanie zewnętrznej agencji SEO
Podsumujmy zatem dlaczego profesjonalna agencja SEO to lepszy wybór:
- Wygoda i oszczędność czasu - jeśli miałbyś samodzielnie pozycjonować swój sklep, to musiałbyś dysponować w każdym miesiącu sporą ilością czasu. Nie oszukujmy się, właściciele i managerowie sklepów internetowych mają inne, ważniejsze często zadania niż tworzenie opisu kategorii czy optymalizacja meta tagów.
- Efektywność działań i bieżąca analiza wyników na setkach klientów - pozycjonowanie to sztuka walki z algorytmem. Jego znajomość i umiejętność złamania go. Odpowiednie porady do tej walki poznasz trzymając rękę na pulsie i działając na dużą skalę. Dopiero wtedy wiesz, co działa, a co nie.
- Znacznie większe możliwości - profesjonalne narzędzia SEO, tłum doświadczonych specjalistów i wiedza wynoszona z wszystkich topowych konferencji SEO budują background agencji. To daje znacznie większe możliwości w działaniu.
- Kompetencje i doświadczenie specjalistów SEO - na dodatek wielu Specjalistów SEO współpracuje ze sobą, bo każdy swoje kompetencje rozwija w innej dziedzinie. Jedna osoba specjalizuje się w optymalizacji technicznej, inna lepiej odnajduje się w treściach, a trzecia najskuteczniej pozyskuje linki. Nie zastąpi tego multitasking jednej osoby!
- Większa efektywność i skuteczność działań agencji SEO - to oczywiste. Wydajność połączona z kompetencjami wpływa na efektywność działań. Pracując samodzielnie nad pozycjonowaniem sklepu internetowego możesz wygenerować wzrosty, ale pomyśl, jakie w tym samym czasie wygenerowałaby agencja SEO?
- Dostęp do specjalistycznych narzędzi i programów - Ahrefs, SEO Surfer, ScreamingFrog, Semstorm, Senuto… Narzędzi pomagających w codziennej pracy specjalisty SEO jest wiele, a ich łączny koszt byłby bezzasadny przy samodzielnej pracy. Dane z tych narzędzi wykorzystywane są dla Twojego projektu za śmieszną kwotę, bo wspomniany koszt agencja rozłoży na setki projektów.
- Bezpieczeństwo witryny internetowej - w wielu przypadkach, przy braku częstych zmian na stronie, to właśnie Specjalista SEO jest tą osobą, która najczęściej z Panelu CMS strony korzysta. Mamy wiele historii, gdy to od nas wychodziła potrzeba np. aktualizacji WordPressa, bez której bezpieczeństwo strony byłoby zagrożone. Dodatkowo, patrząc na ten aspekt z innej strony, profesjonalna agencja SEO dba o to, by Twoja strona nigdy nie wypadła z rankingu. Oznacza to, że nie stosujemy żadnych metod nieakceptowalnych przez Google’a, takich jak np.masowe pozyskiwanie spamerskich linków.
- Lepsze warunki cenowe - wspomnieliśmy już o tym, że w procesie SEO wykorzystamy profesjonalne narzędzia w dużo niższej cenie oraz że tańszy okaże się proces linkbuildingu, bo linki kupowane hurtowo mają lepszą cenę. Analizując większość projektów realizowanych przez naszą agencję, po odliczeniu kosztu wydawców na linki, nasi Klienci płacą nam mniej niż musieliby zapłacić Specjaliście SEO na pełen etat. Pomijając efektywność, to już sama ekonomia stoi za wyborem agencji!
Czy warto pozycjonować swój sklep internetowy samodzielnie?
W naszej opinii nie. Jeśli nie masz obecnie budżetu na profesjonalne SEO realizowane przez agencję, to możesz podejmować samodzielne działania, ale nie nazywałbym tego pozycjonowaniem.
Pomożesz swojemu sklepowi, tworząc opisy kategorii, regularnie pisząc wpisy blogowe, pozyskując linki od Wydawców. Nawet jeśli wyjdzie to drożej niż gdyby zrobiła to agencja, to jest to jakiś mały krok w celu budowy widoczności. Szczerze - nie zbudujesz tak widoczności na poziomie setek i tysięcy fraz w TOP10. To wymaga długotrwałej, profesjonalnej strategii SEO stworzonej i wdrożonej przez doświadczonych Specjalistów. Na dodatek strategia ta musi być dopasowana do aktywności SEO Twoich konkurentów, którzy już są tam, gdzie Ty dopiero chcesz się znaleźć.
Checklista SEO dla samodzielnych wojowników w procesie optymalizacji witryny internetowej
Jeśli jednak chcesz się nadal podjąć samodzielnej walki o ruch organiczny, to poniżej znajdziesz kilka elementów, od których musisz zacząć:
- analiza szybkości ładowania strony i poprawa błędów,
- analiza Web Core Vitals i poprawa błędów technicznych,
- dostosowanie strony i jej szablonu do urządzeń mobilnych,
- research słów kluczowych i optymalizacja nazewnictwa podstron,
- regularna rozbudowa menu o atrakcyjne dla Google podkategorie,
- wdrożenie certyfikatu SSL,
- wdrożenie danych uporządkowanych na stronę,
- analiza linków wychodzących i ich usunięcie lub dodanie parametru nofollow,
- analiza sitemapy i ewentualne poprawienie jej oraz zgłoszenie do GSC,
- usunięcie błędnych przekierowań i pętli przekierowań,
- analiza raportu z narzędzia crawlującego,
- stworzenie opisów kategorii i podkategorii zgodnych ze standardem SEO (odpowiednia długość, nasycenie słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne, śródtytuły),
- stworzenie opisów producentów i produktów wg powyższych zasad,
- regularna rozbudowa treści np. w formie wpisów blogowych (kilkadziesiąt tysięcy znaków miesięcznie),
- realizacja linkbuildingu na poziomie nie niższym od konkurentów (jakość linków),
- bieżąca analityka działań SEO i wprowadzanie zmian w strategii.
Jak wygląda współpraca z profesjonalną agencją SEO?
Jeśli jednak nie chcesz samodzielnie realizować działań SEO, a także nie chcesz zatrudniać do tego procesu kogoś wewnątrz swojej firmy, to polecamy współpracę z doświadczoną agencją jako bezwątpienia jest Traffic Trends.
W ramach potencjalnej współpracy tworzymy dla Ciebie indywidualną strategię SEO, która szczegółowo pokazuje plan na najbliższe tygodnie i miesiące działań. W jej ramach zobaczysz:
- przykładowe, najbardziej rażące błędy optymalizacyjne, które należy pilnie na stronie poprawić
- analizę link buildingu w Twojej branży, która uzasadniać będzie budżet na linki
- analizę treści, która wymuszać będzie pewien poziom zaangażowania copywriterów
Po starcie prac razem przejdziemy przez Audyt SEO sklepu internetowego, czyli obszerny zbiór zadań optymalizacyjnych, które pomożemy Tobie wdrożyć, a następnie regularnie będziemy rozbudowywać i optymalizować Twoją podstronę, treści i bazę linków.
Na dodatek uzyskasz wsparcie doświadczonego Opiekuna, a także dostęp do licznych narzędzi takich jak choćby autorski, wygodny i intuicyjny Panel Klienta będący centrum raportowania i task managerem w jednym!