Domeny jako bariery wejścia dla konkurencji

SEO

Wstęp

Domeny internetowe to nieruchomości nowej ery. Dobra nazwa, już na starcie projektu, generuje szereg przewag konkurencyjnych. Łatwość zapamiętania i łatwość pozycjonowania to zalety domen generycznych. Są to najdroższe nazwy na rynku domen internetowych. Słowa typu “dom” lub “księgarnia” osiągają wysokie wyceny nie bez powodu – budowa wartości aktywów internetowych w oparciu o takie nazwy jest o wiele prostsza i tańsza.

Domeny generyczne umożliwiają jeszcze jedną czynność, jaką jest blokowanie konkurencji. Strategia rejestracji domen zawierających ważne dla naszego biznesu słowa i frazy sprawdza się w dwóch wymiarach. Po pierwsze konkurenci muszą szukać innych nazw, często trudniejszych, dłuższych lub nie powiązanych tematycznie. Po drugie portfolio domen możemy wykorzystać na cele stworzenia zaplecza wspierającego główną stronę naszego biznesu.

Przykład Apple

Na poparcie słuszności takiej strategii podam dwa przykłady. Jeden z nich dotyczy firmy Apple. Produkty typu iPad czy iPhone generują tak duży ruch w internecie, że każdy serwis w domenie głównej np. iphone.com poza kontrolą właściciela marki, generowałby realne straty. Mówię tu zarówno o stratach spowodowanych brakiem kontroli nad marką, jak i utratę potencjalnych transakcji e-commerce. Nie trudno sobie wyobrazić, że walka o tego typu domeny trwa za każdym razem, kiedy na rynek wychodzi nowy, “gorący” produkt.

Co robi taki gracz jak Apple aby zabezpieczyć swoje interesy? Można to było zaobserwować  po ostatniej konferencji na temat nowych produktów. W dzień konferencji zostały zarejestrowane domeny. Łącznie ponad 50 sztuk. Zrobiono to w trakcie konferencji aby wyeliminować możliwość przecieków na temat nazewnictwa.

Oto jakie domeny zostały zajęte przez firmę Apple w dzień konferencji WWDC:

  1. airplaymirroring.com
  2. appleairplaymirroring.com
  3. appledocumentsinthecloud.com
  4. applegestures.com
  5. appleicloudphotos.com
  6. appleicloudphotostream.com
  7. appleimessage.com
  8. appleimessaging.com
  9. appleiosv.com
  10. appleitunesinthecloud.com
  11. appleitunesmatch.com
  12. applelaunchpad.com
  13. applemailconversationview.com
  14. applepcfree.com
  15. applephotostream.com
  16. appleversions.com
  17. conversationview.com
  18. icloudstorageapi.com
  19. icloudstorageapi.com
  20. icloudstorageapis.com
  21. icloudstorageapis.com
  22. ios5newsstand.com
  23. ios5pcfree.com
  24. ipaddocumentsinthecloud.com
  25. ipadimessage.com
  26. ipadpcfree.com
  27. iphonedocumentsinthecloud.com
  28. iphoneimessage.com
  29. iphonepcfree.com
  30. itunesinthecloud.com
  31. itunesmatching.com
  32. macairdrop.com
  33. macgestures.com
  34. macmailconversationview.com
  35. macosxlionairdrop.com
  36. macosxlionlaunchpad.com
  37. macosxlionmissioncontrol.com
  38. macosxlionresume.com
  39. macosxlionversions.com
  40. macosxversions.com
  41. mailconversationview.com
  42. osxlionairdrop.com
  43. osxlionconversationview.com
  44. osxliongestures.com
  45. osxlionlaunchpad.com
  46. osxlionresume.com
  47. osxlionversions.com
  48. osxresume.com
  49. pcfreeipad.com
  50. pcfreeiphone.com

Na tej liście widać nazwy nowych produktów i ich połączenie ze słowami, które mogą być wyszukiwane w połączeniu z nazwą produktu. W oczy rzuca się motyw rejestracji tych domen. Jesteśmy prawie pewni, że zostało to wykonane na zlecenie komórki firmy odpowiedzialnej za SEO i ruch na stronie głównej Apple. Aby w pełni ocenić i omówić pomysł Apple na inwestycje domenowe wystarczy zobaczyć, co dzieje się na tych domenach. Powyższa lista nie została jeszcze zagospodarowana – warto ją obserwować w czasie. Nazwy zawierające starsze produkty prowadzą w dwa miejsca. Jeśli są własnością Apple to prowadzą na stronę apple.com do odpowiedniego działu. Jeśli są własnością innych podmiotów nierzadko wyświetlają reklamy i stanowią tanie źródła ruchu dla ich właścicieli np. osxlion.com. Zaniedbania w tej strategii widać na przykładzie domeny ipad.com. Apple w dalszym ciągu nie jest jej właścicielem. Nie trzeba wspominać, że iPad to jeden z najważniejszych dzisiaj produktów Apple.

Przykład monitoruj.pl

Inną strategią jest blokada nazw ogólnych. Firma monitoruj.pl zajmuje się kamerami przemysłowymi i prowadzi sprzedaż przez internet produktów różnych marek. Kluczowy w takiej działalności jest ruch z wyszukiwarek na frazy zawierające nazwy produktów, producentów i kilku nazw generycznych typu “monitoring” i “kamery”. Przyjmując założenie, że najłatwiej wypozycjonować na hasło “kamery ip” domenę np. kameryip.com, kluczowe staje się przejęcie kontroli na takimi domenami.

Monitoruj.pl w strategię działania firmy wpisała sobie rejestrację nowych domen, szukanie i odkupowanie już zajętych. Na kupionych domenach tworzone są mniejsze, tematyczne sklepy i serwisy informacyjne. Dzięki takiemu podejściu firmie udało się zdominować rynek kamer przemysłowych w wyszukiwarkach internetowych. Strona główna monitoruj.pl zasilana jest ruchem z wielu innyhh stron wspomagających zarówno sprzedaż jak i generowanie tzw. “sales leadów”.

Przykład Play, Orange, Nasza klasa

Jak bolesne i kosztowne może być nie uwzględnienie domen w planach strategii firmy przekonały się takie firmy jak telefonia komórkowa Play i Orange. Jedna i druga nie zapewniła sobie odpowiedniej strategi pozyskania nazw play.pl i orange.pl. Obie firmy musiały kupować te domeny w momencie kiedy ich właściciele rozumieli powagę sytuacji i wartość w stosunku do kupującego. Nie znamy ceny zapłaconej za domenę play.pl. Mówi się jednak, że jest to historycznie najwyższa sprzedaż domeny “.pl”. W przypadku orange.pl mówi się o kwocie 150 000 euro. Kilka lat temu handlowano tą domeną za kwoty poniżej 50 000 zł.Akwizycja takich nazw powinna odbyć się w sposób zaplanowany, tak jak odbyło się to w przypadku domeny nk.pl. Nasza klasa wykorzystała pośrednika oraz dobrze przygotowaną historię na temat motywu zakupu. Za domenę zapłacono znacznie mniej niż gdyby kupującym była Nasza klasa.

Wnioski

Domeny internetowe to bardzo ciekawe byty. Od strony księgowej to tylko składowe niematerialne, generujące okresowe koszty. Od strony wizerunku i marketingu to potężne narzędzia działające dla nas, przeciw nam lub obok nas. W dzisiejszych czasach każda firma powinna zwrócić uwagę na to, co dzieje się z “jej frazami” w internecie. W przyszłości może się to okazać jedno z najważniejszych aktywów w bilansie.

Rynek domen jest trudny. Działa na nim wielu “łowców” okazji. Tylko dzięki planowaniu i działaniu w sposób profesjonalny można zapobiec problemom i zapewnić sobie stabilny wzrost w obrębie internetu.

Dodaj komentarz

Paweł Jóźwik

Paweł Jóźwik

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!