Bezpłatna konsultacja

E-commerce starter kit

Kategoria: Inne

Start sklepu internetowego to dla wielu firm i osób początek nowej przygody. Zmieniają się wszystkie, znane z tradycyjnego handlu zasady marketingu i promocji. Poprawnie jednak będzie jeśli powiemy, że zasady zostają te same, a zmieniają się tylko metody, techniki i narzędzia. Spróbujmy przyjrzeć się temu z bliska.

Fotolia_10603002_XS.jpg

1. Lokalizacja sklepu

W handlu tradycyjnym najważniejsza jest lokalizacja. Właściciela sklepów walczą o miejsca w centrach handlowych i przy głównych ulicach nie bez powodu. Oferta sklepu musi trafiać do odpowiednio dużej ilości osób. Jeśli wybudujesz swój sklep na uboczu to będziesz musiał poświęcić znacznie więcej środków na sprowadzenie kupujących do siebie. To proste.

W Internecie pojęcie ruchliwej ulicy można wprost przełożyć na oglądalność strony www sklepu. Potrzeba nam dużej ilości odwiedzin i dodatkowo szukamy osób, które pasują do naszego sklepu, czyli są potencjalnymi klientami. Internet daje więcej możliwości w łapaniu grupy docelowej niż centrum handlowe, w którym z masy ludzi przechodzących obok sklepu część decyduje się na wejście. W Internecie to my mamy wpływ na to, kogo do sklepu zapraszamy. Nasze działania marketingowe mogą być precyzyjne.

Co wpływa na przysłowiową dobrą lokalizację sklepu w Internecie? Po pierwsze domena. Nazwa sklepu w postaci adresu może ułatwić lub utrudnić bycie widocznym. Jeśli sprzedajemy buty i mamy domenę buty.pl to jesteśmy w idealnej pozycji do startu dalszych działań. Jeśli buty sprzedajemy pod nazwą wojtus.pl to sprawa nieco się komplikuje.

Dobra nazwa sprawia, że łatwiej jest nam pozyskać ruch na stronę oraz zakotwiczyć się w umysłach klientów.

Ruch na stronę pozyskujemy różnymi metodami:

  1. Dzięki pozycjonowaniu (SEO), w którym nazwa jest kluczowa dla sukcesu
  2. Dzięki reklamie kontekstowej (SEM), w której nazwa jest ważna z punktu widzenia zapamiętania sklepu
  3. Dzięki reklamie ogólnej, wizerunkowej, w której nazwa może być kluczowa dla budowania marki i świadomości w umysłach klientów
  4. Dzięki obecności w agregatorach ofert i w porównywarkach, w których to pod naszą nazwą buduje się baza opinii oraz świadomość poziomu cenowego sklepu
  5. Dzięki reklamie tradycyjnej, w której nazwa jest kluczowa, ponieważ musi być zapamiętana do późniejszego wyszukania w Internecie
  6. Dzięki afiliacji z partnerami, którzy działają na rzecz naszej nazwy/marki
  7. Dzięki social media, w którym nazwa staje się ambasadorem komunikacji zarówno wysyłanej z firmy jak i od klientów

Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich metod na zdobywanie odwiedzin ale pokazuje, że nazwa jest podstawą do pozostałych działań. W Internecie im bardziej oczywista nazwa tym łatwiej i taniej jest zapraszać klientów do sklepu.

Fotolia_25082113_XS.jpg

2. Wystrój witryny oraz sklepu

W gąszczu sklepów i ofert mamy niewiele czasu na wzbudzenie zainteresowania. Witryna musi być tak przygotowana, że trafia ze swoim przekazem do tych osób, które zostawiają w sklepie pieniądze. Każdy ma na to inny pomysł. Czasem jest to manekin z najnowszą sukienką, innym razem aranżacja produktu w jego docelowym otoczeniu. Wystarczy odwiedzić centrum handlowe aby poznać wszystkie praktyki w tym zakresie.

Analogicznie Twój sklep musi trafiać do Twojego klienta. Grafika, kolory, wielkość czcionki, ilustracje, ilość produktów, rozkład kategorii, proces zakupowy. Wszystko co prezentujemy na stronie sklepu niech odpowiada klientowi.

Najlepsze w danej kategorii sklepy wyróżniają się przede wszystkim indywidualną i spójną strategią wizualną. Klient czuje się tam "jak w domu", nie jest niczym zaskakiwany. Jeśli towar wymaga dokładnego obejrzenia go ze wszystkich stron to sklep musi dawać taką możliwość. Jeśli towaru musimy posłuchać to sklep musi mieć taką opcję. Jeśli ważne są wymiary to musimy mieć metodę na sprawdzenie tych wymiarów na sobie. Szczegóły, które łatwo pominąć stanowią o sukcesie lub jego braku.

Przykładem branży, która dzięki śmiałej decyzji stała się jedną z popularniejszych w Internecie jest branża obuwnicza. Buty. Kupowanie butów przez Internet zawsze budziło strach. Co jeśli mi się nie spodobają. Co jeśli kupię zły rozmiar. Dziś normą w sklepach jest możliwość wymiany buta na inny rozmiar, bądź zwrot bez podawania przyczyn i bez celowo stwarzanych problemów.

Jeśli sprzedajesz towar skomplikowany, wymagający wiedzy fachowej to również musisz zapewnić konsultanta, które jest gotowy do odpowiedzi na każde pytanie. Są branże w których sklep jest tylko katalogiem produktów, a cała sprzedaż odbywa się poprzez konsultanta.

Fotolia_41616260_XS.jpg

3. Możliwość kupowania wspólnie z kolegą, mamą, babcią..

Do sklepów ludzie rzadko chodzą sami. Zazwyczaj idą z kimś kto im doradzi, pomoże lub po prostu zapłaci. Sklep Internetowy musi ułatwiać wspólne zakupy. opcje typu: wyślij link do produktu, wyślij na Facebook, zapisz do ulubionych mogą znacznie ułatwić wspólne kupowanie.

Częścią wspólnego kupowania mogą być także opinie wpisywane przez innych klientów na temat produktu. Jeśli sklep umożliwia komentowanie i ocenianie towaru to koniecznie należy włączyć taką opcję. Komentarze muszą być moderowane tak aby ich poziom sprawiał, że wnoszą wartość do dyskusji. Należy pamiętać aby komentarze były merytoryczne..

Świetnym mechanizmem jest lista życzeń w sklepie. Miejsce do którego mogę dodać produkty, których zakup rozważam lub chcę komuś pokazać. Dodatkowo wyrafinowaną techniką jest informowanie o zmianach cen na wybrane produkty.

Na koniec warto wspomnieć o mechanizmie listy zakupów. Jedna osoba tworzy listę produktów, które by chciała nabyć. Inne osoby kupują produkty w postaci prezentów. Szczególnie jest to popularne w przypadku ślubów i innych uroczystości.

Należy pamiętać, że proces kupowania to nie jest kliknięcie w guzik "Kupuje". Zawsze należy przypomnieć sobie jak kupowaliśmy dane produkt poza Internetem i tak kreować sklep aby ten proces usprawniał.

Fotolia_17297097_XS.jpg

4. Wisienka na torcie - zamawianie, płacenie, informowanie

Najgorszą rzeczą jaką może zrobić właściciel sklepu to zrazić do zakupu zaraz po ciężkiej pracy jaką wykonał aby klient do niego przyszedł. Dodawanie do koszyka musi być łatwe. Koszyk musi informować o wszystkich kosztach i o tym jak złożyć zamówienie. Zamawianie musi wymagać minimum pracy po stronie klienta. Płacenie musi być przyjemne. W Internecie, jak nigdzie indziej, tracenie transakcji jest prawdziwym problemem. W reakcji na przeszkody klienci po prostu wyłączają przeglądarkę. Pamiętaj, że w Internecie klient może zmienić sklep w ciągu sekund. Nie poniósł kosztów przyjazdu. Nic nie traci. Czas płynie inaczej. Dwa kliknięcia i jest w sklepie konkurencji.

Jest wiele metod, technik i sposobów na tworzenie procesu zakupowego. Najlepszy jest zdrowy rozsądek i wyrzucanie z procesu wszystkiego co nie jest niezbędne.

W koszyku potrzebujemy zobaczyć co w nim jest oraz móc to usunąć bądź zmienić ilość. Następnie musimy poznać koszty dodatkowe: przesyłka, pakowanie. Koniec.

W formularzu zamówienia musimy podać adres wysyłkowy i dla chętnych dane do faktury. Koniec.

Płatność musimy wybierać z pośród zawężonej liczby opcji. Pobranie, przelew zwykły, płatności online. Koniec.

Najlepsi mieszą ten proces w 1 większym lub 2 mniejszych krokach. Najgorsi mają wielkie formularze, 6 kroków i masę komunikatów. Nie kładź kłód pod nogi swojego klienta. Sam przejdź przez kupowanie w swoim sklepie i zobacz czy jest przyjemne.

Najważniejsze przesłanie w tym miejscu to "Nie każ mi myśleć"!

Warto zamiast oglądać statystyki wejść na stronę sklepu, zacząć zwracać więcej uwagi na statystyki ucieczek z koszyka i dalszego procesu zamówienia. To są pieniądze, które już prawie były w Twojej kieszeni.. ale coś poszło nie tak. Koniecznie trzymaj tu rękę na pulsie procesu zakupowego.

Fotolia_22276875_XS.jpg

5. Po zakupie i dzielenie się opinią

Cokolwiek sprzedajesz, Twój klient wchodzi z Tobą w interakcję. Po zakupie zostaje pewne uczucie, które ukształtuje opinię o Tobie. Jak szybko został wysłany towar, jak się rozmawiało przez telefon. Jak zostałem potraktowany składając reklamację. Czy kurier był miły (tak nawet to). Czy pudełko było czyste i schludne. Czy oferta okazała się dobra, czy nie znalazłem później lepszej. Te i wiele innych pytań automatycznie znajdują odpowiedzi w głowie klienta. Od nich zależy czy klient wróci po więcej.

Ważniejsze jest jednak to co klient powie zapytany przez znajomych. To może być Twój najlepszy marketing. Działaj tak jak byś chciał aby o Tobie mówili. W Internecie negatywne opinie mają dużą siłę ciążenia. Roznoszą się w tempie światła i bardzo trudno je usunąć.

Podsumowanie w pigułce:

  1. Dobra domena to tańsze SEO - dobre SEO to najlepsze źródło ruchu na sklepie
  2. Dobra nazwa to łatwiejszy marketing
  3. Sklep zaprojektowany pod Twojego klienta sprzedaje więcej
  4. Łatwe dzielenie się Twoją ofertą wspomaga kupowanie u Ciebie
  5. Prosty proces kupowania to konieczność. Błędy w tym miejscu to czysta strata.
  6. Nie każ klientowi myśleć.
  7. Wrażenie z transakcji z Tobą może być Twoim marketingiem lub nie..

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!