Google Webmaster Tools - Dlaczego i jak powinieneś go używać?

Daniel Malecki

Pozycjonowanie | 2014-02-05 | 4 min czytania

Google Webmaster Tools - Dlaczego i jak powinieneś go używać?

Aż 95% ruchu generowanego przez wyszukiwarki w Polsce należy do Google (dane Gemius, styczeń 2014), dlatego nietrudno domyślić się, że popularność polskich stron internetowych nieodłącznie wiąże się właśnie z tą wyszukiwarką. Czy zatem podążacie za wytycznymi i wskazówkami od Google?

Jeśli chcemy mieć pewność, że nasza strona internetowa jest indeksowana poprawnie przez Google i nie ma do niej zastrzeżeń, to koniecznie trzeba połączyć swoją witrynę z narzędziem Google Webmaster Tools (w skrócie: GWT).

Założenie konta Google Webmaster Tools

Zacznijmy od kwestii podstawowej, czyli utworzenia konta w GWT - wystarczy wejść na stronę http://www.google.com/webmasters/tools i podążać za wskazówkami przy rejestracji konta. Po pierwszym zalogowaniu się, należy dodać witrynę, którą chcemy monitorować, a następnie przeprowadzić proces weryfikacji właściciela witryny.

W przypadku gotowych systemów zarządzania treścią, w tym platform sklepowych, zazwyczaj najłatwiejszym sposobem weryfikacji jest wygenerowanie tagu HTML. W większości przypadków wygenerowany tag lub samą zawartość “content” po prostu umieszczamy w ustawieniach panelu administracyjnego naszej witryny.

screenGWT01-1024x341.png

Innym popularnym sposobem weryfikacji jest przesłanie pliku HTML za pomocą ftp.

Na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?

Po uzyskaniu dostępu do danych w Google Webmaster Tools, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na następujące miejsca:

  1. Panel z wiadomościami od Google Po wybraniu z lewego menu “Wiadomości dla witryny” ujrzymy różnego rodzaju wiadomości, które chce nam przekazać Google. Najczęściej zobaczymy tam przydatne  informacje, np. o niemożności uzyskania dostępu do witryny przez roboty wyszukiwarki. Czasem jednak można dowiedzieć się także o bardzo nieprzyjemnych rzeczach, takich jak informacja o nałożeniu filtra na wyniki wyszukiwania dla naszej witryny.

    screenGWT02-1024x201.png

  2. Mapa witryny Dzięki zgłoszeniu do Google mapy witryny, czyli pliku xml z listą wszystkich podstron obejmujących nasz serwis, indeksowanie zawartości może przebiegać znacznie szybciej. Jest to przydatne, zwłaszcza, gdy nasza strona internetowa dopiero co została opublikowana w sieci lub z jakiegoś powodu roboty indeksujące nie mogą samodzielnie znaleźć podstron naszej witryny. screenGWT03-1024x357.png

  3. Udoskonalenia HTML Chcąc osiągnąć dobre wyniki w pozycjonowaniu, nie można zapomnieć, że jednym z głównych kryteriów jest unikalność treści i ich czytelność, dlatego ważna jest prawidłowa optymalizacja witryny. Tutaj z pomocą przychodzi nam strona “Udoskonalenia HTML”, na której znajdziemy m.in. informacje o podwójnych meta-opisach oraz podwójnych tagach tytułowych. Warto zastosować się do wszystkich rad zawartych na tej stronie GWT. screenGWT04-1024x273.png

  4. Błędy indeksowania W tym miejscu można znaleźć informacje o wszelkich problemach napotkanych podczas indeksowania zawartości witryny. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj zakładka “Nie znaleziono” - w większości przypadków znajdziemy tam listę stron, które usunęliśmy lub które są wskazywane przez błędne linki. Jednak warto także sprawdzać czy przypadkiem jakaś istotna strona nie przestała być “widoczna” dla robotów wyszukiwarek. screenGWT05-1024x384.png

  5. Wyszukiwane hasła Na tej stronie znajdziemy statystyki słów kluczowych, dzięki którym nasza witryna została odnaleziona w wyszukiwarce Google. Najważniejsze informacje, jakie uzyskamy na temat słów kluczowych to ich średnia pozycja, liczby wyświetleń, liczba kliknięć oraz CTR. Jeśli widzimy wiele pozycji słów kluczowych bliskich TOP10, to nieraz drobne działania optymalizacyjne mogą pomóc nam zdobyć wyższą pozycję, a co za tym idzie, znacząco zwiększyć ruch generowany przez wyszukiwarkę na naszej witrynie.

    screenGWT06-1024x341.png

Przedstawione powyżej narzędzia Google Webmaster Tools to tylko zalążek tego, co decyduje o pozycjach słów kluczowych i wielkości generowanego ruchu organicznego, jednak umiejętne ich wykorzystanie może nam znacząco pomóc w pozycjonowaniu naszej witryny.

Daniel Malecki

Od czasów szkoły szukający sposobów, aby jego strony internetowe były dobrze widoczne w Google. Od 2013 roku pracujący w agencji SEO.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!