Google Zakupy w pigułce - wszystko co musisz wiedzieć o kampaniach produktowych!

Kampanie reklamowe | 13 min czytania

Google Zakupy w pigułce - wszystko co musisz wiedzieć o kampaniach produktowych!

Czym są kampanie produktowe Google Zakupy

O czym należy pamiętać przed uruchomieniem kampanii Google Zakupy?

Kampanie produktowe Google Zakupy - rodzaje

Standardowa kampania PLA

Inteligentna kampania PLA

Czy kampania produktowa jest dla Ciebie?

Reklama produktowa - to którą wybrać?

Rozwój technologiczny, a tym samym zmiany nawyków konsumenckich ostatnimi czasy wymusiły na firmach zmiany w strategii marketingowej w stronę komunikacji w Internecie. Dotyczy to również sklepów, które coraz częściej tworzą swoje sklepy internetowe, by zwiększyć tym samym zasięg i skalować sprzedaż. Często jednak samo zbudowanie sklepu to za mało by można mówić o skalowaniu. Jedną z możliwości jest wykorzystanie kampanii Google Ads. Płatne kampanie reklamowe w przeciwieństwie do innych działań marketingu online charakteryzują się szybkimi efektami, ponieważ po stworzeniu kampanii, praktycznie od razu jesteśmy w stanie wyświetlać się naszym potencjalnym klientom.. Dla sklepów internetowych Google przygotowało specjalne miejsca emisji reklam produktowych. Czym się charakteryzują się kampanie Google Zakupy, jak działają, o czym należy pamiętać, tworząc takie kampanie oraz w jaki sposób mogą one pomóc rozwinąć Twój sklep internetowy, dowiesz się w dalszej części tego artykułu. Gotowy na szczegóły? Przechodzimy do konkretów!

Zamiast obszernej lektury wolisz konsultacje ze specjalistą?

Napisz do nas i poznaj indywidualną propozycję!

Zamów bezpłatną wycenę

lista kampanii w panelu Google Ads

Czym są kampanie produktowe Google Zakupy

Google Shopping (zwane również PLA od Product Listing Ads) to nic innego jak miejsce emisji reklam dla produktów sklepów internetowych. Tego typu kampanie znajdziemy między innymi nad wynikami wyszukiwania. Charakteryzują się one przede wszystkim atrakcyjną formą prezentując:

  • zdjęcie produktu,
  • cenę,
  • nazwę strony internetowej na której dany produkt się znajduje.

Ponadto pozwalają one na sprawne dokonanie zakupu.

Jak działa kampania produktowa z perspektywy użytkownika

Google Zakupy w swoim listingu, odpowiadając na zapytanie wysłane przez użytkownika do wyszukiwarki, zestawia w jednym rzędzie takie same lub podobne produkty kilku reklamodawców, dzięki czemu zanim użytkownik zacznie szukać informacji w tradycyjnych wynikach wyszukiwania, zobaczy zdjęcia produktów, którymi może być zainteresowany.

Poniżej przykład reklamy Google Shopping, która pojawiła się po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy “ buty nike air force”:

przykład listingu Google Zakupy

A tak dla tego samego zapytania wyglądają wyniki wyszukiwania:

przykład wynikow wyszukiwania w Google

Prawda, że atrakcyjniejsze wizualnie są Google Zakupy?

Użytkownik wyszukiwarki, jeszcze zanim kliknie w reklamę, jest w stanie zobaczyć czy dany produkt odpowiada jego potrzebom. Jest również w stanie porównać jego cenę z innymi sklepami. Jest to korzystne nie tylko z punktu widzenia samego użytkownika, ale także samych reklamodawców - czyli sklepów internetowych, ponieważ kampanie w Google Ads (poza kampaniami wideo) rozliczane są za kliknięcie. Przekłada się to również na efektywność takich kampanii ponieważ większa szansa na konwersję ma użytkownik, który już zobaczył zdjęcie i cenę produktu, którego szuka, kliknie w reklamę z intencją zakupową, niż ten, który danego produktu jeszcze nie zobaczył i przewija dopiero wyniki wyszukiwania. Zanim przejdziemy dalej, warto również wspomnieć, że poza wynikami wyszukiwania (nad nimi, czy obok samych wyników wyszukiwań), produkty z kampanii typu “zakupy Google” mogą wyświetlać się również w zakładce “zakupy”, a w przypadku kampanii inteligentnej również w sieci reklamowej Google a także w witrynie partnerów Google - np. Youtube.

O czym należy pamiętać przed uruchomieniem kampanii Google Zakupy?

Zanim przystąpisz do tworzenia kampanii produktowej Google Zakupy, musisz pamiętać o kilku kwestiach.

Po pierwsze - poznaj zasady dotyczące reklam produktowych

Google posiada cztery główne obszary na które zwraca uwagę w kontekście promowania produktów w kampaniach Google Shopping. Są to:

  • niedozwolone treści - czyli treści, których nie wolno promować w sieci Google
  • niedozwolone praktyki - granice, których nie można przekraczać, jeśli chcemy promować się w sieci Google
  • treści podlegające ograniczeniom
  • wymagania redakcyjne i jakościowe - dotyczące reklam i stron internetowych.

Po drugie - Google Merchant Center

Kampanie produktowe PLA wyświetlają się użytkownikom przede wszystkim po wpisaniu konkretnego zapytania - podobnie jak w przypadku kampanii tekstowej w wynikach wyszukiwania. Różnica jednak od strony technicznej jest taka, że reklamodawca nie może ustalić słów kluczowych, na jakie reklama się wyświetli. Wszystko odbywa się na podstawie przesłanego do platformy Google Merchant Center pliku produktowego i właśnie dane zawarte tym pliku determinują ewentualne wyświetlenie się reklamy.

Czym jest Google Merchant Center?

zdjecie platformy Google Merchant Center

To platforma Google dla sprzedawców, która jest wykorzystywana między innymi do zarządzania informacjami o sklepie czy o produktach. Konfiguracja konta na tej platformie jest niezbędna dla reklamodawców, którzy chcą reklamować swoje produkty w kampaniach Google Zakupy. To ona pośredniczy między sklepem internetowym a platformą Google Ads (niegdyś Google Adwords) na której tworzy i zarządza się reklamami w Google. W związku z tym, aby móc reklamować swoje produkty w kampanii PLA niezbędnym jest konfiguracja konta na tej platformie

Po trzecie - plik produktowy

Niezbędnym też jest wygenerowanie na swojej platformie sklepowej pliku produktowego i przesłanie go Google Merchant Center, a następnie połączenie naszego konta Google Ads z kontem GMC. Jak wspomnieliśmy wcześniej, w kampaniach produktowych nie ma możliwości ustawienia słów kluczowych, na jakie reklama ma się wyświetlać, dlatego ważnym jest by zadbać o jak najlepszą jakość naszego pliku produktowego przesłanego do GMC, ponieważ to na jego podstawie później będą (lub nie) wyświetlane reklamy w Google Zakupy. O tym jak ulepszyć plik produktowy możesz przeczytać tutaj Pimp your feed! Ulepsz swój plik produktowy!

Po czwarte - i najważniejsze

Powinniśmy zadbać o poprawną konfigurację konwersji w naszym sklepie poprzez implementację tagu konwersji i/lub odpowiednio skonfigurowanego tagu Google Analytics.

Kampanie produktowe Google Zakupy - rodzaje

zakupy przez internet

Wiemy już, że dzięki kampaniom produktowym w łatwy sposób możemy dotrzeć z ofertą do użytkowników, którzy szukają konkretnych produktów, a dzięki atrakcyjnej formie wyświetlania tych produktów na wszystkich urządzeniach - zarówno komputerach jak i urządzeniach mobilnych, jesteśmy w stanie dotrzeć do odbiorców najbardziej nastawionych na zakup produktu w każdym miejscu i czasie! Aby osiągnąć zamierzony cel - jakim jest sprzedaż produktu - przy wykorzystaniu kampanii Google Zakupy - mamy do dyspozycji dwa typy kampanii. Standardową kampanię produktową oraz inteligentną kampanię produktową. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

Standardowa kampania PLA

Jedną z najbardziej popularnych i najczęściej wykorzystywanych kampanii PLA jest standardowa kampania produktowa. Kampania standardowa to typ kampanii wybierany zazwyczaj w sytuacji, gdy konto reklamowe jest nowe lub gdy nie ma wystarczającej ilości danych, na podstawie których warto byłoby uruchomić kampanię inteligentną.

Jakie możliwości daje nam standardowa kampania produktowa?

Głównym powodem dla którego warto korzystać z tego typu kampanii są większe możliwości konfiguracji i optymalizacji. Między innymi:

  • segmentacja grup reklam

    w kampanii standardowej możemy segmentować kampanię na kilka grup reklam i tu właściwie ogranicza nas tylko nasza własna kreatywność. Możemy podzielić grupy reklam pod kątem kategorii sklepowej, sprzedawanych marek, rodzajów produktów, czy wydzielić dla każdego produktu jedną grupę reklam. Czemu to może służyć? Daje nam to większe możliwości optymalizacji kampanii w zakresie wykluczenia słów wyszukiwanych dla poszczególnych grup asortymentowych (na niższym poziomie niż poziom kampanii). Jeśli zajdzie taka potrzeba, możemy również tworzyć swoje spersonalizowane grupy reklam - tworząc etykiety produktów z poziomu Google Merchant Center. Możliwości w tym zakresie są naprawdę nieograniczone,

  • wykluczenia słów wyszukiwanych

    dokładnie tak, w reklamach Google Zakupy co prawda nie możemy bezpośrednio ustawiać słów kluczowych na jakie reklama ma się wyświetlać. Możemy jednak wykluczać słowa wyszukiwane na jakie dana reklama się wyświetliła,

  • dostosowania stawek do odbiorców Google czy list remarketingowych,
  • dostosowania stawek do urządzeń, na jakich reklamy są klikane,
  • dostosowanie lub wykluczenia lokalizacji,
  • ustawienie harmonogramu wyświetlania reklam,
  • ustalanie priorytetów kampanii.

a także, choć może nawet przede wszystkim możemy wybrać strategię ustalania stawek.

W kampanii standardowej mamy możliwość wybrania jednej z czterech strategii: ręczne CPC - czyli ręczne ustalenie maksymalnego kosztu za kliknięcie ulepszone CPC - jest to funkcja, która przy ręcznym ustaleniu maksymalnej stawki za kliknięcie może podnieść finalnie tę stawkę, jeśli uzna, że w danym momencie prawdopodobieństwo dokonania konwersji jest wyższe. docelowy ROAS - jedna z automatycznych strategii ustalania stawek. Kampanie korzystające z tej strategii automatycznie ustalają stawki, tak by uzyskać jak największą wartość konwersji, starając się jednocześnie zachować ustawiony docelowy ROAS. maksymalizacja kliknięć - to również automatyczna strategia ustalania stawek. Jej zadaniem jest pozyskanie jak największej liczby kliknięć w ramach zaplanowanego budżetu kampanii.

Czy robot lepiej zoptymalizuje kampanie produktowe?

Inteligentna kampania PLA

wykres wzrost sprzedazy

Inteligentna kampania produktowa w Google Zakupy to nic innego jak połączenie standardowej kampanii produktowej z kampanią remarketingową w sieci reklamowej. Jej działanie wspierane jest przez sztuczną inteligencję, która jest nastawiona na osiąganie jak najwyższej wartości konwersji.

Kiedy warto uruchomić kampanię inteligentną i dlaczego nie od razu? :)

Oczywiście, poza standardowymi wymogami, takimi jak konfiguracja śledzenie konwersji, przesłaniem pliku produktowego do Google Merchant Center czy połączeniem konta Google Ads z kontem GMC, należy pamiętać o tym, że nie ma możliwości uruchomienia kampanii Smart Shopping jeżeli na koncie nie prowadzono dotychczas żadnej kampanii produktowej. Z uwagi na to, że inteligentna kampania produktowa do poprawnego działania potrzebuje jak największej ilości danych, zaleca się by na koncie było zarejestrowanych minimum 20 konwersji w ciągu ostatnich 45 dni. Dodatkowo w związku z tym, że ta kampania w dużym stopniu opiera się na listach remarketingowych, warto zadbać o to by powiązane z kontem listy remarketingowe posiadały przynajmniej 100 aktywnych użytkowników.

Sprawdź jak przygotować skuteczne listy odbiorców do remarketingu

O czym jeszcze warto pamiętać

Kampania ta ma zdecydowanie mniejsze pole manewru na etapie jej konfiguracji a także dalszej - ręcznej optymalizacji. Nie ma chociażby możliwości tworzenia oddzielnych grup reklam, czy zmiany strategii ustalania stawek (kampania działa na podstawie automatycznej strategii “maksymalizuj wartość konwersji”). Nie można również dostosowywać stawek do odbiorców czy urządzeń, jak to było w przypadku standardowej kampanii produktowej, a także wykluczać nieadekwatnych naszym zdaniem słów wyszukiwanych, na jakie reklamy produktowe się wyświetliły. Możemy natomiast ustawić docelowy ROAS kampanii, lokalizację kierowania czy harmonogram reklam, a także wykluczać nieskuteczne produkty.

Skoro jest tak mało możliwości konfiguracji i optymalizacji kampanii, to czy warto w ogóle korzystać z tego typu kampanii? Tak! Sprawdź nasze case study o tym jakie wyniki osiągają nasi klienci przy wykorzystaniu naszej wiedzy i doświadczenia w połączeniu ze smart shopping

Ok, Google. Zwiększ wartość konwersji, czyli inteligentne kampanie produktowe Google Ads.

Nowość w inteligentnych kampaniach produktowych

Google zachęca do korzystania z inteligentnych kampanii między innymi dlatego, że cały czas bardzo mocno je rozwija. Oprócz możliwości ustalenia docelowego ROAS naszych kampanii, od niedawna jest również możliwość ustawienia celu konwersji dla inteligentnych kampanii produktowych. Tym celem jest ustalenie, z perspektywy naszego biznesu, wartości pozyskania nowego klienta. Dzięki temu Google może optymalizować swoje działania zarówno pod kątem jak najwyższej wartości sprzedaży (dla przypomnienia - w inteligentnych kampaniach produktowych stosowana jest strategia “maksymalizuj wartość konwersji”), jak i pod kątem pozyskiwania nowych klientów.

Wykorzystaj możliwości kampanii produktowej CSS

Jako jedna z nielicznych agencji w Polsce jesteśmy dumnym partnerem Google w zakresie usługi Comparison Shopping Service. CSS to najprościej mówiąc - platforma gromadząca produkty różnych sprzedawców, wyświetlająca reklamy w listingu przeznaczonym przez Google dla kampanii produktowych. Kampanie prowadzone za pośrednictwem CSS mogą działać równolegle do kampanii prowadzonych za pośrednictwem porównywarki Google, oferując przy tym nawet do 20% tańszych kliknięć. Od strony użytkownika zmiana jest niemalże niewidoczna. Jedyna różnica jest taka, że zamiast informacji “przez Google”, widnieje dopisek “przez Traffic Trends” - jak na poniższym screenie:

XC7ds.png

Jeśli ta zmiana pozwoli Ci osiągać większą widoczność, a tym samym może przyczynić się do większej sprzedaży, dlaczego miałbyś z niej nie skorzystać?

Sprawdź nasze case study o tym, jak dzięki połączeniu kampanii produktowej inteligentnej z porównywarką CSS Traffic Trends podnieśliśmy ROAS prawie 14-stokrotnie.

Jak z ROAS 349% zrobić ROAS 4859%, dzięki jednej małej zmianie?

Czy kampania produktowa jest dla Ciebie?

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy i chcesz w szybki i atrakcyjny sposób zareklamować swoją ofertę użytkownikom wyszukiwarki Google - kampanie produktowe będą dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Jeśli zastanawiasz się jednak jaki rodzaj kampanii wybrać, poniżej przygotowaliśmy krótkie podsumowanie tego na co warto zwrócić uwagę przy wyborze rodzaju kampanii produktowej.

Reklama produktowa - to którą wybrać?

zdjecie czlowieka dazacego do celu

Jeżeli masz nowe konto Google Ads, nie posiadasz na swoim koncie standardowej kampanii produktowej, nie masz wystarczającej ilości danych, chcesz mieć większą kontrolę nad stawkami czy kierowaniem kampanii produktowej - wybierz standardową kampanię Google Zakupy.

Kiedy natomiast wybrać Smart Shopping?

Na pierwszy rzut oka, może wydawać się, że dużym minusem kampanii inteligentnej jest brak możliwości konfiguracji tak wielu ustawień jak to jest w przypadku standardowej kampanii Google Zakupy. Tym samym większość istotnych decyzji z punktu widzenia biznesowego oddajemy przecież sztucznej inteligencji. Jeśli jednak spełniasz wszystkie wymogi o których wspomnieliśmy wcześniej, a dane na Twoim koncie Ads są zbierane prawidłowo, nie ma przesłanek by nie przetestować tego rozwiązania. Jeśli dane są dobrej jakości, w większości przypadków kampanie inteligentne osiągają bardzo dobre wyniki, a zaoszczędzony czas wynikający z ograniczeń możliwości ingerencji w kampanię, możesz przeznaczyć na rozwój innych kampanii. Algorytmy Google są cały czas udoskonalane i działają coraz lepiej. Biorą one pod uwagę coraz więcej czynników, co skutkuje większą precyzyjnością w wyświetlaniu reklam użytkownikom na odpowiednim etapie ścieżki zakupowej. Dodatkowo - wykorzystanie list remarketingowych i dodatkowe miejsca emisji reklamy zakupów Google zdecydowanie przemawiają na korzyść kampanii smart. W obydwóch przypadkach jednak potrzebna jest wiedza, doświadczenie i czas, który pomoże Ci dbać o prawidłowy rozwój Twoich kampanii. Sprawdź także: Jak z ROAS 349% zrobić ROAS 4859%, dzięki jednej małej zmianie?

Chcesz wycisnąć z kampanii produktowych jak najwięcej?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!