Blog Traffic Trends

Historia dodatkowych linków witryny w wynikach wyszukiwania

Linki witryny (sitelinks) to nic innego, jak dodatkowe odnośniki do podstron widoczne w wyszukiwarce. Mają one ułatwić użytkownikowi dotarcie do wartościowych treści. Zalet wyświetlania się dodatkowych podstron jest wiele, od prestiżu jaki zapewniają po większy współczynnik CTR dla fraz brandowych.

Trudno uwierzyć, że funkcja wyświetlania dodatkowych podstron będzie obchodziła w tym roku swoje 11 urodziny. Warto prześledzić zmiany jakie dokonywały się dla linków witryny na przestrzeni ostatnich lat.

2005

W wyszukiwarce zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Pod głównymi wynikami pojawiają się dodatkowe linki do podstron. Webmasterzy dzielą się swoimi obserwacjami na forach:

Linki witryny 2005

Niektórzy uważają, że wina leży po stronie szkodliwych programów szpiegujących użytkowników.

Linki witryny 2005

Pracownik Google spieszy jednak z pomocą i tłumaczy, że jest to wynik testów przeprowadzanych przez zespół. Webmasterzy muszą zatem uzbroić się w cierpliwość i czekać na dodatkowe informacje. Linki witryny zostają nieoficjalnie nazywane: “More Site Results”.

7 września 2006

W końcu! W oficjalnym komunikacie, Google przedstawia światu linki witryny. Są to cztery podstrony, które wyświetlają się w jednej kolumnie pod adresem URL.

Linki witryny 7 września 2006

Podstrony dobierane są automatycznie przez algorytmy i nie ulegnie to zmianie aż do dziś.

18 października 2007

Google dodaje nową sekcję w panelu Webmaster Tools. Webmasterzy mogą sprawdzić aktualne linki witryny oraz wykluczyć te, które uznają za niewłaściwe. Zablokowane linki nie powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania przez 90 dni od ich zgłoszenia..

Linki witryny, 18 pazdziernika 2007

7 grudnia 2007

Google wprowadza 8 linków do podstron zamiast 4. Odnośniki zaczynają wyświetlać się w dwóch kolumnach:

Linki witryny 7 grudnia 2007

16 kwietnia 2009

Google wprowadza linki do podstron w nowej formie. Od tej pory linki mogą pojawiać się pod wieloma wynikami dla tego samego zapytania. Niestety funkcja wykluczania niewłaściwych podstron jest nadal zarezerwowana tylko dla strony głównej.

Linki witryny 16 kwietnia 2009

21 Sierpnia 2009

Google wprowadza specjalne linki witryny dla artykułów na Wikipedii. Wyróżnione podstrony przenoszą do poszczególnych sekcji artykułu:

Linki witryny 21 Sierpnia 2009

Październik 2009

Zaczynają pojawiać się odnośniki do podstron w meta-description. Linki przenoszą do wybranych “kotwic” na stronie.

Linki witryny Październik 2009

16 sierpnia 2011

Google przedstawia nowy wygląd linków witryny. Pod tytułem podstrony znajdziemy teraz adres URL oraz jedną linijkę opisu. Maksymalna liczba wyświetlanych podstron wynosi odtąd 12. Zmianę tę opisaliśmy kilka lat temu we wpisie: Ewolucja linków witryny pod wynikiem wyszukiwania.

Linki witryny 16 sierpnia 2011

Sierpień 2013

Niektóre linki witryny zaczynają być rozwijane po kliknięciu w strzałkę.

Linki witryny Sierpień 2013

Styczeń – wrzesień 2014

W międzyczasie Google testuje nowe rozwiązanie – Search Box, czyli wyszukiwarkę która wyświetla się pod tytułem strony.

Search Box Google

Z czasem wygląd Search Box zaczął przypominać ten, który możemy zaobserwować dzisiaj:

Search Box Google

13 października 2016

Google usuwa funkcję degradowania linków. Odtąd pojawianie się tzw. sitelinks jest całkowicie niezależne od właścicieli stron.

Informacja wywołała burzę wśród SEO-wców:

Usunięcie opcji degradowania linków witryny GSC

Jeszcze kilka dni po ogłoszeniu komunikatu przez Google, zdezorientowani webmasterzy próbowali dowiedzieć się czegoś na temat braku funkcji:

Sitelinks, Google Blog

Prawda okazała się jednak okrutna i nic nie było w stanie zmienić decyzji Google. 

A jak jest dziś?

Obecnie najczęściej spotykaną formą linków witryny jest ta z 6 odnośnikami. Pojawia się po wpisaniu nazwy firmy/producenta, np.

Sitelinks Zaldando

Sitelinks Zaldando

Po wpisaniu całej domeny, pojawiają się dodatkowe 4 podstrony.

Sitelinks Zaldando

Sitelinks Zaldando

Dla zapytań niebrandowanych pozostaje stara prezentacja, a więc cztery odnośniki pod meta-description:

Linki witryny zapytania niebrandowe

Stara prezentacja zostaje również przy wpisach na Wikipedii.

Linki witryny Wikipedia

Warto również wspomnieć o sitelinks dla reklam.

Linki witryny Adwords

W tym przypadku można samemu decydować, które linki witryny będą się wyświetlać dla naszej podstrony.

Ależ to Google jest wspaniałomyślne!

Dodaj komentarz

Tomasz Łuczyszyn

Pozycjoner z zacięciem do testowania narzędzi SEO i śledzenia nowości z branży. Po godzinach zaczytuje się w polskiej literaturze współczesnej, gra na gitarze elektrycznej i... trenuje boks.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy