Linki witryny (sitelinks) to nic innego, jak dodatkowe odnośniki do podstron widoczne w wyszukiwarce. Mają one ułatwić użytkownikowi dotarcie do wartościowych treści. Zalet wyświetlania się dodatkowych podstron jest wiele, od prestiżu jaki zapewniają po większy współczynnik CTR dla fraz brandowych.
Trudno uwierzyć, że funkcja wyświetlania dodatkowych podstron będzie obchodziła w tym roku swoje 11 urodziny. Warto prześledzić zmiany jakie dokonywały się dla linków witryny na przestrzeni ostatnich lat.
2005
W wyszukiwarce zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Pod głównymi wynikami pojawiają się dodatkowe linki do podstron. Webmasterzy dzielą się swoimi obserwacjami na forach:
Niektórzy uważają, że wina leży po stronie szkodliwych programów szpiegujących użytkowników.
Pracownik Google spieszy jednak z pomocą i tłumaczy, że jest to wynik testów przeprowadzanych przez zespół. Webmasterzy muszą zatem uzbroić się w cierpliwość i czekać na dodatkowe informacje. Linki witryny zostają nieoficjalnie nazywane: “More Site Results”.
7 września 2006
W końcu! W oficjalnym komunikacie, Google przedstawia światu linki witryny. Są to cztery podstrony, które wyświetlają się w jednej kolumnie pod adresem URL.
Podstrony dobierane są automatycznie przez algorytmy i nie ulegnie to zmianie aż do dziś.
18 października 2007
Google dodaje nową sekcję w panelu Webmaster Tools. Webmasterzy mogą sprawdzić aktualne linki witryny oraz wykluczyć te, które uznają za niewłaściwe. Zablokowane linki nie powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania przez 90 dni od ich zgłoszenia..
7 grudnia 2007
Google wprowadza 8 linków do podstron zamiast 4. Odnośniki zaczynają wyświetlać się w dwóch kolumnach:
16 kwietnia 2009
Google wprowadza linki do podstron w nowej formie. Od tej pory linki mogą pojawiać się pod wieloma wynikami dla tego samego zapytania. Niestety funkcja wykluczania niewłaściwych podstron jest nadal zarezerwowana tylko dla strony głównej.
21 Sierpnia 2009
Google wprowadza specjalne linki witryny dla artykułów na Wikipedii. Wyróżnione podstrony przenoszą do poszczególnych sekcji artykułu:
Październik 2009
Zaczynają pojawiać się odnośniki do podstron w meta-description. Linki przenoszą do wybranych “kotwic” na stronie.
16 sierpnia 2011
Google przedstawia nowy wygląd linków witryny. Pod tytułem podstrony znajdziemy teraz adres URL oraz jedną linijkę opisu. Maksymalna liczba wyświetlanych podstron wynosi odtąd 12. Zmianę tę opisaliśmy kilka lat temu we wpisie: Ewolucja linków witryny pod wynikiem wyszukiwania.
Sierpień 2013
Niektóre linki witryny zaczynają być rozwijane po kliknięciu w strzałkę.
Styczeń - wrzesień 2014
W międzyczasie Google testuje nowe rozwiązanie - Search Box, czyli wyszukiwarkę która wyświetla się pod tytułem strony.
Z czasem wygląd Search Box zaczął przypominać ten, który możemy zaobserwować dzisiaj:
13 października 2016
Google usuwa funkcję degradowania linków. Odtąd pojawianie się tzw. sitelinks jest całkowicie niezależne od właścicieli stron.
Informacja wywołała burzę wśród SEO-wców:
Jeszcze kilka dni po ogłoszeniu komunikatu przez Google, zdezorientowani webmasterzy próbowali dowiedzieć się czegoś na temat braku funkcji:
Prawda okazała się jednak okrutna i nic nie było w stanie zmienić decyzji Google.
A jak jest dziś?
Obecnie najczęściej spotykaną formą linków witryny jest ta z 6 odnośnikami. Pojawia się po wpisaniu nazwy firmy/producenta, np.
Po wpisaniu całej domeny, pojawiają się dodatkowe 4 podstrony.
Dla zapytań niebrandowanych pozostaje stara prezentacja, a więc cztery odnośniki pod meta-description:
Stara prezentacja zostaje również przy wpisach na Wikipedii.
Warto również wspomnieć o sitelinks dla reklam.
W tym przypadku można samemu decydować, które linki witryny będą się wyświetlać dla naszej podstrony.
Ależ to Google jest wspaniałomyślne!