Jeżeli czytasz ten artykuł, to z dużą dozą prawdopodobieństwa interesuje Cię skorzystanie z usługi pozycjonowania dla swojego sklepu internetowego. Pewnie chcesz też znaleźć odpowiedź na pytanie o cenę pozycjonowania by wiedzieć czy to już jest ten moment, w którym możesz skorzystać z tej usługi. I choć nie podamy Ci tutaj konkretnej kwoty dla Twojego sklepu, to postaramy się przybliżyć zagadnienie pozycjonowania właśnie od strony kosztowej.
By móc porozmawiać o kosztach, musimy najpierw wypunktować kilka zadań, które w ramach realizacji tej usługi leżą po stronie agencji SEO. Pozycjonowanie sklepu internetowego nie jest prostą usługą, która składa się z cyklicznego powtarzania pojedynczego zadania. Jest to prawdziwy mix wielu kompetencji, co już na samym starcie nakazuje połączyć w ramach jednego projektu większą liczbę pracujących nad nim osób. Nie skupiając się na ten moment na kosztach konkretnych zadań, wiedz że realizowane będą działania z następujących obszarów:
- optymalizacja strony internetowej – polegająca na dogłębnych analizach kodu strony i treści na niej umieszczonych w celu jej maksymalnego „wypielęgnowania”. Google przekazuje wiele rekomendacji twórcom stron, które należy wziąć pod uwagę w procesie pozycjonowania. Z doświadczenia wiemy, że wiele z nich jest bagatelizowanych przez twórców stron i sklepów, przez co cyklicznie musimy wspierać właścicieli biznesów w optymalizacji sklepu internetowego. W proces ten wliczają się zarówno działania wokół kodu strony, jak i te skierowane na jej użyteczność (responsywność witryny, czas ładowania, bezpieczeństwo użytkowników). Bardzo ważne jest by dodatkowo spojrzeć na stronę sklepu internetowego pod kątem tzw. CRO, czyli optymalizacji współczynnika konwersji. Żadne, nawet najważniejsze zmiany pod kątem pozycjonowania sklepu, nie mogą znacząco zaburzać ścieżki zakupowej.
- unikalne treści – nadal bardzo często trafiamy na strony internetowe, które bardzo skromnie podeszły do tematu unikalnych treści. W sytuacji idealnej na stronie swojego sklepu internetowego powinieneś umieścić unikalny opis na stronie głównej, na wszystkich stronach kategorii i podkategorii, a także posiadać unikalne opisy produktów i regularnie prowadzić bloga. Większość sklepów jednak tego nie posiada, przez co bardzo dużo pracy w ramach SEO kierujemy właśnie na ten obszar gwarantując stworzenie unikalnych, atrakcyjnych pod kątem wyszukiwarki i użytkowników tekstów.
- linkowanie – zdecydowanie najbardziej kosztowna część pozycjonowania! Nadal istotnym elementem pracy nad pozycją strony sklepowej w Google jest regularne zwiększanie liczby odnośników do tej strony, umieszczanych na innych stronach internetowych. Mówiąc brutalniej, by być wysoko w Google nadal trzeba kupować przestrzeń reklamową. Kiedyś zakupy te polegały na wizycie w tanim supermarkecie, w którym kupowała się dziesiątki najsłabszej jakości produktów, bo w finalnym rozrachunku liczyło się, kto tych linków nakupił więcej. Z perspektywy czasu doszło jednak do bardzo korzystnej zmiany w algorytmach wyszukiwarek i teraz nie liczba linków jest kluczowa, ale liczba i ich jakość! Przez to też, do zakupów dochodzi znacznie rzadziej, ale są jednostkowo dużo droższe. Kilka lat temu link do Twojej strony polegał często na tym, że był to przypadkowo osadzony adres www w dowolnym miejscu innej witryny. Bez jakiegokolwiek powiązania kontekstowego i „odpowiedniego opakowania”. W chwili obecnej większości linków towarzyszą unikalne artykuły, które umieszcza się na stronach tematycznie dopasowanych do Twojej branży.
Sama lista działań jeszcze nie pomoże nam określić kosztu realizacji usługi. Konieczne jest poznanie Twoich celów jakie chcesz postawić przed realizacją usługi. W artykule tym skupiliśmy się na koszcie pozycjonowania sklepu internetowego, więc niech tylko takie przykłady będą tłem artykułu…
Jeśli posiadasz sklep internetowy działający w dość niszowej branży, nie posiadasz bardzo szerokiego asortymentu i nie masz na rynku dziesiątek konkurentów, to możesz podejść do pozycjonowania w „starodawnym” stylu. Oznacza to tyle, że musisz wybrać odpowiednią liczbę słów kluczowych i w każdym miesiącu działać na rzecz jak najwyższej pozycji tylko i wyłącznie na nie. Przykład: prowadzisz sklep z łuparkami do drewna. Masz zatem: - jedną kategorię produktową podzieloną na na przykład trzy podkategorie (świdrowe, hydrauliczne i kinetyczne) - kilka kategorii dedykowanych pojedynczym częściom łuparek - trzy podstrony producentów W tym przypadku nie jesteś w stanie znaleźć dziesiątek wyszukiwanych fraz i z pełną świadomością możesz skupić się na kilku najważniejszych słowach.
Jednak jeśli działasz w dużo „bogatszym” sektorze (np. odzieżowym, kosmetycznym, sportowym, zoologicznym), to możesz do pozycjonowania podejść zupełnie inaczej. Na przykład ustalić wyłącznie priorytety biznesowe i liczbę słów, na które chcesz działać w skali miesiąca – zmieniając je na bieżąco w zależności od sezonu, swojego budżetu i przede wszystkim notowanych na bieżąco wyników. Idea ta jest bardzo skuteczna ale i trochę bardziej skomplikowana dlatego bardzo dokładnie przedstawiliśmy ją w artykule dotyczącym wyboru słów kluczowych jako metodę „Na profesjonalistę”.
Niezależnie od tego, którą metodę wybierzesz, to będzie ona rzutowała na koszty pozycjonowania. Inny budżet musisz oddać w ręce agencji gdy chcesz wypozycjonować swój sklep internetowy na 5-6 nie tak trudnych słów, a inny gdy chcesz powalczyć z wielkimi sklepami na polu kilkudziesięciu słów.
Szczęśliwie dotarliśmy do najbardziej interesującego Was elementu tego artykułu. Ceny! Rozbudowując pierwszą część artykułu przypominamy, że na końcowy sukces w pozycjonowaniu sklepu składają się następujące czynniki: optymalizacja strony, content i linkowanie. Jak kształtują się ceny dla poszczególnych działań?
Teoretycznie na koszt tego procesu składa się wyłącznie czas doświadczonego specjalisty poświęcony Twojej stronie. Oczywiście wykorzystuje on wiele narzędzi dedykowanych branży SEO, ale ich koszt rozkłada się na wszystkich Klientów wybranej przez Ciebie agencji, więc możemy go teoretycznie nie wliczać. Każda roboczogodzina takiego Specjalisty wiąże się dla Klienta z kosztem ok. 120-150 złotych netto. Liczba godzin przeznaczonych na optymalizację strony, zwłaszcza w pierwszym miesiącu współpracy kiedy to zwyczajowo tworzy się zbierający najważniejsze poprawki dokument o nazwie audyt SEO , to często kilkanaście do kilkudziesięciu godzin pracy.
Na wielu „giełdach” tekstowych możesz kupić treści w cenie np. 6, 8 czy 10 zł netto za każde napisane 1000 znaków. Korzystając z agencji zapłacisz kilkukrotnie więcej, lecz koszt ten jest w pełni uzasadniony. Co najmniej z trzech powodów!
Po pierwsze, widzieliśmy wielokrotnie jakość treści kosztujących 6 zł i wiemy, że ani nie są one rewelacyjne pod kątem pozycjonowania, a już na pewno pod kątem merytoryki i wpływu na decyzje zakupowe Klienta. Jest to „lanie wody” bez żadnego researchu.
Po drugie, wielu copywriterów nie posiada nawet elementarnej wiedzy na temat SEO, więc przygotowane teksty nie będą dawały Ci pod kątem pozycjonowania tylu korzyści, co te przygotowane przez agencję zajmującą się równocześnie procesem pozycjonowania Twojego sklepu.
I w końcu po trzecie, agencja treści te na Twojej stronie umieści! Niby nic, ale przypomnij sobie jak umieszczałeś na stronie teksty, które dostałeś od wynajętego copywritera – wstawiłeś nagłówki? Użyłeś linkowania wewnętrznego? Dodałeś atrybuty alt na zdjęciach?
Koszt pojedynczego linku waha się od 5 zł do 10000 zł. Pomogliśmy? Ale tak naprawdę jest. Wiele agencji nadal korzysta w procesie pozycjonowania z własnego zaplecza, czyli setek i tysięcy stron, którymi administruje w celu umieszczania na nich linków do stron swoich Klientów. Utrzymanie tak potężnej bazy stron generuje potężne koszty w skali roku, ale ich rozłożenie na wszystkich Klientów i tak powoduje, że są to najtańsze linki na rynku. Często niestety są też najsłabsze i niewiele dające… Dlatego coraz częściej w procesie pozycjonowania korzysta się w innych, „publicznych” stron. Blogów, portali tematycznych, ogólnotematycznych stron należących często do największych wydawców internetowych. Koszty wtedy zależne są już od siły wybranej strony oraz relacji pomiędzy jej właścicielem a agencją. Realnie przyjmijmy, że średnia cena jednego odnośnika waha się od 50 do 300 zł netto.
Jak zatem widzicie, proces pozycjonowania generuje bardzo dużo kosztów. Nie patrząc na nietypowy, pierwszy miesiąc prac nad pozycjonowaniem sklepu, w każdym miesiącu musimy poświęcić kilka godzin na prace optymalizacyjne (koszt: 350 zł netto minimum), przygotować unikalne treści na stronę kategorii i bloga (koszt: 150 zł netto minimum) oraz pozyskać wartościowe linki dla ustalonych słów kluczowych (koszt: 500 zł netto minimum). Sumując to otrzymujemy 1000 zł netto jako minimalny koszt pozycjonowania sklepu. Jeśli jednak chcesz działać szerzej i dla większej liczby fraz, lub w trudniejszej branży, musisz zwiększyć budżet, co proporcjonalnie przełoży się na zwiększenie działań wykonywanych przez agencję!
Oczywiście przedstawione powyżej wyliczenia zakładają najpopularniejszy obecnie model abonamentowy, w którym Ty (Klient) umawiasz się z wybraną agencją na stałą kwotę, w ramach której ona działa. Istnieją jednak inne modele rozliczenia, np. pozycjonowanie za efekt. Co istotne, przez efekt rozumiemy np.:
- pozycję w Google – w modelu tym istnieje znacznie mniejszy abonament, a opłata dodatkowa naliczana jest ze względu na pozycję, którą dana strona zajmuje w Google. Jest to bardzo stary model rozliczeń, którego szczerze nie rekomendujemy sklepom internetowym. Bardzo często prowadzi do nadużyć, ale przede wszystkim ogranicza działania agencji. Skupia się ona wyłącznie na ustalonych frazach bagatelizując frazy poboczne i bardzo skuteczny sprzedażowo długi ogon (frazy wielowyrazowe, szerokie, często dotyczące np. nazw produktów czy ich cech).
- ruch na stronie – w modelu tym łączymy abonament z opłatą dodatkową zależną od liczby sesji wygenerowanych dzięki wyszukiwarce Google. Ciekawy model rozliczeń dodający do współpracy z agencją „marchewkę” motywującą do pracy, lecz zakładając że ruch z każdej frazy jest tak samo wartościowy, co niestety jest błędnym założeniem. Zupełnie inaczej konwertować będzie np. ruch z fraz produktowych (trudniejszych) a inaczej z fraz blogowych.
- sprzedaż – bardzo interesujący model rozliczeń, który do niewielkiego abonamentu dokłada prowizję od wzrostu sprzedaży z ruchu organicznego z wyszukiwarek. W Traffic Trends model ten ubraliśmy w usługę "Sales Booster", którą rozbudowaliśmy o wiele dodatkowych działań towarzyszących pozycjonowaniu.
Niezależnie od wybranego modelu, chcielibyśmy na końcu przypomnieć tylko jedną, najważniejszą kwestię związaną z pozycjonowaniem. To nie jest usługa, która przyniesie Tobie niesamowite wzrosty sprzedaży po miesiącu lub dwóch. Potrzeba czasu i cierpliwości, dlatego dobrze oblicz stałą kwotę, którą będziesz mógł przeznaczać w każdym miesiącu, zakładając że na początku współpracy nie przełoży się ona na wzrost przychodów.
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157