Niezależnie od tego jak niesamowita lub unikalna jest Twoja marka czy produkty i usługi, jakie oferujesz, Twój biznes nie będzie opłacalny, jeśli nie zaczną pojawiać się klienci. Większość osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą zaczyna swoje poszukiwania od Google. Przyjrzyjmy się, ile kosztuje zaznaczenie swojej obecności w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie, od czego zacząć działania reklamowe i jak przy zachowaniu wysokiej stopy zwrotu optymalizować i skalować podejmowane działania.
Przy ponad 3,5 miliarda wyszukiwań dziennie ekosystem Google powinien być zawsze punktem wyjścia do podejmowanych skutecznych i mierzalnych działań marketingowych. Według danych za grudzień 2022 r., udział Google w rynku wyszukiwarek w Polsce wynosi 95.72%.
Search Engine Market Share in Poland - grudzień 2022
Wartości te praktycznie nie zmieniają się od lat, a to oznacza tylko jedno - jeśli jeszcze nie zadbałeś o widoczność swojej strony czy sklepu, czas najwyższy nadrobić zaległości.
Możliwości promocji swojego biznesu w internecie jest aż nadto. Zaczynając od pozycjonowania, kończąc na kampaniach reklamowych. Podpowiadamy, ile kosztuje reklama w Google i od czego zacząć w pierwszej kolejności.
SPIS TREŚCI:
- Reklama w Google - dlaczego warto?
- Jaką reklamę w Google wybrać?
- Ile kosztuje samodzielne pozycjonowanie w Google?
- Ile kosztuje pozycjonowanie przez agencję SEO?
- Ile kosztują kampanie reklamowe Google Ads?
- Porównanie cen SEO oraz reklam w systemie Google Ads
- Reklama w Google - Twoja inwestycja w pozyskanie nowych klientów
Reklama w Google - dlaczego warto?
Niezależnie od tego, czy jesteś e-commerce managerem, czy właścicielem sklepu online, możesz zastanawiać się ile kosztuje reklama w Google. Powinieneś więc ułożyć dla siebie optymalną strategię marketingu internetowego w oparciu o możliwe rozwiązania. A tych jest naprawdę sporo.
Google zapewnia wiele narzędzi, które pozwalają firmom realizować cele biznesowe, takie, jak:
- zwiększenie widoczności i rozpoznawalności marki,
- budowa ruchu na stronie sklepu,
- pozyskanie większej liczby klientów,
- generowanie sprzedaży oferowanych produktów i usług.
Dwie najpopularniejsze drogi do zwiększenia ruchu i sprzedaży z wyszukiwarki to kampanie Google Ads i Search Engine Optimization (SEO). Obie opcje mają swój unikalny zestaw zalet:
Google Ads (wcześniej Google Adwords):
- Reklama Google Ads zapewnia natychmiastowe wyniki, to także szeroki wybór reklam,
- Mierzalne rezultaty,
- Elastyczne dostosowanie budżetu reklamowego (w tym CPC / CPM),
- Reklamy Google dają możliwość docierania do osób w konkretnych lokalizacjach (kampania tekstowa) / o sprecyzowanych zainteresowaniach (kampanie w Google Display Network),
- Dobrze zoptymalizowana reklama Google to wysoki potencjał zwrotu z inwestycji.
SEO:
- Stały przepływ darmowego, jakościowego i stargetowanego ruchu,
- Długofalowe rezultaty,
- Perfekcyjne przystosowanie strony dla użytkownika końcowego,
- Budowa świadomości i zaufania do marki,
- Brak opłaty za kliknięcie.
Regularne działania SEO to darmowy, jakościowy ruch i poprawa widoczności w wyszukiwarce
Jaką reklamę w Google wybrać?
Wpisując w zasadzie dowolną frazę w wyszukiwarkę Google, otrzymasz dwa rodzaje wyników:
1. Wyniki organiczne: aby wiedzieć, które wyniki wyświetlić, wyszukiwarka korzysta (w dużym ułatwieniu) z algorytmu, który wskazuje, które strony internetowe najlepiej pokazać klientowi w odpowiedzi na dane zapytanie. Ponadto algorytm Google opiera się na trafności (działania on-site) i autorytecie (działania off-site). Praktyki, które służą do umieszczania wysoko strony lub sklepu internetowego w wynikach organicznych określa się jako SEO (Search Engine Optimization). Ile kosztuje pozycjonowanie i czy samodzielnie można wypozycjonować swoją stronę? Odpowiadamy w dalszej części artykułu.
2. Wyniki płatne: w przeciwieństwie do wyników organicznych, tutaj reklamodawca musi uiścić określoną opłatę za każde kliknięcie. Reklama Google Ads, znana również jako PPC (Pay Per Click) zapewnia niemal natychmiastowe rezultaty pod postacią zwiększonego ruchu na stronie docelowej czy sprzedaży produktów z asortymentu sklepu.
SERP - wyniki płatne (kampania Google Ads) i organiczne
Co więc wybrać? SEO czy system Google Ads? To pytanie, które zadają sobie najczęściej firmy zainteresowane reklamą. Pada zarówno z ust początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w marketingu internetowym. I o ile kusi, aby na to pytanie odpowiedzieć w branżowym żargonie: “to zależy”, przyjrzymy się jednak szerzej obu rozwiązaniom, analizując potencjalne strategie i koszt działań.
Zarówno SEO jak i kampanie reklamowe Google Ads mają swoje wady i zalety. Oba podejścia wymagają inwestycji i czasu, ale każde z nich różni się w kontekście wymaganych nakładów finansowych.
Google Ads to platforma reklamowa, która zapewnia natychmiastową ekspozycję strony w wynikach wyszukiwania (jak i na portalach partnerskich znajdujących się w sieci reklamowej).
SEO koncentruje się głównie na optymalizacji strony internetowej lub sklepu zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów w celu maksymalizacji widoczności w wynikach wyszukiwania.
Ile kosztuje samodzielne pozycjonowanie w Google?
Podobnie jak każda inna opcja reklamowania firmy w internecie, również SEO wymaga poniesienia odpowiednich nakładów finansowych. Jeśli prowadzisz mały lokalny biznes lub mocno niszowy sklep internetowy, a jednocześnie nie dysponujesz budżetem na wdrożenie profesjonalnych działań SEO oferowanych przez agencję, nadal jest kilka obszarów, nad którymi możesz popracować w drodze po bezpłatny ruch z wyszukiwarki.
Jeśli rozważasz tę opcję, powinieneś przygotować się do wykonania wielu zadań. Począwszy od przeprowadzenia analizy bezpośredniej konkurencji i doboru słów kluczowych, przez optymalizację on-site, kończąc na systematycznej pracy związanej z linkbuildingiem. Będziesz musiał także zapłacić za kilka narzędzi, które pomogą Ci w powyższych czynnościach.
Podsumowując, jakie są składowe generujące koszt w przypadku pozycjonowania strony lub sklepu na własną rękę?
1. Narzędzia wspierające wykonanie audytu SEO i dalszych prac optymalizacyjnych (od kilkuset do kilku tysięcy złotych rocznie)
Chcąc samodzielnie pozycjonować swoją stronę, będziesz potrzebować zestawu narzędzi, które pozwolą Ci sprawdzić i zweryfikować działania konkurencji, ustalić content plan czy przeskanować swoją stronę w poszukiwaniu błędów.
Do najbardziej użytecznych programów możemy zaliczyć Semstorm i Senuto (weryfikacja widoczności strony w wyszukiwarce), Ahrefs i MajesticSEO (wsparcie przy kampanii linków sponsorowanych i planowaniu treści) czy Screaming Frog (crawlowanie strony, przekierowania, wychwytywanie mniej lub bardziej poważnych błędów). Koszt powyższych jest różny i zaczyna się w zależności od narzędzia od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych w abonamencie miesięcznym.
Senuto - przykład jednego z narzędzi, będącego wsparciem w realizacji jakościowego SEO
Musisz jednak pamiętać, że powyższe rozwiązania są jedynie wsparciem. Mogą wskazywać jedną z kilku dróg do celu, ale to zawsze wiedza, doświadczenie i indywidualne podejście do projektu będzie kluczem do sukcesu.
2. Content (od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych miesięcznie)
Regularna produkcja jakościowego i przydatnego contentu to podstawa udanej kampanii SEO. W zależności od branży i przede wszystkim konkurencji, powinieneś rozważyć dostarczanie od 20 000 do nawet 100 000 znaków ze spacjami każdego miesiąca, pod postacią wpisów blogowych, artykułów poradnikowych i unikalnych opisów kategorii, podkategorii, podstron producentów czy produktów.
Na dzień dzisiejszy można przyjąć, że koszt napisania 1000 znaków ze spacjami to ok. 50 zł netto.
Regularnie prowadzony blog czy produkowane artykuły to dziś podstawa działań SEO, niezależnie od branży czy konkurencji
3. Linkbuilding (od 1000 zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie)
Linkbuilding to kolejny filar skutecznego pozycjonowania. I o ile w przypadku lokalnych projektów koszt pozyskania linków zewnętrznych może być ograniczony, tak już w przypadku nawet mniejszych e-commerców, powinieneś zadbać o regularną budowę profilu linkowania, wykorzystując domeny z wysokimi parametrami, aby móc być konkurencyjnym względem sklepów oferujących podobny asortyment.
Mocno szacunkowo możemy przyjąć, że na pozycjonowanie lokalnych firm usługowych i niewielkich, niszowych sklepów internetowych warto przeznaczyć od kilkuset złotych miesięcznie na linki zewnętrzne. Sklepy internetowe powinny zaplanować w rocznym budżecie marketingowym ok. 1000 zł do nawet 10 000 zł miesięcznie na tego rodzaju działania. Wyższy budżet należy przeznaczyć zawsze na linki i treść, co zapewni wymierne, szybkie efekty.
Narzędzie Ahrefs umożliwia weryfikację prowadzonych działań linkbuildingowych
Ostateczny kształt i zakres pracy w tym zakresie powinien być starannie opracowany, przygotowany indywidualnie w oparciu o szereg czynników, jak branża, konkurencja czy szerokość asortymentu.
4. Czas
Z jednej strony jako właściciel nowego sklepu powinieneś przygotować się na pojawienie się pierwszych wyników po ok. 4-6 miesiącach, z drugiej nie oznacza to, że wystarczy jednorazowe wykonanie optymalizacji, dodanie kilku tysięcy znaków pod postacią wpisów blogowych i pozyskanie kilku płatnych linków w jednym miesiącu.
Praca przy pozycjonowaniu strony powinna być regularna i systematyczna. Przy założeniu, że chcesz na własną rękę zająć się planowaniem i dystrybucją treści, linkbuildingiem, bieżącą optymalizacją i weryfikacją wyników, powinieneś przygotować się na kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt godzin pracy tygodniowo.
5. Pracownik oddelegowany do bieżącej obsługi działań
Czas nie jest z gumy, a bieżąca obsługa i rozwój biznesu wymaga poświęcenia czasu. Zastanawiając się nad profesjonalną realizacją kampanii SEO (czy też kampanii Google Ads), możesz rozważyć zatrudnienie lub oddelegowanie pracownika, który zajmie się tym obszarem na część etatu. To kolejny istotny koszt, jeśli zastanawiasz się nad prowadzeniem działań samodzielnie.
Ile kosztuje pozycjonowanie przez agencję SEO?
Wiesz już, że aby uzyskać jak najlepszy efekt pozycjonowania swojej strony, musisz zastanowić się między innymi nad kwotą, jaką możesz przeznaczyć na działania. Koszt pełnej obsługi pozycjonowania powinien być dostosowany indywidualnie w ramach obranej strategii. Najważniejsze jednak, byś miał świadomość swoich możliwości finansowych.
Jeśli poszukujesz szybszych, skuteczniejszych i trwałych rezultatów, dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalnej agencji SEO, która będzie w stanie zaoferować Ci szereg usług, takich jak tworzenie treści, optymalizacja Twojej witryny, budowanie profilu linków, monitorowanie wyników, a także doradztwo w zakresie działań SEO, dzięki czemu będziesz miał czas na to, na czym znasz się najlepiej - rozwój własnej firmy.
Koszt pozycjonowania, podobnie jak w przypadku działań na własną rękę, uzależniony będzie od:
1. Konkurencyjności fraz kluczowych / asortymentu
Zupełnie inaczej będzie wyglądała strategia i koszt SEO dla strony typu onepage, reklamujących jeden produkt, a inaczej dla sklepu internetowego z szeroko rozbudowanym drzewkiem kategorii.
Obok struktury własnego sklepu, niezbędny będzie benchmarking konkurencji, który powinien zostać przeprowadzony jeszcze na etapie zastanawiania się nad kształtem usługi SEO, jak i w późniejszym czasie, w drodze optymalizacji i weryfikacji skuteczności wdrażanych działań.
Senuto zapewnia możliwość analizy widoczności w Google swojego sklepu i sklepów konkurencji
2. Szerokości działań
Im więcej kategorii i podkategorii, tym większy budżet na linkbuilding i content powinieneś przeznaczyć. Planujesz wprowadzić tylko kilka niszowych fraz na pierwszą stronę wyników wyszukiwania, a może chcesz kompleksowo zadbać o widoczność całego serwisu? Możliwości jest wiele, a im szerzej chcesz działać, tym powinieneś zadbać o pokrycie tych działań odpowiednim budżetem.
3. Zakresu linkbuildingu
Uzbrojony w wiedzę na temat bezpośredniej konkurencji, kolejnym krokiem jest przeanalizowanie profilu linków wybranych sklepów, wyciągnięcie wniosków i dalej - zaplanowanie strategii. Podobnie jak w przypadku punktu poprzedniego, działania na szerszą skalę w trudniejszych branżach będą wymagały przeznaczania każdego miesiąca konkretnych kwot na linkbuilding.
Punktem wyjście może być analiza w narzędziu Ahrefs, wskazujące działania konkurencji - globalnie, jak i w rozbiciu np. na ostatnie 30 dni, w celu uzyskania informacji o regularności:
Ahrefs - analiza linków zewnętrznych z ostatnich 30 dni w celu wskazania regularności i jakości działań konkurencji
4. Produkcji contentu
Perfekcyjnie przemyślana i napisana treść angażuje Twojego potencjalnego klienta, zachęca do zakupu i przede wszystkim poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Im lepiej treść pasuje do zapytania klienta, tym większe prawdopodobieństwo, że podstrona, na której znajdzie się tekst osiągnie wyższe pozycje w Google - to w dużym skrócie.
Oprócz przystosowania strony pod kątem wymagań Google (audyt + optymalizacja) i linkbuildingu, to właśnie unikalna, jakościowa treść stanowi trzeci, najważniejszy filar udanego SEO i jednocześnie kolejna składowa kosztu usługi.
Jako marketer, e-commerce manager lub właściciel sklepu online, powinieneś dostarczać unikalny content wspierający (a raczej umożliwiający) proces pozycjonowania
pod postacią:
- wpisów blogowych,
- artykułów poradnikowych i inspiracyjnych,
- infografik,
- opisów kategorii (nie tylko do pozycjonowanych kategorii!),
- opisów produktów,
- opisu strony głównej,
- tekstów na podstrony producentów.
Przykład rozbudowanego MENU, które wymaga szerszych nakładów pracy związanych z contentem (opisy kategorii i podkategorii)
Co oznacza niska cena SEO?
Niedoszacowana lub po prostu źle wyestymowana kampania SEO najczęściej równa się przepaleniem budżetu reklamowego. Zbyt niski budżet na pozycjonowanie w odniesieniu do potrzeb czy konkurencji spowoduje wydłużenie momentu, w którym usługa zacznie przynosić wymierne korzyści.
Twoja konkurencja prawdopodobnie już od lat pracuje nad optymalizacją swojego serwisu, w tym regularnie przeznacza budżet na kampanie linków sponsorowanych. Jeśli chcesz ją dogonić, nie ma lepszego momentu. Pamiętaj jednak o tym, że tylko dedykowana strategia, systematyczność i dobrze oszacowany budżet umożliwi efektywny rozwój Twojego biznesu.
Poznaj sposób rozliczenia z agencją SEO
Nasze ponad 11 letnie doświadczenie w obsłudze kampanii SEO głównie dla sklepów internetowych pozwoliło nam stworzyć rozwiązania, które są dedykowane dla sklepów na różnych etapach rozwoju.
Przyjętym na rynku rozwiązaniem jest rozliczanie w postaci miesięcznego abonamentu. W pakiecie otrzymujesz pełne wsparcie w zakresie zarówno kompletnego audytu SEO, treści i linków z zewnętrznych, tematycznych portali. Jakie są zalety tego modelu?
- łatwy i przejrzysty model rozliczeń = jedna stała opłata abonamentowa przez cały okres umowy,
- transparentność działań,
- bezpieczeństwo (przez działania “zgodne ze sztuką”),
- praca nad wybranymi frazami kluczowymi przynoszącymi wymierne korzyści, jak i frazami long-tail, które szybciej generują ruch na stronie.
Alternatywa? Pozycjonowanie za efekt (ruch czy pozycje), jednak mimo swojej dużej popularności przed laty, dziś nie jest konkurencyjnym rozwiązaniem w drodze po większy ruch organiczny. Powód? SEO w rozliczeniu za efekt jest (była?) na rynku usługą, w której pozycjoner przy wykorzystaniu często niekoniecznie poprawnych praktyk, stara się umieścić frazy w TOP10, otwierając sobie (lub agencji) drogę do wystawienia wyższej faktury. Wbrew pozorom nie byłoby w tym modelu nic złego, gdyby nie to, że:
- klient często nie ma możliwości doboru fraz kluczowych - są narzucone przez agencję. Często będąc słowami kluczowymi z marginalną liczbą wyszukiwań, bez potencjału,
- chęć osiągania ekspresowych wyników może prowadzić do otrzymania filtra, który spowoduje ograniczenie ekspozycji sklepu w wyszukiwaniach organicznych,
- bolesne skutki zmian algorytmów - Google kilka (kilkanaście?) komunikuje większe zmiany w algorytmach. Przykładem jest ostatni Spam Update, Helpful Content update czy klasyczne już Panda (content) czy Pingwin (linki). Działania niskiej jakości (jak chociażby spamerski profil linków) czy content przesycony frazami kluczowymi, jako potencjalny sposób na ruch to droga donikąd i często na takie pułapki trafią właściciele sklepów decydujący się na model rozliczenia za efekt.
Co obejmuje cena SEO?
Trzymając się modelu abonamentowego, który jest modelem win-win, zarówno dla klienta, jak i agencji SEO, w pakiecie utrzymujesz szereg świadczeń, których część jest realizowana jednorazowo na początku współpracy, a część to działania comiesięczne. Możemy do nich zaliczyć m.in.:
- Opracowanie i monitorowanie strategii,
- Realizację audytu SEO,
- Optymalizację drzewa kategorii,
- Analizę podstaw UX,
- Konfigurację podstawowych narzędzi analitycznych, w tym Google Analytics / Google Search Console,
- Jakościowe kampanie linków sponsorowanych (linkbuilding),
- Content (blog, kategorie, produkty, inne pozycjonowane podstrony)
- Bieżące raportowanie działań.
Potraktuj pozycjonowanie jako inwestycję
Jeśli prowadzisz swoją firmę i chcesz zdobyć przewagę nad konkurencją, to pozycjonowanie jest (najczęściej) idealnym rozwiązaniem. Pozycjonowanie sklepu internetowego powinno być rozpatrywane jako inwestycja długoterminowa, która może przynieść wiele korzyści pod postacią zwiększonego ruchu czy zaangażowania użytkowników na stronie, wzrostu sprzedaży i zwiększenia zasięgu marki.
Regularność i konsekwencja działań sprawią, że docelowo SEO stanie się dla Ciebie najtańszym źródłem pozyskania klientów z wyszukiwarki.
Ile kosztują kampanie reklamowe Google Ads?
Google Ads (dawniej Google AdWords) jest najbardziej złożonym, zapewniającym ogromne możliwości systemem reklamy internetowej. Reklamy Google to tak naprawdę wiele formatów reklamowych, podobnie jak i szeroki wachlarz funkcji i ustawień. Dzięki niemu możesz nie tylko wyświetlać swoje reklamy bezpośrednio w wyszukiwarce Google, ale też na innych stronach tematycznie dostosowanych do Twojej branży, jak i na YouTube, w mapach Google czy nawet w Gmailu!
Kampanie Google Ads są świetnym sposobem na promowanie swojej firmy w sieci. Mogą stanowić alternatywę do działań SEO, jednak najczęściej dochodzi do połączenia tych dwóch obszarów. Jaka jest główna zaleta kampanii PPC? To przede wszystkim natychmiastowe rezultaty w postaci ruchu i sprzedaży.
Od czego zależą koszty Google Ads?
To, ile kosztuje reklama w Google (dawniej kampania AdWords) zależy od ich celu i miejsca, w którym są one wyświetlane. Istnieją przypadki, kiedy jedno kliknięcie może kosztować zaledwie kilka groszy, jak i z drugiej strony - są przykłady branż, w których za kliknięcie reklamy należy zapłacić od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu złotych.
Przykład?
Jeśli chciałbyś uruchomić kampanię tekstową, która skieruje potencjalnego klienta do kategorii “Gogle narciarskie” w sklepie internetowym, za kliknięcie zapłacisz od 0,18 zł do 1,36 zł.
Z kolei oferując usługi pomocy drogowej, za pojedyncze kliknięcie zapłacisz już o wiele więcej - stawki CPC zaczynają się od 2,97 zł, a górna granica wynosi ok. 20 zł (za jedno kliknięcie!).
Koszt kliknięcia dla fraz powiązanych z frazą “gogle narciarskie”, na podstawie Planera Słów Kluczowych Google
Koszt kliknięcia dla fraz powiązanych z frazą “pomoc drogowa” - Planer Słów Kluczowych Google
Jaką reklamę Google Ads wybrać?
Kampania reklamowa Google Ads, jaką powinieneś wybrać, powinien zależeć od Twoich założeń marketingowych i zakładanego budżetu.
Najlepszym sposobem na określenie, który typ reklamy jest dla Ciebie optymalny, jest rozważenie swoich celów, grupy docelowej, budżetu i rodzajów produktów lub usług, które oferujesz.
1. Reklama Performance Max
Kampania Performance Max pozwoli w sposób automatyczny docierać do osób, które wprowadzają w wyszukiwarce Google zapytania związane z ofertą sklepu. Kampania wyświetla zarówno reklamy tekstowe, jak i produktowe, pozwalając maksymalizować liczbę konwersji.
Przykład ekspozycji kampanii Performance Max
Kampania oprócz reklam w sieci wyszukiwania “dotyka” też sieć reklamową - reklamy wyświetlać się mogą na tematycznych stronach internetowych, w aplikacjach, w YouTube, Gmailu i Discovery.
2. Reklama produktowa (PLA) - standardowa kampania Shopping
Product Listing Ad to standardowa, klasyczna kampania produktowa, wykorzystująca Google Merchant Center i uważana za podstawową, jeśli chodzi o rozwój sprzedaży sklepu internetowego.
Kampania produktowa Google Ads to jedna z najskuteczniejszych sprzedażowo kampanii oferowanych przez system reklamowy. Tu jednak również jakość strony internetowej ma duże znaczenie.
3. Reklama tekstowa
Dająca szerokie możliwości kierowania, kampania tekstowa sprawdzi się świetnie jako narzędzie do docierania klientów znajdujących się w określonych lokalizacjach, poszukujących konkretnego produktu lub grupy produktów. W kampanii możesz wykorzystać konkretne słowo kluczowe.
4. Kampanie remarketingowe
Remarketing pozwala budować świadomość marki poprzez ponowne zaangażowanie użytkowników, którzy już weszli w interakcję z Twoją witryną. Kampanie są często bardziej opłacalne niż inne formaty reklamowe, ponieważ są skierowane do osób, które już wykazały zainteresowanie Twoim produktem lub usługą, co pozwala maksymalizować konwersje.
5. Kampanie zasięgowe w sieci reklamowej
Google Display Network (GDN) daje możliwość kierowania działań do konkretnych odbiorców, którzy mogą nie poszukiwać aktywnie Twoich produktów. Kampanie te są często tańsze niż kampanie w sieci wyszukiwania, ponieważ koszt za kliknięcie jest zwykle znacznie niższy. Opłata pobierana jest za wyświetlenie reklamy.
6. Kampania Discovery
Kampania Discovery może stanowić idealne uzupełnienie dla Performance Max. Format ten skupia się całkowicie na docieraniu do odbiorców, którzy aktualnie nie poszukują aktywnie produktów z Twojej oferty, ale mogą być nimi zainteresowani. Atrakcyjne wizualne reklamy pozwolą zachęcić takich użytkowników do wizyty w sklepie i rozważenia zakupu w przyszłości. Ile kosztuje reklama w Google, w sieci reklamowej? Wykorzystanie tego typu kampanii powinno pozwolić na dość szybkie wygenerowanie dużego wolumenu nowych sesji przy zachowaniu atrakcyjnego kosztu kliknięcia.
Minimalny budżet na działania reklamowe Google Ads
Zanim zaplanujesz budżet marketingowy dla swojego sklepu, przyjrzyjmy się, od czego zależy koszt kampanii Google Ads:
- Stawka CPC / CPM: kwota, jaką zadeklarujesz za kliknięcie lub wyświetlenie Twojej reklamy, wpływa na koszty jej wyświetlenia. Im wyższe stawki za pojedyncze kliknięcie, tym więcej będzie kosztowała Twoja reklama,
- Wynik jakości reklamy: wynik jakości odgrywa istotną rolę w wyświetlaniu Twojej reklamy i określaniu jej kosztów. System reklamowy Google używa specjalnego wskaźnika jakości, aby określić, czy Twoja reklama jest zgodna z zasadami i czy odpowiada na intencje użytkowników. Im wyższy wskaźnik jakości, tym więcej wyświetleń i niższy koszt reklamy,
- Słowa kluczowe: frazy, które wykorzystujesz w kampaniach, mają wpływ na wysokość Twoich wydatków reklamowych. Najdroższe frazy charakteryzują się wysoką konkurencją, co oznacza, że będą one kosztować więcej niż tańsze, bardziej doprecyzowane i niszowe słowa kluczowe (w doborze wsparciem będzie Planer Słów Kluczowych),
- Optymalizacja kampanii: sposób, w jaki zarządzasz swoim kontem, ma również wpływ na wysokość wydatków na reklamy. Kampanie optymalizowane na bieżąco mogą pracować na niższych stawkach CPC, co z kolei wpływa na wyższy zwrot z inwestycji nakładów na reklamę,
- Cele reklamowe: im bardziej precyzyjnie określisz swoje cele (np. wzrost wyświetleń, ruch na stronie czy konwersje) i budżet kampanii, którego nie chcesz przekraczać, tym łatwiej będzie Ci zarządzać swoimi wydatkami na reklamy,
- Format reklamowy: wybrany przez Ciebie format reklamowy ma znaczący wpływ na całkowity koszt. Niektóre formaty reklam są bardziej skuteczne i wymagają wyższego budżetu, podczas gdy inne są tańsze i mogą być skutecznie pracować na mniejszych budżetach.
Tylko analiza powyższych informacji pozwoli Ci zaplanować budżet kampanii, który nie będzie stanowił ograniczenia w wyświetlaniu reklam, a dalej dokonania konwersji przez klienta. Zadbaj również o jakość strony docelowej, na którą “wpuścisz” klienta.
Jak zaplanować budżet reklamowy Google Ads?
Zastanawiasz się, jak efektywnie prowadzić kampanię Google Ads? Zacznij od budżetu. Wycena Google Ads oparta jest o kilka modeli:
- Cost Per Click (CPC) - CPC to kwota, którą płacisz za każdym razem, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę,
- Cost Per Mile (CPM) czy CPV (cost per view) - koszt wyświetlenia w odniesieniu do materiałów video. CPM i CPV to kwoty, które płacisz za każdym razem, gdy ktoś widzi lub ogląda Twoją reklamę (najczęściej sieć reklamowa),
- Cost Per Action (CPA) - to z kolei rodzaj rozliczenia, w którym reklamodawcy płacą za określone działania wykonane przez użytkowników, takie jak zakup produktu, dołączenie do listy mailingowej czy wypełnienie formularza kontaktowego. To popularny i skuteczny model płatności, który umożliwia reklamodawcom lepsze zarządzanie kosztami i generowanie większych zysków,
- Return On Advertising Spend (ROAS) - strategia ustalania stawek, która pozwala określić, ile pieniędzy możesz zarobić dzięki swoim reklamom w stosunku do wydatków. Na przykład, jeśli wydasz na reklamę 1 000 zł, a zarobisz 10 000 zł, Twój ROAS wynosić będzie 10 (1000%). ROAS może pomóc Ci określić, czy Twoje reklamy są rentowne, a także pozwolić Ci wybrać najbardziej efektywne stawki.
Jak ograniczyć koszty reklamy w Google Ads?
Pamiętaj, aby systematycznie optymalizować kampanie reklamowe Google Ads. Tylko takie podejście zapewni wygenerowanie zadowalających wyników kampanii. Poniżej przedstawiamy podstawy optymalizacji kampanii:
1. Używaj precyzyjnych słów kluczowych, które będą dedykowane dla Twojej branży i oferty.
2. Ustal rozsądny budżet. Budżet dzienny, który jest zbyt wysoki, może spowodować nadmierne wydatki, podczas gdy zaplanowanie budżetu, który jest zbyt niski, może nie generować wystarczającego ruchu i nie przyniesie oczekiwanych efektów.
3. Wykorzystaj kampanie inteligentne i elastyczne, aby dostosować oferty i alokacje budżetowe dla konkretnych reklam, słów kluczowych lub kampanii. Przetestuj inteligentny system ustawiania stawek.
Porównanie cen SEO oraz reklam w systemie Google Ads
Last but not least, porównajmy pod względem kosztów oba opisywane kanały dotarcia do klientów. W SEO nie płacisz za kliknięcie, wygenerowane przez stronę leady czy klientów bezpośrednio. Płacisz za czas specjalisty (obecne stawki to ok. 150 - 200 zł /1h), produkcję treści (ok. 50 zł / 1000 znaków ze spacjami) oraz linkbuilding, czego, jak już wiesz z poprzednich akapitów, nie powinniśmy wyceniać teraz “na sucho”, bez dodatkowej analizy.
Po drugiej stronie mamy kampanie Google Ads, które wykorzystują model rozliczeń za kliknięcie / wyświetlenie. To od ustawionego przez Ciebie budżetu zależy, ile kosztować Cię będzie reklama. Reklama, która będzie tym skuteczniejsza, im więcej poświęcisz czasu na jej skrupulatną konstrukcję i im sprawniej będziesz przechodzić kolejne kroki związane z cykliczną optymalizacją.
Budżet reklamowy, na jaki powinieneś się przygotować wynosi dokładnie…wróć!
Uniwersalne wartości nie istnieją, o czym także już wiesz! Bardzo mocno szacunkowo możesz przyjąć, że minimalny budżet na podstawową kampanię tekstową lokalną powinien wynosić od 1000 zł do kilku tysięcy złotych, a na bardziej rozbudowaną kampanię Performance Max - od 2000 zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.
Reklama w Google - Twoja inwestycja w pozyskanie nowych klientów
SEO i Google Ads powinny być traktowane jako zintegrowany sposób na poprawę widoczności strony lub zwiększenie sprzedaży w e-sklepach. Powody wskazaliśmy powyżej.
Na dokładkę możemy wspomnieć, że według ostatnich danych przygotowanych przez Ahrefs, tylko ułamek potencjalnych klientów decyduje się na odwiedzenie drugiej strony wyników wyszukiwania, a różnica między domeną znajdującą się na pierwszych trzech pozycjach, a tą umieszczoną bliżej końca pierwszej strony, jest kolosalna.
To tylko podkreśla istotę i korzyści z kampanii SEO. Z drugiej strony mamy system Google Ads. Reklamy, które, w zależności od formatu reklamowego, działają już od pierwszego dnia, generując ruch i sprzedaż.
Umiejętne połączenie obu tych światów zapewni Ci najlepszy pakiet korzyści, zarówno tych dostępnych od ręki, jak i tych, które będą procentować każdego miesiąca.