Ile kosztuje reklama w internecie?

Piotr Urbaniak

E-commerce | 2019-07-11 | 10 min czytania

Ile kosztuje reklama w internecie?

Prowadząc działania reklamowe w internecie, chcielibyśmy już na ich samym początku móc zaplanować potencjalną opłacalność i zysk jaki uda nam się wypracować. Oczywiście nigdy nie będą to dokładne w 100% wyliczenia, ale można mniej więcej zapanować nad osiąganym wynikiem. By to zrobić konieczna jest jednak wiedza na temat na przykład kosztów, jakie przyjdzie nam ponieść.

Formatów reklamowych w internecie jest wiele, coraz częściej spotykamy się z innowacyjnymi lub alternatywnymi modelami rozliczeń, w których odchodzi się od doskonale znanego CPC i CPM. Jednak nadal te dwa modele są najczęściej używane. Co one oznaczają?

CPC - skrót od „cost per click”, czyli model rozliczeń, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie w reklamę. W modelu tym jednak samo wyświetlenie reklamy nie generuje kosztów.

CPM - skrót od „cost per mille”, czyli koszy wyświetlenia reklamy tysiąc razy, bez znaczenia jaki procent wyświetleń zaowocował kliknięciem.

Model rozliczeń często jest z góry narzucony przez dany system lub format reklamowy. Gdy na przykład chcesz skorzystać z reklamy w wyszukiwarce, to przede wszystkim posługiwać będziesz się CPC. Gdy chcesz wyświetlić tak zwany BumperAds, czyli krótki, niepomijalny film na Youtube, to rozliczać musisz się za każde 1000 wyświetleń. W całej, obszernej sferze mediów społecznościowych możesz decydować samodzielnie czy bardziej opłaca Ci się płacić za klik, czy za wyświetlenia…

No dobrze, przejdźmy jednak do rzeczy. W każdym miesiącu obsługujemy setki polskich firm w takich systemach reklamowych jak Google, Youtube, Facebook, Instagram, Allegro czy LinkedIn. Z jakimi kosztami musimy się liczyć w przypadku każdego z tych systemów? Zapraszamy do lektury!

Ile kosztuje reklama w wyszukiwarce Google?

Koszt kampanii tekstowej

Na pierwszy ogień wzięliśmy reklamę tekstową– najstarszą, pełnoletnią już formę reklamową, którą wszyscy doskonale znają i spojrzeliśmy na prowadzone przez ostatnie 30 dni kampanie tekstowe Google Ads. Próbka była dość znacząco, bo kampanie te pochłonęły ponad 1 milion złotych! Kwota ta podzielona została oczywiście pomiędzy dziesiątki sklepów i firm z różnych branż, które posiadają bardzo zróżnicowaną stawkę kliknięcia. Nadal możliwe jest budowanie kampanii w oparciu o CPC poniżej 10 groszy netto, ale też rośnie liczba branż, w których CPC przekroczyło 2 zł. Przede wszystkim dotyczy to produktów drogich, marek premium lub sporej części kampanii realizowanych dla B2B. Na potrzeby tego artykułu uśredniliśmy jednak koszt pojedynczego kliknięcia i wyniósł on 1,16 zł netto.

Koszt kampanii produktowej

Ten sam eksperyment przeprowadziliśmy dla reklamy produktowej, która przez ostatnie 30 dni kosztowała naszych Klientów delikatnie niższą kwotę. Jak tutaj wyglądał wynik i czy potwierdził od dawna powtarzaną teorię, że kampanie produktowe paradoksalnie są i skuteczniejsze, i tańsze? Tak! Uśredniony koszt kliknięcia wyniósł 0,3 zł netto! Co prawda w wielu przypadkach, analizując pojedynczy sklep, różnica ta już nie była tak pozytywna jednak zazwyczaj i tak wychodziło to na plus. Wynika to choćby ze wspomnianej w poprzednim akapicie sferze B2B – stron, które wydają sporo w reklamie tekstowej (CPC przekracza często 5, 7 zł), a nie mogą korzystać z reklamy produktowej bo nie posiadają sklepu internetowego lub pokazują w nim ceny dopiero po zalogowaniu. Warto podkreślić, że patrząc na setki prowadzonych kampanii, najwyższe CPC dla kampanii produktowych wyniosło 1,76 zł.

Ile kosztuje reklama graficzna w Google?

Tutaj również naszą odpowiedź musimy rozbić na dwie części.

Koszt remarketingu

Pierwsza dotyczy remarketingu, czyli najpopularniejszej formy wykorzystania reklamy graficznej. Polega ona na tym, że umieszczamy banery, które „śledzą” osoby będące wcześniej np. w naszym sklepie internetowym, ale tylko takie, które nie dokonały zakupów. Jest to obowiązkowa i bardzo popularna forma reklamowa wśród naszych Klientów. Średni koszt kliknięcia w reklamę „śledzącą” wyniósł dla nich w trakcie ostatnich 30 dni 41 groszy netto.

Dla uszczegółowienia tych wyników dodamy jeszcze, że: - średnie CPC dla remarketingu statycznego (jedna grafika dla wielu odbiorców) wyniosło 68 groszy netto - średnie CPC dla remarketingu dynamicznego (automatycznie wyświetlającego tylko te produkty, które ktoś wcześniej oglądał) wyniosło 30 groszy netto

Koszt reklamy graficznej w Google?

Drugą częścią reklamy graficznej jest tak zwane Google Display Network, czyli możliwość docierania stworzonymi kreacjami do nowych odbiorców przebywających na wybranych stronach lub spełniających inne, określone przez nas kryteria. kampanie banerowe w sieci GDN nie są tak bardzo skuteczne jak reklama w wyszukiwarce lub remarketing, przez co próbka tutaj była znacznie skromniejsza. Jednak i tak udało nam się określić uśrednione CPC w oparciu o ponad 100 milionów wyświetleń i ponad pół miliona wydatków. Średnie CPC wyniosło 28 groszy netto. Na dodatek miało bardzo „wąski” zakres wahania się kosztu kliknięcia: od 14 do 65 groszy.

Ile kosztuje reklama na Youtube?

Na największym i najpopularniejszym portalu video używane są przede wszystkim dwie formy rozliczeń. Pierwsza nosi skrót CPV i oznacza koszt wyświetlenia filmu. Rozlicza się w niej dłuższe formy, które użytkownik może pominąć. Druga, to wspomniany wcześniej w tym artykule BumperAds i model CPM płacenia za 1000 wyświetleń. Z jakimi kosztami należy się liczyć w przypadku kampanii video na Youtube?? Teoretycznie bardzo niskimi!

CPV przy dłuższej formie reklamy będzie kosztować od 3 do 7 groszy za pojedyncze obejrzenie całej reklamy (lub jej 30 sekund), a tysiąc wyświetleń np. 6-sekundowego Bumpera nie powinno przekroczyć 10 zł. Obecnie właśnie BumperAds jest najpopularniejszym formatem wśród naszych Klientów i uśredniony ich koszt za ostatnie 30 dni wyniósł 8,47 zł. Oczywiście mówimy tutaj o koszcie obejrzenia reklamy, a nie kliknięcia w link, który dodatkowo przy reklamie umieszczamy. Gdybyśmy w ten sposób chcieli rozliczać Youtube’a, to cena kliknięcia na bazie naszych kampanii wyniosłaby ponad 6 zł! Na szczęście coraz więcej środków Klientów przesuwa się z reklamy graficznej na tę w formacie wideo – wolą oni wydać ok. 8 zł na 1000 wyświetleń fajnego spotu niż na niespełna 30 niewiele dających kliknięć z serwisu GDN.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Facebook oferuje nam bardzo dużo rozwiązań reklamowych i konkurujących ze sobą formatów. Cele reklamowe jednak najczęściej są trzy: przekierowania na stronę www, promocja postów albo pozyskiwanie nowych polubień profilu. Niezależnie od wybrania modelu reklamy i tego czy posługujemy się video, grafiką czy samym tekstem, musimy przygotować się na taki koszt kampanii na Facebooku:

Promowanie strony www na Facebooku

Reklama zewnętrzna umożliwia przerzucenie ruchu z Facebooka na stronę www. Analizując ostatnie 30 dni i kilkanaście prowadzonych w tym zakresie kampanii musisz przygotować się na wydatek rzędu 3 zł za każde 1000 wyświetleń lub 21 groszy za każde kliknięcie. Od jakości Twojej reklamy zależeć będzie czy bardziej opłacalne będzie wyświetlanie reklam w modelu CPC czy CPM.

Promowanie posta na Facebooku

Nikt nie lubi pisać „do szuflady” a często bez reklamy mamy takie wrażenie… Dziesiątki tysięcy fanów na facebooku i tylko kilka lajków, zero komentarzy… Z pomocą przychodzi system reklamowy i płatna promocja postów. Co ona daje? Przede wszystkim generuje zasięg i parametry społecznościowe, ale pomaga również budować ruch na stronie www. Jak wyglądają uśrednione ceny? 1000 wyświetleń posta to koszt ok. 8 zł netto, a każde kliknięcie w link umieszczony w poście wyceniamy na ok. 1 zł. Oczywiście statystyka ta jest mocno „naciągana”, bo przecież nie każdy post posiada link…

Reklama na polubienia strony na Facebooku

Nadal popularna i pozwalająca w szybszym tempie zwiększać bazę fanów, zwłaszcza w przypadku nowych i mniejszych stron facebookowych. Tutaj cel jest prosty – jak najtaniej pozyskać wartościowego i prawdziwego fana. Na co możesz liczyć? Na koszt ok. 85 groszy netto za każdego fana.

Co ważne, wahania kosztów mogą być bardzo znaczące i wszystko zależy m.in. od wielkości grupy docelowej. Jeśli jesteś marką modową działającą w całym kraju, to koszty jednostkowo będziesz mieć mniejsze niż np. lokalny salon kosmetyczny chcący dotrzeć tylko do kobiet z małego okręgu i w określonym wieku.

Ile kosztuje reklama na LinkedInie?

Trzecim portalem społecznościowym wykorzystywanym coraz śmielej przez polskie marki jest LinkedIn. Bardzo profesjonalny, biznesowy i dedykowany w sporej mierze B2B portal jest niestety dość drogi. Wzorując się między innymi na Facebooku, LinkedIn oferuje sporo dodatkowych funkcji umożliwiających pozyskiwanie leadów, pozyskiwanie obserwujących, rekrutację itp. Najpopularniejszą formą reklamy jest jednak promocja postów, w której możesz wybrać model rozliczeń CPM lub CPC. Z doświadczenia jednak wiemy, że w dość łatwy sposób można z CPM zrobić model bardziej opłacalny.

Dane? Średnie CPM dla promocji postów wynosi 5,74 USD (nie ma możliwości rozliczania się bezpośrednio w PLN), a klikalność postów często przekracza 1%, co oznacza, że realny osiągany koszt kliknięcia wynosi niecałe 0,6 USD. Jeśli chcielibyście ustawić model rozliczeń CPC to LinkedIn nie pozwoli na ustawienia go poniżej 2 USD.

Ile kosztuje reklama na Allegro?

Coraz śmielej do wyżej opisanych systemów reklamowych próbuje dołączyć Allegro Ads. System ten co prawda „pośredniczy” również np. w reklamie remarketingowej na Facebooku, ale nie to chcieliśmy wziąć pod uwagę. Spojrzeliśmy na klasyczne „Allegro Ads” czyli reklamy wewnątrz portalu, które umożliwiają promocję aukcji na samej górze listingu wyników wyszukiwania czy kategorii. W ten sposób chcieliśmy zmierzyć się również z opinią, że bardzo mocno podrożało w ostatnich miesiącach kliknięcie reklamowe w Allegro Ads. Jaka jest prawda?

Podrożało, ale nie bardzo mocno! Średnie CPC dla reklamy na Allegro wynosi za ostatnie 30 dni 0,20 zł brutto! Wahania są dość spore, bo od 10 do 67 groszy brutto, ale praktycznie wszystkie „starsze”, dobrze zoptymalizowane konta ze sporym budżetem mieszczą się w CPC poniżej 35 groszy brutto.

Ile kosztuje reklama w internecie - Podsumowanie

Wracając zatem do samego tytułu i pytania „Ile kosztuje reklama w internecie?” musimy odpowiedzieć: „To zależy!”. Zależy od celu, od możliwości, od wybranych formatów reklamowych i modelu rozliczeń… Na koniec, i tak najlepszym rozwiązaniem będzie wygospodarowanie budżetu na każdy interesujący Ciebie format reklamowy i przetestowanie, jak on wypada w przypadku Twojej branży i Twojej grupy docelowej.

Zobacz również: Jak reklamować sklep internetowy? oraz Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!