Infografika Twoją drogą do sukcesu!

Wojciech Haremza

Pozycjonowanie | 2018-05-22 | 6 min czytania

Infografika Twoją drogą do sukcesu!

Graficzna prezentacja danych i informacji jest jedną z najbardziej niedocenianych przez sklepy internetowe, a zarazem jedną najstarszych form komunikacji. Już jaskiniowcy prezentowali informacje o swoich polowaniach za pomocą malowideł na ścianach. Nie bądź gorszy od jaskiniowca, zrób sobie infografikę!

Po co mi infografika

W dobie internetowych zakupów coraz częściej wykonywanych za pomocą urządzeń mobilnych, podczas jazdy tramwajem, samochodem (nie polecamy) czy podczas lunchu w restauracji sprawne przekazywanie skondensowanych informacji jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Infografika pozwala przedstawić bardzo duże zbiory informacji za pomocą jednego obrazu zrozumiałego dla każdego niezależnie od kontekstu językowego, wiekowego, czy kulturowego. Najważniejszą zaletą infografiki w sklepie internetowym jest możliwość graficznego opisu produktu, który będzie zrozumiały i przekaże wszystkie ważne informacje o oferowanym produkcie takie jak wymiary, zalety, dopasowania itd.

Oczywiście dane podane w tabeli również doskonale się sprawdzą, chyba że będziemy mieli do czynienia z produktami i wymiarami mniej oczywistymi niż wysokość i szerokość. Weźmy dla przykładu rozmiarówkę wysokich butów, gdzie poza samym rozmiarem stopy znaczenie ma również, chociażby obwód łydki.

image5.jpg

Trzeba pamiętać, że nie każdy musi wiedzieć, co to jest cholewka, a na dodatek jak zmierzyć jej rozmiar. Oczywiście taką informację użytkownik może pozyskać z wyszukiwarki, ale wtedy ryzykujemy utratę klienta. Znacznie lepszym sposobem będzie uzupełnienie tabeli z rozmiarami o infografikę.

image3.jpg

Infografika na ratunek!

Zakupy ubrań to dla wielu ludzi duży problem. Związany jest nie tylko z koniecznością robienia zakupów, ale również z odrobiną znajomości tego, jak się ubrać, żeby wyglądać dobrze i modnie. Na pomoc przychodzą tutaj niezliczone modowe blogi z poradami na ten temat. Sprawa staje się dzięki temu znacznie prostsza — wystarczy przeczytać kilkadziesiąt wpisów, zapoznać się z opiniami i przejrzeć morze zdjęć. Jeśli naszym celem jest doprowadzenie użytkowników sklepu do stanu znanego z centrów handlowych...

image4-1.png

… to jest to jak najlepsze podejście. Warto pokusić się jednak o stworzenie infografiki, która całą wiedzę na temat konkretnych produktów odzieżowych zamknie w prostej, czytelnej i przystępnej formie.

image2.jpg

image1.jpg

Zastosowanie tego typu infografik na kartach produktów może w dużym stopniu ograniczyć liczbę „uciekających” użytkowników, a sprytne jej wykorzystanie może doprowadzić nawet do zwiększenia wartości koszyka zakupowego. Takim pomysłem może być np. uzupełnienie infografiki z garniturami np. o połączenia kolorystyczne poszetek, pasków, butów, krawatów i muszek. Ważne, żeby cała informacja mieściła się w jednym polu widzenia i nie wymagała żadnej dodatkowej analizy.

Nie można zapomnieć również o najważniejszej kwestii związanej z obrazem. Nasz mózg po prostu lubi obrazki. Wg różnych badań za analizę obrazu dostarczanego do mózgu przez oczy odpowiada około 50% naszych neuronów. Każde słowo, które czytamy traktowane, jest przez nasz mózg jak jeden obraz, który musi zostać przeanalizowany i połączony w całość z resztą — dopiero wtedy jesteśmy w stanie uzyskać pełny kontekst i wyciągnąć z tekstu informacje. Takie działanie zużywa bardzo dużo zasobów i choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, jest dla mózgu bardzo męczące. Zastosowanie prezentacji graficznej w znacznym stopniu odciąża mózg i pozwala znacznie szybciej poznać kontekst. W efekcie w sklepach, w których stosowane są infografiki ogólne odczucia z użytkowania sklepu mogą być wyższe właśnie ze względu na to, że nasz mózg nie musi być tak mocno skupiony na tym, co przeglądamy, a przez to czujemy się bardziej zrelaksowani podczas zakupów online.

Buduj naturalny profil linkowania i świadomość marki

Infografika jest doskonałym sposobem na pozyskiwanie naturalnych linków do naszego sklepu, co może w realny sposób przełożyć się na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania. Często udostępniana infografika jest również doskonałym sposobem na zwiększenie świadomości marki wśród klientów. Za umieszczenie logo w jakimkolwiek portalu internetowym trzeba zapłacić niemałe pieniądze, infografika pozwala nam na pojawienie się na pierwszych stronach poczytnych serwisów zupełnie za darmo (nie wliczając kosztów wykonania infografiki).

Zabieramy się za tworzenie infografiki

Przede wszystkim konieczne jest utworzenie listy zasobów, które będziemy musieli pozyskać, aby infografikę stworzyć:

  • Pomysł
  • Zbiór danych
  • Opracowanie
  • Projekt graficzny

Pomysł

Jest to jeden z najtrudniejszych etapów. Wielu właścicieli sklepów uważa, że ich branża nie prezentuje żadnych istotnych danych, które warto prezentować na infografikach, a nawet jeśli to nikt nie będzie chciał ich udostępniać. To bardzo duży błąd w myśleniu na temat swojego biznesu. Właściciel sklepu jest na pierwszej linii danych statystycznych o tym, na co ludzie wydają pieniądze i jak je wydają. Nie ma się co oszukiwać — zaglądanie do cudzych portfeli jest jedną z tych rzeczy, które ludzie uwielbiają robić. Przykładowe pomysły na infografikę dla różnych branż:

  • branża dziecięca - rodzaje zabawek jakimi bawią się dzieci
  • motoryzacyjna - co najczęściej psuje się w Audi
  • obuwnicza - Najmodniejsze kolory butów.

Zbieranie danych

W zaprezentowanych przypadkach niemalże wszystkie przydatne dane możemy pozyskać ze statystyk sprzedaży we własnym sklepie. Warto jednak uzupełnić je o dodatkowe ogólnodostępne dane demograficzne i inne. Wszystko zależy od tego, jaki efekt ma zostać uzyskany.

Opracowanie infografiki

To jeden z najważniejszych etapów w pracy nad infografiką. Dane, które prezentujemy, muszą być atrakcyjne i niestandardowe. Warto podawać w nich konkretne wartości i porównywać je z innymi danymi. W przykładowej infografice na temat najmodniejszych kolorów butów, można podać nie tylko ile pieniędzy klient średnio, wydaje na niebieskie buty, ale przeobrazić tę liczbę w jej procentowy udział w średnich zarobkach w naszym kraju. Jest to ciekawe ujęcie tej danej, które daje znacznie większe pole do popisu portalom, które będą chciały naszą infografikę wykorzystać.

Pamiętać trzeba też o samej nazwie infografiki. Jest to dość brutalne, ale sama jej nazwa musi być przyciągająca, musi wzbudzać emocje, a tym samym zaangażowanie. Dla przykładu zmiana nazwy infografiki z “Najmodniejsze kolory butów” na “Polacy nienawidzą czarnych butów” lub “Polacy wydają 20% pensji na buty” może przyczynić się do znacznie większego zainteresowania.

Projekt graficzny

Pamiętając, że infografika ma budować świadomość naszej marki, trzeba pamiętać, aby jej kolorystyka i styl kojarzyły się z naszym sklepem. Warto również pamiętać o tym, aby logo naszego sklepu i jego ewentualny adres były tak umieszczone, aby ich ewentualne wycięcie i przerobienie grafiki było maksymalnie utrudnione, a jednocześnie nie przeszkadzało w jej odbiorze. Jeśli infografika będzie faktycznie dobra to trzeba liczyć się z tym, że będzie przerabiana i wykorzystywana przez podmioty, które będą chciały skorzystać z popularności, którą wypracowaliśmy.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!