Blog Traffic Trends

Instagram bez tajemnic: jak prowadzić komunikację?

Trudno jest znaleźć złoty środek, jeśli chodzi o efektywną komunikację na Instagramie. Ta platforma społecznościowa jest niezwykle dynamiczna i ulega ciągły zmianom, zarówno ze strony producenta przez wprowadzanie licznych aktualizacji, jak również przez użytkowników, którzy na nowo wymyślają ciekawe i niekonwencjonalne sposoby prezentacji fotografii oraz treści. Ważne jest, aby być na bieżąco ze wszelkimi nowościami i wychodzić naprzeciw wymagającym internautom. Liczy się przede wszystkim naturalność, autentyczność oraz pomysł i koncepcja, która będzie konsekwentnie realizowana.

Jak wskazują statystyki, około 6 milionów polskich internautów korzysta z aplikacji Instagram, natomiast na całym świecie liczba aktywnych użytkowników szacowana jest na 800 milionów. Każdego dnia zostawiają oni średnio 4,2 miliarda serduszek pod zdjęciami. Większość z nich to osoby w wieku od 18 do 34 lat.

Tak ogromna baza klientów i wielki potencjał komunikacyjny nie powinien być ignorowany przez żadną markę. Nie sposób jest podać przepis na osiągniecie sukcesu na Instagramie, lecz z pewnością wyróżnić można kilka reguł, które sprawią, iż konto będzie ciekawe, dostosowane do odbiorców i prezentujące markę w atrakcyjnej i przyciągającej nowych klientów formie. Oto one:

1. Opowiedz historię za pomocą zdjęć i grafik

Instagram to przede wszystkim zdjęcia i to one wiodą prym w zdobywaniu nowych followersów i docieraniu do potencjalnych klientów. Staraj się nie wrzucać jedynie suchych packshotów, czy zdjęć z magazynu lub targów, lecz pokaż swój produkt w codziennych sytuacjach i interesującym otoczeniu, a także ludzi stojących za sukcesem firmy. Zdjęcia oraz opublikowane grafiki, powinny tworzyć spójny przekaz, który będzie charakterystyczny dla Twojej marki. Postaw więc na:

a) Produkt na co dzień

Pokaż swój towar w jego naturalnym otoczeniu i w codziennym użytkowaniu. Zwróć uwagę na jego zastosowania, zaproponuj klientom nowe rozwiązania i w ten sposób zachęć do korzystania z niego.

b) Kulisy i zapowiedzi

Pokaż swoje zaplecze, kulisy powstawania nowych kolekcji i etapy projektowania danych produktów. Nic tak nie ciekawi klientów, jak wszystko to do czego na co dzień nie mają dostępu – zaprezentuj im, jak wygląda Twoje miejsce pracy, uchyl rąbka tajemnicy i wzbudź ich ciekawość, niekoniecznie zdradzając szczegóły backstage’u. Pokazuj co nowego dzieje się u Ciebie za pomocą zapowiedzi, odsłaniaj fragmenty nadchodzących nowości – nie tylko produktów, ale także sesji zdjęciowych, kolejnych wpisów na blogu, czy zbliżających się eventów, na których pojawi się Twoja marka.

c) Oczami konsumentów

Produkty pokazane w sieci przez realnych klientów, pozytywnie oddziałują na osoby, które wciąż zastanawiają się nad ich zakupem. Korzystaj ze zdjęć wykonanych przez Twoich odbiorców, repostuj otagowane przez nich fotografie i zachęcaj do oznaczenia profilu Twojej marki.

d) Inspirujące cytaty

Za pomocą cytatów możesz nakreślić charakter Twoje marki, jej cele i zasady przez nią wyznawane. Publikuj słynne powiedzenia, które oddają wizję Twojego brandu, inspirując i rozbawiając swoich klientów lub prezentuj własne motta i sentencje, z którymi identyfikować się będą Twoi odbiorcy.

e) Ty i Twój sklep

Nie bój się pokazać siebie i swoich pracowników. Opowiedz czym się zajmujecie, jakie są Wasze stanowiska i za co jesteście odpowiedzialni oraz co wnosicie do marki. Dobrze sprawdzą się także zdjęcie pokazujące wnętrze Twojego sklepu, pop-up store na targach tematycznych, a nawet produkty na półkach.

f) Motywy i zagadnienia

Twórz content w oparciu o przygotowane przez siebie tematy miesiąca/tygodnia/dnia lub korzystaj z popularnych na Instagramie hasztagów na każdy dzień, takich jak #MotivationMonday, #TipTuesday, #WisdomWednesday, #ThrowbackThursday, czy #FridayFunday. Z pewnością pomogą Ci one stworzyć nowy wpis, jeśli akurat brakuje Ci pomysłu. Nie ograniczaj się jedynie do tych nawiązujących do dni tygodnia, ale sprawdzaj również najbardziej trendy hasztagi – zobaczysz czym interesują się obecnie użytkownicy i dzięki temu zwiększysz zaangażowanie na swoim profilu.

2. Postaw na przyciągające wzrok fotografie

Nie musisz być profesjonalnym fotografem, aby stworzyć pociągający wizualnie content – aparaty w telefonach komórkowych w zupełności wystarczą. Koniecznie jest za to zaznajomienie się z narzędziami do obróbki zdjęć i zastosowanie kilku sztuczek. Najpopularniejsze obecnie aplikacje, które pozwolą Ci na profesjonalną edycję i odmienią każde Twoje zdjęcie to VSCO oraz Snapseed. Nie ma jednak konkretnych wytycznych co do tego, jak powinieneś przerobić swoje materiały – zależy do od wielu czynników. Pobierz aplikacje na swój telefon, pobaw się nimi i wybierz styl, który najlepiej będzie charakteryzował Twoją markę. Pamiętaj – jeśli tworzysz fotografie i nie masz dostępu do profesjonalnego studia, najlepiej sprawdza się zdjęcia wykonane w świetle dziennym.

Zadbaj także o to, aby wszystkie publikacje na profilu dobrze współgrały ze sobą i prezentowały spójny styl, wzajemnie uzupełniając się. W tym celu staraj się obrać wspólny pierwiastek Twoich postów i używaj podobnych lub tych samych filtrów, czy presetów.

3. Ożyw swój profil za pomocą wideo i animacji

Od czasu do czasu warto urozmaicić swój profil poprzez materiały wideo. Mimo ograniczonego czasu (pojedynczy filmik może trwać zaledwie 15 sekund) opcji jest wiele – tutaj także dobrze sprawdzi się materiał zza kulis, zapowiedź dłuższej formy wideo, krótki wywiad, a nawet pokaz slajdów prezentujący produkty. Jeśli wideo wydaje się być dla Was zbyt zaawansowane, warto zaznajomić się także z firmowymi aplikacjami Instagrama, takimi jak Boomerang czy Hyperlapse. Pomogą Wam one stworzyć krótkie filmiki na zasadzie poruszających się zdjęć, które ubarwią nieco profil.

4. Przedstaw się w sekcji “Bio”

Przez wielu ignorowana, lecz bardzo istotna sekcja “Bio”, która znajduje się na samej górze profilu, powinna być odpowiednio zagospodarowana. Jest to miejsce, w którym możesz przedstawić swoją firmę w kilku słowach – bądź autentyczny, ale konkretny. Napisz jaka jest Twoja marka, opisz ją za pomocą słów kluczowych, dodaj swój firmowy hasztag lub zaprezentuj korzyści dla konsumenta – wybierz sposób, który zainteresuje Twoich klientów, ale także zatrzyma na dłużej osoby, które odwiedzają Twój profil po raz pierwszy. Masz do wykorzystania 150 znaków – przemyśl je dobrze i nie zapomnij dodać odnośnika do Twojej strony internetowej.

5. Komunikuj się za pomocą InstaStories

InstaStories to miejsce, które proponuje sporo opcji i wykorzystane może być na wiele sposobów. To właśnie tutaj z dużym prawdopodobieństwem Twoi klienci zajrzą na początek. Nie unikaj tej formy komunikacji i staraj się publikować tam na bieżąco – tematyka może nawiązywać i powielać to, co publikujesz na feedzie. Dodałeś nowy wpis? – daj znać na InstaStory, jesteś na targach? – wrzuć krótką relację, projektujesz nową kolekcję – pokaż mini zapowiedź, w sklepie trwa promocja – przypominaj o tym na Stories, odpoczywasz po skończonej pracy – pochwal się innymi, potrzebujesz podpowiedzi – przeprowadź ankietę. Pamiętaj, że forma komunikacji w tym miejscu może być bardziej luźna, indywidualna i bezpośrednia. Tutaj klienci na bieżąco widzą co dzieje się u Ciebie, co pozwala stworzyć im większą więź z marką oraz zaangażować się w jej życie. Ty z kolei zdobywasz ich zaufanie, a co za tym idzie większe zaangażowanie.

Rosnącym ostatnio w siłę narzędziem, które uatrakcyjni Twoje InstaStories, jest aplikacja Unfold. Pozwala ona na dodawanie kilku zdjęć lub zdjęć i filmików jednocześnie na jednym Story oraz na korzystanie z niedostępnych na Instagramie czcionek i podpisów. Sprawdźcie koniecznie.

6. Umiejętnie używaj hasztagów

Jeśli użytkownicy Instagrama szukają inspiracji lub zdjęć o konkretnej tematyce, używają do tego właśnie hasztagów. Tym samym są one idealną drogą do trafienia w swoją grupę docelową i pozyskania nowych obserwatorów.Wybranie tych odpowiednich hasztagów do opisu własnych fotografii nie jest z kolei takie proste, jak może się wydawać. Wybieraj te, które najlepiej opisują Twoją markę oraz branżę i kategorię, do której się zalicza. Opisuj za ich pomocą to, czego tyczy się fotografia, ale nie koniecznie to co się na niej znajduje.

Jeśli wybierasz hasztagi z puli najbardziej popularnych, nie korzystaj z tych, które mają największą liczbę wyszukiwań, bowiem Twój post może łatwo zginąć wśród dużej liczby, szybko napływających nowych postów, przez co jego zasięg będzie wiele mniejszy, niż moglibyśmy się tego spodziewać. Postaw na hasztagi, które są trendy, lecz mają nieco mniejszą liczbę wyszukiwań – to pozwoli na łatwiejsze odnalezienie Twojego zdjęcia w tłumie.

7. Zaangażuj użytkowników poprzez konkursy

Instagram to także idealne miejsce do przeprowadzania konkursów z nagrodami dla Twoich klientów. Zabawy powinny być proste, a regulamin określony w kilku, nawet 3 krokach. Wystarczy poprosić o przedstawienie przez konkursowiczów konkretnego zdjęcia nawiązującego do marki oraz o użycie określonego hasztagu i otagowanie profilu. Pamiętajcie, że regulamin konkursów na Instagramie jest mniej rygorystyczny, niż ten na Facebooku i zezwala m.in. na prośbę o polubienie, czy oznaczenie profilu, jako jedno z wymogów wzięcia udziału w zabawie.

Stosuj się do wyżej przedstawionych zasad, a z pewnością stworzysz ciekawy profil i zyskasz grono aktywnych i zaangażowanych osób. Nie zapominaj także o tym, by komunikować się w sposób regularny i autentyczny – nie tylko na Instagramie, ale również na innych serwisach społecznościowych.

 

Dodaj komentarz

Marcin Biziorek

Specjalista ds. Social Media, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego, Warszawskiej Szkoły Filmowej i student Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na kierunku Nowe Media. Pasjonat podróży oraz kina.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy