Jak mogę wspomóc prowadzenie kampanii reklamowych?

Kampanie reklamowe | 12 min czytania

Jak mogę wspomóc prowadzenie kampanii reklamowych?

Optymalizacja kampanii poza panelem Google Ads?

Wszyscy coraz intensywniej korzystamy z dobrodziejstwa, jakim jest Internet - robimy tam zakupy, przeglądamy najnowsze wiadomości, wyszukujemy interesujące nas informacje. Korzystanie z sieci jest wygodne, szybkie i intuicyjne. W 2020 roku nikogo nie dziwi już fakt, jak ważnym miejscem reklamowym stał się Internet.

Wg danych z 2016 roku Google rocznie obsługiwał biliony wyszukań na całym świecie. Jakie są najbardziej aktualne dane? Tego gigant z Mountain View nie podaje, jednak można przewidywać, że przez cztery lata liczba rocznych wyszukań jeszcze wzrosła.

Google Ads daje coraz więcej możliwości w kampaniach, czyniąc sam proces ich tworzenia coraz prostszym i bardziej zautomatyzowanym, ale jednocześnie konsumenci są bardziej świadomi swoich potrzeb i nie kupują z pierwszej lepszej reklamy. O zainteresowanie potencjalnego klienta trzeba się dziś postarać wieloetapowo. Dlaczego? Bo nawet jeśli wynik optymalizacji kampanii Google Ads będzie wynosił 100%, to ostatecznie od tego, co się wydarzy po kliknięciu w reklamę zależy, czy dojdzie do konwersji.

Reklama 10/10? Zadbaj o swój wynik jakości

Ranking reklamy jest parametrem, który potrafi spędzać sen z powiek reklamodawcom w Google. Przypomnijmy - to ranking określa, czy nasza reklama zostanie wyświetlona, a jeśli tak, to na jakiej pozycji. Oczywiście zależy on od maksymalnej stawki za kliknięcie, trafności reklamy, kierowania kampanii i wielu innych czynników, które możemy ustawić z poziomu panelu Google Ads, ale oprócz tego wpływ na ranking ma jeszcze właśnie jakość strony docelowej. Jak zabrać się za jej optymalizację? Zebraliśmy najważniejsze zasady w kilku punktach. Do dzieła!

Prędkość ładowania strony

Użytkownicy sieci stają się z roku na rok coraz bardziej wymagający. Internet kojarzy się głównie z dwiema opiniami: że można tam znaleźć wszystko i że można to znaleźć szybko. Dla Twojego potencjalnego klienta jednym z najbardziej frustrujących doświadczeń będzie więc strona, która ładuje się długo. Ale co to znaczy “długo”? Wg wytycznych narzędzia PageSpeed Insights, prędkość ładowania strony może być oceniona jako “dobra” m.in. wtedy, kiedy pierwsze elementy na stronie pojawią się maksymalnie po 1 sekundzie. Całkiem szybko, prawda? Pamiętaj, że pod kątem szybkości swojej strony możesz zoptymalizować dużo więcej elementów, niż wspomniany przed chwilą tzw. FCP.

O dodatkowych metrykach pomiaru szybkości przeczytasz więcej w artykule opisującym Page Experience Update.

yu0y4.jpeg

Warunki, wg których PageSpeed Insights klasyfikuje prędkość ładowania strony. https://developers.google.com/speed/docs/insights/v5/about

Żeby sprawdzić prędkość ładowania swojej strony i możliwości optymalizacji w tym zakresie, możesz użyć znanego narzędzia PageSpeed Insights lub nowego Test My Site , który przetestuje prędkość Twojej strony na urządzeniach mobilnych.

Przejrzystość i intuicyjność

Znasz to uczucie, kiedy odwiedzasz sklep internetowy i chcesz obejrzeć konkretną kategorię produktów, ale menu nie ładuje się prawidłowo, znika lub w ogóle nie można go znaleźć? Odpowiedz sobie teraz na pytanie, jak szybko frustracja bierze górę i robisz zakupy u konkurencji? Zapewnij łatwość nawigacji na swojej stronie, dbając o kilka podstawowych elementów:

  • najważniejsze informacje (promocje, darmowa dostawa, podział na asortyment) wyświetlaj w części strony widocznej od razu po załadowaniu
  • poprawnie działająca wyszukiwarka - jeśli oferujesz różne usługi lub produkty, to narzędzie jest niezbędnym elementem na stronie, który znacznie ułatwi potencjalnym klientom znalezienie potrzebnych informacji
  • filtry i sortowanie - tak jak wyszukiwarka, te narzędzia pozwolą użytkownikom szybko odszukać interesujące ich produkty

sAmGj.jpeg

Przykład poprawnie zbudowanej, intuicyjnej strony głównej - menu, wyszukiwarka i najważniejsze informacje o promocjach i dostawie są widoczne od razu po załadowaniu strony.

Karta produktu

Karta produktu dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale też usługodawców, w przypadku których produktem mogą być poszczególne usługi. Postaraj się pilnować najważniejszych zasad podczas przygotowywania poszczególnych kart produktów:

1. Wybierz najważniejsze elementy dotyczące Twojego produktu i umieść je w widocznej części strony - mogą to być cena, dostępność, warianty kolorystyczne lub rozmiarowe. Unikaj sytuacji, kiedy klient musi tych informacji szukać na Twojej stronie.

qCVNl.jpeg

Przykład karty produktu, gdzie najważniejsze informacje są w najbardziej widocznym miejscu

2. Znajdź balans pomiędzy nasyceniem informacjami, a prostotą. Z jednej strony Twoi klienci na pewno docenią, jeśli na karcie produktu znajdą wszystkie niezbędne dane dotyczące produktu, a z drugiej strony - na pewno nie będą zadowoleni, kiedy opis produktu będzie długi i nieodpowiednio sformatowany.

3. Zdjęcia - postaraj się, żeby Twoje zdjęcia nie były identyczne, jak na konkurencyjnych stronach. Możesz też zadbać o to, żeby na zdjęciach przedstawione były produkty pod różnymi kątami, żeby potencjalny klient mógł zobaczyć asortyment z każdej strony.

4. Opinie - o ten element może być ciężko w przypadku nowych sklepów internetowych, ale warto o niego zadbać już od początku prowadzenia biznesu. Opinie innych użytkowników niewątpliwie pomogą w podjęciu decyzji o dokonaniu zakupu.

5. Dosprzedaż - propozycje powiązanych produktów lub “belki” z asortymentem, którzy kupili inni klienci, wzbudzają dodatkową potrzebę zakupową u niezdecydowanych użytkowników.

Vm15d.jpeg

Przykład belki z asortymentem do cross-sellingu

Content

Treści na stronie to kolejny element, o który warto zadbać, żeby poprawić jakość kampanii. Dlaczego? Nasycenie strony docelowej słowami kluczowymi znacznie poprawia wynik jakości dla danej frazy. Na kartach produktu raczej nie ma problemu z treścią - opisy produktów są naturalnym miejscem, gdzie można umieścić słowa kluczowe. Jak to wygląda na innych stronach?

  • kategorie produktów - w tym miejscu warto umieścić informacje dotyczące kategorii, które promujemy. Najlepiej, kiedy treści są długie - około 1000-1500 znaków, ale tak naprawdę wystarczą 2-3 zdania opisujące grupę produktów, które nasycimy słowami kluczowymi, żeby pomóc w ocenie jakości strony docelowej
  • blog - kolejne strony, które mogą pomóc w nasyceniu słowami kluczowymi, o ile wpisy blogowe będą stronami docelowymi reklamy
  • strona główna - dla jednych to oczywiste, innym wydaje się niepotrzebne. Krótszy bądź dłuższy opis, który przybliży potencjalnemu użytkownikowi (zwłaszcza temu, który odwiedza witrynę po raz pierwszy) czym się zajmujesz lub jaki asortyment sprzedajesz, pozwoli również na dodanie tych kilku niezbędnych słów kluczowych na głównej stronie.

h2hV4.jpeg

Przykład opisu nasyconego słowami kluczowymi na głównej stronie sklepu

Plik produktowy

Jeśli prowadzisz kampanię produktową, na pewno wiesz, czy jest plik produktowy. Jeśli nie, w dużym skrócie, w pliku produktowym zawarte są informacje o Twoich produktach (takie jak tytuł, opis, zdjęcie, cena, dostępność, itd.), które później wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google. Co istotne, danych w pliku produktowym nie można edytować w panelu Google Ads - wszystko jest importowane bez zmian z Twojego panelu sklepu lub z pliku stworzonego bezpośrednio przez Ciebie. Ważne żebyś wiedział, że jakość pliku produktowego ma wpływ na wyświetlanie Twoich reklam. Tytuły i opisy produktów to jedyne elementy, dzięki którym możesz wpłynąć na frazy, na które będzie wyświetlać się Twoja reklama, a zapewnienie odpowiedniego stanu dostępności produktów pozwoli na wyświetlanie ich, kiedy masz je gotowe do wysyłki - lub niewyświetlanie, kiedy brakuje ich w magazynie. Poznaj więcej sposobów na optymalizację pliku produktowego w naszym artykule Pimp your feed! Ulepsz swój plik produktowy.

Zaufanie

Wielu internautów nie ma zaufania do sklepów internetowych. Boją się robić zakupy bez bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, kiedy muszą czekać na przesyłkę, a do tego jeszcze często płacić z góry. Dodatkowo, wypełniając dane chociażby o przesyłce, zostawiają ważne informacje o sobie w Twojej bazie danych, skąd mogą wpaść w niepowołane ręce. Dlatego istotne jest, żeby Twój sklep wzbudzał poczucie bezpieczeństwa u potencjalnych klientów. Jednym ze sposobów jest wykupienie certyfikatu SSL - jest to protokół, który zabezpiecza komunikację w Internecie i to dzięki niemu informacje wysyłane między przeglądarką i Internetem są bezpieczne. Już na pierwszy rzut oka, odwiedzając stronę internetową, można zobaczyć certyfikat SSL:

o255c.jpeg

Komunikat w przeglądarce Google Chrome w witrynie z wykupionym certyfikatem SSL

Przy adresie URL będzie widoczna kłódka, a po jej kliknięciu informacja “Połączenie jest bezpieczne”. Taki komunikat od razu wzbudza poczucie bezpieczeństwa. Co można natomiast powiedzieć o takim widoku?

458yJ.jpeg

Komunikat w przeglądarce Google Chrome przy witrynie bez SSL-a

Na pewno nie zachęca on do pozostania na tej stronie i do dokonania zakupów.

Widzieliśmy już reklamy, które generowały setki kliknięć, a co za tym idzie - duże koszty. Mimo to liczba sesji była tylko minimalnym procentem wszystkich interakcji z reklamą. Dlaczego? Ponieważ potencjalni klienci, zniechęceni informacją o niebezpieczeństwie, które czai się na stronie z powodu braku SSL-a, ostatecznie opuszczali witrynę przed rozpoczęciem sesji. Wszystkie kliknięcia, wysiłek włożony w kampanie, wszystkie pieniądze - na marne.

Jeśli powyższe argumenty Cię nie przekonują, wiedz, że certyfikat SSL jest niezbędny do uruchomienia kampanii produktowych. W standardzie reklam Google Ads jest wymagane zapewnienie bezpieczeństwa potencjalnym użytkownikom sklepu.

Ułatwienie procesu zakupowego

Ostatnia ścieżka, jaka dzieli użytkownika od zostania Twoim klientem, daje największe pole do testowania i ulepszania. Droga od wybrania produktu (czyli kliknięcia przycisku Dodaj do koszyka) do zakupu powinna być szybka i przyjemna. Zadbaj o to, żeby w kilku krokach można było dokończyć transakcję. Przede wszystkim pozwól użytkownikowi w łatwy sposób dostosować swój koszyk - usunąć produkty, z których jednak chce zrezygnować lub zwiększyć ilość wybranych. Nie wymagaj od użytkownika podania danych, które nie są niezbędne lub nie wymagaj założenia konta do zakończenia tego procesu. Dodatkowo istotne jest, żeby na jak najwcześniejszym etapie użytkownik wiedział, jakie ma opcje dostawy i płatności.

Oprócz uproszczenia samego procesu, upewnij się, że na ścieżce nie występują żadne błędy - np. problem ze skorzystaniem z niektórych form zapłaty lub z naliczaniem rabatu przy korzystaniu z kodów.

Mobilna wersja strony

Czy chcemy się z tym pogodzić czy nie, zakupy przez telefon są coraz powszechniejsze. Jest to duże udogodnienie - możemy kupować jadąc tramwajem, na przystanku, u fryzjera lub po prostu na kanapie przed telewizorem. Wg najnowszego raportu “E-commerce w Polsce 2020” przeprowadzonego przez Gemius z Izbą Gospodarki Elektronicznej, najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do dokonania zakupów, był laptop (80%), ale telefony komórkowe nie pozostają w tyle - wskazało go aż 69% badanych.

S4rDH.jpeg

Urządzenia wykorzystywane do e-zakupów, wg badania “E-commerce w Polsce 2020”, Gemius

Co ciekawe, aż 92% użytkowników w wieku 15-24 lat określiło, że wykorzystują do zakupów telefony komórkowe. Te dane powinny przekonać Cię, że posiadanie mobilnej wersji strony było niezbędne już kilka lat temu, więc jeśli jeśli do dziś jej nie masz, to nawet się nie przyznawaj i koniecznie wprowadź to rozwiązanie. Czym powinna odznaczać się mobilna strona internetowa? Garść wskazówek znajdziesz w naszym artykule na ten temat.

Tyle zachodu tylko dla kampanii Google Ads?

Być może w Twojej głowie pojawia się teraz pytanie: “Zaraz, tyle pracy tylko po to, żeby trochę obniżyć koszt kliknięcia w kampanii? Nie ma mowy!”. Zastanów się jednak jeszcze raz: na optymalizacji wszystkich powyższych punktów zyskają nie tylko kampanie. To właśnie jest wisienką na torcie Twojej ciężkiej, i czasem żmudnej pracy - poprawi ona nie tylko przewidywany CTR lub ocenę jakości strony docelowej, ale też wpłynie korzystnie na współczynnik konwersji z innych źródeł ruchu. Dodatkowo, mobilna wersja, uzupełnienie witryny o niezbędny content lub poprawa szybkości ładowania strony to elementy kluczowe w pozycjonowaniu. Może uda Ci się upiec nie jedną, nie dwie, a trzy pieczenie na jednym ogniu?

Niekończąca się historia

Sposobów na optymalizację kampanii Google Ads jest bardzo dużo. Część z nich obejmuje działania w panelu: szlifowanie treści reklam, analizę wyszukiwanych haseł, testowanie nowych strategii ustalania stawek. Efekty kampanii nie zależą jednak tylko od tego, ile jesteśmy skłonni zapłacić za kliknięcie w naszą reklamę - na ostateczną konwersję składa się o wiele więcej czynników, a zebranie i dopracowanie ich wszystkich jest długą przygodą. Dlatego warto czasem wyjść poza panel Google Ads i poszukać nieoczywistych sposobów na optymalizację swoich kampanii.

Potrzebujesz pomocy w optymalizacji kampanii Google Ads?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!