Jak obniżyć koszty kampanii Google Ads?

Julia Szczerbal

Kampanie reklamowe | 2018-11-28 | 8 min czytania

Jak obniżyć koszty kampanii Google Ads?

Jeśli prowadzisz kampanie Google Ads, to wiesz już pewnie, że wydanie dużych kwot nie jest trudne. Zwłaszcza, jeśli nie masz pewności, jak zarządzać swoim kontem. Pewność możesz mieć w jednej kwestii – ciągłe zwiększanie stawek nie zagwarantuje ci zwiększenia sprzedaży. Ważniejszą rolę w osiąganiu opłacalności kampanii Google Ads mają adekwatne działania – prawidłowa konfiguracja kampanii na początku oraz sumienne optymalizacje po uruchomieniu. O czym pamiętać podczas tworzenia kampanii? Na czym skupić się po ich starcie? Na te pytania postaram się udzielić jak najlepszej odpowiedzi!

Zaczynaj z głową!

Twoje kampanie muszą być odpowiednio dopasowane do Twojego biznesu. Co to znaczy? Przede wszystkim, że nie wszyscy powinni być odbiorcami Twoich reklam. Musisz docierać do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy użytkowników, którzy z największym prawdopodobieństwem będą zainteresowani Twoją ofertą. Rozsądnie wybieraj więc słowa kluczowe dla kampanii tekstowych i listy odbiorców dla kampanii w sieci reklamowej. We wszystkich typach kampanii ograniczaj wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy nie są zainteresowani zakupem, a poszukują np. opinii czy rankingów. Sukcesem nie jest docieranie do wielu użytkowników. Sukcesem jest docieranie do odpowiednich użytkowników!

Struktura

Właściwa struktura kampanii to rzecz święta. Kampania – bez względu na typ – powinna być odpowiednio rozbudowana. Jedna grupa reklam, do której wrzucisz wszystkie słowa kluczowe, produkty czy listy odbiorców nie zadziała tak, jakbyś chciał. Wyjątki się zdarzają, owszem, ale jak to wyjątki – są rzadkie.

Rezygnując z podziału kampanii na grupy reklam, utrudniasz sobie pracę – analizę danych, wnioskowanie na dostatecznym poziomie szczegółowości i podejmowanie adekwatnych działań. Przykrych konsekwencji może być wiele, a dwie poniższe odczujesz najszybciej.

● Bez dostatecznie szczegółowego podziału na grupy reklam nie będziesz w stanie właściwie zadbać o wykluczenia. Nie dostrzeżesz różnic w efektywności konkretnych wyszukiwanych haseł, miejsc docelowych, czy odbiorców. ● Nie rozdzielając fraz kluczowych na grupy reklam, stracisz też możliwość dostosowania treści reklam tekstowych. Ucierpi przez to wyniki jakości, a średnie CPC poszybuje w górę. Buduj więc swoje kampanie jak należy!

Jakość ma znaczenie

Wynik jakości to temat wałkowany do znudzenia, ale nie może go tu zabraknąć. Dlaczego? Dbając o wysoki wynik jakości, masz szansę pokonywać w aukcjach reklamodawców stosujących wyższe stawki. Pamiętaj więc o złotych zasadach.

OBRAZ-1-2.png

Przykładowy podgląd wyniku jakości w panelu Google Ads.

● Aby zyskać więcej kliknięć, twórz atrakcyjne treści oraz rozszerzenia reklam. Dołóż wszelkich starań, aby zachęcić do interakcji z reklamą. Niech twoje reklamy wyróżniają twoją ofertę na tle konkurencji. Niech CTA będzie dosadne, a treść dostosowana do odbiorcy. Dbając o te czynniki, możesz zapewnić swoim reklamom naprawdę imponujacy CTR. A im wyższy jest CTR, tym wyższy jest też wynik jakości. ● Treść reklam musi też oczywiście nawiązywać do twoich fraz kluczowych. Im bardziej ze sobą współgrają, tym wyższa trafność reklamy i większa szansa na zdobycie klienta. Jego uwagę możesz zyskać wyłącznie wtedy, gdy zaprezentujesz reklamę adekwatną do przeprowadzonego przez niego wyszukiwania. Wynik jakości też na tym zyska! ● Czuwaj także nad jakością strony docelowej. Spraw, by była ona przyjazna użytkownikom, atrakcyjna wizualnie i prosta w użyciu. Przede wszystkim jednak zadbaj o to, by zawierała niezbędne treści – zgodne z zapytaniami użytkowników i odpowiadające na ich potrzeby. W ten sposób twoje wyniki jakości zyskają po raz trzeci.

Monitoruj, analizuj, reaguj

Aby nie marnotrawić pieniędzy, zaprzyjaźnij się z danymi gromadzonymi w Google Ads i Google Analytics. Dzięki nim Twoje zmiany w kampaniach nie będą wróżeniem z fusów. Śledząc skuteczność poszczególnych elementów kampanii, możesz skutecznie regulować działanie swojej machiny reklamowej. Które dane warto wziąć pod lupę? I do czego je wykorzystać? Już śpieszę z wyjaśnieniem.

Raport wyszukiwanych haseł

OBRAZ-2-2.png

Raport, który jest dla reklamodawców nieocenionym źródłem wiedzy. Pokazuje, w jaki sposób użytkownicy poszukują produktów oraz które zapytania przekładają się na sprzedaż. Dostarcza inspiracji do rozbudowy kampanii o nowe słowa kluczowe czy grupy reklam. I na koniec nasz temat przewodni, czyli oszczędności. Raport wyszukiwanych haseł pozwala ograniczyć zbędne koszty kampanii dzięki możliwości łatwego wytypowania i wykluczenia nieadekwatnych fraz. Zapewnia dużą kontrolę nad wyświetlaniem reklam i ograniczeniem liczby nieopłacalnych kliknięć.

Urządzenia, lokalizacje, odbiorcy

Dla wszystkich tych elementów możesz dowolnie regulować stawki, aby skuteczniej dysponować budżetem reklamowym. Zablokuj wyświetlanie reklam w lokalizacjach geograficznych, których nie obsługuje twój biznes lub zmniejsz stawki dla lokalizacji, w których odnotowujesz niski współczynnik konwersji. Jeśli Twoja witryna nie najlepiej radzi sobie w wersji mobilnej lub oferujesz usługi czy produkty, które rzadko zamawia się w ten sposób – ogranicz wyświetlenia reklam na komórkach i tabletach. Sprawdź też, które z grup odbiorców dokonują tak cennych dla ciebie konwersji i zadbaj, by twoje reklamy zawsze były dla nich widoczne!

Harmonogram wyświetlania reklam

Nie wyświetlaj reklam wtedy, kiedy się to nie opłaca. Jeśli obserwujesz znaczące wahania poziomu konwersji w ciągu dnia lub tygodnia – wykorzystaj tę wiedzę. Ustaw adekwatne dostosowanie stawek, kierując się opłacalnością ruchu generowanego w określonych dniach tygodnia lub porach dnia. A może asortyment Twojego sklepu cechuje się sezonowością? Reguluj budżety dzienne kampanii i nie trać pieniędzy na kliknięcia reklam, gdy jest mało prawdopodobne, że ich odbiorcy dokonają zakupu.

OBRAZ-3-2.png

Przykładowy harmonogram wyświetlania reklam.

Wynik jakości po raz drugi

Jeśli początkowa konfiguracja kampanii nie zapewniła twoim słowom kluczowym wysokiego wyniku jakości – działaj! Przetestuj nowe strony docelowe lub wprowadź poprawki na aktualnych. Popraw reklamy, aby zwiększyć ich trafność oraz CTR. Testuj nowe pomysły do skutku!

Pozycja reklamy

Stawki za pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania są bardzo wysokie i przyprawiają Cię o ból głowy? Spróbuj i tutaj poszukać oszczędności, celując w trochę niższe, jednak nadal zapewniające widoczność pozycje. Pozornie niewielkie oszczędności nabiorą znaczenia zwłaszcza, gdy wykorzystasz tę strategię we wszystkich kampaniach.

Zarządzanie stawkami

I na nie musiało się znaleźć miejsce. W końcu to koszty i oszczędności są tu na celowniku. Strategii zarządzania stawkami jest wiele, ale bez względu na to, czy robisz to ręcznie, czy też wykorzystujesz automatyzację – kieruj się najważniejszą zasadą, czyli lokowaniem swoich pieniędzy w słowach kluczowych, produktach, listach odbiorców, które przynoszą konwersje!

Ostrożnie z autopilotem

Google Ads oferuje szeroki wachlarz automatyzacji – od rekomendacji działań, przez automatyczne strategie ustalania stawek, po całkowicie zautomatyzowane kampanie. Spektrum możliwości stale się rozszerza – całkiem niedawno Google ogłosił wiele nowości. Są one kuszące dla reklamodawców. Mogą pomóc zaoszczędzić czas, nie wymagają wielu własnych pomysłów. Generalnie – problem z głowy. Sama wykorzystuję te możliwości Google Ads, jednak uczulam, by robić to z głową. Magiczne algorytmy Google’a skupiają się zazwyczaj na zwiększeniu zasięgu kampanii i zadziałają efektywnie tylko, jeśli zostaną uruchomione w odpowiednich warunkach. Zadbaj więc, by na Twoim koncie było wystarczająco dużo danych do uruchomienia automatyzacji, z ograniczonym zaufaniem podchodź do podstawianych pod twój nos rekomendacji i stale kontroluj skuteczność wprowadzonych rozwiązań.

Oszczędzanie czas zacząć

ZDJ%C4%98CIE-G%C5%81%C3%93WNE.jpeg

Pamiętaj, że Twoje pieniądze uciekają także w postaci czasu poświęcanego na zarządzanie kampaniami. Coś nie działa? Nie brnij w to i nie trać czasu. Ta wspaniała kampania produktowa okazała się porażką? Wypróbuj kampanię tekstową. Produkty promowane w kampanii od dłuższego czasu przynoszą tylko straty? Wymień je. Twoje kampanie są wypieszczone, wszystkie dane wskazują, że działają jak należy, ściągają duży ruch na Twoją witrynę, lecz konwersji brak? Zajmij się witryną i przestać wyrzucać pieniądze w błoto!

Z pewnością nie są to wszystkie skuteczne metody pozwalające ograniczyć zbędne koszty prowadzonych kampanii Google Ads. Omówione zostały najbardziej podstawowe komponenty, które powinny zostać zoptymalizowane w pierwszej kolejności. Mam nadzieję, że przynajmniej część z powyższych wskazówek okaże się przydatna i będzie stanowić choćby inspirację do dalszych, bardziej szczegółowych działań poprawiających rentowność Twoich kampanii. A teraz do dzieła – zadbaj o odpowiednie wykorzystanie każdej złotówki twojego budżetu reklamowego!

Julia Szczerbal

Specjalistka kampanii reklamowych Google i Allegro, na co dzień team liderka w dziale SEM Traffic Trends. Ma głowę pełną pomysłów na innowacyjne optymalizacje, bez wahania rozwiązuje problemy techniczne i merytoryczne. Dzięki wnikliwym analizom sklepów i ich kampanii potrafi znaleźć pomysł na działania reklamowe praktycznie dla każdego

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!