Jak samodzielnie pozyskiwać linki dla sklepu internetowego?

Karolina Morawiak

Pozycjonowanie | 2018-08-07 | 7 min czytania

Jak samodzielnie pozyskiwać linki dla sklepu internetowego?

Jak wiadomo, optymalizacja jest kluczowym elementem pozycjonowania, jednak w walce o najwyższe pozycje, działania podejmowane jedynie na stronie nie wystarczą. Równie istotny jest link building czyli pozyskiwanie linków do naszej strony internetowej.

Niektóre odnośniki będą pozytywnie wpływać na profil linkowania witryny, inne nie będą miały żadnego wpływu, a jeszcze inne mogą jej zaszkodzić. Oczywiście pozycjonując własną stronę internetową, powinniśmy się skupić jedynie na dobrych linkach: zarówno takich, które bezpośrednio wpłyną na pozycje słów kluczowych oraz tych, które uwiarygodnią profil linków.

Jakie zatem linki zdobywać?

Przede wszystkim powinny one wyglądać naturalnie w oczach Google’a. Profil linków nie może zawierać schematów (np. wielu odsyłaczy na tym samym słowie kluczowym czy kierujących do jednej podstrony). Pożądany profil linków to profil zróżnicowany czyli obejmujący linki różnego rodzaju: tekstowe i graficzne, nofollow i dofollow, a także linki brandowe i zakotwiczone w słowach kluczowych.

Jaki link będzie najlepszy?

Im więcej wysiłku włożysz z pozyskanie linka z danej strony, tym będzie on bardziej wartościowy. Drugą cechą dobrego odnośnika jest jego klikalność. Link, który będzie generował wejścia na Twoją stronę, jest dużo lepszy od odnośnika ze strony, której nikt nie odwiedza.

Poniżej wybrane miejsca i sposoby na samodzielne pozyskiwanie linków.

1. Producent Pierwszą myślą w zakresie pozyskania odnośnika przez właściciela sklepu internetowego, powinna być strona producenta. W wielu witrynach producentów bądź marek znajdziemy dedykowaną podstronę ‘Gdzie kupić‘. Nie może tam zabraknąć Twojego sklepu. Mamy tu do czynienia z obopólną korzyścią, dlatego nie powinno być większego problemu z tego typu współpracą.

image6.png

2.Strony partnerów, konferencji, targów Jeśli Twoja firma bierze udział w różnych wydarzeniach, konferencjach, czy targach, pamiętaj, że to również doskonała okazja do pozyskania odnośnika. Ponadto, wszystkie wydarzenia, które organizujesz, warto zgłaszać np. w mediach lokalnych czy specjalistycznych. Oprócz samego linka, otrzymujesz dodatkową promocję samego eventu.   image2.png 3. Wywiad / wpis gościnny Wpis gościnny, pokazujący Cię jako eksperta w danej dziedzinie, oprócz samego linka, również zapewni Ci promocję marki. Oczywiście pod warunkiem, że artykuł dotrze do właściwej grupy odbiorców. Szczególnie ciekawą formą wpisów gościnnych jest wywiad. Zaproponuj tego typu współpracę lokalnym bądź tematycznie powiązanym serwisom. Warto pamiętać, że i w tym wypadku korzyść leży nie tylko po Twojej stronie. Niejeden serwis zgodzi się zamieścić link bez dodatkowych opłat, w zamian za dostarczenie ciekawej treści.   image4.png 4. Wikipedia Wikipedia posiada wysoką wiarygodność w oczach Google, dlatego link z tej internetowej encyklopedii jest wysoce pożądany. Jak go zdobyć? Najpierw należy napisać poradnik na niszowy temat. Następnie trzeba wyedytować odpowiedni artykuł na Wikipedii, dodając fragment, którego źródłem będzie stworzony przez Ciebie tekst. Później pozostaje już tylko zamieszczenie linka do źródła w przypisach lub w linkach zewnętrznych. Szansa odrzucenia jest bardzo duża, dlatego nie jest to najprostsza z metod, ale jak najbardziej w Twoim zasięgu! image1.png5. Blogerzy / influencerzy Współpraca z blogerami (na zasadzie barteru lub odpłatnie) oprócz celów marketingowych również może przynieść korzyści pod kątem SEO. Przy wyborze blogerów, należy zwrócić uwagę  m.in. na statystyki ruchu, widoczność w wyszukiwarce Google, częstotliwość postów oraz jakość samej domeny. Decydując się na tego typu rozwiązanie, warto jednak mieć na uwadze, że może nie być ono opłacalne dla samego SEO. Często koszt współpracy będzie po prostu niewspółmierny do jakości linka. Dlatego kampanie prowadzone z influencerami powinny być ukierunkowane również na inne cele marketingowe.

wspolpraca-z-blogerami.png

6. Wzmianki o firmie Jeśli w Internecie pojawia się wzmianka o Twojej firmie / marce, koniecznie poproś autora wpisu o podlinkowanie. Niestety skuteczność tej metody nie jest wysoka, ponieważ właściciele serwisów niechętnie zamieszczają linki, ale zawsze trzeba próbować. Narzędzi do monitorowania  Internetu jest bardzo dużo, np. Brand24, SentiOne, czy nawet Ahrefs. Są to jednak płatne narzędzia. Jeśli Twoja marka nie jest na tyle popularna, aby inwestować w tego typu narzędzia, alternatywą jest Google Alerts. Dodatkowo warto raz na jakiś czas ręcznie wyszukać w Internecie wzmianek o własnej firmie. image3.png

7. Fora internetowe, katalogi firm, portale społecznościoweTe 3 rodzaje stron celowo zebrałam w jednym punkcie. W każdym przypadku zazwyczaj wystarczy założyć konto (najczęściej za darmo) i zostawić odnośnik do swojej strony. Trzeba sobie zdawać sprawę, że część takich linków może przełożyć się bezpośrednio na wyniki w Google (choć w niewielkim stopniu), a część będzie jedynie różnicowała profil linkowania. Tego typu linkowanie trzeba jednak przeprowadzić “z głową”. Chcąc zamieścić link na forum, nie wybieraj tego, w którym każdy post zawiera odnośnik. Będzie to złe otoczenie dla Twojej strony. Wybierz forum wartościowe, bez spamu (choć na pewno bardziej restrykcyjne pod względem zamieszczania odnośników). Wśród katalogów wybieraj te branżowe, lokalne. Omijaj typowe katalogi SEO. Z kolei profilu społecznościowego nie zakładaj tylko po to, aby dodać link. Uzupełnij chociaż najważniejsze informacje o swoim biznesie, dodaj kilka postów, czy zdjęć, a najlepiej zaktualizuj konto raz na jakiś czas, aby było bardziej wiarygodne.

8. Artykuł sponsorowanyKolejną prostą i szybką metodą zdobycia linka, jest zakup wpisu sponsorowanego za pośrednictwem różnych platform. Istnieje tutaj jednak pewna pułapka. Bez fachowej oceny potencjalnego źródła linku, możesz zapłacić więcej niż jest on tego wart. Niestety bardzo często cena nie idzie w parze z jakością witryny. Po drugie, kupując link indywidualnie, również narażasz się na wysokie koszty. Agencje w ramach większej współpracy są w stanie wynegocjować lepsze warunki. Z kolei tanie artykuły sponsorowane najczęściej cechują się słabą jakością, ponieważ oprócz Ciebie, na taki link zdecyduje się mnóstwo innych firm. Trzeba być zatem bardzo ostrożnym w tym obszarze. artykul-sponsorowany.jpg9. Wartościowy content Na koniec sposób na najlepsze i najbardziej naturalne linki. Różni się on od poprzednich tym, że to nie Ty wybierasz miejsce, gdzie podlinkujesz stronę, ale zewnętrzne strony same do Ciebie linkują. Prawda, że brzmi kusząco? Aby jednak tak się stało, musisz najpierw stworzyć materiał wart polecania i cytowania. Blogerów i redaktorów serwisów specjalistycznych mogą zainteresować np.:

  1. własne raporty i badania statystyczne,
  2. rankingi produktów,
  3. infografiki.

link-do-raportu-traffic-trends.jpg

Dzięki tej metodzie możesz zyskać linki z dużych i znanych portali, u których zakup linka najczęściej wiąże się z ogromnymi kosztami. Jeśli posiadasz wartościowe i ciekawe materiały, koniecznie monitoruj sieć, wyłapuj wzmianki o swojej firmie i reaguj, jeśli podano źródło bez odnośnika. Wymienione metody to oczywiście tylko przykłady. Ale już na ich podstawie widać, że aby zbudować wartościowy i naturalny profil linków, potrzebny jest czas i pieniądze. Stawiając na szybkie sposoby pozyskania linków (np. system wymiany linków) uzyskany w niedługim czasie efekt, będzie chwilowy. Budując od początku mocny, naturalny i zróżnicowany profil linków, zwiększamy wiarygodność i zaufanie Google’a dla witryny, co w perspektywie długofalowej zapewni nam topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Karolina Morawiak

Manager SEO w Traffic Trends od 2012. Setki audytów, tysiące optymalizacji i zdobytych linków pozwoliły jej zbudować skuteczny i zgrany zespół specjalistów. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek oraz literatury faktu.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!