Jak prawidłowo określić grupę docelową sklepu?

E-commerce

Grupą docelową mojego sklepu są wszystkie osoby szukające produktów, które mam w ofercie”. To zdanie, choć na pierwszy rzut oka zabawne i niewiele wnoszące do rozmów na tematy marketingowe, przywołuje w głowie każdego marketera wspomnienie wielu odbytych rozmów o kampaniach reklamowych. Umiejętność określenia grupy docelowej jest tak samo kluczowa dla powodzenia działań reklamowych, jak i bardzo niedoceniana!

Tłumacząc najprostszym językiem: grupa docelowa, to zbiór osób, do których skierowana zostanie komunikacja marketingowa naszej firmy. To właśnie parametry grupy docelowej będą determinować to, czy ktoś naszą reklamę zobaczy, czy też nie. Dlatego jej konstrukcja okazuje się często kluczowa w powodzeniu działań reklamowych, a niedokładne jej określenie może spowodować niepotrzebne wydatki marketingowe.

Po co mi ona?

Właśnie po to, byś niepotrzebnie nie „przepalał” budżetów marketingowych. OK. Jeśli Twój marketing ogranicza się do reklam w wyszukiwarce i remarketingu, to możesz się w ten aspekt nie zagłębiać – Twoją grupą docelową będą osoby szukające w Google’u konkretnych informacji i te, które już odwiedziły Twoją stronę. Oczywiście i tam znajomość grupy docelowej się przyda, ale do tego wrócimy na koniec.

W każdym razie, jeśli w Twoim planie marketingowe występuje choć jedno narzędzie reklamowe, które za zadanie ma pobudzić potrzebę zakupową, a nie tylko ją zrealizować, to stworzenie grupy docelowej jest konieczne. Kampania video, banerowa w sieci reklamowej lub mediach społecznościowych, działania contentowe… Na wszystkich tych polach brak świadomości o swojej grupie docelowej jest podstawowym błędem. Skąd masz wiedzieć jakie problemy mają Twoi potencjalni Klienci i na jakie porady liczą, skoro ich nie zdefiniowałeś? Na jakiej podstawie wybierzesz kanały i filmy do promocji swojego biznesu na Youtube?

Poziom podstawowy

Na potrzeby tego artykuły podzielimy umiejętność tworzenia grupy docelowej na trzy poziomy. Pierwszy z nich zawiera najbardziej ogólne parametry. Wiek, płeć, status materialny, miejsce zamieszkania, rola społeczna (mąż, żona, matka, ojciec, uczeń). Te wszystkie określenia będą pomocne przy odpowiednim kierowaniu reklam. Zupełnie inną komunikację musisz przyjąć prowadząc biznes skierowany dla nastolatków, a inną dla kobiet w ciąży. Inny styl narzuca Ci prowadzenie sprzedaży najtańszych, masowych produktów, a inny gdy kierujesz swoją komunikację do Klienta zamożnego oferując mu produkty „z wyższej półki”.

Dlatego też zawsze przed rozpoczęciem działań określ najważniejsze elementy swojej grupy odpowiadając na pytania:

– ile lat mają moi potencjalni Klienci?

– jakiej są płci?

– jakie generują przychody miesięczne?

– gdzie mieszkają?

– czy są w związku?

– czy mają dzieci?

Definiowanie grupy odbiorców wg Menadżera Reklam Facebooka. Mężczyźni w wieku 20-40 lat: 4,7 mln odbiorców w Polsce.

Poziom średniozaawansowany

Najczęściej wprowadzenie elementów z pierwszego poziomu pozwala na ograniczenie swojej grupy docelowej do nadal bardzo licznego zbioru osób. Zwłaszcza jeśli prowadzisz sprzedaż internetową, to swojej grupy docelowej nie ograniczasz lokalizacyjnie, a to już skutkuje tym, że finalnie baza potencjalnych Klientów urośnie do milionów osób. Dlatego ważne jest pójście o krok dalej i pochylenie się nad realnymi problemami i potrzebami Twoich Klientów. Co tak naprawdę powoduje, że mają oni u Ciebie zrobić zakupy?

Szukają inspiracji, bo planują odświeżyć swoje mieszkanie? Szukają oszczędności przy zakupie produktów codziennego użytku? Potrzebują wiedzy wybierając sprzęt RTV do swojego domu? Brakuje im pomysłów na udany prezent dla dziecka, który zaraz nie wyląduje w kącie? Odpowiedź na to pytanie będzie kluczowa w celu rozpoczęcia komunikacji prosprzedażowej o krok wcześniej od konkurencji. Jeśli chcesz tworzyć ciekawy i angażujący content na swoim blogu firmowym, lub udostępniać eksperckie poradniki video na swoim kanale Youtube, to musisz wiedzieć jakie problemy doskwierają Twoim przyszłym Klientom. To właśnie wokół nich zbudować możesz nieograniczoną liczbę materiałów dających wiedzę i pobudzających potrzebę zakupową w grupie docelowej. Pamiętaj, że Twoim Klientem będzie nie tylko ta osoba, która dokładnie wie czego potrzebuje. Będzie nim też ten, który dopiero szuka pomysłu i porady.

Lista potencjalnych problemów Twoich Klientów (źródło: Answer The Public)

Poziom zaawansowany

Na ostatnim, najwyższym poziomie określania grupy docelowej, spotkasz się z zadaniem najtrudniejszym, które pomoże Ci na dwa sposoby. Zacznijmy od tego oczywistego.

Zainteresowania Twoich przyszłych Klientów pozwolą Ci na zawężenie grupy docelowej i zbudowanie wyższej aktywności. To wie pewnie każdy z Was i każdy to stosuje. Skoro mam sklep z odzieżą, to oczywiste jest to, że moi fani i Klienci interesują się modą. Jeśli mam sklep z meblami, to moi Klienci interesują się wystrojem wnętrz. Proste! Pozornie… Może część Twoich Klientów ma inne, wspólne zainteresowania? Może łączy je pewien gatunek muzyczny, wykonawca, rodzaj filmów, serial, znana marka, tryb życia, uprawiany sport, wykonywany zawód? Skoro na Twoich koszulkach są motywy filmowe, to skuteczniejsza będzie kampania do fanów mody czy filmu? Jeśli yerba mate jest „zdrową kawą”, to lepsze wyniki przyniesie kampania „do wszystkich” czy dla fanów zdrowego odżywiania? Odpowiedź chyba jest oczywista.

Mężczyźni w wieku 20-40 lat interesujący się Pulp Fiction: 40 tyś. osób w Polsce.

To właśnie zainteresowania udoskonalą Twój styl komunikacji i kreacji, a także pozwolą zawęzić działania do konkretnych kanałów na Youtubie czy zainteresowań na Facebooku. Pamiętaj, że motyw nawiązujący do wspólnego zainteresowania Twojej grupy docelowej może być motywem Twojej kampanii. Ułatwi to proces kreacji i zwiększy zaangażowanie!

Jedna grupa to za mało

I w końcu dochodzimy do sedna. Tak naprawdę cytat z leada tego artykułu jest już pewnym przejaskrawieniem. Popularyzacja reklam w social media spowodowała, że większość z Was zwraca uwagę nie tylko na płeć i wiek, ale również na zainteresowania. Najpoważniejszy błąd występuje jednak nadal w jednym obszarze. Większość z Was próbuje zbudować jedną grupę docelową dla całego sklepu i na zawsze.

I tu chciałbym wsadzić przysłowiowy kij w mrowisko. Czy skuteczniejszym rozwiązaniem nie byłoby tworzenie osobnych grup docelowych dla każdej swojej aktywności? Spójrzmy na to przez pryzmat przykładów, o których przed momentem czytałeś: czy cała komunikacje sklepu z koszulkami ma być kierowana tylko do fanów filmów? I czy wszystkie działania sklepu z yerbą mamy ograniczyć do osób dbających o zdrową dietę? Oczywiście, że nie!

Jednak jeśli jesteś w stanie zbudować dla swojego asortymentu kilka lub nawet kilkanaście osobnych segmentów i grup docelowych, to skierowane do każdego segmentu osobne działania łącznie dadzą Ci lepszy efekt niż jedna kampania do wszystkich! Przecież obok koszulek z motywem filmowym pojawiają się te z zabawnymi napisami i motywami z gier, a obok yerba mate sklepy oferują np. herbaty z całego świata. Fan „Pulp Fiction” zareaguje pozytywnie na koszulkę z Mia Wallace, ale z motywem z Minecrafta już pewnie nie.

Z resztą spójrzmy jak robią to najwięksi. Lider sprzedaży odzieży, marka Zalando, posiada w swojej ofercie zarówno odzież elegancką marek premium jak i produkty streetwearowe. Kategorie te skierowane są do dwóch zupełnie różnych grup wiekowych i nie da się tego „ograć” jedną komunikacją. I dlatego Zalando robi tak, różnicując nie tylko styl zdjęć, ale nawet używane emoji:

Znaczna różnica w stylu komunikacji przy poście promującym produkt premium, a przy tym streetwearowym. Źródło: Facebook.com/zalando.polska

Spróbujcie odwrócić kolejność działań. Nie skupiajcie się na wieku, płci i mieście zamieszkania swoich Klientów, jako kluczowych parametrach grupy docelowej. Spójrzcie na swój asortyment i problemy jakie możesz za jego pomocą rozwiązać. „Ubierzcie” kampanię wokół zainteresowania i potrzeby jaką ma grupa docelowa zainteresowana tym asortymentem i powtarzajcie tę czynność przy każdej kolejnej kampanii. Wpłynie to pozytywnie i na odbiór Waszych działań, zaangażowanie i poziom sprzedaży!

PS: Obiecałem na końcu wrócić do remarketingu. Uwielbiamy wrzucać w tym formacie wszystkich do jednego worka i kierować sztampowe reklamy np. do wszystkich, którzy obejrzeli choć jeden produkt z kategorii „Odzież damska”. Według mnie warto i przy tych kampaniach powielić powyższy proces – „wybrać” z list remarketingowych ludzi o wspólnym zainteresowaniu, wspólnych cechach i stworzyć komunikację dedykowaną właśnie im. Więcej pracy, ale i potencjalnych paczek do wysłania więcej!

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Piotr Urbaniak

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!