Blog Traffic Trends
prowadzenie fan page

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Kilka lat temu w tytule takiego artykułu zamiast słowa „jak”, pojawiłoby się „czy”. Dziś jednak jest to już jasne dla każdego, kto poważnie myśli o swoim biznesie. I choć złota era promocji na Facebooku może być już za nami (ogromne wzrosty kosztów, praktycznie całkowite spadki zasięgów), to nadal obecność na portalu uznajemy za obowiązek nowoczesnej firmy. Nie chodzi jednak o to, by pojawić się tam dla samego „bycia” – celem jest taka obecność i komunikacja, by przynosiło to realną wartość dla marki.

SPRAWDŹ NOWSZĄ WERSJĘ TEKSTU – CASE STUDY: GATTA NA FACEBOOKU

(W tekście używamy zazwyczaj słowa „sklep internetowy”, co nie oznacza, że jest to spis porad właściwych tylko dla tego typu biznesów. Wynika to ze specyfiki naszej oferty i tego, że to właśnie e-commerce jest głównym polem naszych działań. Podstaw zamiast niego słowo „firma”, a artykuł nie straci nic na swojej wartości.)

Jakie są cele obecności Twojego sklepu na Facebooku?

ikona facebooka

Co konkretnie można uznać za taką wartość? Wszystko zależy od tego, po co trafiamy do mediów społecznościowych i jakiego rodzaju biznes reprezentujemy. Oczywista jest bowiem różnica pomiędzy promocją firmy zajmującą się, np. sprzedażą odzieży, a producentem z sektora remontowo-budowlanego – użytkownicy mogą wręcz chcieć identyfikować się z tą pierwszą, zaś drugiej nie mieć nawet w liście przez siebie polubionych. Nie znaczy to jednak, że dla branż „mniej wdzięcznych” nie ma miejsca na prowadzenie fanpage. Sęk w obraniu przez nie właściwego celu – wzrostu rozpoznawalności marki, budowy jej właściwego wizerunku oraz poprawienia poziomu komunikacji z (także potencjalnymi!) klientami.. Jedynie część marek może do tej listy dołączyć kolejny cel, czyli pobudzenie sprzedaży. Do tego potrzeba jednak atrakcyjnej oferty i nośnego tematu, który zachęci użytkowników do wchodzenia w interakcje.

 

Jakimi środkami osiągnąć te cele?

1. Wszystko opiera się na strategii prowadzenia fan page’a i jej realizacji!

strategia prowadzenia fan page

Najważniejszy i absolutnie podstawowy element to sformułowanie strategii.  W niej zawarte muszą być odpowiedzi na takie pytania, jak:

  • kto wchodzi w skład grupy docelowej?
  • ile postów dziennie/tygodniowo/miesięcznie będzie ukazywało się na fan page’u?
  • wokół jakich tematów będzie prowadzona komunikacja?
  • które produkty/usługi są najbardziej warte promowania?
  • jaka będzie proporcja pomiędzy treścią własną oraz zewnętrzną?
  • jaki będzie styl komunikacji na Twoim fanpage sklepu internetowego?
  • jak często organizowane będą konkursy i inne akcje specjalne?

2. Tematyka postów musi być związana z branżą sklepu internetowego

tematyczność postów

Jak prowadzić Facebooka sla sklepu internetowego? Musisz być autentyczny i tworzyć ekspercki wizerunek swojego sklepu. Dlaczego? Jest to jedna z kwestii, która w walce z konkurencją może przeważyć szalę na Twoją korzyść. Większość sklepów pomysłu na wyprzedzenie rywali upatruje w stałym przebijaniu się ceną. Być może jest to skuteczny sposób, ale czasochłonny i… zyskochłonny! Może więc warto zawalczyć poziomem obsługi i przekazywaną klientom wiedzą? Ktoś, kto na Twoim fan page’u przeczyta o możliwych zastosowaniach produktów i pozna ciekawe fakty na ich temat, wybiegające poza kopiowany wszędzie, ten sam opis, dużo przychylniej spojrzy na Twoją ofertę. Nawet, jeśli będzie musiał zapłacić minimalnie więcej.

3. Przypominaj, że jesteś sklepem!

sklep internetowy

Tak, to nie żart! Twoi użytkownicy mogą szybko zapomnieć, co polubili, jeśli tylko im na to pozwolisz. Ekspresową drogą do tego jest wrzucanie treści niezwiązanej z branżą sklepu internetowego, co od razu rozmywa charakter prowadzonego fanpage i sprawia, że przestaje on stanowić dla Ciebie jakąkolwiek wartość. Musisz uświadomić sobie, że najwyżej kilka Twoich postów, (a często ani jednego!) fani obejrzą w widoku fan page’a. Dominującą większość zobaczą w swoim strumieniu Aktualności, gdzie ich uwagę przykuje zdjęcie/film załączony do posta, a następnie (ewentualnie) opis. Nie licz, że ktoś będzie sprawdzał, który fanpage wrzucił taką treść – kliknie „lubię to” i pójdzie dalej. Ot, cała korzyść dla Ciebie. Dbaj więc o to, by na grafice lub chociaż w opisie posta znalazło się odwołanie do Twojego sklepu internetowego – swoją markę budujesz przypominając, wbijając wręcz fanom do głowy nazwę/logo swojego sklepu!

4. Prowadzenie fanpage jako równorzędnego kanału informacyjnego Twojej firmy

posty

Co najmniej równorzędny, ponieważ nie widzimy przeszkód, by stał się on kanałem głównym. Podstawą jest jednak jego spójność z pozostałymi formami komunikacji z klientami i obserwatorami. Jeśli więc trafia do nich newsletter, nie wahaj się przed pokazaniem tych informacji także na fan page’u. Jeśli rubryka aktualności na Twojej stronie zyskuje nowego newsa, udostępnij go. Kluczowa jest pełna informacja na temat aktualnych akcji i promocji sklepu – klient wchodząc na fanpage sklepu internetowego musi widzieć to od razu. Poza postami znakomicie pomoże Ci w tym zdjęcie w tle – to miejsce wręcz stworzone do ekspozycji tego, co aktualnie najważniejsze w Twoim sklepie!

5. Nie zanudzaj i nie kopiuj – bądź oryginalny!

unikalność postów

Ten postulat padł tu już kilka razy, ale jeśli to ma przekonać Cię do niezanudzania, nieużywania grafik słodkich kotków (uprzedzając pytania – poza postami firmowych fan page’y, jestem wielbicielem tych zwierząt :)) i treści kwejkopodobnej w komunikacji Twojego sklepu, to jest tym samym bardziej niż uzasadnione. Postaw się w pozycji swojego fana – myślisz, że naprawdę ma on ochotę zobaczyć u Ciebie filmik, który musiał widzieć już w kilku innych miejscach? Z pewnością nie, a w najlepszym razie nie robi mu to różnicy, co jest równoznaczne z zerowym efektem. Nikt nie dokona u Ciebie zakupu na tej podstawie i nikt nie uzna Twojego wizerunku za lepszy z powodu takiego wpisu. Znajdą się i tacy, których w ten sposób do siebie zniechęcisz – ciekawe, oryginalne prowadzenie fanpage na Facebooku to dla coraz większej liczby użytkowników ważny atut przy wyborze sklepu!

6. Dbaj o kulturę, ale porzuć cenzurę, a pożar gaś z klasą!

kultura wypowiedzi

Niewiele sklepów chce być identyfikowanych lub może sobie pozwolić na tolerowanie przekleństw czy wulgarnych wypowiedzi. Nie wahaj się zaprowadzić porządek na swoim fan page’u i usuwać tego typu wpisy lub komentarze oraz banować tych, którzy notorycznie sobie na nie pozwalają. Musisz jednak dokładnie wyznaczyć granicę, gdyż krytyka Twojego sklepu lub produktu już pod ten opis się nie łapie. Najgorsze, co możesz zrobić w sytuacji, gdy wpis tego typu pojawi się na fan page’u, to jego usunięcie lub wyrzucenie jego autora ze społeczności. Krytyka jest po to, by się z nią mierzyć, a to jak tego dokonasz może być dla wielu wyznacznikiem, czy warto zrobić u Ciebie zakupy. Nie bój się przyznać do błędu, jeśli go popełniłeś. Nie bój się także zadośćuczynić – jeśli uda Ci się zrobić to sprawnie i z poszanowaniem klienta, nagle kryzys możesz przekuć w swoje zwycięstwo!

7. Nie pozostawiaj żadnej reakcji fana bez odpowiedzi

reakcja na fanów

Wyobraź sobie na chwilę, że Twój sklep z Internetu przenosi się do stacjonarnego lokalu. Wchodzi pierwsza osoba i mówi, że coś jej się podoba – nie odpowiadasz nic. Wchodzi kolejna, pytając, czy masz dany model w innym rozmiarze – nawet na nią spoglądasz. Przy następnych zachowujesz się podobnie. Po pierwsze, możesz mieć pewność, że po dość krótkim czasie nie będzie przychodził już prawie nikt. Po drugie, automatycznie napędzasz zysk konkurencji, która przejmuje tych, których Ty zignorowałeś. Taka analogia pozwala dość dobrze uświadomić sobie, jak działa Facebook pod kątem komunikacji z klientem. Tylko wychodząc naprzeciwko jego reakcjom możesz zbudować z nim relacje i spróbować zakończyć ją zakupem. Nie rozmawiając, skutecznie to uniemożliwiasz, automatycznie dając negatywny sygnał innym użytkownikom.

8. Pokaż, że za fan page’em stoi prawdziwa osoba, która chce pomóc!

autentyczność fan page

To w zasadzie kontynuacja poprzedniego punktu, choć chodzi tu o trochę więcej. W Twoich postach musi być widoczna ludzka twarz, a nie sztywność i formalny styl. Specyfika prowadzenia fan page’a sklepu internetowego na Facebooku polega właśnie na wybraniu określonego stylu i dość bezpośredniej komunikacji z fanem. Mów lekko, ale kompetentnie. Odpowiadaj profesjonalnie, ale z jajem. Stwórz swój własny charakter – może komuś spodoba się to na tyle, by skorzystać z Twoich usług, a nie tańszej, ale topornej w kontaktach konkurencji?

9. Daj fanom coś, co będzie dla nich wartością dodaną płynącą ze śledzenia Twojego sklepu

korzyści z fanpage

To konieczność i naturalna kolej rzeczy w budowie eksperckiego wizerunku Twojego sklepu. Zakup produktu to jedno, ale niejeden klient ma potem problem z jego właściwym użyciem. Seria postów dokładnie to pokazująca będzie czymś, po co chętnie wróci i co poleci swoim znajomym. To samo tyczyć się będzie testów, porównań, recenzji, ciekawostek, porad czy przykładów zastosowań. Stworzysz własną, ekspercką treść i stworzysz szansę do zdobycia wielu udostępnień. Dzięki temu wzrośnie Twój zasięg, a gdzieś na końcu tej drabinki korzyści mogą znaleźć się także realne zyski dla Twojego biznesu. Do Ciebie należy wybór, czy zbudujesz podstawy pod ich osiągnięcie!

10. Podglądaj konkurencję i reaguj na jej działania.

konkurencja

Wielu z przedsiębiorców internetowych ma poczucie, że żaden z ich konkurentów nie jest dla nich prawdziwym rywalem. Zapewne niejeden ma to przekonanie słusznie. Niezależnie od tego, warto patrzeć, co robi konkurencja. Pozwala to tworzyć treść opartą bardziej o aktualne wydarzenia i bezpośrednio odpowiadać na ich pomysły. Po jakimś czasie przyznasz też, że niejeden ruch konkurencji może być inspiracją dla Twoich działań. To, co sprawdziło się u rywala, może działać też u Ciebie. Co więcej, Ty możesz nadać temu jeszcze doskonalszą formę dorzucając własne pomysły.

 

11. ANGAŻUJ I REAGUJ!

reagowanie

Caps lock nie wcisnął się przy pisaniu powyższego sam i przypadkiem. Zaangażowanie to podstawa i główny miernik skuteczności Twoich działań na Facebooku. Zanim przygotujesz swoją strategię postaraj się pomyśleć, jaki jej kształt będzie w realizacji najbardziej angażował fanów. Zanim napiszesz posta, wznieś się na wyżyny swojej wyobraźni i zwizualizuj sobie to, co może ożywić dyskusję na Twoim fan page’u. Dzięki temu stworzysz treść o możliwie największym potencjale społecznościowym, czyli największej szansie na wiele polubień, komentarzy i udostępnień. Na tym się jednak nie kończy! Gdy uda się zdobyć już masę reakcji, należy na nie odpowiedzieć, by dialog był podtrzymany. Nie zostawiamy więc komentarzy bez odpowiedzi i nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje nam się ona niepotrzebna, zawsze lepiej jej udzielić. Jesteśmy tam dla fanów, by oni byli z nami w czasie swoich zakupów!

 

12. Zapewnij fanom rozrywkę i szansę na zdobycie nagród…

 

konkursy na fan page

 

…czyli np. zorganizuj konkurs na Facebooku! To jeden z lepszych sposobów na wywołanie dużego szumu w krótkim czasie. Szum ten może przynieść konkretne owoce – zwiększyć liczbę Twoich fanów, poprawić zasięg postów i pobudzić zaangażowanie na fan page’u. Część wyników będzie nie do końca mierzalna – trudno bowiem oszacować wzrost poziomu rozpoznawalności fan page’a, a za tym i marki, który niewątpliwie ma miejsce wraz ze wzrostem zasięgu. Odczuwalna będzie natomiast zmiana nastawienia Twoich fanów, którzy otrzymają ciekawą rozrywkę i szansę na zdobycie atrakcyjnych nagród. Zupełnie inaczej myślimy o kimś, kto okazuje nam swoją hojność – fani i klienci sklepów mają dokładnie tak samo!

 

13. Sprawdzaj, analizuj i stosuj najefektywniejsze środki

 

analiza strategii

 

Twoja strategia nie jest ustalona raz na zawsze – dobrane do niej środki komunikacji i promocji muszą zdać swój egzamin w ciężkich, społecznościowych bojach. Jeśli zawodzą, koniecznie poszukaj nowych sposobów. Tego dokonasz tylko śledząc statystyki i analizując je pod kątem skuteczności konkretnych materiałów oraz typów udostępnianej treści. Te z najlepszymi wynikami warto wykorzystywać częściej, te nieskuteczne zamienić na coś nowego. Tylko reagując na wyniki Twojego fan page’a możesz zapewnić mu stały progres.

 

14. Dbaj o estetykę

estetyka fan page

„Wygląd się nie liczy, ważniejsze, to co w środku”, „Chodzi o sens, nie o styl” – te zdania zupełnie nie mają zastosowania na Twoim fan page’u. Nie mówimy, że są nieprawdziwe, ale nie mogą być wytłumaczeniem dla jakiegokolwiek niedopracowanego posta lub obrazka, który pojawi się na Twoim fan page’u. Lepiej zamieść tekst 15 minut później, ale sprawdź go jeszcze raz, a najlepiej daj do recenzji innej parze oczu. Lepiej wrzuć grafikę kilka godzin później, kiedy będzie mógł przygotować ją profesjonalista, zamiast Twojej wersji „na szybko”. Dbałość o szczegóły i wygląd może być dla wielu odnośnikiem do tego, jak zadbasz o nich jako klientów i o ich zamówienie!

 

15. Złota i finałowa porada – Przed każdym postem przypomnij sobie jaki jest cel, a wtedy zminimalizujesz ryzyko niepowodzenia lub nieatrakcyjnego wpisu. Wejdź w skórę fana i pomyśl, szczerze, co mogłoby skłonić Ciebie do lajka, komentarza lub udostępnienia wpisu.

 

 

Wszystko to jednak na nic, jeśli nie uruchomisz Facebook Ads!

 

Rzeczywistość jest brutalna. Możesz dowiedzieć się tego wszystkiego, co wypisane powyżej, pojąć to i wdrożyć, a nadal nie będziesz nawet blisko sukcesu… Składnikiem koniecznym do jego osiągnięcia jest możliwość pokazania swojej pracy komuś innemu niż 2-10% fanów, bo właśnie do takiego grona docierasz po prostu udostępniając posty. By zwiększyć procent oraz by trafiać z przekazem także poza już zebranych fanów, konieczna jest promocja za pomocą Facebook Ads. Znakomity system określenia grupy docelowej na podstawie zainteresowań, lokalizacji i najdrobniejszych nawet szczegółów, pozwoli Ci trafić z przekazem do użytkownika, który idealnie pasuje do Twojego targetowego profilu. Kiedy ktoś taki stanie się stałym odbiorcą Twoich treści, masz w ręku wszystkie argumenty, by zamienić go w klienta swojego sklepu!

 

Jak prowadzić kampanie reklamowe Facebook Ads? O tym już wkrótce w kolejnym wpisie na naszych łamach!

Sprawdź usługę prowadzenia Fanpage’a

Zasady jak prowadzić Facebooka dla sklepu internetowego, które widzisz powyżej służą nam w codziennej pracy i są podstawą naszych działań na ponad 45 fan page’ach, które z sukcesami prowadzimy dla naszych klientów. Jeśli więc masz poczucie, że coś jest niezrozumiałe lub że stworzenie strategii obecności na Facebooku przerasta Twoje możliwości, koniecznie przejdź do zakładki KONTAKT i odezwij się do nas – z chęcią odpowiemy na każde, najdrobniejsze pytanie!