Jak reklamować sklep internetowy? Skuteczne metody w pigułce

Piotr Urbaniak

E-commerce | 2019-02-21 | 11 min czytania

Jak reklamować sklep internetowy? Skuteczne metody w pigułce

Tysiące sklepów internetowych każdego dnia zabiega o uwagę potencjalnych Klientów i walczy o to, by to właśnie w ich sklepie zostawili oni swoje pieniądze. Rosnąca konkurencja utrudnia jednak proces pozyskania Klienta i wymusza na właścicielach sklepów sięganie po coraz nowsze metody reklamowe.

Z poniższego artykułu dowiecie się:

  • jakie są najpopularniejsze rodzaje reklam internetowych
  • gdzie warto reklamować sklep internetowy
  • jakie korzyści płyną z promowania swojego sklepu
  • czy promocja sklepu internetowego jest w ogóle potrzebna?

Od 2011 roku codziennie odpowiadamy za reklamę sklepów internetowych w polskiej sieci. Widzieliśmy jak przez te lata zmieniała się zarówno moda na konkretne usługi, jak i ich efektywność. Dzięki temu, wiemy też jakim zaufaniem darzą dane źródła ruchu polscy internauci. Te doświadczenia doprowadziły do powstania poniższego artykułu, który w pigułce ma podpowiedzieć Tobie jak możesz skutecznie reklamować sklep internetowy.

Pozycjonowanie (SEO) nadal robi robotę

Ponad 50% ruchu i sprzedaży w polskim e-commerce pochodzi z darmowych wyników wyszukiwania w Google. Już to jedno zdanie powinno zamknąć dyskusję na temat tego, czy SEO nadal żyje i czy dalsza inwestycja w pozycjonowanie się opłaca. Nie jesteś w stanie zbudować stabilnego i silnego sklepu internetowego jeśli nie oprzesz go w znacznym procencie na pozycjonowaniu i swojej sile w Google.

Oczywiście przez ostatnie lata sama usługa SEO mocno się zmieniła. Dziś nie jest to już wyścig na liczbę linków pochodzących z innych, często bardzo spamerskich stron www. Dziś to wieloetapowy i skomplikowany proces, na który składa się wiele czynników. Jest to jednak nadal obowiązkowa pozycja w każdej długofalowej strategii reklamowej, również dla sklepu internetowego.

Pierwszym ważnym elementem pozycjonowania sklepu internetowego jest optymalizacja SEO. Wśród wielu czynników, które Google bierze pod uwagę ustalając ranking, te pochodzące z Twojej strony są bardzo istotne. Czas ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, nagłówki, sekcja META, posiadanie certyfikatu SSL… Wymieniać moglibyśmy jeszcze bardzo długo schodząc do bardzo szczegółowych kwestii mających wpływ na Twoją pozycje. Z doświadczenia wiemy jednak, że warto w tym zakresie regularnie poddawać swoją stronę przeglądom optymalizacyjnym i mocno walczyć o każdą, nawet najmniejszą poprawkę.

? Posłuchaj: 10 elementów SEO, które musisz sprawdzić w swoim e-sklepie!

Drugim istotnym czynnikiem jest content. Jeszcze kilka lat temu bogactwo treści wcale nie było istotnym elementem strategii SEO. Ich unikalność również, przez co wiele firm kopiowało opisy od producenta czy dystrybutora. Dziś Google wynagradza te projekty, które stawiają na wartościowy, długi i unikalny content. Niezależnie czy będą to wyczerpujące poradniki czy rozbudowane opisy produktów, to na pewno w dłuższej perspektywie czasu inwestycja w content będzie opłacalna. Oczywiście jeśli wraz z nim zadbasz o pozostałe elementy strategii SEO.

Trzecim, ostatnim czynnikiem, jest budowa zaufania do Twojej strony i budowa jej mocy w oczach Google za pomocą tak zwanego link-buildingu. Za skomplikowanie brzmiącym procesem kryje się nic innego jak regularna rozbudowa profilu linków umieszczonych na innych stronach, a prowadzących do strony Twojego sklepu. Wspomnieliśmy wcześniej, że dziś pozycjonowanie to już nie jest wyścig „kto ma więcej”. Dziś to walka o to, kto zdobędzie lepsze, kontekstowo dopasowane linki pochodzące z wartościowych stron.

Jeśli zadbasz o wszystkie trzy elementy pozycjonowania, to będziesz mógł się cieszyć rosnącym ruchem z Google. Warto jednak działać w ramach przemyślanej strategii SEO, mierząc siły na zamiary. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce to nie walcz od razu o najtrudniejsze frazy. Skup się na szczegółowych słowach kluczowych opisujących Twoje podkategorie i produkty.

Według badań około 98% wyszukań, których dokonuje Google, dotyczy fraz, których popularność jest mniejsza niż sto wyszukań miesięcznie. To oznacza, że tylko 1 na 50 fraz będzie wpisana ponad sto razy. A mimo tego wielu właścicieli sklepów nadal skupia się wyłącznie na frazach mających tysiące wyszukań…

Kampanie reklamowe w wyszukiwarce, czyli SEO dla niecierpliwych

Najpopularniejszym uzupełnieniem lub alternatywą dla pozycjonowania stały się kampanie reklamowe Google Ads w wyszukiwarce. Rozumiemy przez nie przede wszystkim dwa formaty reklamowe bardzo popularne wśród polskich właścicieli sklepów: reklamę tekstową oraz reklamę produktową - Google Shopping.

Dlaczego stały się one uzupełnieniem lub alternatywą? Część polskich sklepów wykorzystuje system reklamy w wyszukiwarce by budować kolejne źródło przychodów, dywersyfikować ruch i móc dynamicznie reagować na asortyment i priorytety sprzedażowe. Ta niecierpliwa część, która nie do końca wierzy w finalny efekt pozycjonowania, buduje biznes znacznie mocniej opierając go o reklamy Google Ads. Nie chcemy wskazywać, które podejście jest słuszne, bo oba napisały w naszej firmie wiele historii sukcesów.

? Posłuchaj: Reklama produktowa Google Zakupy

System reklamy w wyszukiwarce bardzo skutecznie pozwala dotrzeć do zainteresowanych produktami Klientów, którzy szukają ich w Google. Jeśli szukają ogólnej kategorii lub produktów danej marki – wtedy mogą trafić na skuteczną reklamę tekstową. Gdy decydują się na dużo bardziej zawężone i szczegółowe zapytanie, trafiają na reklamę produktową, czyli tak zwane Google Zakupy. Formaty te idealnie się uzupełniają i wspólnie potrafią wygenerować bardzo ciekawy przychód.

Co ważne, z reklam tych skorzystać może praktycznie każdy. Nie istnieje tutaj bardzo wysoka bariera wejścia budżetowego, teoretycznie promować możesz wybrane produkty wydając i 100 zł miesięcznie. Przy modelu rozliczeń CPC (płatność za kliknięcie) osiągniesz po prostu skalę taką, jaka wynika z Twojego budżetu.

Kampanie reklamowe Google Ads poza wyszukiwarką

Wyczerpując temat kampanii reklamowych Google Ads, należy wspomnieć o kolejnych formatach, z których korzystają polskie sklepy internetowe. Jednym z nich jest reklama graficzna Google Display Network, czyli możliwość wyświetlania banerów reklamowych na niezliczonej liczbie stron biorących udział w systemie reklamowym Google. Dzięki temu formatowi możesz dotrzeć z ogólną kreacją na tak popularne strony jak wp.pl czy pudelek.pl, ale możesz i z bardzo specyficznym banerem pozyskać potencjalnych Klientów z wąskich tematycznie stron docierających do dużo mniejszej liczby odbiorców. Często GDN jest uzupełnieniem innych działań ponieważ jego moc sprzedażowa nie jest tak znaczna. Za to bez problemu pomoże wydać praktycznie każdy budżet marketingowy, więc jeśli jakimś cudem, to stało się Twoim zadaniem, to skorzystaj z tego formatu!

Bardziej angażującą alternatywą jest reklama wideo na portalu Youtube. Co prawda wymaga ona dużo większego nakładu pracy lub finansów z Twojej strony by stworzyć materiał video lub animację, ale za to angażuje bardziej i skuteczniej buduje rozpoznawalność marki. Jest to jednak kolejny format, który skutecznie buduje rozpoznawalność marki i wspiera kampanie świadomościowe.

Remarketing, czyli skuteczne śledzenie niedoszłych Klientów

Dodatkową funkcją systemu Google Ads jest możliwość prowadzenia kampanii remarketingowych. Jest to możliwość, którą posiada większość systemów reklamowych, więc wykorzystać tę strategię możesz również na przykład na Facebooku.

W czym tkwi sekret remarketingu, że przebojem w krótkim czasie wdarł się do kanonu działań reklamowych? Pozwala skutecznie śledzić osoby, które weszły na Twoją stronę, przeglądały produkty, lub nawet wsadziły je do koszyka, a na końcu nie zdecydowały się na finalizację transakcji. Nie znasz powodów, ale wiele z tych procesów da się jeszcze uratować. Dlatego tak popularne stało się „śledzenie” niedoszłych Klientów w celu przekonwertowani ich na nowych Klientów!

Remarketing wykorzystać możesz również w celu dotarcia do szerszej bazy swoich odbiorców by poinformować ich np. o wyprzedaży lub promocji. Standardem stały się zmasowane kampanie remarketingowe w sklepach zabawkowych przed dniem dziecka czy w sklepach odzieżowych podczas akcji SALE.

Sklep internetowy a media społecznościowe

Największy potencjał sprzedaży media społecznościowe budują gdy dosłownie potraktujesz ich… nazwę! Słowo „społecznościowe” w przypadku Facebooka czy Instagrama pojawiło się nieprzypadkowo. To właśnie mikro-społeczność zbudowana wokół Twojej marki posiada największy potencjał rozwoju – daje Ci silny kanał dotarcia do swoich Klientów, jak i umacnia wiarygodność Twojej marki w oczach nowych fanów. Inwestycja w budowę zaangażowanej społeczności w dłuższej perspektywie czasu opłaci Ci się znacznie bardziej niż sztampowa kampania reklamowa.

? Posłuchaj: Jak kreatywnie promować sklep w Social Media?

Jak zatem zbudować społeczność wokół swojej marki i o czym pisać na profilu facebookowym sklepu internetowego? Przede wszystkim musisz wiedzieć, co interesuje Twoich Klientów. Czy jest to np. zdrowa dieta, aktywny tryb życia czy może produkty premium? Czy łączy ich gatunek muzyczny, rodzaj filmów… Musisz znaleźć coś co spaja Twoją społeczność i wiąże się z Twoją firmą. Prowadząc sklep odzieżowy nie możesz wrzucać wyłącznie zdjęć swoich produktów, ale musisz stać się magazynem modowym dla grupy docelowej. Jeśli sprzedajesz buty do biegania, to nie wystarczy wrzucać ich zdjęć z ceną – musisz również dać coś od siebie, na przykład testy, opinie, ciekawostki. Takie podejście przyniesie Ci więcej korzyści od komunikacji skupionej wyłącznie na ofercie.

Content królem, czyli blog i opisy jako aktywny sprzedawca

W rozdziale poświęconym pozycjonowaniu wspominaliśmy o tym, jak jeszcze niedawno podchodziło się do treści na stronie www. „Pożyczone” od producenta opisy produktów i brak jakichkolwiek dodatkowych treści, to trend, który coraz częściej odchodzi w zapomnienie. Dziś sklepy internetowe inwestują nie tylko we własne opisy produktów, ale i prowadzą eksperckie blogi odpowiadając na najczęstsze pytania Klientów i reagując na ich problemy. Stają się aktywnym sprzedawcą, ekspedientem ze sklepu, który nie czeka znudzony za kasą, lecz sam informuje szczegółowo o przeglądanych produktach.

Zmiana trendu zakupowego wśród Polaków spowodowała, że coraz częściej sięgamy po produkty, na których się nie znamy. Potrafi zakupić przez internet na przykład oczyszczacze powietrza, karmę dla swojego pupila, buty i system audio do samochodu. Nie mamy obowiązku być ekspertem w każdej z tych dziedzin i nie chcemy wydzwaniać do sklepów pytając o szczegóły produktów. Dlatego tak ważne jest, by content – czyli opisy produktów, kategorii, poradniki i wpisy blogowe – stały się doradcą inspirowanym przez codziennie pytania Klientów.

Bez końca wymieniać możemy przykłady wpisów blogowych i poradników, które w każdym miesiącu „dokładały się” do wyniku sprzedażowego sklepu. Poradnik jak kupić bieliznę na prezent, jak dobrać buty do biegania, jaki wybrać oczyszczacz powietrza do kawalerki…. Za wszystkimi tymi przykładami stała merytoryczna, unikalna, długa treść, która ułatwiała decyzje zakupowe i budowała ruch na stronie.

Jak promować sklep internetowy - podsumowanie

Już wiecie jak wypromować swój sklep internetowy. Macie do wyboru wiele narzędzi, które w różnych branżach posiadają inny potencjał sprzedażowy. Część działań jesteście w stanie wykonać samodzielnie, część lepiej zlecić agencji wyspecjalizowanej w obsłudze e-commerce (polecamy się!). Od Waszej grupy docelowej i budżetu zależy to w jaki sposób poprowadzić powinniście działania reklamowe w Internecie. Dlatego tak ważne jest dokładne przeanalizowanie tych elementów i ułożenie spójnej strategii reklamowej.

? Posłuchaj: Jak tworzyć strategię marketingową sklepu internetowego?

Pamiętać musicie również o tym, że usługi te różnią się czasem i spodziewanym efektem. Pozycjonowanie może dać Wam setki tysięcy przychodu miesięcznie, lecz budować ten efekt będziecie wiele lat. Reklama sklepu internetowego w wyszukiwarce przyniesie Wam za to efekt błyskawicznie ale jego skala będzie proporcjonalna do Waszego zaangażowania finansowego. Media społecznościowe też nie stworzą z Waszej firmy kolosa w kilka tygodni. Dlatego tak istotne na etapie planowania działań jest również dopasowanie odpowiednich metod reklamowych do budżetu. Przerwanie działań SEO np. po 3-4 miesiącach, nie ma najmniejszego sensu, więc jeśli nie jesteście pewni płynności finansowej i możliwości opłacania długofalowych usług przez na przykład najbliższy rok, to nie wchodźcie w nie na starcie

? Posłuchaj: Jak reklamować sklep i ile to będzie kosztować?

Życzymy Wam wytrwałości i kreatywności, bo na pewno te dwie cechy na drodze do końcowego sukcesu będą Wam potrzebne. A gdybyśmy mogli w czymkolwiek pomóc, to śmiało piszcie i dzwońcie!

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!