Najczęściej słyszanym pytaniem od właścicieli sklepów internetowych jest:
„Jak wygenerować więcej ruchu organicznego w moim sklepie”
Odpowiedzi na to pytanie może być bardzo wiele. Zdecydowana większość z nich będzie jednak wymagała sporej wiedzy z zakresu SEO i pewnego zaplecza finansowego, dzięki któremu uda się przeprowadzić odpowiednie działania.
Jest jednak kilka prostych metod, dzięki którym będziesz w stanie samodzielnie zwiększyć liczbę wejść z wyszukiwarki do swojego sklepu. Jedyne czego będziesz potrzebować to odrobina czasu i podstawowe narzędzie jakim jest Google Search Console – może też być Tobie znane jako Google Webmaster Tools.
Jeśli nie posiadasz zaimplementowanego na stronie Search Console – to zrób to jak najszybciej. Przyda się nie tylko teraz ale przy wszystkich działaniach optymalizacyjnych w wyszukiwarce Google. Krótką instrukcję jak to zrobić znajdziesz poniżej.
Jak uruchomić search console w moim sklepie?
- Wejdź na stronę https://www.google.com/webmasters/tools/
- Zaloguj się za pomocą swojego konta Google
- Kliknij Dodaj usługę
- Uzupełnij wszystkie wymagane dane (pamiętaj żeby podać pełny adres sklepu np. z https, www lub bez).
- Wybierz formę zweryfikowania strony za pomocą tagu HTML
- Wklej tag HTML do sekcji HEAD kodu swojej strony.
- Odczekaj kilka dni zanim GSC zbierze informacje o Twojej stronie.
Analiza potencjału ruchu w sklepie
Najlepszą rzeczą jaką możesz zrobić to wykorzystać aktualny potencjał Twojej strony, dzięki czemu zwiększenie ruchu może okazać się całkiem proste. Większy problem napotkają tutaj sklepy, które dopiero startują i nie generują jeszcze praktycznie żadnego ruchu organicznego – nie ma się co martwić, dla was pojawią się oddzielne materiały.
Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić to przejść to sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie kliknąć w Analitykę wyszukiwania. Ten raport pokaże ci wszystkie dane, którymi Google postanowiło się z Tobą podzielić, a dotyczą widoczności Twojego sklepu na listach wyników wyszukiwania.
Żeby odnaleźć się w natłoku tych informacji musimy je trochę uporządkować. W tym celu z listy filtrów wybierz CTR – czyli współczynnik kliknięć do wyświetleń. Jako typ wybierz stronę.
W ten sposób wygenerowała się lista adresów URL wraz ze współczynnikiem CTR dla każdej z nich. Prześledź całą listę i znajdź jedną ze stron, której współczynnik CTR jest niższy niż 4%. Możesz wybrać stronę z wyższym współczynnikiem, ale na samym początku lepiej skupić się na tych o wartości w okolicach 4%.
Kliknij w adres URL i zmień typ ze strona na zapytania, a do listy filtrów dodaj wyświetlenia. Dzięki temu otrzymasz listę fraz, które generują CTR dla wcześniej wybranej podstrony oraz sprawdzisz, które z tych fraz wyświetlane są najczęściej. Tutaj powinieneś zwrócić uwagę przede wszystkim na wszystkie te frazy, których CTR jest niższe niż 5%.
Zwiększamy ruch na stronie
Jedynym co musisz teraz zrobić, to nakłonić użytkowników wyszukiwarki wpisujących te frazy aby chętniej klikali w link do Twojego sklepu na liście wyszukań. Najprostszym sposobem aby to osiągnąć będzie modyfikacja tagu Title oraz meta tagu Description. Modyfikacji takiej z pewnością można dokonać w systemie zarządzania treścią Twojego sklepu.
Zwróć uwagę na to czy Title oraz description zawiera w sobie wytypowane wcześniej frazy. Jeśli nie po prostu dodaj je w formie, która zachęciłaby Ciebie do kliknięcia w dany link.
Jeśli fraz na liście jest dużo lub są bardzo podobne, to w wyborze możesz sugerować się liczbą wyświetleń danej frazy.
Efekty swoich zmian możesz śledzić w tym samym raporcie sprawdzając czy poziom CTR podnosi się do góry. Pamiętaj, że dane w Search Console aktualizują się z kilkudniowym opóźnieniem.
Jeśli współpracujesz ze specjalistą lub agencją SEO, to pamiętaj również o tym, żeby konsultować z nimi wszystkie zmiany – mogą one nie współgrać, z zaplanowaną przez nich strategią.