Bezpłatna konsultacja

Jak skutecznie prowadzić fanpage na Facebooku - 8 sprawdzonych trików!

Kategoria: Inne

Wielu przedsiębiorców, podczas zarządzania swoim biznesem, nie docenia Social Media, jako narzędzia marketingowego. Jego odpowiednie wykorzystanie pomaga w wielu istotnych aspektach - w kształtowaniu wizerunku firmy, wspieraniu działań związanych ze sprzedażą, promowaniu zarówno produktów, jak i dostępnych usług, obsługi klientów - stałych i potencjalnych, a także podczas rekrutacji nowych pracowników. Możliwości, jakie dają media społecznościowe, nie tylko Facebook, są gigantyczne i tylko od nas zależy, gdzie oraz w jaki sposób będziemy je wykorzystywać. Według danych z niezwykle obszernego raportu na temat mediów społecznościowych, z początku bieżącego roku, przygotowanego przez Hootsuite, wynika, że to nie Facebook jest teraz portalem społecznościowym numer jeden w Polsce - spadł na drugie miejsce na rzecz… YouTube’a. Pomimo tego, że Facebook zrzekł się fotela lidera, to nadal w Polsce możemy mówić o możliwościach dotarcia z treściami reklamowymi do 16 milionów użytkowników za jego pośrednictwem. Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, że nieustannie rozwija się, proponując nowe możliwości zarówno indywidualnym użytkownikom, jak i przedsiębiorcom.

Zatem jak rozpocząć prowadzenie fanpage na Facebooku? Zapraszamy Was do lektury artykułu, w którym wypunktowaliśmy oraz opracowaliśmy osiem sprawdzonych trików pozwalających na efektywne działania przez firmy na kanale Facebook.

Dlaczego warto prowadzić fanpage na Facebooku?

Pierwszym i kluczowym powodem, dla którego warto prowadzić profil firmowy w Social Media jest to, że kanały te pozwalają kreować wiarygodny wizerunek marki. Niewątpliwą zaletę w tej kwestii ma przede wszystkim Facebook, ponieważ z jego pomocą najłatwiej i najsprawniej możemy systematycznie oraz na bieżąco informować obserwatorów czy klientów o jakichkolwiek nowościach czy na przykład istotnych zmianach. Profil firmowy na Facebook’u nie tylko sprawdza się jako kanał komunikacji z potencjalnymi czy obecnymi klientami, ale także daje możliwość sprawnego uaktualnienia oferty, przekazania informacji o promocji, podjęcia dyskusji z użytkownikami czy zareagowania w jakiejś kryzysowej sytuacji. Odpowiednio zbudowana strona online oraz fan page, który jest regularnie prowadzony odgrywa kluczową rolę w odpowiednim promowaniu biznesu, dalszym rozwoju firmy oraz skutecznym docieraniu do klientów. Warto pamiętać jednak o tym, że dana marka czy firma, aby efektywnie prowadzić marketing online i docierać do potencjalnych klientów, musi odpowiednio korzystać z tych dwóch mediów - witryny www oraz Facebooka. Strona online oraz profil firmowy powinny się wzajemnie uzupełniać – social media kreują potrzeby, natomiast nasza strona www je spełnia. Dopiero spójne prowadzenie obu witryn, pozwoli osiągnąć sukces i zadbać o integrację z klientami. Kolejnym powodem, dla którego warto prowadzić fan page na Facebooku, jest to, że ten kanał dzięki szerokiemu i różnorodnemu gronu odbiorców daje nieograniczone możliwości promocyjne. Dzięki mniej formalnej formie komunikacji w Social media, możemy naszą markę czy firmę pokazać od luźniejszej strony, co skraca dystans pomiędzy odbiorcami naszych treści. Przy zastanawianiu się nad rozpoczęciem komunikacji na Facebooku warto wziąć pod uwagę również fakt, że fan page’e mają więcej funkcji niż profile prywatne, które każdy z nas ma. Na koncie firmowym możemy:

  1. analizować statystyki, które są pomocne między innymi przy charakteryzowaniu grupy docelowej,
  2. planować wpisy,
  3. dodawać przycisk wzywający do konkretnego działania np. wysyłania wiadomości,
  4. dzwonienia na numer firmowy czy rezerwowania terminów.

Pomimo wymienionych zalet i innych plusów, które oferuje prowadzenie konta firmowego, przede wszystkim ważny jest fakt, że Facebook oferuje kolejne miejsce na reklamę oraz przestrzeń do komunikacji z odbiorcami. Pomoże w kreowaniu, bądź dopełnianiu wizerunku marki czy firmy oraz zwiększenia zainteresowania ofertą przy produktami, ze względu na szerokie i aktywne grono odbiorców.

facebook for business

Ciekawe i różnorodne treści

Coraz więcej marek czy firm widzi potencjał drzemiący w Social Media, dlatego jak ‘grzyby po deszczu’ pojawiają się nowe konta reklamowe. Nie tylko wielkie marki prężnie działają prowadząc swoje fan page’e, ale również małe przedsiębiorstwa czy sklepiki rozpoczynają swoją przygodę z Facebookiem. Jak rozkręcić fanpage na Facebooku tak, aby wybić się na tle innych i przykuć uwagę potencjalnych klientów? Przede wszystkim warto postawić na ciekawe i różnorodne treści! Każdy profil firmowy, bez względu na dziedzinę czy branżę powinien kreować się na eksperta - publikować materiały, które są powiązane z marką, które uzupełniają asortyment sklepu - ciekawostki, porady, informacje dodatkowe - a także które fanów czy odbiorców zachęcają do aktywności. Nie musimy opierać swojej komunikacji wyłącznie na tekście oraz grafikach. Choć to bezpieczne i sprawdzone rozwiązanie, to dla niektórych użytkowników mediów nudne i opatrzone. Korzystajmy zatem z materiałów:

  • gifów,
  • video,
  • linków z innych mediów,
  • czy grafik animowanych.

Jeżeli nie dysponujecie materiałami w innych formatach zadbajcie o atrakcyjność grafik - dodajcie elementy, które przykują uwagę, np. napisy, logo czy inne dodatki graficzne. Ważny jest także aspekt merytoryczny publikowanych treści - w mediach społecznościowych sprawdza się zasada “nie liczy się ilość, tylko jakość”. Nie spamuj postami, ale też nie dawaj o sobie zapomnieć! Lepiej dodać mniej publikacji, ale dopracowanych i ze sprawdzonymi informacjami, niż krótkie treści, które nie są ani wartością dodaną dla profilu, ani dla odbiorców. Oczywiście od każdej reguły są odstępstwa, więc najlepiej będzie, jeśli zastosujecie częstotliwość publikacji zgodnie z oczekiwaniami klientów. Nie ma złotego środka.

Obsługa klienta

Bardzo istotną kwestią, w działaniach marek czy firm na stronach w mediach społecznościowych, o której nie można zapominać jest obsługa klienta. Facebook oraz inne media społecznościowe są często szybkim i łatwym rozwiązaniem dla klienta, który chciałby się skontaktować z marką. Konsument, któremu nie uda się dodzwonić na infolinię czy nie otrzyma odpowiedzi na przesłane zapytanie droga e-mail, w kolejnym kroku skieruje się w stronę fanpage’a - to naturalne zachowanie, na którym każdy z nas się na pewno złapał. Dbanie o relacje z klientem na Facebooku dotyczy kilku płaszczyzn. Pierwszą z nich jest odpowiadanie na przesłane zapytania, które pojawią się ze strony klientów - również tych potencjalnych - przede wszystkim w wiadomościach prywatnych. Drugą z płaszczyzn jest odpowiadanie i reagowanie na słowa krytyki - to jeden z ważniejszych aspektów w Internecie. Takie sytuacje kryzysowe online szybko się rozprzestrzeniają i na długo zostają. Ostatnim elementem jest budowanie i pielęgnowanie relacji z klientami. Dziękujemy za komentarz czy pochwałę, odpowiadajmy na wypowiedzi fanów na profilu, a także zachęcajmy ich do ‘rozmowy’. Odpowiednia moderacja może również wpływać na decyzyjność konsumentów, a także zaufanie. Musimy mieć na uwadze to, że niektórzy użytkownicy Facebooka czytają komentarze i opinie innych internautów zamieszczone na fanpage’u marki.

Język komunikacji

Wiele marek zaczyna budowanie grona odbiorców na Facebooku, czy innych mediach społecznościowych, od założenia profilu i rozpoczęcia płatnej reklamy. Oczywiście, dodatkowa promocja to ważny aspekt w zaistnieniu w social media, jednak nie kluczowy. Elementem, który jest najważniejszy, dzięki któremu stworzymy dopasowane grono odbiorców jest język w komunikacji na profilach firmowych. Język, który sprawia, że odbiorcy czują się swobodnie w kontakcie ze stroną w social media, publikowane treści trafiają do nich oraz są dla nich interesujące, a także wiedzą, że ona odpowie im w sposób dla nich klarowny, w stylu dopasowanym do odbiorców oraz produktu, który reprezentuje. Każdy fan obsługiwanej przez nas społeczności jest inny i dialog z nim nie może jedynie ograniczać się do ściśle zaplanowanego stylu. Ważna jest strategia komunikacji i określenie języka, jakim będzie posługiwała się osoba odpowiedzialna za prowadzenie profilu. Reasumując - najlepiej, aby profil marki czy firmy prowadziła dedykowana osoba, która czuje charakter i temat asortymentu. Dalej, język odpowiedzi powinien być dopasowany nie tylko do marki, lecz także do poziomu komentarza użytkownika. W zależności od tematyki komunikatu posty na profilu mogą różnić się stylem języka.

Reklama i promocja

Zgodnie z informacjami z wcześniejszych akapitów - ważnym aspektem prowadzenia fan page’a na Facebooku jest płatna promocja - zarówno publikowanych treści, jak i profilu. Wynika to z tego, że Facebook ma wiele algorytmów, wśród których jest jeden odpowiedzialny za to, że nie wszyscy użytkownicy widzą posty polubionych czy obserwowanych stron. Jeżeli fan page liczy 2000 fanów, to niestety nie oznacza to, że cała ta grupa zobaczy najnowszą publikację. Przy uruchomieniu reklamy i promocji kluczowy jest dobór odpowiedniej grupy docelowej. Jedną z największych zalet reklam w serwisie Facebook jest możliwość określania odbiorców. Dodatkowo wybór spośród dostępnych AŻ 15 celów reklamowych, wśród których dostępna jest promocja postów oraz profilu firmowego lub zwiększenie rozpoznawalności marki sprawiają, że Facebook okazuje się narzędziem pozwalającym na precyzyjne kierowanie przekazów reklamowych do ściśle sprecyzowanych grup odbiorców. Ponadto Facebook Ads umożliwia też weryfikację skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych, oceniając ich konwersję, zasięg czy też koszty związane z wyświetlaniem reklam.

grupa docelowa

Grupa docelowa

Poznając dokładnie swoją grupę docelową, kierujesz reklamę do konkretnych osób, które mogą stać się Twoimi klientami i mogą być potencjalnie zainteresowani ofertą. Przemyślane określenie grupy docelowej jest ważne, gdyż jak trafimy swoimi reklamami oraz publikacji do odpowiedniej grupy, reklama spotka się z dużym odzewem, a to pozwoli osiągnąć satysfakcjonujące wyniki reklamowe i sprzedażowe. Przekładać się to też będzie na efektywne wydawanie budżetu przeznaczonego na reklamę. Emitowanie reklam osób zainteresowanych daną tematyką to też pozytywne odbieranie samej reklamy i naszej firmy. Tworząc harmonogram działań oraz wybierając język komunikacji, wiedząc do kogo będziemy się zwracać, łatwiej wybierzemy te najlepsze rozwiązania i w bardziej naturalny sposób zbudujemy społeczność. Jednym z założeń w strategii powinno być zdobywanie fanów, którzy mają największy potencjał, aby dodać wartość do prowadzonej komunikacji, poprzez stałe, długofalowe zaangażowanie. Określenie grupy docelowej jest najważniejszym elementem, ponieważ należy wiedzieć z kim się komunikujemy i jakich narzędzi oraz tonu komunikacji powinniśmy używać.

facebook

Estetyka profilu

W pierwszej kolejności powinniśmy koncentrować się na merytorycznej wartości przekazu. Nie należy jednak zapominać o formie i estetyce publikowanych postów. Promując wybrany produkt można dodać interesujące zdjęcie lub filmik. Treści, które okraszone są atrakcyjną grafiką, gifem, pokazem slajdu, bądź materiałem video wśród użytkowników cieszą się większym zainteresowaniem, a także są oni bardziej zaangażowani w śledzenie działań, komentowania, a nawet zakup towaru czy skorzystanie z usługi. Warto stworzyć identyfikację wizualną, która ułatwi użytkownikom wyróżnić stworzone cykle tematyczne czy posty z daną tematyką. Nie muszą to być wymyślne ramki, szablony czy kompozycje, a proste elementy, które uporządkują profil oraz publikowane na nim treści. Ważnym elementem jest również fakt, że oprawa graficzna fan page’a nie kończy się na odpowiednich zdjęciach do postów. Musimy pamiętać o tym, że równie ważne jest zdjęcie profilowe, jak i zdjęcie w tle.

Dodatkowe usprawnienia

Facebook, jak i Instagram czy inne portale, oferuje wiele dodatkowych ‘gadżetów’ czy usprawnień, które pozwolą stworzyć jeszcze bardziej funkcjonalne i interesujące miejsce dla klientów. Jednym z takich usprawnień jest ustawienie automatycznych odpowiedzi. Zmniejszymy tym ustawieniem ryzyko nieprzyjemnych wiadomości od niecierpliwych klientów. Kolejnym dodatkiem jest utworzenie sklepu na Facebooku. Dodając tę zakładkę do profilu po pierwsze idziemy z duchem czasu i udowadniamy, że nadążamy za trendami oraz konkurencją, a po drugie tworzymy kolejne miejsce, w którym potencjalny klient może zajrzeć, by zapoznać się z ofertą, a także skracamy drogę zakupową - użytkownik Facebooka może łatwo i szybko przejść na stronę produktu! Facebook także daje nam możliwość zarządzania zakładkami. Możemy je przesuwać w górę i w dół ustalając kolejność wyświetlania, dodać inne takie jak:

  • Notatki,
  • Recenzje,
  • Grupy,
  • Wydarzenia,
  • Usługi,
  • Oferty,
  • Wideo,
  • Na żywo,
  • Sklep.

Dzięki temu klient po wejściu na fan page widzi miejsca, które są ważne i warte odwiedzenia. Warto skorzystać również z funkcji “Zaproś’. Jeśli profil nie ma jeszcze 100 tysięcy polubień, możemy zapraszać osoby, które lubią posty, do polubienia naszej strony.

Aktualnie Facebook jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie. Ponad 1.2 miliarda użytkowników daje niespotykane dotąd możliwości marketingowe. Dlatego już dziś rozpocznij skuteczne prowadzenie fanpage’a! Powodzenia!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!