Blog Traffic Trends

Jak skutecznie sprawdzić efekty działań reklamowych? cz. 2

W ostatnim wpisie nauczyliśmy się identyfikacji źródeł, z których przychodzą klienci i określenia zyskowności tych źródeł. Teraz skupimy się na samych efektach, przechodząc do szczegółów.

Przywitajmy się z raportem Konwersje / E-commerce / Ogółem.

 

Zrzut ekranu 2014-03-06 o 11.27.03

Pierwsza część raportu pokazuje podsumowanie, które oferuje szybki podgląd i ocenę sytuacji w danym okresie. Na wykresie pokazany jest współczynnik sprzedaży. Niżej cyfry, które w pełni charakteryzują biznesową stronę sklepu. Opisy przy liczbach są dość zrozumiałe. Wyjaśnijmy jednak, czym jest Współczynnik konwersji e-commerce. Jest to odsetek wizyt na stronie sklepu, które doprowadziły do dokonania zakupu. Unikalne zakupy to łączna suma unikalnych, niepowtarzających się produktów. Ilość to suma wszystkich sprzedanych sztuk.

Druga część raportu:  Najważniejsze źródła przychodów

W tym miejscu mamy kilka zakładek: Produkt, Kod SKU, Kategoria Produktów, Źródło/Medium.

W zakładce Produkt widzimy ranking najlepiej sprzedających się produktów w ujęciu ilościowym. Łatwo zaobserwować najważniejsze elementy naszej oferty.

Zrzut ekranu 2014-03-06 o 11.37.24

Zakładka Kategoria Produktów pokazuje ranking kategorii.

Zrzut ekranu 2014-03-06 o 11.39.59

Najciekawsza zakładka Źródło/Medium odkrywa przed nami tajemnice przychodów w podziale na źródła ruchu. W tym miejscu widać jakie przychody generuje pozycjonowanie, mailing, wejścia bezpośrednie, strony reklamowe, social media. Jest to najważniejsze miejsce dla oceny opłacalności kupowania klientów w różnych miejscach.

Zrzut ekranu 2014-03-06 o 11.42.05

Na powyższym przykładzie widać, że sprzedaż sklepu jest generowana głównie przez działania pozycjonowania sklepu. Ważnym źródłem klientów jest też płatna kampania AdWords oraz mailingi. Małą sprzedaż generują za to klienci wchodzący do sklepu bezpośrednio (można zakładać, że są to stali klienci).

Każdy z tych raportów można poszerzyć o większą ilość informacji oraz wejść w szczegóły każdego źródła/produktu/kategorii.

Sprawdźmy szczegóły dla ruchu z pozycjonowania (google/organic).

Do tego celu posłuży nam raport Pozyskiwanie / Słowa kluczowe / Bezpłatne z wybraną opcją Eksplorator / E-commerce.

Zobaczymy dużą tabelkę ze słowami kluczowymi oraz informacją o przychodach z danego słowa kluczowego. Niestety zjawisko (not provided) skutecznie uniemożliwia nam precyzyjną analizę. Problem ten ma różną skalę dla różnych sklepów.

Zrzut ekranu 2014-03-06 o 11.49.13

 

Trzeba jednak pamiętać, że pomimo braku słów kluczowych widzimy, że jakieś słowa generują nam sprzedaż i że działania SEO przynoszą rezultaty. Jest kilka technik identyfikowania tych słów kluczowych. W innym narzędziu, Google Webmaster Tools, widzimy wszystkie słowa kluczowe, na jakie klienci wchodzą na sklep i możemy posługując się liczbą wejść podobierać do siebie te dane. Jestem pewien, że już niedługo Google połączy te informacje za nas.

Dodaj komentarz

Jóźwik Paweł

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy