Bezpłatna konsultacja

Jak sprawdzić efekty pozycjonowania sklepu internetowego?

Kategoria: Pozycjonowanie

Usługa pozycjonowania sklepu internetowego jest bardzo popularną metodą zwiększania sprzedaży w sklepie i weszła już wiele lat temu do kanonu usług marketingowych po jakie sięgają właściciele i marketerzy działający w branży e-commerce. Niestety mimo upływu lat nadal jest “efekty” owiane są pewną tajemniczością i nie każdy wie czy i jak może sprawdzić, co ta usługa mu daje. Spieszymy na ratunek!

Podstawową i najprostszą metodą na analizowanie wyników pozycjonowania jest posługiwanie się parametrami efektywnościowymi. Usługa SEO powinna przynieść mierzalne efekty w pewnych obszarach, które za pomocą prostych narzędzi jesteś w stanie dla swojego sklepu zweryfikować. Poniżej pokazujemy kilka przykładów, zaczynając od tych, które według nas są najważniejsze!

Wzrost sprzedaży ze źródła organic według Google Analytics

Jeśli chcesz sprawdzić czy Twoja strona jest skutecznie pozycjonowania, to musisz zaprzyjaźnić się z Google Analytics! Jest to w pełni darmowy, webowy program od Google, w którym podglądać możesz najróźniejsze statystyki dotyczące Twojego sklepu. Zastosowań ma wiele i m.in. pozwala też na sprawdzenie jakie efekty przynosi Tobie inwestycja w pozycjonowanie sklepu internetowego. Najprostsza i najszybsza metoda? Po poprawnej konfiguracji w podstawowym raporcie dotyczącym ruchu na Twojej stronie zobaczysz wartość transakcji jakie w danym czasie przyniosło każde źródło ruchu. Poza sumą, będziesz miał - tak jak na poniższym screenie - wyniki np. dla Paid Search, czyli płatnych reklam w wyszukiwarce; dla Direct, czyli ruchu bezpośredniego czy dla Organic, czyli “darmowego” ruchu z wyszukiwarek. Regularny wzrost wartości sprzedaży z tego źródła pokazuje, że wszystko idzie w dobrym kierunku.

caly ruch ga

Co więcej, w prosty sposób będziesz mógł porównać ze sobą wybrane okresy. W sklepach internetowych nie zawsze udaje się wygenerować wzrost z miesiąca na miesiąc, co wcale nie musi być dowodem na kiepską pracę Twojej agencji. Może wkraść się np. Sezonowość. Większość sklepów internetowych notuje spadek porównując styczeń do grudnia i przedświątecznych zakupów, dlatego polecamy używać raportu YoY, czyli porównującego dokładnie ten sam okres z dwóch kolejnych lat.

yoyga

W powyższych raportach widzisz zapewne wiele więcej wartości liczbowych, a nie tylko sprzedaż. Wśród nich jest np. liczba sesji. To również istotny parametr zwłaszcza jeśli Twój sklep nie sprzedaje przez koszyk. Znamy doskonale przypadki specjalistycznych sklepów B2B czy hurtowni internetowych, które przede wszystkim chcą zachęcić Klienta do kontaktu, a zakupy tradycyjne są rzadkością. Wtedy spojrzenie na sprzedaż może być błędne i warto zweryfikować czy w sposób regularny rośnie liczba sesji organicznych na stronie www.

Wzrost kliknięć i wyświetleń w Google Search Console

Kolejną webową aplikacją, którą udostępnia Google jest Google Search Console. Po zweryfikowaniu swojej strony w tym narzędziu, będziesz mieć do dyspozycji wiele cennych informacji dotyczących skuteczności Twojej strony, które pozwolą Tobie na ocenienie efektów pozycjonowania.

gsc

Na powyższym raporcie widzisz przykład wykresu dla całej strony. W dłuższej perspektywie czasu możesz przyjrzeć się temu jak zmieniła się liczba wyświetleń Twojej strony w wynikach Google i liczba kliknięć w nią. Paradoksalnie warto posługiwać się tymi parametrami “w parze”, bo nie zawsze rosną one proporcjonalnie. Wzrost liczby fraz w TOP10 daje Tobie wzrost wyświetleń, ale jeśli kilka fraz zamieni często klikane TOP3 na pozycje np. 8, 9 czy 10, to liczba kliknięć spadnie.

W przypadku tego raportu warto również wziąć pod uwagę sezonowość Twojej branży. Dysponujesz tutaj prawdziwymi wynikami, więc spadek popularności danej kategorii czy producenta przełoży się na mniejszą liczbę wyświetleń Twojej domeny.

Co ważne, możesz ten raport modyfikować jak tylko chcesz. Załóżmy, że we współpracy z agencją zaznaczyłeś, że najważniejsza dla Ciebie jest promocja SEO wszystkich słów związanych z producentem “X”. Możesz stosując filtr “Zapytanie” zawęzić wykres do pokazania danych dotyczących tylko fraz, w których pada to słowo. Pod nim znajdziesz wtedy też listę słów kluczowych, które budują wyświetlenia i kliknięcia wraz z dokładnymi statystykami zawierającymi również CTR (współczynnik kliknięć do wyświetleń) oraz średnią pozycję w Google dla wybranego czasu.

Pozycje fraz włączonych do pozycjonowania

Jak jeszcze możesz sprawdzić efekty pozycjonowania? Na przykład weryfikując pozycje fraz, na które pozycjonuje Ciebie agencja SEO. Jest to model dość starodawny i coraz mniej skuteczny z kilku powodów:

  • Po pierwsze - nie istnieje już coś takiego jak “pozycja” danej frazy. Jest ona bardzo zmienna i zależy od historii danego użytkownika, jego lokalizacji czy analizy wcześniejszych zachowań na Twojej stronie. Popularne sprawdzarki podają konkretną wartość, która może być niższa lub wyższa od tej “uśrednionej”
  • Po drugie - pozycjonowanie sklepu internetowego to proces kompleksowy, który nie może ograniczać się do kilku wybranych, najważniejszych fraz. Nawet jeśli określasz je wraz z agencją, to i tak jej działania powinny wpływać na pozycje dziesiątek lub setek innych słów kluczowych. Wielokrotnie widzieliśmy przypadki stron, które notowały wzrost sprzedaży zanim jakakolwiek fraza ogólna “dobiła” do TOP10
  • Po trzecie - w usłudze SEO dla sklepów internetowych, coraz częściej odchodzi się od określania tych fraz na stałe. Istnieją różne modele zastępujące starodawny dobór słów kluczowych: pozycjonujemy sklepy “rotacyjnie” zmieniając frazy w zależności od ich potencjału i pozycji startowej, czy działamy realizując pozycjonowanie za efekt w rozumieniu efektu sprzedażowego

Jeśli jednak chcesz w ten sposób sprawdzać jaki efekt dają Tobie działania agencji SEO, to musisz skorzystać ze sprawdzarki, która dana agencja udostępnia, albo z ogólnodostępnych i najczęściej płatnych sprawdzarek komercyjnych. Możesz też posługiwać się Google Search Console wprowadzając w filtr “Zapytanie” każdą kolejną frazę.

Widoczność Twojej strony w Google

Dodatkowym i bardzo cennym sposobem na sprawdzenie efektów pozycjonowania jest analiza widoczności Twojej strony w Google. Istnieją komercyjne narzędzia, które na bieżąco określają liczbę fraz, na których Twoja strona widnieje w TOP3, TOP10 i TOP50 Google. Jest to bardzo ciekawy sposób na mierzenie efektów, bo pokazuje trendy i oddaje bardzo dokładnie efekty pracy agencji SEO.

Tak jak wspominaliśmy przy Google Search Console, wykres jest bardzo podatny na sezonowość i może się zdarzyć, że mimo dobrej pracy agencji, ruch w danym miesiącu spada. Przy analizie widoczności patrzymy tylko na suche fakty w postaci liczby fraz. Nie zawsze wzrost fraz w TOP3 musi iść w parze z całościowym wzrostem ruchu, ale często są to kwestie niezależne od Twojego partnera w zakresie pozycjonowania.

Co bardzo ważne, wzrosty - nawet w obszarze TOP50 - pokazują trend. To bardzo istotne zwłaszcza na starcie realizacji usługi i dla świeżych domen. To, że musisz cierpliwie poczekać na efekty w postaci ruchu i sprzedaży, to oczywiste. Ale warto znać sposób na bieżące monitorowanie sytuacji w Google i ocenianie perspektywy na lepszy ruch. Pomogą Ci w tym takie narzędzia jak np. Semstorm czy Senuto

senuto

Parametry jakościowe

Powyższe metody dotyczą stricte efektów działań SEO. Coraz częściej jednak chcemy kontrolować pracę agencji SEO spoglądając na to jaką jakość pracy wykonuje dla nas. Niestety w tym obszarze tak prostych metod weryfikacji nie ma. Wynika to z tego, że nie istnieją narzędzia, które pokażą wprost czy wykonana została optymalizacja sklepu internetowego zgodnie z zaleceniami Google dla webdeveloperów, a także czy tworzone treści są prawidłowe pod kątem SEO. Oczywiście istnieje wiele narzędzi w postaci “darmowego audytu SEO”, które analizują podstawowe parametry stroną i pokazują błędy, ale są to najczęściej mechanizmy bardzo ograniczone, a na dodatek tworzone przez agencję SEO jako potencjalne źródło zapytań, a nie narzędzie mocno merytoryczne.

Jedynym obszarem jakościowym jaki możesz podejrzeć jest tak naprawdę linkbuilding, czyli proces pozyskiwania nowych odnośników prowadzących do Twojej strony www, umieszczonych na innych stronach. Linkbuilding nadal jest istotnym elementem strategii SEO i bez realizacji tego elementu, trudno myśleć o końcowym sukcesie. Jak go zatem ocenić?

Po pierwsze, musisz mieć informację dotyczącą tego ile linków Twoja strona zdobywa i co to są za linki. Coraz więcej agencji SEO chętnie udostępnia takie listy Klientom nie mając w tym zakresie nic do ukrycia, lecz nie jest to niestety jeszcze regułą. Istnieją narzędzia, które pozwolą Tobie samodzielnie taką listę zdobyć - np. komercyjne, amerykańskie oprogramowanie o nazwie Ahrefs.

ahrefs

Jednak sama lista to za mało. Jesteś w stanie z dużą pewnością określić ile linków powinna dla Ciebie zdobyć agencja? W zależności od przyjętej strategii, liczba pozyskanych w danym miesiącu linków może wynieść 5, 15 czy 50. Te różnice utrudniają analizę i zasadniczo pozwalają jedynie zweryfikować czy Twój partner te działania realizuje.

Czasochłonność usługi pozycjonowania

Bardzo ważne jest też uświadomienie sobie kiedy możesz spodziewać się pierwszych efektów SEO. Przygotowaliśmy pod to zagadnienie osobny artykuł, który pozwoli Tobie zrozumieć tę usługę i jej specyfikę. Oczekiwania wzrostu sprzedaży w pierwszym miesiącu nie ma sensu, a czekanie na jakikolwiek trend przez rok, również może być błędem. Zachęcamy zatem do zapoznania się z naszym artykułem i dostosowanie metody mierzenia do czasu, który upłynął od podpisania umowy na działania SEO.

Wsparcie eksperta

Na koniec chcieliśmy podsunąć jeszcze jeden, prosty pomysł. Jeśli jesteś właścicielem sklepu, który musi zadbać o zatrudnienie, dostawę, logistykę, stronę www i strategię reklamową, to naprawdę nie powinieneś zagłębiać się w tajniki SEO i uczyć się analizy jakościowej pracy wybranej agencji. Masz wiele ważniejszych procesów do zorganizowania i by skutecznie sprzedawać online nie musisz stać się pozycjonerem! Dlatego jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja agencja robi dobrą pracę, to z chęcią przygotujemy dla Ciebie Audyt jej działań. Nie bój się tego, że każdy taki audyt będzie negatywny i dołączona do niego zostanie nasza oferta i umowa do podpisu! Wielokrotnie mieliśmy okazję audytować strony internetowe wiedząc już na starcie, że ma to na celu wyłącznie dołożenie naszego spojrzenia na proces SEO, a nie zmianę agencji. Taki proces może Tobie wyłącznie pomóc, więc zapraszamy do kontaktu!

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!