- Czy zmiana silnika sklepu wiąże się ze spadkami pozycji?
- Jak sprawnie i bezstratnie przeprowadzić migrację sklepu?
- Optymalizacja nowej strony przed wdrożeniem
- Przekierowanie 301 - Must have migracji!
- Weryfikacja i konfiguracja Google Search Console
- Śledzenie i analiza procesu migracji sklepu
- Przykładowe migracje sklepów naszych klientów - Case Study
Czy zmiana silnika sklepu wiąże się ze spadkami pozycji?
Zgodnie z informacją opublikowaną na stronach pomocy Google, przeindeksowanie nowej strony zajmuje średnio kilka tygodni. Okres ten może być krótszy lub dłuższy w zależności od wielkości witryny oraz szybkości serwera.
W tym czasie możliwe są wahania pozycji w wynikach organicznych. Z naszego doświadczenia wiemy, że większość fraz wraca na swoje (a nawet i na wyższe) pozycje w rankingu. Jest tylko jeden warunek - że starannie zaplanujesz wdrożenie nowego sklepu.
Jak zatem sprawnie i bezstratnie przeprowadzić migrację sklepu?
Aby po migracji sklepu utrzymać dotychczasową lub większą widoczność w Google (lub w najgorszym przypadku zachować możliwie najwyższy ruch) niezbędny jest szereg działań zarówno przed migracją, jak i po przeniesieniu witryny. Poniżej omówimy jak dobrze zaplanować zmianę platformy sklepowej.
Optymalizacja nowej strony przed wdrożeniem
Bardzo ważne jest, aby nowy sklep zoptymalizować jeszcze przed wdrożeniem. Absolutnym minimum jest przeniesienie kluczowych elementów strony z poprzedniej wersji na nową. Pamiętaj jednak, że jest to doskonały moment, aby ulepszyć SEO sklepu. W szczególności zwróć uwagę na:
Meta tagi
Przenieś title i meta description uwzględniając zarówno indywidualne ustawienia dla wybranych podstron, jak i schematy dla pozostałych.
Treści
Przenieś wszystkie treści. Przede wszystkim treść ze strony głównej, opisy kategorii, opisy produktów, treści na stronach informacyjnych, poradniki itp. Jeśli któreś z nich są nieunikalne lub nie ma ich w ogóle, może to jest idealny moment, aby to zmienić.
Zobacz także: Sprawdź, które obszary sklepu warto wzbogacić o wartościowy content
Kod strony
Zadbaj o optymalizację kodu strony, tak by była przyjazna wyszukiwarkom. W szczególności sprawdź linkowanie wewnętrzne, nagłówki h1-h3, dane strukturalne, atrybuty alt na obrazkach.
Dostęp dla robotów wyszukiwarek
Dobrą praktyką jest zablokowanie dla robotów Google całej strony testowej w robots.txt. Taką blokadę oczywiście należy niezwłocznie zdjąć w momencie migracji strony. Ponadto warto sprawdzić czy konfiguracja pliku jest prawidłowa, tzn. czy blokowane są właściwe obszary witryny.
Jeśli wybrane podstrony nowego sklepu nie powinny być indeksowane, użyj dyrektywy noindex. Aby zapobiec duplikatom, zaimplementuj tag canonical.
Sitemapa XML
W przypadku nowego sklepu szczególnie ważnym elementem jest sitemapa witryny. Pomoże ona przyspieszyć robotom wyszukiwarek proces wykrywania nowych adresów URL.
Szybkość ładowania
Ten czynnik warto brać pod uwagę już na etapie projektowania nowego sklepu. Przed wdrożeniem jednak sprawdź, czy jeszcze można poprawić jego wydajność.
Zobacz także: Jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego
Mobile friendly
Aby strona się poprawnie indeksowała, nie wystarczy zadbać jedynie o jej desktopową wersję. Zgodnie z Mobile-First Indexing, ranking Google ustalany jest na podstawie sygnałów docierających z wersji mobile. W szczególności zadbaj o to by na wersji dla urządzeń przenośnych dostępne były te same elementy co na wersji desktopowej (menu, treści, dane uporządkowane).
Przekierowanie 301 - Must have migracji!
Kluczowym elementem przenosin sklepu jestprzekierowanie “starych” adresów na “nowe”. Jeżeli pominiesz ten etap lub przeprowadzisz go nieprawidłowo, szansa na zachowanie wysokich pozycji w rankingu Google jest znikoma.
W celu sprawnego przekierowania adresów, należy przygotować schemat mapowania starych URL-i do nowych miejsc docelowych jeszcze przed migracją.
Skąd wziąć adresy url i które z nich przekierować?
- Listę wszystkich adresów bieżącej wersji witryny możesz uzyskać, skanując ją wybranym programem, np. Screaming Frog.
- Jeśli na bieżąco aktualizowałeś zawartość sitemapy xml, to również będzie to dobre źródło danych o adresach URL witryny.
- Kolejny raport, który powinieneś uwzględnić przy mapowaniu URL-i to Strony docelowe w Google Analytics.
- Można również zajrzeć do dzienników serwera i pobrać adresy logów.
Mając już kompletną listę adresów URL, zdecyduj, które z nich przekierujesz. Oczywiście idealnym rozwiązaniem jest przekierowanie wszystkich adresów. Jednak w przypadku dużych sklepów internetowych może to być bardzo czasochłonne. Możesz wówczas ustalić pewne priorytety.
Przy generowaniu listy adresów do przekierowania kieruj się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Weź pod uwagę:
- kategorie
- strony informacyjne
- poradniki
- strony znajdujące się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google (wykorzystaj GSC, Semstorm lub Senuto)
- strony z największym ruchem (wykorzystaj GA i GSC)
- strony posiadające linki przychodzące (wykorzystaj GSC, Ahrefs, Majestic)
Wybranym w ten sposób adresom przyporządkuj strony docelowe w nowej witrynie. Jeśli masz dostęp do pliku .htaccess utwórz odpowiednie reguły przekierowań 301. W przypadku sklepów w systemie SaaS, ustaw przekierowania 301 w panelu administracyjnym lub skontaktuj się z Supportem.
Zobacz także:
Podstrony, które nie mają odpowiednika w nowej witrynie, powinny zgłaszać status 404 lub 410 (o ile nie prowadzą do nich linki). Unikaj przekierowaniu wielu adresów do jednego miejsca, np. strony głównej. Google może to zinterpretować jako pozorny błąd 404.
Weryfikacja i konfiguracja Google Search Console
Podczas zmiany sklepu nie można pominąć narzędzia Google Search Console. Przede wszystkim upewnij się, że wybrana metoda weryfikacji pozwoli zachować dostęp do konta po wgraniu nowej witryny. Ponadto koniecznie zgłoś nową sitemapę witryny.
Zobacz także: Weryfikacja GSC na co zwrócić uwagę?
Śledzenie i analiza procesu migracji sklepu
Aby mieć pewność, że migracja przebiegła pomyślnie, koniecznie przetestuj działanie nowego sklepu i monitoruj natężenie ruchu. Sprawdź, czy wszystkie linki są prawidłowe. Zachowaj ciągłość danych Google Analytics lub innego oprogramowania do analityki internetowej. Bardzo pomocny w diagnozowaniu błędów będzie Google Search Console, w którym będziesz mógł śledzić m.in. stan i błędy indeksowania, czy widoczność w wyszukiwarce Google.
Przykładowe migracje sklepów naszych klientów
I migracja strony bez podjęcia jakichkolwiek działań opisanych w artykule
IAI-Shop -> PrestaShop
- Wdrożenie nowego (niedokończonego i niezoptymalizowanego) sklepu
II proces naprawiania błędów po wdrożeniu nowego sklepu
iStore -> Magento
- zachowanie najważniejszych URL-i (przekierowania nie były konieczne)
-zbyt szybka decyzja o przełączeniu sklepu (nie wyeliminowano wszystkich błędów)
- Wdrożenie nowego sklepu
- Usunięcie meta noindex
- Poprawna konfiguracja Google Analytics
- Dalsza optymalizacja kodu strony i treści
III proces przywracania ruchu po migracji
Skrypt autorski -> IAI-Shop
- zbyt szybka decyzja o przełączeniu silnika
- brak odpowiednich działań przed migracją
- Wdrożenie nowego sklepu
- 1-2. Przerwa w statystykach Google Analytics spowodowana brakiem kodu śledzenia
- Aktywacja przekierowań 301 i dalsza optymalizacja sklepu
IV prawidłowa migracja sklepu
osCommerce -> Shoper
- Wdrożenie nowego sklepu wraz z aktywacją przekierowań 301 i dalsze działania optymalizacyjne
Jak widać na wykresie, migracja przeprowadzona w ścisłej współpracy z klientem pozwoliła nie tylko zapobiec spadkom, ale również zwiększyć widoczność sklepu w wyszukiwarce Google.
Cały proces migracji na nową platformę nie jest prosty, a czynności jest sporo. Dzięki nim jednak będziesz mógł się cieszyć nie tylko nowym sklepem, ale również zachowanym ruchem, a co się z tym wiąże - sprzedażą. Pośpiech zarówno w tym wypadku jak i podczas pozycjonowania sklepów internetowych na pewno będzie złym doradcą.