Migracja sklepu internetowego - Jak zmienić sklep i nie stracić pozycji?

Pozycjonowanie | 13 min czytania

Migracja sklepu internetowego - Jak zmienić sklep i nie stracić pozycji?

Wielokrotnie widzieliśmy przypadki źle przeprowadzonych migracji sklepu internetowego, co skutkowała drastycznymi i długotrwałymi spadkami widoczności w Google, ruchu organicznego i sprzedaży. Twoja obecność w tym poradniku świadczy o tym, że nie chcesz by przez zaniedbania migracyjne Twój biznes zaczął się chwiać, więc z chęcią pokażemy Tobie co musisz zrobić, by efekt zmiany był pozytywny!

Zamiast obszernej lektury wolisz konsultacje ze specjalistą?

Napisz do nas i poznaj indywidualną propozycję!

Zamów bezpłatną wycenę

Czy migracja sklepu internetowego wiąże się ze spadkami pozycji?

Zgodnie z informacją opublikowaną na stronach pomocy Google, przeindeksowanie nowej strony zajmuje średnio kilka tygodni. Okres ten może być krótszy lub dłuższy w zależności od wielkości witryny oraz szybkości serwera.

W tym czasie możliwe są wahania pozycji w wynikach organicznych. Z naszego doświadczenia wiemy, że większość fraz wraca na swoje (a nawet i na wyższe) pozycje w rankingu. Jest tylko jeden warunek - że starannie zaplanujesz wdrożenie nowego sklepu.

Jakie są najczęstsze błędy migracji prowadzące do spadku widoczności, pozycji i ruchu organicznego?

Punktem wspólnym wszystkich zaniedbań i spadków jest oddanie władzy w tym zakresie firmie zajmującej się wdrożeniem sklepu. Z całym szacunkiem, ale zazwyczaj to nie są Specjaliści SEO. My nie umiemy sklepów wdrażać, im zdarzają się drastyczne błędy w zakresie SEO. Jakie najczęściej prowadzą do spadków?

  • Brak optymalizacji OnSite SEO nowej strony www
  • Brak przekierowań starych adresów URL na nowe adresy lub nieprawidłowo wykonane przekierowania
  • Nie przeniesienie wszystkich treści ze starej wersji sklepu (np. bloga)
  • Drastyczna zmiana drzewa kategorii i zmniejszenie ich liczby

Jak zatem sprawnie i bezstratnie przenieść sklep internetowy?

Aby po migracji sklepu utrzymać dotychczasową lub większą widoczność w Google (lub w najgorszym przypadku zachować możliwie najwyższy ruch) niezbędny jest szereg działań zarówno przed migracją, jak i po przeniesieniu witryny. Poniżej omówimy jak dobrze zaplanować zmianę platformy sklepowej.

Optymalizacja SEO nowej strony przed wdrożeniem

Bardzo ważne jest, aby nowy sklep internetowy zoptymalizować pod kątem SEO jeszcze przed wdrożeniem. Absolutnym minimum jest przeniesienie kluczowych elementów sklepu z poprzedniej wersji na nową. Pamiętaj jednak, że jest to doskonały moment, aby ulepszyć SEO sklepu. W szczególności zwróć uwagę na:

Meta tagi

Przenieś title i meta description uwzględniając zarówno indywidualne (ręczne) ustawienia dla wybranych podstron, jak i schematy dla pozostałych. Zwróć szczególną uwagę na stronę główna, kategorie, produkty, strony producentów, blog.

Treści

Przenieś wszystkie treści. Przede wszystkim treść ze strony głównej, opisy kategorii, opisy produktów, treści na stronach informacyjnych, poradniki itp. Jeśli któreś z nich są nieunikalne lub nie ma ich w ogóle, może to jest idealny moment, aby to zmienić.

Zobacz także: Sprawdź, które obszary sklepu warto wzbogacić o wartościowy content

Kod strony

Zadbaj o optymalizację kodu strony, tak by była przyjazna wyszukiwarkom. W szczególności sprawdź linkowanie wewnętrzne, nagłówki h1-h3, dane strukturalne, atrybuty alt na obrazkach.

Dostęp dla robotów wyszukiwarek

Dobrą praktyką jest zablokowanie dla robotów Google całej strony testowej w robots.txt. Taką blokadę oczywiście należy niezwłocznie zdjąć w momencie migracji strony. Ponadto warto sprawdzić czy konfiguracja pliku jest prawidłowa, tzn. czy blokowane są właściwe obszary witryny.

Jeśli wybrane podstrony nowego sklepu nie powinny być indeksowane, użyj dyrektywy noindex. Aby zapobiec duplikatom, zaimplementuj tag canonical.

Sitemapa XML

W przypadku nowego sklepu szczególnie ważnym elementem jest sitemapa witryny. Pomoże ona przyspieszyć robotom wyszukiwarek proces wykrywania nowych adresów URL.

Szybkość ładowania

Ten czynnik warto brać pod uwagę już na etapie projektowania nowego sklepu. Przed wdrożeniem jednak sprawdź, czy jeszcze można poprawić jego wydajność.

Zobacz także: Jak przyspieszyć działanie sklepu internetowego

Mobile friendly

Aby sklep internetowy poprawnie się indeksował, nie wystarczy zadbać jedynie o jej desktopową wersję. Zgodnie z Mobile-First Indexing, ranking Google ustalany jest na podstawie sygnałów docierających z wersji mobile. W szczególności zadbaj o to by na wersji dla urządzeń przenośnych dostępne były te same elementy co na wersji desktopowej (menu, treści, dane uporządkowane).

Przekierowanie 301 - Must have migracji e-commerce!

Kluczowym wymogiem, by bezstratnie przenieść sklep internetowy, jest przekierowanie 301 “starych” adresów na “nowe”. Jeżeli pominiesz ten etap lub przeprowadzisz go nieprawidłowo, szansa na zachowanie wysokich pozycji w rankingu Google jest znikoma.

W celu sprawnego przekierowania adresów, należy przygotować schemat mapowania starych URL-i do nowych miejsc docelowych jeszcze przed migracją.

Skąd wziąć adresy url i które z nich przekierować?

  • Listę wszystkich adresów bieżącej wersji witryny możesz uzyskać, skanując ją wybranym programem, np. Screaming Frog.
  • Jeśli na bieżąco aktualizowałeś zawartość sitemapy xml, to również będzie to dobre źródło danych o adresach URL witryny.
  • Kolejny raport, który powinieneś uwzględnić przy mapowaniu URL-i to Strony docelowe w Google Analytics.
  • Można również zajrzeć do dzienników serwera i pobrać adresy logów.

Mając już kompletną listę adresów URL, zdecyduj, które z nich przekierujesz. Oczywiście idealnym rozwiązaniem jest przekierowanie wszystkich adresów. Jednak w przypadku dużych sklepów internetowych może to być bardzo czasochłonne. Możesz wówczas ustalić pewne priorytety.

Przy generowaniu listy adresów do przekierowania kieruj się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Weź pod uwagę:

  • kategorie
  • strony informacyjne
  • poradniki i wpisy blogowe
  • strony znajdujące się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google (wykorzystaj GSC, Semstorm lub Senuto)
  • strony z największym ruchem (wykorzystaj GA i GSC)
  • strony posiadające linki przychodzące (wykorzystaj GSC, Ahrefs, Majestic)

Wybranym w ten sposób adresom przyporządkuj strony docelowe w nowej witrynie. Jeśli masz dostęp do pliku .htaccess utwórz odpowiednie reguły przekierowań 301. W przypadku sklepów w systemie SaaS, ustaw przekierowania 301 w panelu administracyjnym lub skontaktuj się z Supportem.

Zobacz także:

Podstrony, które nie mają odpowiednika w nowej witrynie, powinny zgłaszać status 404 lub 410 (o ile nie prowadzą do nich linki). Unikaj przekierowaniu wielu adresów do jednego miejsca, np. strony głównej. Google może to zinterpretować jako pozorny błąd 404.

Weryfikacja i konfiguracja Google Search Console

Podczas zmiany sklepu nie można pominąć narzędzia Google Search Console. Przede wszystkim upewnij się, że wybrana metoda weryfikacji pozwoli zachować dostęp do konta po wgraniu nowej witryny. Ponadto koniecznie zgłoś nową sitemapę witryny.

Zobacz także: Weryfikacja GSC na co zwrócić uwagę?

Śledzenie i analiza procesu indeksacji sklepu internetowego

Aby mieć pewność, że migracja przebiegła pomyślnie, koniecznie przetestuj działanie nowego sklepu i monitoruj natężenie ruchu.

  • Sprawdź, czy wszystkie linki są prawidłowe. W tym celu warto przeskanować sklep internetowy (np. narzędziem Screaming Frog), który wskaże linki do stron 404 lub 301.
  • Sprawdź poprawność przekierowań.
  • Sprawdź szybkość ładowania strony.
  • Zachowaj ciągłość danych Google Analytics lub innego oprogramowania do analityki internetowej.
  • Bardzo pomocny w diagnozowaniu błędów będzie Google Search Console, w którym będziesz mógł śledzić m.in. stan i błędy indeksowania, czy widoczność w wyszukiwarce Google.

Przykładowe migracje sklepów naszych klientów

Z perspektywy ruchu organicznego przeniesienie sklepu internetowego jest bardzo delikatnym i krytycznym momentem w cyklu życia projektu e-commerce. Może nie jest to proces najbardziej skomplikowany na świecie, ale prosty błąd może przekreślić tutaj lata pracy i tysiące złotych wydanych wcześniej na działania SEO. Dlatego zawsze rekomendujemy by nawet najlepszą firmę wdrożeniową w procesie tym wspierała doświadczona w e-commerce agencja SEO. Koszt jej prac będzie dużo niższy niż potencjalna wartość spadku przychodów!

Za sobą mamy dziesiątki udanych migracji, a także wiele “akcji ratunkowych” po nieudanej zmianie oprogramowania. Zachęcamy zatem do kontaktu z nami oraz zapoznania się z kilkoma przykładami naszych prac:

I migracja sklepu internetowego bez podjęcia jakichkolwiek działań opisanych w artykule

Idosell (IAI-Shop) -> PrestaShop

e-wykres-spadek.jpg

1. Wdrożenie nowego (niedokończonego i niezoptymalizowanego) sklepu

II proces naprawiania błędów po wdrożeniu nowego sklepu

iStore -> Magento

  • zachowanie najważniejszych URL-i (przekierowania nie były konieczne)
  • zbyt szybka decyzja o przełączeniu sklepu (nie wyeliminowano wszystkich błędów)

ef-wykres.jpg

  1. 1. Wdrożenie nowego sklepu
  2. 2. Usunięcie meta noindex
  3. 3. Poprawna konfiguracja Google Analytics
  4. 4. Dalsza optymalizacja kodu strony i treści

III proces przywracania ruchu po przeniesieniu sklepu internetowego

Skrypt autorski -> Idosell (IAI-Shop)

  • zbyt szybka decyzja o przełączeniu silnika
  • brak odpowiednich działań przed migracją

wh-wykres.jpg

  1. 1. Wdrożenie nowego sklepu
  2. 1-2. Przerwa w statystykach Google Analytics spowodowana brakiem kodu śledzenia
  3. 3. Aktywacja przekierowań 301 i dalsza optymalizacja sklepu

IV prawidłowa migracja sklepu internetowego

osCommerce -> Shoper

a-wykres.jpg

  1. 1. Wdrożenie nowego sklepu wraz z aktywacją przekierowań 301 i dalsze działania optymalizacyjne

Jak widać na wykresie, migracja e-commerce przeprowadzona w ścisłej współpracy z klientem pozwoliła nie tylko zapobiec spadkom pozycji, ale również zwiększyć widoczność sklepu w wyszukiwarce Google.

Przeniesienie sklepu internetowego na nową platformę w kontekście SEO nie jest proste, a czynności jest sporo. Dzięki nim jednak będziesz mógł się cieszyć nie tylko nowym sklepem, ale również zachowanym ruchem, a co się z tym wiąże - sprzedażą. Pośpiech zarówno w tym wypadku jak i podczas pozycjonowania sklepów internetowych na pewno będzie złym doradcą.

FAQ

Na jakim etapie migracji najlepiej się do Was zgłosić?

Na każdym! Oczywiście najlepiej zgłosić się już na samym początku prac nad migracją, tak by włączyć naszych Specjalistów SEO do planowania i projektowania nowego sklepu. Najwięcej pracy będziemy mieli jednak na kilka dni przed migracją, gdy będziemy mogli zoptymalizować nową wersję sklepu oraz przygotować niezbędne “zaplecze”. W sytuacjach kryzysowych (jeśli czytasz ten poradnik po nieudanej migracji!) zachęcamy do pilnego kontaktu. Każdy dzień może tu mieć znaczenie, więc czym szybciej przystąpimy do prac, tym większa jest szansa na odratowanie straconego ruchu i pozycji.

W jaki sposób możecie mi pomóc w przygotowaniu nowego sklepu?

Przede wszystkim w zakresie związanym z optymalizacją, czyli od planowania drzewa kategorii, przez optymalizacją techniczną strony, po przygotowanie niezbędnych treści i “zaplecza” migracji. Nie chcielibyśmy by nowa strona pod kątem struktury była gorsza od wersji wcześniejszej i na straży tej zmiany będziemy stać przez cały proces wdrożenia.

W jaki sposób możecie mi pomóc przenieść sklep internetowy?

Zakres naszego wsparcia zależny jest od Twoich potrzeb. Możemy tylko doradzać lub możemy mocniej zaangażować się w pracę produkcyjną np.:

  • wprowadzając zmiany optymalizacyjne na nowej wersji
  • przygotowując zbiór przekierowań
  • weryfikując nową stronę i jej sitemapę w GSC

Co zrobić by zminimalizować ryzyko spadków (poza współpracą z Wami)?

Zbudować sklep niegorszy od wcześniejszego. Sklep, który w opcji minimum będzie miał tyle samo treści i tak samo rozbudowane drzewo kategorii. Projekt e-commerce, który będzie tak samo responsywny jak wcześniejszy, a czas ładowania będzie miał krótszy od poprzednika. Do tego warto korzystać ze sprawdzonych i popularnych rozwiązań technologicznych, które będą spełniały wszystkie Twoje wymagania.

Czy pomożecie mi jeśli za pozycjonowanie odpowiada inna agencja?

Pewnie! Nasi Klienci wsparcie w procesie migracji dostają “gratis” do pozycjonowania. Jednak jeśli z jakiegokolwiek powodu nie chcesz pozycjonować z nami swojego sklepu, a boisz się, że Twoja obecna agencja nie posiada odpowiedniego doświadczenia, to pomożemy Tobie w samym procesie migracji!

Czy moje nowe oprogramowanie sklepu ma dla Was znacznie?

Marginalne. Większość oprogramowań popularnych na polskim rynku jest zbliżona pod kątem możliwości optymalizacyjnych i ich wybór nie będzie stanowił problemu. Oczywiście łatwiej będzie nam w niektórych rozwiązaniach wprowadzać ewentualne zmiany optymalizacyjne, przekierowania itp., co wynika z konstrukcji Panelu Klienta. Jeśli chcesz dla pełnej pewności skonsultować z nami swój wybór softu, to odezwij się do nas przed rozpoczęciem procesu migracji i przed wyborem firmy wdrożeniowej czy dostawcy oprogramowania sklepu internetowego.

Co zrobić gdy po migracji strona spadła w Google?

Jeśli po migracji sklepu, nastąpił duży spadek pozycji, ruchu bądź widoczności, najprawdopodobniej coś poszło nie tak.

1. W pierwszej kolejności sprawdź poprawność przekierowań.

  • Jeśli nie zostały wdrożone przynajmniej dla najważniejszych podstron - wykonaj je jak najszybciej.
  • Jeśli przekierowania działają - sprawdź czy są typu 301 (a nie np. 302) oraz czy kierują do odpowiadających im podstroom w nowym sklepie. Bardzo dużym błędem będzie przekierowanie wszystkiego np. na stronę główną.
  • Ważne jest również aby przekierowania były bezpośrednie - bez łańcuchów przekierowań.
  • Upewnij się, że działają przekierowania wersji domeny (wersja z www/bez www, http/https).

2. Kolejna ważna kwestia to dostępność nowej strony dla robotów Google (w szczególności odpowiednie ustawienia meta robots, tagu canonical oraz pliku robots.txt).

3. Duże spadki mogą być spowodowane również zmianami w drzewie kategorii, prezentowana ofertą oraz brakiem optymalizacji SEO nowej strony. Zgłoś się do nas, przygotujemy dla Ciebie propozycję planu naprawczego.

Zanotowałeś spadki po zmianie silnika sklepu? A może dopiero planujesz migrację?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!