Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Asia Radecka

Social media | 2018-08-21 | 7 min czytania

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebook’u? To pytanie zadał sobie chyba każdy właściciel fan page, który chciał zorganizować zabawę dla fanów. Dlaczego? Dlatego, że konkursy na Facebooku to temat rzeka. Case’ów, artykułów czy innych publikacji pojawiło się na ten temat już masę. Mogłoby świadczyć to o tym, iż administratorzy czy redaktorzy profilii są świadomi tego, jakie ryzyko niesie ze sobą nieodpowiednia organizacja takich zabaw. Niestety, nadal przeglądając tablicę na Facebook’u można trafić na wiele postów konkursowych, które łamią regulamin portalu, a niektóre z nich łamią nawet polskie prawo.

Podstawa w pigułce:

Zanim szerzej opiszę to, jak konkursy na Facebook’u powinny wyglądać oraz to czego unikać podczas organizowania tego typu zabaw, to zacznę od przedstawienia w skrócie najważniejszych zasad:

  • każdy konkurs organizowany na Facebook’u musi posiadać dedykowany regulamin;
  • zadanie konkursowe powinno być proste i w zasięgu naszej grupy docelowej
  • zadanie konkursowe powinno być kreatywne, które zaanagażuje fanów do działania;
  • nie wolno działań - udostępnij, polub, oznacz znajomego używać jako zasad koniecznych do wzięcia udziału w zabawie;
  • nie wolno wybierać zwycięzców podczas losowania.

PUNKT Z REGULAMINU FACEBOOK’A:

Na starcie warto zapoznać się z regulaminem Facebook’a, gdzie możemy znaleźć punkt 3. o temacie: Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach. Wygląda on następująco:

1. Informowanie o promocji.

W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:

- oficjalny regulamin;

- warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);

- zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).

2. Wymagane treści.

Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy: - pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;

- informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

3. Zarządzanie promocjami.

Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).

4. Pomoc w przeprowadzaniu promocji.

Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.

Jak to wygląda w praktyce?

Aby zorganizować legalny konkurs na FB powinno się pamiętać o tym, iż post konkursowy, jako zasad obowiązkowych, nie może zawierać przymusu do wykonania żadnej aktywności związanej z fan page’em, bądź innymi fanami. Nie wolno więc uzależniać wzięcia udziału w zabawie od tego, że użytkownik musi polubić stronę, udostępnić post na swojej tablicy, bądź oznaczyć w komentarzu znajomych. Dlatego post konkursowy o takiej treści:

‘ (...) Co należy zrobić, aby wygrać jedną z naszych nagród? Wystarczy, że polubisz nasz profil, udostępnisz nasz post konkursowy oraz w komentarzu pod zdjęciem oznaczysz znajomych, z którymi podzielisz się ewentualną wygraną. ‘

łamie wszystkie zasady, które zostały zaprezentowane powyżej oraz, zgodnie z regulaminem Facebook’a, nie powinien się w ogóle odbyć. Prawowity konkurs na Facebook’u MUSI także mieć swój dedykowany regulamin. Jednym z ważniejszych elementów jest informacja, kto jest organizatorem konkursu, a co za tym idzie, wyraźne zaznaczenie tego, że FB nim nie jest. W takim dokumencie powinny się również znaleźć informacje odnośnie nagród, sposobu wybierania zwycięzców, czasu trwania zabawy oraz dotyczące praw autorskich do opublikowanego zgłoszenia. NIE WOLNO jednak zawrzeć informacji, iż zwycięzcy zostaną wyłonieni podczas LOSOWANIA. Aby móc zorganizować losowanie trzeba mieć pozwolenie od Krajowej Izby Skarbowej. Brak takiej zgody może wiązać się z nałożeniem gigantycznej kary pieniężnej - zarówno na organizatora, jak i na jej uczestników. W takiej sytuacji zagrożenie zablokowaniem profilu, bądź usunięciem fan page’a z Facebooka to niewielka sankcja. Czy warto zatem ryzykować wedle źle przeprowadzonego konkursu na FB? Przykład źle przeprowadzonego konkursu:

image1-2.png

Przepis na sukces!

Kluczowe do zorganizowania konkursu jest sprawdzenie, jak taka zabawa pasować będzie do profilu, którym zarządzacie oraz do grupy zebranych fanów. Faktem jest to, że konkursy są ważnym elementem fan page, z racji tego, że dostarczają fanom rozrywki, przez co profil staje się bardziej atrakcyjny i chętniej obserwowany. Mają także na celu, budowanie rozpoznawalności w grupie, która nie ma na tę chwilę potrzeby zakupowej. Dzięki temu, że przedstawimy markę w taki sposób, w momencie kiedy pojawi się potrzeba zakupu, będzie pamiętała o naszym sklepie/firmie. Fani pozyskani podczas zabawy poprawiają zasięg postów oraz zaangażowanie na profilu. Mają oni również wpływ na rozpoznawalność fan page’a, a co za tym idzie także biznesu. Konkursy pozytywnie wpływają  na podejście fana do profilu - rozrywka oraz szansa na zdobycie atrakcyjnych nagród, wzbudza w nich zaufanie, lojalność, a także zwiększa zainteresowanie marką. Jeżeli po przeprowadzonej analizie społeczności i profilu uznacie, że konkurs to strzał w 10, to należy określić cel. Najczęściej zabawy na FB organizowane są po to, aby zwiększyć liczbę fanów na profilu, zapewnić rozrywkę zebranym fanom, zwiększyć rozpoznawalność marki, wypromować nowy produkt, bądź kolekcję lub zbadać upodobania klientów. Kolejnym krokiem jest wymyślenie zadania, które uczestnik będzie musiał zrealizować, aby móc powalczyć o nagrody. Im bardziej zadanie konkursowe będzie skomplikowane, trudne i wymagające nakładu czasu, tym mniej fanów weźmie w nim udział. Powinno być ono łatwe i zrozumiałe, aby już od początku zachęcało do zabawy, a nie odpychało. Najlepszym rozwiązaniem jest: zadanie ze wstawieniem komentarza, bądź opublikowaniem zdjęcia. Inną sytuację mamy w momencie, kiedy nagroda jest niezwykle efektowna. Oczywistym jest to, że w momencie kiedy do wygrania będę bilety lotnicze do Paryża zadanie konkursowe powinno być trudniejsze - adekwatne do wielkości wygranej. Poprawnie przeprowadzony konkurs:

image2-1.png

WAŻNE!

Nagroda rzeczowa w konkursie na Facebook’u zalicza się do ‘przychodu z innych źródeł. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że należy od niej odprowadzić 10% zryczałtowany podatek od wygranych (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt. 2). Dla Urzędu Skarbowego nie ma znaczenia, kto wpłaca podatek. Możesz więc przekazać ten podatek na zwycięzcę konkursu, bądź samodzielnie zapłacić podatek od nagrody.

Z podatku są zwolnione nagrody, których wartość nie przekracza 760 zł lub tematyka konkursu jest: naukowa, kulturalna, sportowa dziennikarska lub artystyczna.

Podsumowanie

Na pierwszy rzut oka, tworzenie konkursu na Facebook’u, to nic trudnego. Jednak przy organizowaniu takiej zabawy co chwilę czyha moment, w którym możemy w łatwy sposób złamać regulamin i prawo, a niewinna zabawa może przerodzić się w kosztowną rozrywkę. Jednak pomimo niebezpieczeństw warto organizować zabawy ponieważ to jedne z najbardziej angażujących aktywności na fan page’u. Dobrze przygotowany konkurs może dać nie tylko zaangażowanie i dużo dobrego jakościowo contentu. To też dobre narzędzie do tego, aby pozyskać nowych fanów.

Chcesz mieć odpowiednio przygotowany i przeprowadzony, a przede wszystkim SKUTECZNY konkurs w mediach społecznościowych? Skontaktuj się z Traffic Trends! Opracujemy go w pełni dla Ciebie - od pomysłu, poprzez realizację, aż po formę graficzną! Zapraszamy!

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!