Blog Traffic Trends

Jak zwiększyć sprzedaż internetową przed Świętami Bożego Narodzenia?

Październik, to tak naprawdę ostatni rozsądny moment na planowanie działań reklamowych zwiększających sprzedaż w najgorętszym momencie roku – w okresie przedświątecznej gorączki zakupowej. Od wielu lat wracamy do Was z poradami, co zrobić by sprzedaż zwiększyć i niezmiennie cieszą nas osiągane przez Was wyniki. Nie inaczej zachowujemy się w tym roku, więc nie pozostaje nam nic innego niż zaprosić do lektury poniższego artykułu!

Przygotowanie sklepu na przedświąteczny Szał Zakupów

Niezmienny pozostaje obowiązek przygotowania swoich sklepów na okres świąteczny. Warto zadbać tutaj o każdy najmniejszy detal, by nic nie stanęło na drodze do efektownych i efektywnych wzrostów sprzedaży w najbliższych miesiącach. Październik to dobry czas na ostatnie prace nad swoimi sklepami, które mogą wpłynąć na rentowność podejmowanych później działań. Na co warto zwrócić uwagę?

Szybkość ładowania strony – to nadal istotny problem w przypadku sklepów i stron. Niedopasowane serwery, strony przeładowane zdjęciami o najwyższej jakości i dziesiątkami dodatków… To wszystko często wpływa na to, że w godzinach szczytu Wasze strony ładują się zdecydowanie za długo. Ten parametr może wyglądać jeszcze gorzej gdy nagle na Waszą stronę trafi znacznie większy ruch. Warto zatem popracować nad przyspieszeniem strony, bo długi czas ładowania może doprowadzić do szybkiej ucieczki wielu potencjalnych Klientów.

Bezpieczeństwo – o certyfikacie SSL piszemy od dawna z kilku powodów. Chcesz korzystać z kampanii produktowej w Google? Musisz mieć SSL. Chcesz utrzymać wysokie pozycje w Google? Musisz mieć SSL! Powodów do instalacji certyfikatu SSL jest coraz więcej, więc lepiej już nie zwlekać, tylko jeszcze przed świątecznym wzrostem wzbogacić o niego stronę.

Płatność – warto zwrócić uwagę na metody płatności dostępne w Twoim sklepie i jeszcze raz przeanalizować czy niczego tam nie brakuje. Nie możesz pozwolić sobie na to, by ze względu na np. brak pewnej formy płatności stracić Klienta!

Dostawa – jak wyżej… Spójrz na formy dostawy i ich ceny i porównaj się do największych i najmocniejszych graczy. Jeśli zadbałeś zarówno o najlepsze, najpopularniejsze i najtańsze formy dostawy, a na dodatek Twoje ceny są konkurencyjne, to możesz iść dalej!

Zwroty – sztuczka, którą podpowiadamy co roku. Szukanie prezentów rozpocznie się w połowie listopada, a ich wręczanie nastąpi 24.12. Co stoi na przeszkodzie by już np. 15 listopada ktoś kupił u Ciebie produkt na prezent? Termin zwrotu. Osoba, która nie ma 100% pewności, że kupuje odpowiednią rzecz będzie zwlekać do połowy grudnia, by w razie nieudanego zakupu móc go oddać na spokojnie w pierwszych dniach stycznia. Pomyśl nad wydłużeniem terminu zwrotu do np. 60 dni i jeśli go wprowadzisz, komunikuj to!

Zaplanowanie sprzedaży przed Świętami Bożego Narodzenia

Coroczne raporty Deloitte dotyczące wydatków Polaków w okresie Świąt Bożego Narodzenia potwierdzają tylko słuszność większego zainteresowania tymi tygodniami przez sprzedających. Polacy co roku wydają coraz więcej, a na dodatek jeszcze szybciej rośnie procent kwoty wydawanej drogą elektroniczną, czego beneficjentami jesteście wszyscy Wy. Wzrost zainteresowania odczuwają nawet sklepy, które na pierwszy rzut oka ze Świętami nie powinny mieć wiele wspólnego.

Niewiele zmienia się za to w kategoriach najpopularniejszych prezentów. Dla dzieci zabawki, a dla dorosłych kosmetyki, perfumy, książki… Zagłębiając się jednak w wyniki sprzedażowe naszych Klientów widzimy, że sprzedaż wzrasta również w sklepach z elektronarzędziami, RTV, o odzieży nie wspominając!

To w takim razie, co zrobić by zwiększyć sprzedaż? Na początku pomyśl nad dwoma bardzo ważnymi elementami.

1) Co chcesz sprzedawać – w każdej branży istnieją zarówno coroczne evergreeny lub sezonowe bestsellery. Nie zawsze są to produkty, które są hitami sprzedaży przez cały rok, bo często w okresie przedświątecznym zmienia się profil kupującego Klienta. Wybór kategorii produktów będzie bardzo istotny z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze będziesz w stanie skupić się na dotarciu do osób szukających właśnie tych produktów, a po drugie zachęcać będziemy Cię do tego byś również wszedł w buty doradcy i inspiratora polecając odwiedzającym najlepsze pomysły na prezent!

Jeśli boisz się, że Twoje typy okażą się nie do końca trafione, to zawsze możesz uciec do najpopularniejszych sposobów na ich weryfikację i sprawdzić czy nazwy produktów/ich kategorie są po prostu wyszukiwane przez Polaków (i czy były wyszukiwane również rok temu w listopadzie i grudniu). Możesz to zrobić choćby za pomocą Google Trends lub narzędzia pokazującego popularność fraz dla Google Ads.

2) Jakie masz możliwości budżetowe – według wszelkich raportów szczyt sprzedażowy rozkłada się na ok. 40 dni. Rozpocznie się w okolicach weekendu 16-18 listopada i kończyć się będzie na kilka dni przed Wigilią, gdy to konsumenci utracą pewność dotarcia przesyłki na czas. Musisz przemyśleć i rozplanować wydatki tak, by można było od razu rozłożyć je zarówno na odpowiednie narzędzia jak i na dni sprzedażowe.

I dobra rada – nie idź na łatwiznę. Jeśli chcesz wydać 8000 zł, to nie wydawaj 200 zł dziennie. Dlaczego? Bo istnieją co najmniej trzy dni, które musisz wziąć pod uwagę i zapewnić na te dni znacznie wyższe finansowanie:

23.11.2017 – Black Friday

26.11.2017 – Cyber Monday

4.12.2017 – Dzień Darmowej Dostawy

Uwierzcie, zainteresowanie tymi dniami również w internecie jest ogromne, co widać choćby na załączonym poniżej obrazku…

Jeśli w takim razie:

– przygotowaliście sklep na wzrost sprzedaży,

– wyciągnęliście wnioski z zeszłorocznych działań,

– wybraliście asortyment kluczowy w promocji,

– ustaliliście budżet,

to możecie przystąpić do kolejnego kroku. I tutaj pozostają Wam już dwie drogi…

Możecie z pełnią informacji poprosić o wsparcie agencję, która na koncie ma naprawdę wiele udanych kampanii sprzedażowych (polecamy się, napisz do nas!), albo możecie samodzielnie dobrać narzędzia i przeprowadzić kampanię na własny rachunek. Jak dobrze wiecie, nigdy nasza komunikacja nie ograniczała się do sprzedaży, więc spokojnie, to nie koniec artykułu. W poniższych akapitach dokładnie poznacie możliwości reklamowe, które musicie wziąć pod uwagę. By ich wartość była jeszcze wyższa o ich zebranie i dokładną selekcję poprosiłem najbardziej doświadczone w danych obszarach osoby – Karolinę, Asię, Julię i Macieja.

Reklama Google zwiększająca sprzedaż przed Świętami

Kampanie reklamowe od lat napędzają przedświąteczną sprzedaż. Duży wzrost zapytań w wyszukiwarkach idzie w parze ze wzrostem chętnych do reklamowania się w nich. Na co warto zwrócić uwagę? Jakie praktyki są najlepsze? Czy jest coś nowego, co może podbić serca reklamodawców w tym roku? O zdanie zapytaliśmy Julię Szczerbal, managera działu PPC:

„Istnieje wiele zagadnień, na które warto zwrócić uwagę, bo co roku system reklamowy Google’a jest jednym z głównych narzędzi wpływających na wzrost sprzedaży w sklepach internetowych. Nie będę zachęcać do samego skorzystania z kampanii i podpowiadać, że warto włączyć np. Google Zakupy, bo to dla większości jest oczywiste. Przejdźmy zatem do bardziej szczegółowych pomysłów.

Na pewno warto zadbać o odpowiednie kontrolowanie wydatków i efektywne zarządzanie tym parametrem. Rosnąca popularność wyszukań mobile powoduje, że często znaczna część naszego budżetu jest „przejadana” przez słabsze pod kątem konwersji urządzenia. Możesz jednak zawsze rozdzielić swoje kampanie ze względu na urządzenie, na jakie kierujesz ruch i w ten sposób, na bazie efektów działań kontrolować jak sprawdza się w Twoim przypadku ruch ze smartfonów, a jak ruch z laptopów i komputerów stacjonarnych.

Poza tym koniecznie przed Świątecznym Sezonem przeanalizuj swoje rozszerzenia reklam tekstowych. To idealny czas by podłączyć w nich np. poradniki prezentowe czy okazjonalne promocje powiązane np. z Black Friday czy Mikołajkami. By spopularyzować te drugie możesz skorzystać z rozszerzeń promocji. Dodatkowo warto jeszcze bardziej rozszerzyć reklamy – od niedawna istnieje możliwość dodania dodatkowego nagłówka i dodatkowej linii tekstu. Reklama nie zawsze wyświetla się w pełnej krasie – Google czasami wybiera tylko jeden z nagłówków czy opisów. Ale jeśli się wyświetli, to w połączeniu z rozszerzeniami będzie bardzo rozbudowana. Opcja dostępna od niedawna, więc nie wszyscy reklamodawcy już z niej już korzystają i można łatwo zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania.

Co poza tym? Na pewno rekomendowałabym przetestowanie Dynamicznych Reklam Elastycznych, mocnego wykorzystania nie tylko popularnych od lat form remarketingu ale przede wszystkim najskuteczniejszych reklam RLSA (remarketing w sieci wyszukiwania), a także na Waszym miejscu bardzo mocno pilnowałabym wykluczeń – na pewno, jak co roku, pojawi się w każdej branży wiele fraz „sezonowych”, odnoszących się często do popularnych produktów, których nie macie w swojej ofercie. Warto tego pilnować by nie tracić niepotrzebnie pieniędzy.

Na koniec jeszcze jedna sugestia – bardzo często, w listopadzie, poszukiwanie idealnego prezentu rozpoczynamy od używania fraz w stylu „prezent dla…” czy „pomysł na prezent dla…”. Możecie spróbować przechwycić jak największy procent tych wyszukań, ale nie kierujcie ruchu na stronę kategorii. Stwórzcie landing grupujący najlepsze prezenty lub wysyłajcie ruch na stworzone wcześniej poradniki. Koniecznie taką kampanię uzupełnijcie remarketingiem, który w kolejnych dniach pozwoli Wam zwiększyć liczbę zawartych sprzedaży.”

Pozycjonowanie a wzrost sprzedaży

Często uważa się, że pod kątem pozycjonowania i darmowego ruchu w wyszukiwarkach już nic nie jesteśmy w stanie zrobić. Przecież SEO to usługa długoterminowa, a do Świąt zostały niespełna 2 miesiące. Czy na pewno? O zdanie zapytałem Karolinę Morawiak, managera działu Pozycjonowania.

„Mówiąc o większej sprzedaży w dziedzinie SEO, nasuwa się od razu myśl – większy ruch z organica. Pozyskanie nowych użytkowników to jedno. Ważne jest jeszcze, aby ich skutecznie zatrzymać na stronie i doprowadzić do sfinalizowania transakcji. Oto kilka podpowiedzi, jak zadbać o te 2 aspekty:

– Przede wszystkim skup się na frazach, które w okresie przedświątecznym są szczególnie “oblegane”. Słowo-klucz to na pewno “prezent”, “święta”, “gwiazdka”, “ranking”, “pomysł” i wszelkie ich kombinacje. Twórz poradniki z pomysłami na prezent dla mamy, męża, dziadka czy 5-latka. Twórz rankingi produktów. Twórz kategorie z produktami typowo świątecznymi. Jeśli brakuje pomysłu na landing page, nikt lepiej Ci nie podpowie jak sam Google:

– Drugą ważną grupą odbiorców będą osoby bardziej zdecydowane, szukające konkretnego produktu. W tym przypadku ważne będą frazy z długiego ogona. Zadbaj o optymalizację produktów – nadaj im szczegółowe nazwy, uzupełnij wyczerpujące, a najlepiej unikalne, opisy. Zawalcz również o większy CTR w wynikach wyszukiwania, redagując odpowiedni title i meta description, które wyróżnią Twój produkt na tle konkurencji. Opinie oznaczone za pomocą schema.org również przyciągną klientów.

Wyszukiwarka grafiki w okresie poszukiwania prezentów będzie również cennym źródłem ruchu w Twoim sklepie. Widoczność w Google Images zapewni Ci m.in. odpowiednie nazewnictwo zdjęć, uzupełniony atrybuty alt, odpowiednia treść wokół obrazu, sitemapa.

– Ważnym aspektem technicznym, o który musisz zadbać przed wzmożonym ruchem na stronie, to wyświetlanie na mobile. I nie mam tu na myśli przystosowania witryny do urządzeń przenośnych, bo dzisiaj jest to już (mam nadzieję) oczywiste. Chciałam zwrócić uwagę przede wszystkim szybkość ładowania witryny. W okresie przedświątecznym szukamy pomysłów w drodze do pracy, do szkoły – właśnie na smartfonie. Często kupujemy prezenty w biegu, również na mobajlu. Jeśli Twoja strona będzie się długo ładować, stracisz klientów. Od lipca tego roku szybkość witryny jest czynnikiem rankingowym w wyszukiwarce mobilnej. Niech o będzie dodatkowa motywacja.

– Ostatnim, ale bardzo istotnym elementem, który trzeba tutaj wymienić, jest SSL. Google już od dłuższego czasu realizuje swój plan w zakresie bezpieczeństwa użytkowników w sieci. Informacja ‘Niezabezpieczona’ w pasku adresu w przeglądarce z pewnością nie przekona klientów do zakupu w Twoim sklepie.”

Social Media zbudują sprzedaż

Co roku, gdy zachęcamy do zwiększenia aktywności w okresie przedświątecznej gorączki, odnosimy się również do mediów społecznościowych. Nie inaczej jest w tym roku o czym kilka słów przygotowała dla Was Joanna Radecka, manager działu Social Media:

„Twórcy systemu reklamowego Facebook Ads nie spoczywają na laurach i wciąż dopracowują jego działanie aktualizując dostępne funkcje czy tworząc nowe produkty oraz usługi. Święta Bożego Narodzenia to idealny moment na skorzystanie z dostępnych opcji, aby jeszcze bardziej zwiększyć ruch i sprzedaż w sklepie online, za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Reklamy dynamiczne – nadal wiodą prym wśród formatów reklamowych. Są to formaty, automatycznie promujące produkty wśród osób, które wykazały się zainteresowaniem ofertą sklepu w witrynie online, aplikacji lub innym miejscu w Internecie. Jednak od tego roku Facebook mocniej nad nimi popracował i wprowadził zmiany:
1. Dynamiczne materiały reklamowe można wyświetlać również na Instagramie;
2. Dynamiczne materiały reklamowe są teraz obsługiwane w Facebook Stories i Instagram Stories;

NOWOŚĆ – Rozpoznawalność marki – jest to zupełnie nowy format, który pojawił się w tym roku. Wyświetlając reklamy nastawione na zwiększenie rozpoznawalności marki na Facebooku lub Instagramie, optymalizujemy je pod kątem wzrostu wskaźnika zapamiętania reklamy. To dzięki automatycznemu wyświetlaniu reklam osobom bardziej skłonnym do obejrzenia ich i zapamiętania, znacznie zwiększa zasięg i wskaźnik zapamiętania. Idealny format przed gorącym okresem Bożego Narodzenia – korzystajmy i utrwalajmy w pamięcia nasz sklep, bądź markę.

Umiejscowienia reklam – podczas tworzenia reklam możemy zezwolić Facebookowi na wyświetlanie ich w miejscach, w których mają największe szanse powodzenia, bądź samodzielnie możemy zdecydować, gdzie mają być emitowane. Pojawiło się sporo nowych umiejscowień, dzięki czemu jeszcze trafniej możemy kierować nasze reklamy do potencjalnych klientów:

Facebook:
– Relacje → reklamy są wyświetlane w relacjach użytkowników Facebooka.
– Marketplace → reklamy są wyświetlane na stronie głównej w Marketplace tylko wtedy, gdy ktoś przegląda Marketplace w aplikacji Facebook na telefonie.

Instagram:
– Relacje → reklamy są wyświetlane w relacjach użytkowników Instagramu.

Messenger:
– Skrzynka odbiorcza → reklamy są wyświetlane na karcie Mój pulpit w Messengerze.
– Wiadomości sponsorowane → reklamy są wyświetlane jako wiadomości dostarczane bezpośrednio osobie, z którą masz rozpoczętą rozmowę w Messengerze.

Targetowanie: Inaczej dobór odbiorców – najważniejszy element każdej kampanii reklamowej. Korzystając z opcji targetowania, skierujemy naszą reklamę do osób, na których nam faktycznie zależy. Wykorzystajcie precyzyjne targetowanie – jest do dyspozycji więcej parametrów, dzięki czemu nie ma potrzeby analizowania, do kogo najlepiej kierować reklamy. Stwórzcie swoje grupy odbiorców na bazie danych demograficznych, grup niestandardowych odbiorców lub grup podobnych odbiorców.”

Content i e-mail marketing – o tym nie zapomnij!

Pozycjonowanie, social media, kampanie reklamowe… Na koniec zostawiliśmy jeszcze jeden obowiązkowy temat, które również musicie dołożyć do swojej strategii – content! Słów kilka na ten temat powiedział Maciej Kudliński, osoba odpowiedzialna za Dział Contentu w Traffic Trends:

„Po pierwsze – audyt content marketingu. Ciarki przechodzą po plecach na sam dźwięk tych słów. Jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Audyt content marketingowy to tak naprawdę nic więcej, jak analiza aktualnych treści komunikowanych przez Twoją markę. Ma on na celu wskazanie słabych i mocnych stron Twojej strategii content marketingowej. Poza tym służy on wyznaczaniu kolejnych kierunków działań. Zatem od czego rozpocząć działania audytowe? Na samym początku zwróć uwagę na: tytuły publikacji i śródtytuły, styl komunikacji, dopasowanie do grupy docelowej i używany język korzyści. Przeprowadzenie takiego audytu to ciężka i mozolna praca. Jednak starania te nigdy nie idą na marne. Dokładna analiza treści da Tobie wiedzę, na której będziesz mógł bazować kolejne miesiące.

Po tym na pewno warto przystąpić do zaplanowania tak ważnych w tym okresie okazjonalnych publikacji, tak aby przyniosły Tobie zyski podczas Świąt. Ten okres w roku to czas, w którym szczególnie łatwo nawiązać komunikację z Klientem. Jakich środków użyć, aby starania przyniosły efekty?

Gift Guides – forma praktycznie nieużywana i niepopularna w Polsce, która jest standardem publikacji w każdym większym sklepie internetowym w Stanach Zjednoczonych. O co w tym chodzi? Chodzi o zaplanowane podzielenie pomysłów na prezent, tak by każdy mógł wybrać „podkategorię” poradnika dopasowaną do osoby, dla której szuka prezentu. Przykład? Księgarnia może podzielić swoje rekomendacje ze względu na styl książek, wiek, nowości, klasykę. Sklep z kosmetykami powinien wziąć pod uwagę, że obdarowywać będziemy córki, żony i matki, osoby młodsze i starsze, chcąc wydać 50 zł lub 500 zł. W każdej branży znajdziesz kilka metod podziału swojego asortymentu i wiele segmentów grupy docelowej – im bardziej podzielisz swoje porady i dopasujesz się do ich potrzeb, tym większe będziesz mieć szansę na końcowy sukces.

Polecamy: https://www.waterstones.com/christmas2017

Poradniki prezentowe – skromniejsza forma przewodników prezentowych. Za pomocą poradników możesz pokazać swoje produkty jako doskonałe rozwiązanie na prezent pod choinkę. Takie artykuły zaprezentują Twoje produkty i zachęcą do ich kupna. Możesz również pokazać tutaj najpopularniejsze produkty sprzedawane w Twoim sklepie, tak by na bazie ich popularności zaproponować swoim Klientom konkretne rozwiązania.

TOP – Tworzenie listy najlepszych Twoich produktów to doskonały sposób na pokazanie swojej przewagi nad konkurencją. Niepowtarzalne produkty, które charakteryzuje świetna jakość, to coś, co zawsze jest w cenie.

Rankingi – Pisanie rankingów pomoże Tobie wskazać produkty z różnych perspektyw. Rankingi produktów mogą mieć zróżnicowany charakter. Mogą to być najlepsze produkty do określonej ceny, najlepsze produkty w określonym kolorze itd.

Video – Tworzenie świątecznego video, to doskonały sposób na pozyskanie nowych odbiorców swojej marki. W Święta zadbaj przede wszystkim o takie formaty jak:

Unboxing – nic tak nie kojarzy się ze świętami bożego narodzenia, jak rozpakowywanie prezentów. Przenieś ten rytuał do internetu i pokaż ile radości może przynieść rozpakowywanie prezentu właśnie od Ciebie!

DIY – okazanie zastosowania swoich produktów i problemów, które potrafią rozwiązać to najlepszy możliwy content dla internautów. Pokaż w swoim video, co można zrobić dzięki Twoim produktom. Dzięki temu dostarczysz internautom racjonalnych argumentów, przemawiających za zakupem Twojego produktu.

Recenzje – Pokaż swoje produkty w sposób naturalny i subiektywny. Postaraj się być w swojej komunikacji ekspertem. Wyeksponuj zalety swoich produktów i powiedz w czym są lepsze od konkurencji.”

Jak widzicie, możliwości i rozwiązań wspierających Waszą promocję jest wiele. Jeśli potrzebujecie w tym zakresie wsparcia, napiszcie do nas! Jeśli podejmiecie walkę samemu, powodzenia!

PS: I na koniec jedna ważna uwaga, która już co prawda do wszystkich branż nie pasuje, ale do wielu jak najbardziej – koncentrując się na przedświątecznej gorączce, pamiętajcie że od razu po Świętach rusza szał wyprzedaży! 🙂

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę, a także za obsługę wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy