Blog Traffic Trends

Jak zwiększyć sprzedaż internetową przed Świętami Bożego Narodzenia?

Przełom września i października, to idealny moment na planowanie działań reklamowych zwiększających sprzedaż w najgorętszym momencie roku – w okresie przedświątecznej gorączki zakupowej. Od wielu lat wracamy do Was z poradami, co zrobić by sprzedaż zwiększyć i niezmiennie cieszą nas osiągane przez Was wyniki. Nie inaczej zachowujemy się w tym roku, więc nie pozostaje nam nic innego niż zaprosić do lektury poniższego artykułu!

Przygotowanie sklepu na przedświąteczny Szał Zakupów

Niezmienny pozostaje obowiązek przygotowania swoich sklepów na okres świąteczny. Warto zadbać tutaj o każdy najmniejszy detal, by nic nie stanęło na drodze do efektownych i efektywnych wzrostów sprzedaży w najbliższych miesiącach. Październik to dobry czas na ostatnie prace nad swoimi sklepami, które mogą wpłynąć na rentowność podejmowanych później działań. Na co warto zwrócić uwagę?

Szybkość ładowania strony – to nadal istotny problem w przypadku sklepów i stron. Niedopasowane serwery, strony przeładowane zdjęciami o najwyższej jakości i dziesiątkami dodatków… To wszystko często wpływa na to, że w godzinach szczytu Wasze strony ładują się zdecydowanie za długo. Ten parametr może wyglądać jeszcze gorzej gdy nagle na Waszą stronę trafi znacznie większy ruch. Warto zatem popracować nad przyspieszeniem strony, bo długi czas ładowania może doprowadzić do szybkiej ucieczki wielu potencjalnych Klientów.

Bezpieczeństwo – o certyfikacie SSL piszemy od wielu miesięcy z kilku powodów. Chcesz korzystać z kampanii produktowej w Google? Musisz mieć SSL. Chcesz utrzymać wysokie pozycje w Google? Warto mieć SSL! Powodów do instalacji certyfikatu SSL jest coraz więcej, więc lepiej już nie zwlekać, tylko jeszcze przed świątecznym wzrostem wzbogacić o niego stronę.

Płatność – warto zwrócić uwagę na metody płatności dostępne w Twoim sklepie i jeszcze raz przeanalizować czy niczego tam nie brakuje. Nie możesz pozwolić sobie na to, by ze względu na np. brak pewnej formy płatności stracić Klienta!

Dostawa – jak wyżej… Spójrz na formy dostawy i ich ceny i porównaj się do największych i najmocniejszych graczy. Jeśli zadbałeś zarówno o najlepsze, najpopularniejsze i najtańsze formy dostawy, a na dodatek Twoje ceny są konkurencyjne, to możesz iść dalej!

Zwroty – sztuczka, którą podpowiadamy co roku. Szukanie prezentów rozpocznie się w połowie listopada, a ich wręczanie nastąpi 24.12. Co stoi na przeszkodzie by już np. 15 listopada ktoś kupił u Ciebie produkt na prezent? Termin zwrotu. Osoba, która nie ma 100% pewności, że kupuje odpowiednią rzecz będzie zwlekać do połowy grudnia, by w razie nieudanego zakupu móc go oddać na spokojnie w pierwszych dniach stycznia. Pomyśl nad wydłużeniem terminu zwrotu do np. 60 dni i jeśli go wprowadzisz, komunikuj to!

Zaplanowanie sprzedaży przed Świętami Bożego Narodzenia

Coroczne raporty Deloitte dotyczące wydatków Polaków w okresie Świąt Bożego Narodzenia potwierdzają tylko słuszność większego zainteresowania tymi tygodniami przez sprzedających. Polacy co roku wydają coraz więcej, a na dodatek jeszcze szybciej rośnie procent kwoty wydawanej drogą elektroniczną, czego beneficjentami jesteście wszyscy Wy. Wzrost zainteresowania odczuwają nawet sklepy, które na pierwszy rzut oka ze Świętami nie powinny mieć wiele wspólnego.

Niewiele zmienia się za to w kategoriach najpopularniejszych prezentów. Dla dzieci zabawki, a dla dorosłych kosmetyki, perfumy, książki… Zagłębiając się jednak w wyniki sprzedażowe naszych Klientów widzimy, że sprzedaż wzrasta również w sklepach z elektronarzędziami, RTV, o odzieży nie wspominając!

To w takim razie, co zrobić by zwiększyć sprzedaż? Na początku pomyśl nad dwoma bardzo ważnymi elementami.

1) Co chcesz sprzedawać – w każdej branży istnieją zarówno coroczne evergreeny lub sezonowe bestsellery. Nie zawsze są to produkty, które są hitami sprzedaży przez cały rok, bo często w okresie przedświątecznym zmienia się profil kupującego Klienta. Wybór kategorii produktów będzie bardzo istotny z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze będziesz w stanie skupić się na dotarciu do osób szukających właśnie tych produktów, a po drugie zachęcać będziemy Cię do tego byś również wszedł w buty doradcy i inspiratora polecając odwiedzającym najlepsze pomysły na prezent!

Jeśli boisz się, że Twoje typy okażą się nie do końca trafione, to zawsze możesz uciec do najpopularniejszych sposobów na ich weryfikację i sprawdzić czy nazwy produktów/ich kategorie są po prostu wyszukiwane przez Polaków (i czy były wyszukiwane również rok temu w listopadzie i grudniu). Możesz to zrobić choćby za pomocą Google Trends lub narzędzia pokazującego popularność fraz dla Google AdWords.

2) Jakie masz możliwości budżetowe – według wszelkich raportów szczyt sprzedażowy rozkłada się na ok. 40 dni. Rozpocznie się w okolicach weekendu 14-15 listopada i kończyć się będzie na 2-3 dni przed Wigilią, gdy to konsumenci utracą pewność dotarcia przesyłki na czas. Musisz przemyśleć i rozplanować wydatki tak, by można było od razu rozłożyć je zarówno na odpowiednie narzędzia jak i na dni sprzedażowe.

I dobra rada – nie idź na łatwiznę. Jeśli chcesz wydać 8000 zł, to nie wydawaj 200 zł dziennie. Dlaczego? Bo istnieją co najmniej trzy dni, które musisz wziąć pod uwagę i zapewnić na te dni znacznie wyższe finansowanie:

24.11.2017 – Black Friday

27.11.2017 – Cyber Monday

5.12.2017 – Dzień Darmowej Dostawy

Uwierzcie, zainteresowanie tymi dniami również w internecie jest ogromne, co widać choćby na załączonym poniżej obrazku…

Jeśli w takim razie:

– przygotowaliście sklep na wzrost sprzedaży,

– wyciągnęliście wnioski z zeszłorocznych działań,

– wybraliście asortyment kluczowy w promocji,

– ustaliliście budżet,

to możecie przystąpić do kolejnego kroku. I tutaj pozostają Wam już dwie drogi…

Możecie z pełnią informacji poprosić o wsparcie agencję, która na koncie ma naprawdę wiele udanych kampanii sprzedażowych (polecamy się, napisz do nas!), albo możecie samodzielnie dobrać narzędzia i przeprowadzić kampanię na własny rachunek.

Jak dobrze wiecie, nigdy nasza komunikacja nie ograniczała się do sprzedaży, więc spokojnie, to nie koniec artykułu. W poniższych akapitach dokładnie poznacie możliwości reklamowe, które musicie wziąć pod uwagę, a by ich wartość była jeszcze wyższa o ich zebranie i dokładną selekcję poprosiłem najbardziej doświadczone w danych obszarach osoby – Karolinę, Asię, Natalię i Adama.

Reklama Google zwiększająca sprzedaż przed Świętami

Kampanie reklamowe od lat napędzają przedświąteczną sprzedaż. Duży wzrost zapytań w wyszukiwarkach idzie w parze ze wzrostem chętnych do reklamowania się w nich. Na co warto zwrócić uwagę? Jakie praktyki są najlepsze? Czy jest coś nowego, co może podbić serca reklamodawców w tym roku? O zdanie zapytaliśmy Natalię Nowicką, managera działu PPC:

„Istnieje wiele zagadnień, na które warto zwrócić uwagę, bo co roku system reklamowy Google’a jest jednym z głównych narzędzi wpływających na wzrost sprzedaży w sklepach internetowych. Nie będę zachęcać do samego skorzystania z kampanii i podpowiadać, że warto włączyć np. Google Zakupy, bo to dla większości jest oczywiste. Przejdźmy zatem do bardziej szczegółowych pomysłów.

W kampaniach produktowych (PLA, Google Zakupy) warto pamiętać o trzech aspektach. Po pierwsze musisz dostosować stawki do urządzeń mobilnych. Według badań Google 84% osób kupujących offline będzie podczas zakupów porównywać ceny ze sklepami internetowymi za pomocą swoich smartphone’ów – warto wtedy im się wyświetlić. Dodatkowo warto dołożyć darmową dostawę i komunikować ją na poziomie reklamy, co pozwoli na znaczne zwiększenie klikalności w nią. I na koniec rzecz niby oczywista – wspominane wcześniej priorytetowe produkty i kategorie warto wyłączyć do osobnej kampanii w celu nadania jej najwyższego priorytetu.

Dodatkowo warto pamiętać o remarketingu. Na pewno musicie rozbudowywać najskuteczniejsze kampanie RLSA (remarketing w wynikach wyszukiwania) zarówno w wersji tekstowej, jak i produktowej – powinniście tu rozróżniać grupy, do których kierujecie reklamę, na osoby które po prostu odwiedziły Waszą stronę, odwiedziły konkretną podstronę, wyświetliły określoną liczbę podstron, czy doszły do koszyka. Przy remarketingu pamiętajcie również o tym, że podczas przedświątecznej gorączki zakupowej proces decyzyjny się wydłuża. Warto zatem stosować w sposób ciągły remarketing dynamiczny, a także dołożyć banerowy remarketing statyczny, który możecie dowolnie personalizować polecając na nim okazjonalne promocje np. z okazji Black Friday czy Dnia Darmowej Dostawy.

Czy pojawiło się coś nowego? Niekoniecznie. Warto jednak na pewno spróbować nie tak popularnych form reklamy. Reklama GSP (reklama w skrzynkach mailowych Gmaila), to rozwiązanie coraz popularniejsze. My proponujemy jednak, zwłaszcza dla firm sprzedających produkty z branży FMCG inną ciekawostkę – reklamę banerową na aplikacje służące do tworzenia list zakupów. Aplikacje te coraz śmielej wkradają się na smartfony, więc warto na pewno potencjał ten wykorzystać.”

Pozycjonowanie a wzrost sprzedaży

Często uważa się, że pod kątem pozycjonowania i darmowego ruchu w wyszukiwarkach już nic nie jesteśmy w stanie zrobić. Przecież SEO to usługa długoterminowa, a do Świąt zostały niespełna 3 miesiące. Czy na pewno? O zdanie zapytałem Karolinę Morawiak, managera działu Pozycjonowania.

„Mówiąc o większej sprzedaży w dziedzinie SEO, nasuwa się od razu myśl – większy ruch z organica. Pozyskanie nowych użytkowników to jedno. Ważne jest jeszcze, aby ich skutecznie zatrzymać na stronie i doprowadzić do sfinalizowania transakcji. Oto kilka podpowiedzi, jak zadbać o te 2 aspekty:

– Przede wszystkim skup się na frazach, które w okresie przedświątecznym są szczególnie “oblegane”. Słowo-klucz to na pewno “prezent”, “święta”, “gwiazdka”, “ranking”, “pomysł” i wszelkie ich kombinacje. Twórz poradniki z pomysłami na prezent dla mamy, męża, dziadka czy 5-latka. Twórz rankingi produktów. Twórz kategorie z produktami typowo świątecznymi. Jeśli brakuje pomysłu na landing page, nikt lepiej Ci nie podpowie jak sam Google:

– Drugą ważną grupą odbiorców będą osoby bardziej zdecydowane, szukające konkretnego produktu. W tym przypadku ważne będą frazy z długiego ogona. Zadbaj o optymalizację produktów – nadaj im szczegółowe nazwy, uzupełnij wyczerpujące, a najlepiej unikalne, opisy. Zawalcz również o większy CTR w wynikach wyszukiwania, redagując odpowiedni title i meta description, które wyróżnią Twój produkt na tle konkurencji. Opinie oznaczone za pomocą schema.org również przyciągną klientów.

– Wyszukiwarka grafiki w okresie poszukiwania prezentów będzie również cennym źródłem ruchu w Twoim sklepie. Widoczność w Google Images zapewni Ci m.in. odpowiednie nazewnictwo zdjęć, uzupełniony atrybuty alt, odpowiednia treść wokół obrazu, sitemapa.

– Ostatnim, ale bardzo istotnym elementem, który trzeba tutaj wymienić, jest SSL. Google od jakiegoś czasu realizuje swój długofalowy plan w zakresie bezpieczeństwa użytkowników w sieci. Już teraz możemy zobaczyć ostrzeżenia o braku zabezpieczeń na stronie, a od października komunikat zabrzmi jeszcze dobitniej – strony zawierające formularze, ale bez https, będą oznaczane w przeglądarce Chrome jako “NIEBEZPIECZNE”. Taki komunikat może skutecznie zniechęcić użytkowników do zakupu, a chyba nie pozwolisz sobie na takie ryzyko w okresie przedświątecznym?

Na nowe, dodatkowe rozwiązania liczyć może przede wszystkim węższa grupa osób sprzedających produkty kanałem internetowym. Nowe rozwiązania od Google, głównie narzędzia w Google Moja Firma, są dedykowane w szczególności firmom lokalnym. Część z nich można wykorzystać jednak również dla sklepów internetowych.

Ciekawą funkcjonalnością jest Google Posts, dzięki której możesz udostępniać informacje o wydarzeniach, produktach i usługach bezpośrednio w wyszukiwarce Google i Mapach Google. W okresie przedświątecznym warto wykorzystać tę przestrzeń np. do publikacji aktualnych promocji lub szczególnej oferty świątecznej.”

Social Media zbudują sprzedaż

Co roku, gdy zachęcamy do zwiększenia aktywności w okresie przedświątecznej gorączki, odnosimy się również do mediów społecznościowych. Nie inaczej jest w tym roku o czym kilka słów przygotowała dla Was Joanna Radecka, manager działu Social Media:

„To co bym poleciła pod kątem zwiększania sprzedaży, to cztery rozwiązania:

Reklamy dynamiczne. Must have wśród reklam w gorącym okresie przedświątecznym są reklamy dynamiczne na Facebooku. Automatycznie promują one produkty wśród osób, które wykazały się zainteresowaniem ofertą sklepu w witrynie online, aplikacji lub innym miejscu w Internecie. Po dodaniu katalogu produktów, zainstalowaniu Pixela oraz optymalizacji kampanii, będzie ona sama działała, wyszukując odbiorców każdego produktu, tak długo jak ustalimy, przy czym produkt będzie mieć zawsze aktualną cenę i informację o dostępności.

Klasyczne formaty w odświeżonych wersjach. Aktualnie Facebook daje nam szeroki wachlarz możliwości jeżeli chodzi o formaty reklamowe w danych kampaniach. Aby wyróżnić się wśród konkurencji i przyciągnąć fana do naszej promocji musimy pobawić się aspektem wizualnym. W samej promocji posta, poza klasyczną treścią ze zdjęciem, możemy stworzyć: pokaz slajdów, dodać gif., bądź materiał video. Kampania reklamowa kierująca do witryny daje nam jeszcze więcej możliwości! Możemy stworzyć karuzelę, kolekcję, pokaz slajdów, gif., video czy zwykłą grafikę.

Odbiorcy reklam. Formaty reklamowe są istotne jednak najważniejszym aspektem udanych kampanii reklamowych jest trafienie do odpowiednich odbiorców. Facebook oferuje niezwykle rozwinięty mechanizm doboru grupy docelowej, przez co wyprzedza inne sieci reklamowe. Możemy skorzystać z zaawansowanych opcji wykorzystywania połączeń między odbiorcami, kierować reklamy do osób o konkretnych zainteresowaniach, parametrach demograficznych czy wybrać umiejscowienia reklam w aktualnościach na urządzeniach mobilnych.

NOWOŚĆ: Dominacja mobilności – format kolekcja. Użytkownicy Internetu coraz więcej czasu spędzają przeglądając informacje i oferty na swoich smartfonach. Spowodowało to zmianę w postrzeganiu sposobu poznawania i kupowania produktów. Fani oczekują sprawnie działających i szybko ładujących się funkcji na urządzeniach mobilnych. Dlatego właśnie od niedawna Facebook opracował kolekcję – nowy format reklam ułatwiający odkrywanie, przeglądanie i kupowanie produktów oraz realizowanie ofert. Po kliknięciu reklamy w formie kolekcji, która prezentuje produkty za pomocą video oraz zdjęć, przekieruje nas bezpośrednio do strony umożliwiającej jego zakup.”

Content i e-mail marketing – o tym nie zapomnij!

Pozycjonowanie, social media, kampanie reklamowe… Na koniec zostawiliśmy dwa obowiązkowe tematy, które również musicie dołożyć do swojej strategii – content i e-mail marketing. Słów kilka na ten temat powiedział Adam Andrzejewski, osoba związana z projektem Story Factory by Traffic Trends:

„Po pierwsze – audyt content marketingu. Ciarki przechodzą po plecach na sam dźwięk tych słów. Jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Audyt content marketingowy to tak naprawdę nic więcej, jak analiza aktualnych treści komunikowanych przez Twoją markę. Ma on na celu wskazanie słabych i mocnych stron Twojej strategii content marketingowej. Poza tym służy on wyznaczaniu kolejnych kierunków działań. Zatem od czego rozpocząć działania audytowe? Na samym początku zwróć uwagę na: tytuły publikacji i śródtytuły, styl komunikacji, dopasowanie do grupy docelowej i używany język korzyści. Przeprowadzenie takiego audytu to ciężka i mozolna praca. Jednak starania te nigdy nie idą na marne. Dokładna analiza treści da Tobie wiedzę, na której będziesz mógł bazować kolejne miesiące.

Po tym na pewno warto przystąpić do zaplanowania tak ważnych w tym okresie okazjonalnych publikacji, tak aby przyniosły Tobie zyski podczas Świąt. Ten okres w roku to czas, w którym szczególnie łatwo nawiązać komunikację z Klientem. Jakich środków użyć, aby starania przyniosły efekty?

Poradniki prezentowe – Pokaż swoje produkty, jako doskonałe rozwiązanie na prezent pod choinkę. Takie artykuły zaprezentują Twoje produkty i zachęcą do ich kupna. Możesz również pokazać tutaj najpopularniejsze produkty sprzedawane w Twoim sklepie, tak by na bazie ich popularności zaproponować swoim Klientom konkretne rozwiązania.

TOP – Tworzenie listy najlepszych Twoich produktów to doskonały sposób na pokazanie swojej przewagi nad konkurencją. Niepowtarzalne produkty, które charakteryzuje świetna jakość, to coś, co zawsze jest w cenie.

Rankingi – Pisanie rankingów pomoże Tobie wskazać produkty z różnych perspektyw. Rankingi produktów mogą mieć zróżnicowany charakter. Mogą to być najlepsze produkty do określonej ceny, najlepsze produkty w określonym kolorze itd.

Video – Tworzenie świątecznego video, to doskonały sposób na pozyskanie nowych odbiorców swojej marki. W Święta zadbaj przede wszystkim o takie formaty jak:

Unboxing – nic tak nie kojarzy się ze świętami bożego narodzenia, jak rozpakowywanie prezentów. Przenieś ten rytuał do internetu i pokaż ile radości może przynieść rozpakowywanie prezentu właśnie od Ciebie!

DIY – okazanie zastosowania swoich produktów i problemów, które potrafią rozwiązać to najlepszy możliwy content dla internautów. Pokaż w swoim video, co można zrobić dzięki Twoim produktom. Dzięki temu dostarczysz internautom racjonalnych argumentów, przemawiających za zakupem Twojego produktu.

Recenzje – Pokaż swoje produkty w sposób naturalny i subiektywny. Postaraj się być w swojej komunikacji ekspertem. Wyeksponuj zalety swoich produktów i powiedz w czym są lepsze od konkurencji.

Mimo wielu różnorodnych strategii content marketingowych, narzędzi służących do remarketingu i reklam natywnych, to nie możesz zapominać o bardzo efektywnej sprzedaży internetowej generowanej poprzez e-mail marketing. Prowadzenie regularnej wysyłki newsletterów świątecznych, jest strategią, która może Tobie przynieść wymierne korzyści. Planując swoją kampanię pamiętaj o:

– Segmentowaniu bazy odbiorców

– Atrakcyjności przekazu

– Storytelling

Wysyłane mailing Świąteczne mogą być odzwierciedleniem innych działań, które prowadzisz i nie musisz na ich potrzebę wymyślać wszystkiego od nowa. Tworzenie komunikacji na potrzeby bloga, kampanii reklamowych czy mediów społecznościowych ułatwi Ci znacząco budowę mailingu!”

Do roboty!

Jak widzicie, możliwości i rozwiązań wspierających Waszą promocję jest wiele. Jeśli potrzebujecie w tym zakresie wsparcia, napiszcie do nas! Jeśli podejmiecie walkę samemu, powodzenia!

PS: I na koniec jedna ważna uwaga, która już co prawda do wszystkich branż nie pasuje, ale do wielu jak najbardziej – koncentrując się na przedświątecznej gorączce, pamiętajcie że od razu po Świętach rusza szał wyprzedaży! 🙂

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę. Odpowiedzialny jest za prowadzeniu wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy