Blog Traffic Trends
Happy woman with laptop rejoicing success in front of Christmas tree

Jak zwiększyć sprzedaż przed Świętami – poradnik dla sklepów internetowych.

Nie lubimy się powtarzać. Nasz firmowy blog dostarcza Wam wiadomości o branżowych nowościach, a także informacje „z życia firmy”. Jednak raz do roku przychodzi taki dzień, że ten sam temat ponawiamy. Tym tematem jest zwiększenie sprzedaży podczas „żniw” dla większości polskich sklepów internetowych.

Niezależnie od poglądów politycznych i tego jak oceniacie sytuację gospodarczą w Polsce, fakty są nieubłagane. Co roku statystyczna polska rodzina wydaje coraz większą kwotę na organizację Świąt Bożego Narodzenia. Według raportu Deloitte w zeszłym roku bardzo szybko przekroczyliśmy granicę 1000 zł, z czego ponad 550 zł wydaliśmy na prezenty. Najważniejsza statystyka jednak przed Wami – 60% tej kwoty Polacy wydają przez internet!

Wiele branż przeżywa w tym okresie istne oblężenie i niesamowity natłok pracy, a każdy z nas przywykł już do informacji o problemach z dostawami w ostatnich dniach przed Wigilią. Dziś podpowiemy Wam kilka rzeczy, co zrobić, by do tej zadowolonej grupy sprzedawców dołączyć.

Praca nad sklepem

Zacznijcie od październikowych przygotowań i prac koncepcyjnych nad swoimi sklepami. Rzucają nam się w oczy przede wszystkim trzy rzeczy, które powinniście wdrożyć w swoich sklepach w celu maksymalizacji sprzedaży.

paczkomat

Po pierwsze – popracujcie nad formami dostawy

Wielu Polaków nie ma możliwości odebrania przesyłki w miejscu pracy, a zamawiając prezenty dla domowników nie chcemy by to oni otworzyli drzwi kurierowi. Dlatego obowiązkowo wprowadźcie do swojego wachlarza usług logistycznych takie rozwiązania jak Paczkomaty InPost, czy Paczka w Ruchu.

Po drugie – wejdźcie w buty kupującego i pomyślcie o wydłużeniu terminu zwrotu

Jeżeli kupujecie np. odzież lub obuwie, to nie będziecie mieli pewności, że wybrany produkt będzie pasował osobie obdarowanej. Kupując perfumy lub zabawkę dla dziecka istnieje ryzyko, że dostanie drugą, taką samą rzecz. Wydłużcie okres zwrotów tak, by kupujący mógł oddać przedmiot po Wigilii. Z jednej strony nie zaryzykujecie, że potencjalny klient kupi produkt w innym sklepie; z drugiej wiele obserwacji potwierdziło, że wydłużenie terminu zwrotu wcale nie przekłada się na większą ich liczbę.

top10Po trzecie – content is the king! To oklepane i powtarzane milion razy hasło ma zastosowanie również w tym okresie. Wystarczy, że wykorzystacie dwa fakty o ludziach – często nie mają pomysłu na prezent i kochają rankingi. Przygotujcie na swoich blogach artykuły wskazujące „TOP10 pomysłów na prezent świąteczny”, „TOP8 zabawek dla dziecka” i „TOP5 zimowych zapachów dla kobiety”. Bądźcie jednak w tych działaniach szczerzy. Klient doceni Waszą podpowiedź i z chęcią w przyszłości do Was wróci, ale pod warunkiem, że kupi udany prezent. Jeżeli podpowiecie coś tylko po to, by pozbyć się zbędnych stanów magazynowych, to na Was spadnie wina nietrafionego podarunku.

Klienci powracający

Na pewno planujecie działania e-mailowe, które mają pobudzić sprzedaż wśród Waszych stałych klientów. Kontakt zarówno ze stałymi klientami jak i inny mail do osób, które stały się Waszymi klientami jednorazowo, przed poprzednimi świętami, może jedynie podnieść wynik sprzedaży. Pamiętajcie jednak, że nie tylko Wy to zrobicie, więc jednorazowa wysyłka może okazać się za mało skuteczna. Ponówcie działania oferując kod rabatowy, jeśli tylko Wasza handlowa marża na to pozwala.

Jeżeli wiele miesięcy temu o to zadbaliście, możecie również skierować do swoich odwiedzających reklamę remarketingową ze specjalną, świąteczną promocją. Narzędzia oparte o systemy reklamowe Google’a i Facebooka pozwolą Wam dotrzeć śledzącą reklamą do osób, które już wcześniej weszły w interakcję z Waszymi sklepami.

I jeszcze jeden ważny punkt strategii

Budowanie bazy fanów w swoich kanałach społecznościowych przydaje się bardzo mocno właśnie w okresie sprzedażowej gorączki. Dotarcie do Waszych fanów na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze zanim zrobi to Wasza konkurencja da Wam odpowiednią przewagę. Pomyślcie o tym już teraz, by w pierwszych dniach listopada rozpocząć swoją walkę o klienta. Istotne jest tu dotarcie skuteczne, podparte promocją i wzbudzonym zaangażowaniem na profilu społecznościowym. Jeśli myślicie, że martwy przez 10 miesięcy profil nagle stanie się genialnym źródłem sprzedaży, to niestety raczej się rozczarujecie.

ruch

Działania sprzedażowe

Jak jednak pokazują nasze obserwacje z lat ubiegłych, znaczny procent sprzedaży to zupełnie nowi, świeży klienci Waszych sklepów. Musicie wykorzystać moment i włączyć / zwiększyć swoje budżety reklamowe. Dzisiejsze systemy reklamy dają nam nieograniczone możliwości pozyskiwania nowych klientów szukających konkretnych produktów. Dlatego też rekomendujemy Wam w oparciu o nasze bogate doświadczenie kilka sprawdzonych rozwiązań:

Kampania Google Zakupy (Product Listing Ads) – kampania w wyszukiwarce Google skupiająca się na promocji konkretnych produktów, która w swoim formacie od razu wskazuje cenę i informacje dodatkowe. Jest to rozwiązanie dedykowane sklepom internetowym, co w sposób znaczący przekłada się na jego skuteczność.

Remarketing dynamiczny – format reklamy umożliwiający „śledzenie” Waszych niedoszłych klientów, za pomocą banerów bazujących na zdjęciach oglądanych wcześniej produktów. To dzięki temu rozwiązaniu będziecie mogli „na wszelki wypadek” podążać za swoimi klientami i przypominać im o swojej ofercie.

Kampania tekstowa Google AdWords – najlepsze narzędzie do promocji ogólnej swojego sklepu. Póki Twój klient nie będzie wiedział co dokładnie chce kupić, będzie szukał ogólnych informacji np. na temat „klocków Lego”. Google Zakupy mogą wtedy zaprezentować osiem różnych produktów, których nie da się porównać, więc reklama tekstowa może się sprawdzić tutaj o wiele lepiej. Ważne by mądrze wybrać do tego rozwiązania asortyment pasujący do klimatu Świąt i prezentów. Reklamę możecie wykorzystać również w celu promocji stworzonego na swoim blogu contentu, a w jej treści odwołać się do wcześniejszych akapitów i poinformować np. o wydłużonym okresie zwrotu.

Remarketing statyczny – wyniki sprzedażowe dynamicznych działań często blokują korzystanie ze statycznej formy reklamowej. Skuteczną techniką jest jednak wykorzystanie osób, które przeszły przez strony danych producentów lub grup produktów i zindywidualizowanymi kreacjami graficznymi przypomnienie im o swojej ofercie. Znamy wiele przykładów sklepów, które bardzo skutecznie łączą obie formy działań remarketingowych

Reklama społecznościowa – i tu znów mamy wielkie bogactwo opcji. Do skutecznych form reklamowych takich jak reklama zewnętrzna na Facebooku, czy promocja prosprzedażowych komunikatów, dołączyły kolejne pozycje. Od niedawna możecie wykorzystywać na Facebooku również remarketing dynamiczny, a klientów poszukiwać także w mniej zatłoczonych reklamowo portalach takich jak Instagram, czy Twitter. Choć nie są to narzędzia, które skalą i popularnością dorównują np. reklamie AdWords, to często ich potencjał i inna forma targetowania pozwoli Wam osiągnąć bajońskie wyniki.

strategia

Plan

Jak sami widzicie, rozwiązań jest wiele i często nawet marketerzy największych firm mają problem by nadążyć za wszelkimi nowinkami. Dlatego z chęcią wesprzemy Was w dążeniu do zwiększenia sprzedaży w najważniejszym czasie roku. I choć z jednej strony jeszcze nie jest na to za późno, to jednak warto już przymierzyć się do swoich działań reklamowych.

Możecie być spokojni – stoją za nami setki udanych kampanii sprzedażowych dla polskich sklepów, które przeprowadzaliśmy w ciągu 4 poprzednich „gorączek zakupowych”. Doświadczenia te z chęcią przeniesiemy i na Wasz sklep. Bycie jedyną agencją dedykowaną sklepom internetowym zobowiązuje nas do tego!

W naszej ofercie znajdziesz działania z zakresu kampanii PPC (Google, Facebook, Instagram, Youtube, Twitter), content marketingu, promocji w Social Media, a także uzyskasz niezbędne w tym czasie wsparcie analityczne!

Piotr Urbaniak

Członek Zarządu i Dyrektor Sprzedaży w Traffic Trends. Od początku istnienia agencji odpowiedzialny za planowanie działań reklamowych dla Klientów i ich bieżącą analizę. Odpowiedzialny jest za prowadzeniu wielu kluczowych Klientów. Dodatkowo i z zamiłowania trener marketingu internetowego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy