Bezpłatna konsultacja

Kampania Google Ads krok po kroku - poradnik dla początkujących

Kategoria: Google Ads

Zakładamy, że skoro czytasz ten artykuł, masz choćby mgliste pojęcie, czym jest Google Ads, ale pragniesz większej dawki wiedzy na ten temat. Albo jednak trafiłeś tu przypadkiem, choć tak naprawdę Google Ads intryguje Cię już od jakiegoś czasu, ale nigdy dotąd nie było Wam po drodze. Jakkolwiek nie jest - witamy Cię serdecznie! Pozwól, że przeprowadzimy Cię krok po kroku przez najważniejsze zagadnienia i podstawową obsługę tego systemu.

SPIS TREŚCI:

Co to jest Google Ads i jak działa?

Google Ads (dawniej Google Adwords) to należący do Google program reklamowy online. Umożliwia on tworzenie reklam internetowych i serwowanie ich użytkownikom poszukującym w danym momencie produktów lub usług podobnych do tych oferowanych przez Twoją firmę. Dzięki kampaniom reklamowym Google Ads możesz docierać z reklamami do potencjalnych klientów za pośrednictwem wyszukiwarki Google, YouTube, Gmaila oraz milionów witryn internetowych o przeróżnej tematyce.

Działanie Google Ads jest Ci dobrze znane (jako odbiorcy), chociaż może nawet sobie tego jeszcze nie uświadamiasz. Reklamy w sieci wyszukiwania (wyszukiwarka Google, zakładka Grafika, Zakupy albo Mapy Google) wyświetlają się po wpisaniu danej frazy (np. opony zimowe) nad lub pod wynikami wyszukiwania. Inny format - reklamy graficzne mogą zostać zaserwowane w sieci reklamowej (miliony witryn i aplikacji) jeśli w przeszłości przeglądałeś stronę danego reklamodawcy lub jeśli znajdujesz się w grupie użytkowników potencjalnie zainteresowanych daną ofertą.

Co decyduje o tym, czy Twoja reklama zostanie wyświetlona jako pierwsza, a nie druga, albo czy w ogóle zostanie wyświetlona użytkownikowi? Rzecz jasna - pieniądze. Musisz pamiętać, że o ile nie reprezentujesz szalenie niszowej branży, na te same słowa kluczowe lub w tych samych miejscach w internecie pragnie się wyświetlać dziesiątki reklamodawców. Aby zapewnić każdemu z nich takie same szanse, reklamy wybierane są przez Google za pośrednictwem aukcji - wygrywa najwyższa stawka. Im więcej za kliknięcie w reklamę jesteś w stanie wydać, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona wyświetlona na pierwszym miejscu lub większą liczbę razy niż reklamy konkurencji.

Dlaczego warto korzystać z Google Ads?

W ubiegłym roku co druga osoba korzystająca z Internetu chociaż raz dokonała zakupu online. Co istotne, 69% ruchu e-commerce pochodzi z Google. Faktu, że sprzedaż internetowa wzrasta na sile po prostu nie można ignorować. Zatem najważniejszych powodów, abyś zainteresował się promowaniem swojej firmy za pośrednictwem kampanii reklamowych Google Ads jest według nas przynajmniej cztery.

  • Budowanie rozpoznawalności marki - kampanie pozwalają, by potencjalny użytkownik miał styczność z Twoją marką w codziennych sytuacjach - w czasie oglądania filmów, grania, czy przeglądania treści na jednej z tysięcy witryn na całym świecie. Dzięki temu wielokrotnie ma do czynienia z nazwą Twojej firmy, adresem Twojej domeny, czy hasłem reklamowym. Takie prezentowanie Twojej marki może w następnej fazie doprowadzić do zaangażowania użytkownika i pozyskania realnego klienta.
  • Prezentowanie firmy w atrakcyjny wizualnie sposób - możesz prezentować swoją firmę za pośrednictwem angażujących i kreatywnych reklam video, reklam karuzelowych stworzonych z grafik, elastycznych reklam displayowych, czy niezastąpionych reklam produktowych. Im lepsze materiały dostarczysz, tym bardziej zapamiętywalny i skuteczny stanie się przekaz Twoich reklam.
  • Zwiększenie sprzedaży - kampanie reklamowe Google Ads często są największym źródłem przychodów i transakcji w sklepie, a ROAS nierzadko sięga kilku tysięcy procent.
  • Zwiększenie ruchu na stronie - podobnie jak w powyższym punkcie, kampanie są nierzadko głównym źródłem ruchu w witrynie. Ponieważ pozwalają na precyzyjne kierowanie reklam do adekwatnych odbiorców oraz kontrolowanie wydatków, pozyskiwany dzięki nim ruch jest wysokiej jakości. Co to oznacza? Długo trwające sesje o solidnej głębokości i niski współczynnik odrzuceń.

Podstawowe pojęcia reklamowe

Jak każda specyficzna branża, marketing online w którym zawierają się kampanie reklamowe Google Ads wykształcił swój unikalny język. Brak znajomości podstawowych pojęć może wprawiać w konsternację lub najprościej utrudniać komunikację z osobą, która będzie prowadziła dla Ciebie takie kampanie reklamowe. Dlatego zrozumienie danego środowiska zawsze powinno zaczynać się od poznania jego języka. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie listę kilku pojęć, których znajomość uważamy za niezbędną.

  • kampania - zestaw grup reklam, który posiada wspólne kierowanie (na lokalizacje, odbiorców, język), budżet reklamowy i inne ustawienia. Kampanie często służą do organizacji struktury konta reklamowego według kategorii produktów lub usług.
  • grupa reklam - zestaw reklam (min. 1) tekstowych lub graficznych o podobnych celach. Grupy reklam mogą pomóc w głębszej niż kampanie strukturyzacji konta - warto dzielić je ze względu na wspólną tematykę.
  • słowa kluczowe - pojedyncze słowa lub frazy określające Twój produkt lub usługę. Wybrane słowa kluczowe będą decydować o tym, kiedy reklamy zostaną wyświetlone użytkownikom.
  • docelowy URL - adres strony w witrynie, na którą przekierowany zostanie użytkownik po kliknięciu w reklamę. Moze to byc strona główna witryny lub jej dowolna podstrona.
  • CPC (cost per click) - koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę;
  • CTR (click-through rate) - współczynnik klikalności. Wskazuje, jak często użytkownicy, którym wyświetlona została Twoja reklama zdecydowali się w nią kliknąć;
  • ROAS (Return On Ad Spend) - zwrot z wydatków na reklamę. Wskaźnik ten informuje, ile przychodu wygenerowała każda złotówka wydana na reklamę. Im wyższy ROAS, tym skuteczniej działa kampania.
  • konwersje - działanie użytkownika na stronie, wykonane po wejściu w interakcję z reklamą lub bezpłatnymi informacjami o produkcie. Konwersja to co do zasady główny cel marketingowy, np. zakup, wysyłka formularza kontaktowego,
  • mikrokonwersje - działania użytkownika wykonane po wejściu na stronie o mniejszej wartości biznesowej, świadczące o zaangażowaniu i często prowadzące do wygenerowania konwersji. Do mikrokonwersji zaliczamy np. dodanie produktu do koszyka, zapis do newslettera.

Skonfiguruj swoje konto

Czas przejść do praktyki, czyli do założenia Twojego konta reklamowego Google Ads. Ważne: niezbędne jest posiadanie konta w Google (adres mailowy na Gmailu).

Google udostępnia dwie opcje konfiguracji konta: tryb inteligentny i tryb eksperta. Ten pierwszy rekomendowany jest dla osób bez wcześniejszego doświadczenia i to przez niego Cię przeprowadzimy. Ważne: Gdy zakładasz konto w trybie inteligentnym, musisz też utworzyć pierwszą kampanię.

  • Zaloguj się na swoje konto Google.
  • Stwórz kampanię - wybierz jej cel, podaj nazwę i stronę swojej firmy, skonfiguruj reklamy (o tym szczegółowo opowiemy nieco dalej), grupy słów kluczowych, podaj lokalizację i ustaw budżet.
  • Skonfiguruj metodę rozliczenia - wybierz kraj rozliczenia (musi odpowiadać Twojemu adresowi rozliczeniowemu), zaznacz odpowiednią strefę czasową, wybierz lub utwórz profil płatności i podaj dane formy płatności, które będziesz używał na koncie, np. karta kredytowa lub debetowa, konto PayPal bądź konto bankowe.
  • Wybierz “Prześlij”, aby utworzyć konto i przesłać kampanię do weryfikacji. Proces ten zajmuje na ogół jeden dzień.

Gotowe! Masz już swoje nowe konto reklamowe Google Ads.

Połącz konto Google Ads z Google Analytics i skonfiguruj śledzenie konwersji

Sposobów na mierzenie skuteczności kampanii Google Ads poprzez rejestrowanie liczby konwersji jest obecnie naprawdę wiele. Chcemy jednak przeprowadzić Cię przez sposób najbardziej popularny, ale też jeden z najprostszych. Warunkiem jego wdrożenia jest posiadanie oprócz konta Google Ads konta Google Analytics - narzędzia odpowiedzialnego za analitykę w Twoim sklepie, czy witrynie. Pierwszym krokiem będzie połączenie obu narzędzi, aby dane między nimi mogły być swobodnie przesyłane. W tym celu zaloguj się na swoje konto Google Analytics. Z lewej strony wybierz opcję Administracja (symbol koła zębatego), następnie z kolumny Usługa wybierz Połączenia z Google Ads, jak na poniższym widoku:

UyYyD.png

Teraz wystarczy wybrać button Nowa grupa połączeń i wprowadzić ID konta Google Ads. Połączenie kont należy jeszcze zaakceptować w panelu Google Ads. Przejdź zatem do niego, z prawego górnego rogu rozwiń sekcję Narzędzia i ustawienia a następnie Połączone konta:

LGCrL.png

Następnie z listy narzędzi wybierz Google Analytics, kliknij w button Zarządzaj i połącz i zaakceptuj zaproszenie. Na koniec w sekcji Obejrzenia włącz import danych witryny i gotowe! Twoje konto Google Ads i Google Analytics zostały właśnie pomyślnie połączone.

Przed nami jeszcze jedno szalenie ważne zadanie - stworzenie i zaimportowanie do Google Ads konwersji - zakupowych lub nie. Z tymi pierwszymi sprawa wygląda bardzo prosto, ponieważ są one tworzone automatycznie w Analytics. Wystarczy więc, że z dobrze znanego już Tobie menu w prawym górnym rogu (Google Ads) wybierzesz Narzędzia i ustawienia i Konwersje, a następnie button Nowe działanie powodujące konwersje. Z czterech opcji, które pojawią się na ekranie interesuje nas ostatnia - Importuj, oraz źródło - Google Analytics (UA):

aao7C.png

Po przejściu dalej wybieramy Transakcje i zapisujemy zmiany.

Dla pozostałych celów, które będziesz chciał mierzyć jako konwersje w kampaniach, musimy się nieco bardziej wysilić. Należy je najpierw samodzielnie utworzyć w Google Analytics. Udajemy się tam zatem, wybieramy sekcję Administracja i Cele, a następnie czerwony button Cel. Załóżmy, że chcesz aby w Twojej kampanii mierzone były przejścia użytkowników na podstronę “kontakt”. Najpierw ustal, jaki fragment URL-a identyfikuje tę właśnie podstronę. U nas wygląda on następująco: kontakt/

Mając tę informację, możesz już w kilka sekund skonfigurować cel. Nadaj mu nazwę, wybierz typ celu miejsce docelowe, w szczegółach celu wybierz wyrażenie regularne i wklej odpowiedni fragment URL-a. Zmiany zapisz i zaimportuj utworzony cel do Google Ads, jak w instrukcji powyżej.

KPewo.png

Pamiętaj jednak, że to tylko przykład. W konfiguracji celów ogranicza Cię zasadniczo tylko wyobraźnia i znajomość Google Tag Managera, ale o tym innym razem.

Jak skonfigurować kampanię Google Ads krok po kroku

Wcześniej wspomnieliśmy, że kampanii reklamowych Google Ads jest naprawdę wiele, jak choćby podbijający świat e-commerce Performance Max, kampanie remarketingowe, czy zasięgowa kampania GDN. Ogólny sposób tworzenia kampanii jest bardzo zbliżony. Poszczególne typy różnicuje głównie sposób dodawania reklam - inaczej tworzy się formaty tekstowe, a inaczej video - czy kierowanie. Aby jednak przybliżyć Ci ten mechanizm, pokażemy jak od podstaw przygotować jedną z najpopularniejszych i najprostszych kampanii - kampanię tekstową.

Po zalogowaniu się do panelu Google Ads kliknij niebieski plus i wybierz opcję Nowa kampania. Na ekranie zobaczysz poniższe okno. Na start nie musisz wybierać żadnego celu (ostatni kwadrat), przejdź dalej.

tkD8K.png

Kampania tekstowa wyświetlana jest w sieci wyszukiwania - tę opcję wybierz z kolejnego ekranu i ponownie przejdź dalej:

G7nYN.png

Następnym krokiem będzie nadanie nazwy kampanii - pamiętaj by była ona przejrzysta i jasno komunikowała, jakie produkt czy usługi są w niej promowane. Kolejny element - sposób ustalania stawek - do wyboru jest ich kilka, koncentrują się na różnych celach. Na start najlepiej użyć strategię “ręczne CPC”, która to pozwala na największą kontrolę poprzez samodzielne ustalanie stawek CPC dla wybranych grup reklam lub słów kluczowych. Teraz czas na ustawienia kampanii: wybór sieci, w której będą wyświetlały się reklamy (tak, ponownie), lokalizacji na której chcesz wyświetlać reklamy, języka, daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Harmonogram jest opcjonalny, na początek rekomendujemy wyświetlanie reklam o wszystkich godzinach, we wszystkie dni. Na tym etapie możesz też dodać do kampanii segmenty odbiorców, czyli takie grupy użytkowników, które są związane z Twoją branżą i którym najchętniej zaprezentowałbyś swoją firmę w internecie.

Gdy technikalia mamy za sobą, czas na nieco bardziej kreatywną część: stworzenie pierwszej grupy reklamy, a co za tym idzie dodanie listy słów kluczowych, które będą powodować wyświetlanie Twoich reklam. Zatrzymajmy się tu na dłuższą chwilę.

Dobór słów kluczowych może być prosty lub stanowić wyzwanie, w zależności od tego, jak bardzo popularny lub niszowy produkt chcesz zareklamować. Niektóre frazy mogą wpaść Ci do głowy same, ale czasem warto polegać na czymś więcej niż na swojej intuicji. Co okaże się pomocne na tym etapie? Poniżej lista naszych ulubionych narzędzi:

  • Planer słów kluczowych w panelu Google Ads - znajdziesz go w górnym menu w sekcji Narzędzia > Planowanie > Planer słów kluczowych. Narzędzie to pozwala odkrywać nowe słowa kluczowe związane z Twoją firmą oraz przeglądać prognozy liczby wyszukiwań, oraz szacunkowe koszty kierowania na nie reklam;
  • PPC Keyword Concatenation Tool - pozwala tworzyć całe listy słów kluczowych. Znajdziesz je tutaj. Podobnych narzędzi znajdziesz prawdopodobnie dziesiątki, jednak to przypadło nam do gustu ze względu na prostotę i niezawodność;
  • Google - tak! Wyszukiwarka podpowie Ci, jak użytkownicy wyszukują produkt lub usługę, który chcesz zareklamować. Niektóre frazy mogą być bardzo zaskakujące. Zacznij wpisywać wybraną frazę, aby otrzymać listę gotowych podpowiedzi.

Ale to jeszcze nie koniec przygody ze słowami kluczowymi. Musisz zdecydować w jakim typie dopasowania dodasz je do grupy reklam. Co to znaczy? Typy dopasowania słów kluczowych określają w jakim stopniu słowo kluczowe musi odpowiadać hasłu wyszukiwanemu przez użytkownika, aby reklama mogła zostać wyświetlona. Istnieją cztery typy dopasowań:

  • dopasowanie przybliżone - powoduje wyświetlanie reklam luźno powiązanych z dodanym do konta słowem kluczowym, np. synonimy. Ten typ dopasowania zapewnia przyciąganie na stronę większej liczby użytkowników.
  • dopasowanie do wyrażenia - powoduje wyświetlanie reklam na słowa, które zawierają wyrażenia o tym samym znaczeniu. Zapewnia docieranie do większej liczby użytkowników niż dopasowanie ścisłe, ale mniejsze niż dopasowanie przybliżone. Słowa kluczowe w tym typie dopasowania zapisujemy na koncie w cudzysłowie.
  • dopasowanie ścisłe - powoduje wyświetlanie reklam na frazy mające to samo znaczenie lub są powiązane tym samym zamiarem co słowo kluczowe. Ten typ dopasowania daje największą kontrolę nad wyświetlaniem reklam, ale dociera też do najwęższego grona użytkowników. Słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym zapisujemy w nawiasie kwadratowym.

Istnieje też duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że istnieje lista fraz na które nie chcesz się wyświetlać. Przykładowo, gdy promujesz płatny kurs wspinaczki, nie chcesz aby reklama Twojej firmy pojawiła się po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy "bezpłatne kursy wspinaczkowe". Albo sprzedajesz zmywarki firmy Bosch, nie chcesz wyświetlać reklamy na zapytanie "jakie są najlepsze zmywarki". Przeanalizuj tę kwestię dokładnie i już na start utwórz precyzyjną listę wykluczających słów kluczowych, która zablokuje możliwość pojawiania się Twoich reklam na nieadekwatne zapytania. Listę dodasz na konto lub do pojedynczej kampanii w sekcji Narzędzia i ustawienia > Zasoby wspólne > Listy wykluczających słów kluczowych.

Ostatni element przed zapisaniem i opublikowaniem nowej kampanii, to stworzenie reklam tekstowych. Składają się one z 15 nagłówków i 4 tekstów reklam. Czy należy wypełniać wszystkie te pola? Tak, to zdecydowanie nasza rekomendacja. Im więcej zasobów w postaci treści dostarczysz robotom Google'a, tym większe możliwości tworzenia przez nie różnych wariantów kreacji, a co za tym idzie, większe szanse na serwowanie skutecznych treści odpowiednim użytkownikom.

Najważniejsze zasady tworzenia reklam tekstowych to:

  • umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach i tekstach reklamy,
  • posługiwanie się językiem korzyści,
  • umieszczanie w tekstach liczb (np. rabatu procentowego),
  • dodawanie CTA (call to action), czyli wezwania do działania (np. Zamów wygodnie online! lub Sprawdź najnowszą kolekcję.).

Teraz wystarczy opublikować kampanię i czekać na pierwsze wyświetlenia i kliknięcia!

Ustal budżet przeznaczony na reklamę

Budżet reklamowy jest jednym z głównych czynników wpływających na skuteczność Twoich działań reklamowych. Aby ustalić jaka kwota będzie odpowiednia, możesz skorzystać z pomocy narzędzia dostępnego w panelu Google Ads - Planer słów kluczowych. Sprawdź jakie średnie miesięczne stawki CPC obowiązują dla kilku lub kilkunastu wybranych fraz na które chcesz się reklamować. Następnie możesz je przemnożyć przez liczbę kliknięć jaką spodziewasz się uzyskiwać każdego dnia. Dobrą praktyką jest ustalenie najpierw budżetu miesięcznego i podzielenie go przez średnią liczbę dni w miesiącu (30,5) w celu uzyskania budżetu dziennego. Tę kwotę ustawiasz na poziomie kampanii.

Pamiętaj: dzienne wydatki na Twoją kampanię mogą zostać przekroczone nawet dwukrotnie. Google może je podnieść ze względu na szczególną popularność Twoich reklam w danych dniach lub o danych porach. Nie musisz się jednak obawiać - w inne dni budżet dzienny będzie niższy, dzięki czemu miesięczna zaplanowana kwota nigdy nie zostanie przekroczona.

Podsumowanie

Wiemy, że ilość informacji z którą właśnie się zapoznałeś może być przytłaczająca. I choć artykuł ten został stworzony z myślą o absolutnie początkujących, wiemy też że droga do stworzenia naprawdę skutecznej kampanii jest długa i bywa kręta. Niewątpliwie możesz osiągnąć sukces - albo metodą prób i błędów, albo okaże się, że masz wrodzony dar. Jednak dla zdecydowanej większości niezbędna będzie pomoc wykwalifikowanego specjalisty, który wszelkie technikalia ma w małym palcu. Dzięki profesjonalnemu wsparciu zaoszczędzisz nerwy i czas, który będziesz mógł poświęcić na rozwój Twojego biznesu na innych płaszczyznach. Masz pytania, wątpliwości, albo chcesz działać i potrzebujesz indywidualnie skrojonej oferty prowadzenia kampanii Google Ads? Skontaktuj się z nami! Wypełnij formularz kontaktowy i w ciągu jednego dnia otrzymaj swój plan biznesowy.

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157

Znajdź nas również tu:

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!