Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wykorzystać swój blog do poprawy pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, to ten artykuł jest dla Ciebie! Z nami dowiesz się, jakie elementy bloga wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego, jak tworzyć treści, które będą lepiej zoptymalizowane i o czym pamiętać podczas publikacji ich w internecie. Zapraszamy do lektury, z której dowiesz się, dlaczego blog może w skuteczny sposób pomóc Ci w uzyskaniu lepszej pozycji w wyszukiwaniach.
SPIS TREŚCI:
Blog to element strony lub sklepu internetowego, która zazwyczaj zawiera regularnie aktualizowane treści, takie jak artykuły, opinie, komentarze i inne informacje. Blogowanie może przybierać różne formy, od tych bardziej osobistych, prowadzonych przez jednostki prywatne, poprzez wszelakie firmowe i branżowe, o charakterze bardziej specjalistycznym, merytorycznym, czy sprzedażowym. Blog różni się od typowej witryny internetowej charakterem treści, bardziej personalnym przekazem skierowanym bezpośrednio do wyznaczonej grupy docelowej.
Blog firmowy to kolejna cegiełka w budowaniu kanałów marketingowych dla marki, firmy, czy sklepu internetowego. Wpisy blogowe w łatwy sposób zwiększają ilość contentu w witrynie, a także dają możliwość bezpośredniego przekazu i interakcji ze swoimi potencjalnymi klientami. Ponadto prawidłowo prowadzone blogi doskonale się pozycjonują. Dzięki dłuższym formom treści, można zamieszczać tam sporo merytorycznej wiedzy, która nasycona odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi oraz zawierająca wspierające linki, może w prosty sposób ułatwić nam optymalizację strony internetowej lub sklepu internetowego. Dlatego też świadomi przedsiębiorcy dbają równie mocno o wszystkie elementy, które mogą wpłynąć na wypozycjonowanie ich działalności w sieci, a wymagający konsumenci cenią sobie ekspertów i profesjonalne podejście do klienta. Z jakimi przywilejami łączy się jeszcze pisanie bloga?
1. Blog buduje zaufanie konsumenta
Zaufanie w sieci to jedna z kluczowych kwestii, która wpływa bezpośrednio na zakup w konkretnym sklepie. Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy roi się od oszustw w internecie, to właśnie zaufanie jest elementem, o który powinno się walczyć w każdej branży. Nie tylko dlatego, że wyszukiwarka Google’a potrafi porównać między sobą różne strony internetowe, ale ludzie po prostu są bardziej ufni, gdy widzą, że dany sklep internetowy posiada same dobre komentarze, profesjonalne i poradnikowe wpisy odnośnie swojego asortymentu, a także regularne aktualizowane treści.
2. Prosty sposób na promocję marki
Kolejna zaleta posiadania bloga dotyczy tego, iż jest on doskonałym narzędziem do promowania własnej marki. To właśnie na blogu pojawia się nieco miejsca na użycie nieco mniej formalnego języka i zamieszczenie wpisu o luźniejszej tematyce, lecz nadal wprost skierowanego do naszego odbiorcy. To tam, możemy podzielić się z nim historią, która odpowiada za kształtowanie się naszej marki, czy o szansach i współpracach, jakich możemy się spodziewać.
3. Lepsze statystyki dotyczące wejść na stronę internetową
To chyba największa zaleta, szczególnie dla pozycjonowania sklepu internetowego. Jak wiemy, wyszukiwarka Googla selekcjonuje strony dla pewnych konkretnych słów kluczowych. Mówiąc prościej, im więcej takich słów zawiera dana witryna, tym wyższa jej pozycja w wyszukiwaniach. Jeśli dany serwis rozszerzasz o następne podstrony, które bogate będą w wyszukane frazy i słowa klucze, Twoje szanse na znalezienie Twojego sklepu przez użytkowników rosną. Wpływa to pozytywnie na statystyki wejść, a przecież do tego właśnie dążysz!
4. Wzbudzanie zainteresowanie
Niekiedy, użytkownik może, czysto przypadkiem, trafić na Twój wpis blogowy. Jeżeli publikowane przez Ciebie treści, będą na tyle interesujące i chwytliwe, że użytkownik zdecyduje się skorzystać z oferty, jaką mu proponujesz, to jest to prosta droga do zamiany odwiedzającego w kupującego. Prowadzenie bloga firmowego to także doskonały sposób na rozszerzenie swojej oferty i wskazaniu odbiorcy, jak jeden produkt może uzupełniać inny. Pamiętaj o pozostawieniu możliwości komentowania postów swoim klientom. Bieżący kontakt z odbiorcami i zbieranie opinii, to doskonały sposób na research pod przyszłe inwestycje.
5. Zbieranie opinii
W jaki sposób możesz się dowiedzieć, czy Twój blog jest odbierany pozytywnie? A może Twoi odbiorcy chcą Cię polecić innym konsumentom? Opinie na stronach internetowych odgrywają niezwykle ważną rolę, w szczególnie w handlu. Sami wiemy, że jeżeli dany sklep ma złe opinie, a użytkownicy zostawiają same negatywne komentarze pod treściami, jakie są tam publikowane, nigdy nie dokonamy zakupów w takim miejscu. Opinie, zarówno te pozytywne, jak i negatywne, można gromadzić na wiele różnych sposobów. Jednym z nich są właśnie komentarze odbiorców pod postami blogowymi, bo to przecież na ich zdaniu najbardziej Ci zależy!
6. Blog to inwestycja w przyszłość
Często blogowanie, zwłaszcza na samym początku, kojarzy się z bezsensownym wysyłaniem treści do internetu, nad którymi jeszcze trzeba spędzić wiele godzin, aby były one coś warte. A czy ktokolwiek to czyta? Uwierzcie, że tak duża praca, nigdy nie znika. Zajmuje to pewien okres czasu, ale na wszystkie efekty SEO trzeba trochę poczekać. Za to, pozytywny ich wynik, utrzymuje się potem długo, i blog pomaga dotrzeć i utrzymywać wybrany przez nas cel – o ile oczywiście jest się systematycznym. Treści blogowe mogą edukować, zabawiać i informować. To powinny być ich trzy główne cechy, a jednym z zadań, jest wspieranie SEO sklepu internetowego.
W dzisiejszych czasach, gdzie każdego na ulicy widzimy z telefonem w ręku, Youtuberzy stają się gwiazdami na szczeblu międzynarodowym, a największe trendy powstają na Tiktoku, wydawać by się mogło, że era blogowania już dawno za nami. Nie do końca tak jest. Przerażającym bywa fakt, że ludzka uważność z roku na rok maleje, i coraz mniej osób jest w stanie przeczytać książkę, zamiast jej wysłuchać, lub oglądnąć dłuższy film, bez równomiernego sprawdzenia 10 innych minutowych filmików na Youtubie. Mimo wszystko nie zmienia to faktu, że doskonale znamy sposób działania wyszukiwarki Googla i to, jak sprawić, aby znaleźć się na jej topie. Dzisiaj trzeba trochę bardziej przyłożyć się do blogowania, a jednocześnie jest tam więcej rzeczy do zrobienia, dających więcej możliwości.
Samo bycie w social mediach jest niewystarczające. Wystarczy wziąć pod uwagę to, że produkowane w tak dużej skali treści na social media żyją naprawdę krótko! Tworzy się trend i po 3 dniach jest już zalewany nową dawką informacji. Co więcej, serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, czy Instagram, znacząco ograniczają zasięgi i wybrane kręgi odbiorców. Z kolei blog pozostawia otwarte drzwi, zarówno pod względem długości treści, jak i ich żywotności. Możesz swój content później aktualizować, przypominać, przekształcać, czy dodawać na bieżąco coś nowego. Skoro napracujesz się nad tworzeniem materiałów, wrzuć je też na bloga. Jeżeli blog będzie odpowiednio wypozycjonowany, to treści te będą się pojawiać w wynikach wyszukiwania i nie znikną tak szybko. Co więcej, blog to małe centrum dowodzenia Twojego biznesu. Nie ograniczają Cię tam algorytmy, hasztagi itd. Jeżeli jest naładowany wartościowymi treściami, może się stać doskonałą wizytówką Twojego biznesu. Możesz tam umieszczać preferowane linki, kierować content typowo pod siebie, równocześnie kierując swoimi odbiorcami.
Dzięki niemu zbudujesz nie tylko pozycje w Googlach, ale i umocnisz swoją wiarygodność w sieci. Pomoże Ci on trzymać dobrą reputacji i zyskasz opinie eksperta. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, dziel się wiedzą w różnoraki sposób. Social Media to jedna z możliwości na wybicie się ponad konkurencję, ale to właśnie długoletnie budowanie zaufania i wyrobienie dobrej opinii, oraz trafianie do klientów z poradami, jakich oczekują, to gwarancja sukcesu. Jeśli chcesz tworzyć materiały pomagające przy sprzedaży, niech będą one tematycznie związane z Twoim biznesem. Wszystko po to, żeby dać się poznać.
1. Szansa na przemycenie słów kluczowych i fraz z długim ogonem
Blog bogaty jest w treści, które niezwykle ceni sobie wyszukiwarka Googla, a w szczególności te, które pokrywają się z zapytaniami użytkowników. Wpisy blogowe dają dużo większe możliwości w optymalizacji pod frazy kluczowe niż bardziej ubogie treści produktowe. Jeżeli wiesz, na jakie słowa kluczowe i frazy pozycjonuje się Twoja strona, i o jakie jeszcze słowa klucze możesz zawalczyć z konkurencją, tym lepiej dla Ciebie. Przemycanie tych fraz w wartościowych wpisach, ukazujących się na różnych podstronach, zwiększy Twoje szanse na wybicie się.
2. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Inteligenty link building stworzy pewną sieć przekierowań na Twojej stronie, która bezpośrednio może poprowadzić klienta do koszyka zakupowego. Im więcej angażujących wpisów, tym więcej okazji do linkowania wewnętrznego, które pomaga uzyskać poszczególnym podstronom lepszą widoczność. Wysokiej jakości content i dobra pozycja pomaga również w pozyskiwaniu linków zewnętrznych, bez dodatkowych inwestycji finansowych.
3. Większa liczba zaindeksowanych stron
Jeżeli starasz się, aby Twój content był naprawdę wartościowy, nie duplikował treści, i efektywnie pilnujesz kanibalizacji, to blog pomoże zwiększyć liczbę zaindeksowanych podstron na stronie.
4. Bieżące dodawanie nowych treści i aktualizowanie starych
Prowadzenie bloga pomaga również w utrzymaniu świeżości i aktualnych treści na stronie, poprzez regularnego publikowanie nowego contentu. Dzięki temu boty częściej indeksują witrynę. Google posiada coś al’a algorytm świeżości, który skupia się na aktualizacjach większych treści, a te mniejsze raczej ignoruje. Dlatego blogowanie idealnie wpisuje się w te wytyczne.
5. Miejsce na dzielenie się obszernymi treściami
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, powinieneś wiedzieć, że boty Google zdecydowanie bardziej cenią sobie content o większej ilości słów. Same podstrony, na których znajduje się Twoja oferta, czy krótkie opisy produktów sklepu internetowego, nie dają Ci możliwości tak dużych, jak wpisy blogowe. Jednak nie polega to na tym, aby “lać wodę” i pisać bloga o niczym, byle nabijać słowa. Sama długość postów nie jest sama w sobie czynnikiem rankingowym. Po prostu obszerniejszy content umożliwia lepszą optymalizację i zawiera więcej treści, których szukają użytkownicy - oczywiście, jeżeli odpowiednio dbasz o to, co w tych wpisach się pojawia. Długie treści uzyskują średnio o ponad 75% więcej backlinków niż krótkie.
6. Przedłużenie Dwell Time
W dużym uproszczeniu mówić blog i jego dłuższe formy wypowiedzi, które się tam pojawiają pomagają wydłużyć średni czas pobytu w witrynie. Użytkownik, który trafi na Twojego bloga firmowego z wyników wyszukiwania, prawdopodobnie spędzi tam więcej czasu, zapoznając się z contentem, który go interesuje, niż tylko gdyby rzucił okiem na asortyment czy usługi, jakie masz w ofercie.
Skup się na takim contencie, którego naprawdę poszukują Twoi odbiorcy. Jeżeli znasz swoich klientów i swój asortyment, doskonale wiesz, jakie treści mogą ich interesować. Wyszukaj za pomocą specjalnych narzędzi, które frazy i słowa kluczowe Cię pozycjonują i skup się również na nich podczas konstruowania tytułu i nagłówków, aby wpasować się w wyszukiwania Googla.
Twórz różne formy wpisów: poradniki, artykuły eksperckie, recenzje, rankingi itp. Fokusuj się na konkretach, ale nie uciekaj od ciekawostek i inspiracji. Czasami najmniejsze “smaczki” mogą właśnie być kluczem do sukcesu.
Czujesz, że znasz się na tym, co robisz? Świetnie! Wykorzystaj to i stwórz swój wizerunek na krój specjalisty w swojej branży. Buduje to zaufanie klientów, którzy oczekują rzetelnych rad i samych prawdziwych informacji. Często ludzie przy zakupie, np. smartfona, nie znają się do końca na wszystkich danych technicznych. Na blogu doskonale możesz im wyjaśniać, jakie funkcje, za co odpowiadają, a także swym eksperckim okiem robić obszerne porównania różnych modeli.
Jest to jeden z kluczowych elementów, aby w ogóle trafić do swojego odbiorcy. Fajnie, że tworzysz wpisy, ale Google musi je zobaczyć i wyróżnić na tle konkurencji. Ważna jest struktura nagłówków, odpowiedni układ tekstu oraz jego różnorodność. Jedna wielka ściana tekstu nikogo nie zachęci do czytania. Postaw na boldowanie, kolorowe ramki, wyrównania itp. Dzięki temu, chociaż na kilka istotnych fragmentów Twojego artykułu, odbiorca zwróci swoją uwagę, a po drugie - SEO to lubi! Pamiętaj o stworzeniu klikalnego spisu treści na początku artykułu. Dzięki temu zainteresowany użytkownik, od razu odnajdzie to, czego szuka.
Odpowiednie meta tytuł i opis, pozwolą użytkownikowi korzystającemu z organicznych wyszukiwań prawidłowo zidentyfikować zawartość witryny przed wejściem na nią. Z kolei adres URL, zawierający tytuł wpisu, zachęca do udostępniania treści dalej.
Zastanawiasz się jak reklamować sklep internetowy? Nic nie skupia naszej uwagi bardziej niż ciekawe ikonografiki, krótkie filmiki instruktażowe, czy kolorowe giphy. Takimi to właśnie elementami trzeba się wspomagać na blogu. Dobrze opisane obrazki i video, nie tylko pozwoli Cię szybciej znaleźć w wyszukiwarce, ale i z pewnością bardziej przekona Twojego odbiorcę, aby zostać na stronie i zagłębić się w tekst, a potem… może i dokonać zakupu.
Po co Ci linkowanie? Po to, żeby wzmacniać blog! Linkowanie zewnętrzne, czyli do innej strony. Backlinki, to jeden z głównych czynników rankingowych Google. Jeżeli ktoś z innej witryny zdecydował się skierować link do Twojego bloga, to znaczy, że znalazł tam wartość, którą chce przekazać dalej. Automatycznie, im więcej linków przychodzących, tym większa szansa na wyższą pozycję. Linkowanie wewnętrzne, czyli takie, które odbywa się tylko w obrębie Twojej strony, jest całkowicie darmowe, a analizy pokazują, że zapewnia ono wzrost pozycji w rankingu indeksowania Google. Wewnętrzne linkowanie jest podstawą każdej optymalizacji.
Artykuł blogowy nie tylko niesie ze sobą wartość informacyjną, ale stanowi także jeden z kanałów komunikacji z potencjalnym klientem. Stosowanie CTA w treści jest wręcz pożądane. Przykładowo, można nawiązać zachęta zapisania się do cotygodniowego newslettera.
Badanie z 2021 roku pokazuje, że blogerzy, którzy generują średnio od 2 do 6 publikacji na tydzień, osiągają swoje wyznaczone cele. Jednak nawet jeden kompletny artykuł na tydzień, to nieraz zbyt dużo pracy, dla firmy, która na co dzień montuje silniki do masz, czy zajmuje się indywidualnymi zamówieniami na drewniane meble. W takim wypadku zdecydowanie lepszym wyjściem będzie stworzenie kilkunastu artykułów, bogatych w merytoryczne treści, nasyconych słowami kluczowymi i takich, które odpowiadają na najczęstsze pytania klientów, a następnie pilnowanie, by były one cały czas aktualne. W badaniach widać wyraźny wzrost ilości czasu, jaki blogerzy muszą zainwestować w swoje treści. Ile zatem czasu zajmuje napisanie posta na blogu? W 2022 roku blogerzy spędzają średnio 4 godziny na napisaniu jednego, wartościowe artykułu. To aż 74% więcej czasu porównując do danych z 2014r. Najskuteczniejszymi formami, które trafią do odbiorców okazały się specjalistyczne poradniki/e-booki i treści bramkowane. Natomiast kwestią, która nie zmieniła się na przestrzeni lat, to źródła ruchu. Wyszukiwanie organiczne wiodą prym w drodze dotarcia do klientów. Wyszukiwarki są potężnym źródłem ruchu na blogach, bez wątpienia.
Jeżeli zależy Ci, aby trafić do swojej wyznaczonej grupy odbiorców, musisz wiedzieć, kim oni są, czego dokładnie oczekują, jakie problemy możesz pomóc im rozwiązać i jak będą szukać Cię w Google. Dopiero wtedy, gdy wiesz kim jest Twój klient możesz zająć się planowaniem słów kluczowych, fraz z długim ogonem, czy wartościowych linków. Google przede wszystkim zwraca uwagę na jakość treści, kwestie techniczne strony oraz linki zewnętrzne.
Czy zatem każda firma, która może sprzedawać w sieci, lub może się tam reklamować, powinna prowadzić bloga? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od branży, od tego, czy masz czas, aby zająć się tym w odpowiedni sposób, lub pieniądze, aby wliczyć to w koszt pozycjonowania sklepu i zlecić specjalistom. W każdej branży na pierwsze efekty trzeba będzie poczekać, nie ma więc co się łudzić, że jeden artykuł z powszechnej branży nagle wybije się na TOP10 i wygeneruje nam sprzedaż. Warto się jednak pokusić o to, aby takowe treści znalazły się na Twojej stronie, niezależnie od tego, jaką branżę prowadzisz. Jeżeli jest to niszowa branża, tym lepiej dla Ciebie. Łatwiej będzie pokonać konkurencję, która, jak wiemy, nigdy nie śpi. Warto jednak monitorować na bieżąco sytuację, korzystając z narzędzi do badania widoczności strony w Google. Dzięki niemu zobaczysz czy i w jaki sposób Twoja strona zaczyna piąć się wyżej na liście wyników Google. I choć blog nie jest bezpośrednim narzędziem do pozycjonowania strony w internecie i nie przynosi od razu spektakularnych efektów, to warto to robić, bo w większości przypadków daje długofalowe zyski.
Blog stworzony pod SEO, ale i z myślą o przekazaniu jak najwięcej wartościowych treści, które interesują Twoich odbiorców, to ogromne skupisko świetnych artykułów, a także przemyślana i wygodna budowa zaangażowanej społeczności konsumenckiej w internecie.
Mimo przedstawionych argumentów i schematów działań nie należy zapominać, że pozycjonowanie obejmuje setki czynników, na których należy się skupić, aby odnieść sukces i cały czas go podtrzymywać. Co do bloga, samo zalecenia Google wydaje się być jasne i zrozumiałe - należy tworzyć profesjonalne treści, a wyszukiwarka z pewnością to wynagrodzi.
Teraz już wiesz, w jaki sposób blog, jego skrupulatne pisanie i elementy, które się w nim zawierają mogą wpłynąć na ogólne wyniki wyszukiwania Twojego sklepu, czy strony internetowej. Mamy nadzieję, że wykorzystasz to efektywnie.
NIP 7773174094
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 888 211 157