Kurs Google Analytics cz. 2 – Co to jest i jak działa Analityka

E-commerce

Analityka internetowa to – według mojej definicji – zestaw narzędzi i technik do zbierania, przetwarzania i raportowania danych o zdarzeniach mających miejsce wszędzie tam, gdzie kontaktujemy się z użytkownikiem/klientem. Najczęściej w centrum analizy znajduje się strona www i jej użytkownicy, jednakże coraz częściej pojawia się potrzeba rozszerzenia analizowanego obszaru o informacje spoza strony www, np. ze sklepu stacjonarnego. Google Analytics umożliwia zbieranie danych nie tylko ze stron www, ale również z wielu innych źródeł cennych informacji, takich jak: kasa w sklepie stacjonarnym, kiosk samoobsługowy, aplikacja mobilna, gra itp.

Zebranie informacji ze wszystkich możliwych punktów styku z klientem to nasze pierwsze i podstawowe zadanie.

Drugim zadaniem jest odpowiednie przetworzenie, połączenie i przefiltrowanie tych informacji w taki sposób, aby nabrały one sensu i umożliwiały wartościową analizę. Końcowym produktem takiego opracowania są raporty, które pomagają właścicielowi biznesu w podejmowaniu trafnych decyzji.

Bardzo ważną kwestią jest cel omawianej analizy. Osobiście uważam, że praca z Google Analytics ma sens jedynie wtedy, gdy dokładnie wiemy do czego potrzebne są nam zbierane informacje i konsekwentnie wykorzystujemy je przy podejmowaniu decyzji. W przeciwnym wypadku jest to strata czasu.

1. JAK ANALYTICS ZBIERA DANE Z MOJEJ STRONY WWW?

Aby działać, Analytics potrzebuje tak zwanego kodu śledzenia na Twojej stronie www. Kod śledzenia podąża za użytkownikiem strony www i przesyła nam następujące dane o jego aktywności: skąd użytkownik przyszedł na Twoją stronę www, co klikał, jak długo czytał, czy wypełniał formularz, na jakiej podstronie zakończył swoją wizytę itp. Metaforycznie rzecz ujmując można powiedzieć, że kod śledzenia jest jak wartownik, który notuje wszystko, co robi użytkownik, a następnie wysyła raport do Google Analytics. Wszystkie zbierane informacje mają charakter anonimowy i nie da się ich powiązać z żadną konkretną osobą.

2. JAK ANALYTICS ZBIERA DANE Z APLIKACJI MOBILNEJ?

W sposób analogiczny do analizy strony www. W aplikacji mobilnej zaszywa się specjalny kod, który gromadzi dane i cyklicznie wysyła je do Google Analytics.

3. JAK ANALYTICS ZBIERA DANE Z KASY W SKLEPIE STACJONARNYM?

W tym wypadku cała operacja wygląda nieco inaczej i wymaga większego nakładu pracy. Google Analytics umożliwia przesyłanie danych za pomocą specjalnego protokołu (Measurement Protocol). Aby z tej możliwości skorzystać, należy wyposażyć kasę w sklepie w funkcję współpracy z Analytics. Ewentualnie można agregować informacje z kasy w inny sposób i przesyłać je za pomocą innego narzędzia. Zagadnienie to zostanie dokładniej omówione w jednym z ostatnich rozdziałów. Na tym etapie najważniejsze jest to, że tak samo jak sprawdzamy ile osób weszło na naszą stronę i kupiło coś w naszym sklepie internetowym, tak samo możemy sprawdzać i poddawać analizie zachowanie klientów w placówkach stacjonarnych.

4. JAKIE JESZCZE DANE MOŻNA WYSYŁAĆ DO ANALYTICS?

Generalnie nie ma już ograniczeń co do ilości i rodzaju danych. Możliwe jest przesyłanie dowolnych danych biznesowych i łączenie ich z danymi standardowymi Google Analytics. Za przykład może tu posłużyć przesyłanie danych o kosztach kampanii reklamowej po to, aby później przeanalizować wpływ tej kampanii na obroty naszego sklepu.

5. CO ANALYTICS WIE O UŻYTKOWNIKU MOJEJ STRONY WWW?

Każdy użytkownik, który otwiera Twoją stronę, generuje paczkę informacji zwaną „hit”. Liczba hitów jest uzależniona od liczby podstron otworzonych przez użytkownika. Cała wizyta złożona z określonej liczby hitów to sesja. Tym samym długość sesji mierzymy ilością hitów. Jeden użytkownik może odbyć wiele sesji.

PRZYKŁAD:

Tomek wszedł na Twoją stronę www z telefonu komórkowego. Ze strony głównej przeszedł na stronę kontakt, aby sprawdzić numer telefonu do Ciebie. Następnego dnia wszedł ze swojego laptopa i obejrzał całą Twoja ofertę złożoną z 20 produktów, otwierając 20 podstron. W Google Analytics zobaczysz 2 sesje: w pierwszej 2 hity, a w drugiej ponad 20 hitów.

ANALYTICS PRZESYŁA KAŻDY HIT Z NASTĘPUJĄCYM SZEREGIEM DANYCH:

  1. anonimowy identyfikator użytkownika,
  2. data i godzina,
  3. adres strony, na której jest użytkownik,
  4. adres strony, z której przyszedł użytkownik lub
  5. inne informacje o źródle odwiedzin, w tym informacje o kampaniach,
  6. tytuł aktualnie oglądanej podstrony,
  7. informacje techniczne o sprzęcie użytkownika: rodzaj komputera, tabletu, telefonu itp.
  8. informacje techniczne o możliwościach tego sprzętu, np. rozdzielczość ekranu, przeglądarka, system operacyjny,
  9. lokalizacja użytkownika na podstawie adresu IP, i domeny operatora internetowego,
  10. język przeglądarki użytkownika.

W SZCZEGÓLNYCH WYPADKACH ANALYTICS ODBIERA DODATKOWE INFORMACJE O NIESTANDARDOWYCH ZDARZENIACH, NP. O TRANSAKCJI E-COMMERCE:

  1. kupione produkty, ich ilości i ceny, marka i kategoria w sklepie,
  2. suma zamówienia,
  3. koszty wysyłki.

PRZY NIESTANDARDOWEJ KONFIGURACJI ANALYTICS MOŻE RÓWNIEŻ ODBIERAĆ DANE O ZDARZENIACH NA PODSTRONACH POŚWIĘCONYCH PRODUKTOM, TJ:

  1. wyświetlenie i kliknięcie produktu,
  2. wyświetlenie i kliknięcie produktu na konkretnej liście produktów,
  3. wyświetlenie karty produktu,
  4. dodanie i usunięcie z koszyka,
  5. przejście przez etapy realizacji zamówienia,
  6. wyświetlenia i kliknięcia w elementy promocyjne na stronie www,
  7. rozszerzone informacje o zamówieniu: nazwa partnera afiliacyjnego i kupony promocyjne,
  8. informacja o zwrotach produktów.

Informacje o kampaniach mogą pochodzić z Google Adwords i łączyć się z Analytics automatycznie. Dane o kampaniach można oznaczać samodzielnie, np. dane o kampaniach mailingowych lub content marketingu.

Do Analytics można też podłączyć informacje z Google Webmaster Tools, rozszerzając raporty o informacje techniczne związane z wyszukiwarką Google.

Należy także wspomnieć o informacjach dotyczących demografii i zainteresowań naszych użytkowników. Informacje te pochodzą z ciasteczek DoubleClick sieci reklamowej Google zintegrowanej z wieloma partnerami i wydawcami contentu. Dzięki tej technologii mamy dostęp do dość szczegółowych danych (wiek, płeć, zainteresowania) znaczącej części naszych użytkowników.

Pamiętaj, że możesz zestawiać własne dane z informacjami zbieranymi przez Google Analytics . Możesz to zrobić przy pomocy funkcji Data Import i Cost Data Import, które omówimy w kolejnych rozdziałach.

Wszystkie te informacje są „magicznie” przetwarzane przez Google Analytics i udostępniane w formie licznych raportów, które można na wiele sposobów konfigurować.

6. CO SIĘ DZIEJE Z DANYMI PO ICH WYSŁANIU?

Po otrzymaniu informacji ze wszystkich wymienionych wyżej źródeł, Analytics zaczyna je przetwarzać. Całość informacji jest łączona w raporty dotyczące sesji, użytkowników i interakcji.

Na zgromadzone dane nakładane są uprzednio przez Ciebie skonfigurowane filtry, które mogą zmniejszać ilość danych oraz je modyfikować. Najczęściej korzysta się filtra usuwającego z raportów dane generowane przez Twój własny komputer, tak aby statystyki obejmowały wyłącznie prawdziwych użytkowników strony www.

Na podstawie Twoich danych generowane są nowe informacje, np. dotyczące realizacji wcześniej skonfigurowanych celów oraz ich współczynniki konwersji.

Zebrane dane można w dowolny sposób pogrupować.

Ostatecznie wszystkie informacje lądują w stosownych raportach.

7. JAK ZBUDOWANE SĄ RAPORTY?

Każdy raport składa się z wymiarów (dimension) oraz danych (metrics) i jest standardowo prezentowany w formie tabeli. Wymiar to opis, treść. Dana to liczba lub stosunek dwóch liczb. Przykładowo, wymiar „Płeć” może mieć daną „Liczba kobiet” o wartości „10”. Więcej informacji na ten temat: https://support.google.com/analytics/answer/1033861?hl=pl

Tabele można dowolnie sortować i filtrować. Informacje mogą być prezentowane także pod wieloma innymi postaciami, np. w postaci reprezentacji graficznej.

PODSUMOWANIE.

Google Analytics to narzędzie do zbierania danych z różnych źródeł, pozwalające na ich dokładną analizę i wyciąganie konstruktywnych wniosków. Ogrom możliwości konfiguracji oraz „karmienia” danymi sprawiają, że możliwości Analytics są gigantyczne. Współczesny świat bardzo wysoko ceni informację. Dlatego zaznajomienie się z metodami wnioskowania na podstawie danych jest kluczem do sukcesu. Teraz, kiedy już wiesz, co dzieje się na zapleczu Analyticsa, możemy przejść do kolejnego rozdziału.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Paweł Jóźwik

Paweł Jóźwik

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!