Kurs Google Analytics cz. 5 – Omówienie podstawowych raportów Google Analytics

E-commerce

Informacje dostarczane do Analytics są grupowane tematycznie i przetwarzane do postaci raportów. Analytics udostępnia nam kilka podstawowych zestawów raportów oraz sporo opcji pozwalających na ich indywidualną konfigurację: od zakresu dat, przez segmentację, kończąc na rozmaitych filtrach. Większość raportów możemy oglądać w kilku postaciach, np. w tabeli danych, na wykresie, a nawet w postaci „filmiku” ze zmian danych.

Zacznijmy od prezentacji i omówienia interfejsu Google Analytics:

KOLUMNA PO LEWEJ STRONIE

Lewa kolumna to najważniejsze i zarazem najczęściej używane menu nawigacyjne. Znajdziesz w nim linki do wszystkich raportów.

Raporty dzielą się na 5 grup:

  1. Na żywo – kilka podstawowych zestawów danych, których główną zaletą jest prezentacja danych online (czyli w czasie rzeczywistym). Na żywo możesz analizować informacje o geografii, źródłach wizyt, zachowaniach na stronie www, zdarzeniach i konwersjach.
  2. Odbiorcy – to zestaw danych związanych z charakterystyką osób wchodzących na Twoją stronę www. Znajdziesz tu wszystkie informacje dotyczące demografii, geografii, zainteresowań, podstawowych wzorców zachowań, używanej technologii. Dla zaawansowanych dostępne są zmienne niestandardowe, własne zmienne, testy porównawcze oraz wizualizacja przepływu użytkowników.
  3. Pozyskiwanie – to bardzo ważne dane opisujące źródła, które prowadzą użytkowników na Twoją stronę www. Dla źródeł, z których Google potrafi wyciągnąć dodatkowe informacje, otrzymasz tu szczegóły takie jak: słowa kluczowe, kampanie, informacje o społecznościach, szczegółowe informacje o SEO oraz analiza kosztów.
  4. Zachowanie – to analiza tego, co się dzieje na podstronach Twojej strony www. Dowiesz się jakie podstrony są oglądane i w jaki sposób, sprawdzisz czego się szuka na stronie oraz jak szybko ładują się elementy strony. Dla zaawansowanych: zdarzenia, informacje o AdSense, eksperymenty i nakładka Analytics na stronę www.
  5. Konwersje – najważniejsza grupa raportów dla e-commerce. Jest to zbiór danych o zdarzeniach biznesowych na Twojej stronie www. Konwersja e-commerce, konwersja na ustawione cele, ścieżki wielokanałowe oraz atrybucja konwersji to główne tematy raportów w tej grupie.

Wybrane raporty omówimy szerzej w dalszej części.

Oprócz odnośników do raportów znajdziesz tam również następujące pozycje:

  1. Panele informacyjne – linki do wcześniej przygotowanych własnych paneli informacyjnych – dla zaawansowanych,
  2. Skróty – linki bezpośrednie do wybranych raportów,
  3. Analiza automatyczna – zbiór informacji automatycznych z systemu Analytics oraz alertów własnych – dla zaawansowanych.

PASEK NAWIGACYJNY NA SAMEJ GÓRZE

Na samej górze znajdziesz pasek nawigacji głównej. Jego elementy to:

  1. Strona główna,
  2. Raportowanie – część z raportami, z której będziesz korzystać najczęściej,
  3. Dostosowanie – miejsce w którym możesz tworzyć własne raporty – dla zaawansowanych,
  4. Administracja – część konfiguracyjna, którą w uproszczeniu omówiliśmy w poprzednim rozdziale,
  5. Menu rozwijane z informacjami o zalogowanym użytkowniku, aktualnie wybranej stronie www i profilu danych,
  6. Ikona ustawień konta Google,
  7. Ikona powiadomień – menu rozwijane, w którym możesz znaleźć sugestie systemu i informacje o stanie Twojej konfiguracji.

MENU GÓRNE RAPORTÓW

Nagłówek każdego raportu składa się z jego tytułu i kilku elementów dodatkowych. Każdy raport może zostać wysłany mailem, wyeksportowany do wybranego formatu, dodany do panelu bądź do skrótów. Po skrajnej prawej stronie znajdziesz ikonkę edukacyjną, która otwiera samouczek Analytics oraz menu wyboru zakresu dat.

Menu wyboru zakresu dat to kluczowy element systemu. Nasze dane możemy analizować w wybranym okresie czasu. Dodatkowo mechanizm ten umożliwia nam wybór dwóch zakresów dat, które następnie możemy ze sobą porównać. Funkcja ta jest doskonałym ułatwieniem dla tych, którym zależy na zaawansowanej analizie porównawczej.

RAPORTY WAŻNE DLA MANAGERA E-COMMERCE

Zgodnie z metodologią opisywaną przeze mnie wcześniej, do analizy biznesu e-commerce wybierzemy sobie tylko kilka najistotniejszych raportów.

Istotą używania Analytics jest dążenie do poprawy wybranych aspektów działalności biznesowej. Wyznacz swoje priorytety. Używaj tylko wybranych raportów.

Zdecydowałem się na wybór poniższych raportów. Zalecam dodanie ich sobie do skrótów, dzięki czemu nie trzeba ich będzie szukać za każdym razem na nowo.

Wybrane raporty:

1. Odbiorcy / Ogółem

Raport podstawowy podsumowujący kondycję Twojej strony www. Dowiesz się z niego ile masz odwiedzin, ile stron średnio przegląda jeden użytkownik, jaka jest proporcja pomiędzy nowymi a powracającymi użytkownikami, jaki jest globalny współczynnik odrzuceń dla strony www (w uproszczeniu: ile osób ucieka ze strony www zaraz po wejściu na nią). Te dane zalecam śledzić w czasie i porównywać ze sobą okresy, np. rok do roku, miesiąc do miesiąca itd.

2. Odbiorcy / Ruch mobilny Ogółem

Bardzo ciekawy raport, który warto śledzić w poszukiwaniu informacji o tym, z jakich urządzeń przychodzą do Ciebie potencjalni klienci. Po pierwsze, sprawdź czy liczba osób używających komórki i tablety jest znacząca. Po drugie, sprawdź czy Twoja strona działa poprawnie na telefonie i tablecie.

3. Pozyskiwanie / Cały ruch

Najważniejszy raport dla osoby odpowiedzialnej za „kupowanie ruchu na sklep”, czyli zamawianie pozycjonowania, kampanii reklamowych itp. W tym miejscu zobaczysz wszystkie źródła ruchu wraz z najważniejszymi parametrami, takimi jak: liczba wejść, współczynnik odrzuceń, liczba konwersji na cele oraz konwersji e-commerce.

4. Pozyskiwanie / Kampanie

Wyszczególnione z raportu „Cały ruch” informacje o wejściach z kampanii oznaczonych przez Ciebie wraz z danymi: liczba wejść, współczynnik odrzuceń, liczba konwersji na cele oraz konwersji e-commerce.

5. Pozyskiwanie / AdWords / Kampanie

Wyszczególnione z raportu „Cały ruch” informacje o kampaniach AdWords wraz z danymi: liczba wejść, współczynnik odrzuceń, liczba konwersji na cele oraz konwersji e-commerce.

6. Zachowanie / Zawartość witryny / Wszystkie strony

Najważniejsze informacje o „parametrach życiowych” Twojej strony www. Tutaj wyłapujemy miejsca z których klienci opuszczają naszą stronę, sprawdzamy porzucenia koszyka i innych kroków składania zamówienia, szukamy „wąskich gardeł” do poprawy.

7. Konwersje / E-commerce / Ogółem

Dane dotyczące konwersji sprzedażowej sklepu. Obejmują współczynnik konwersji, ilość transakcji, wartości transakcji, średnią wartość zamówienia. Jest to świetny raport podsumowujący stan naszego biznesu. Bardzo polecany do porównywania okresowego: rok do roku, miesiąc do miesiąca.

8. Konwersje / E-commerce / Skuteczność produktu

Raport wyszczególniający zakupione produkty. Tutaj sprawdzisz ranking produktów ze względu na ich wartość i popularność, dowiadując się z niego, które produkty są najczęściej kupowane i w jakich ilościach.

9. Konwersje / E-commerce / Czas do zakupu

Prosty, ale treściwy raport. Czas, który średnio upływa między pierwszym wejściem na Twoją stronę www, a zakupem produktów. Bardzo ważny ze względu na planowanie działań marketingowych i innych zaawansowanych elementów kampanii reklamowej.

10. Konwersje / Ścieżki wielokanałowe / Konwersje wspomagane

Raport bardzo istotny dla obserwacji Full Customer Journey. Dowiesz się z niego jakie źródła ruchu brały udział w konwersjach oraz na jakiej pozycji: czy były np. początkiem zapoznawania się ze sklepem, czy też bezpośrednio poprzedzały konwersję. Po zapoznaniu się z tym raportem możesz naprawdę świadomie optymalizować swój marketing. Bez znajomości tego raportu – robisz to na oślep.


Udało nam się osiągnąć okrągłą liczbę 10 raportów. Do codziennej pracy to w zupełności wystarczy. Co więcej, nawet w tej dziesiątce można wyszczególnić pewną hierarchię: często zaglądaj do tych 5 pogrubionych, rzadziej do pozostałych z powyższej listy. Inne raporty przeglądaj sporadycznie, dla pogłębiania analizy. Po przyswojeniu sobie tych 10 raportów, dalsza praca z Analytics stanie się prostsza. Będziesz już wiedzieć, co z czego wynika.

Skupienie uwagi na 5 najistotniejszych raportach pozwoli Ci uniknąć przytłoczenia liczbami.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Paweł Jóźwik

Paweł Jóźwik

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!