Kurs Google Analytics cz. 9 – Konwersja na cel w Analytics – jak to się robi?

E-commerce

Oprócz głównego celu istnienia strony www sklepu internetowego, czyli sprzedaży, istnieje też kilka pomniejszych celów, które pośrednio wpływają na zwiększenie obrotów. Takie mikro-konwersje również warto zidentyfikować i mierzyć.

Oczywistym przykładem mikro-konwersji jest wysłanie formularza zapytania ofertowego. Jeśli wiesz, że wiele Twoich transakcji rozpoczyna się w ten sposób, to zliczanie wysłanych zapytań oraz korelacja tych zapytań z innymi danymi Analytics powinny Cię bardzo zainteresować. Tak jak sprawdzasz, skąd przyszli ludzie, którzy dokonali zakupu, tak samo powinieneś sprawdzać źródła ruchu dla zapytań ofertowych.

Oto przykłady mikro-konwersji, czyli działań użytkowników, które możemy i w wielu przypadkach powinniśmy mierzyć:

  1. wysyłka formularza kontaktowego,
  2. wysyłka formularza reklamacji,
  3. wysyłka zapytania ofertowego,
  4. pobranie formularza zamówienia, dla zamówień „analogowych”,
  5. rejestracja konta użytkownika,
  6. spędzenie znaczącej ilości czasu na naszym sklepie,
  7. dodanie produktu do listy życzeń (na później),
  8. zapisanie się na listę mailową,
  9. inne, indywidualne dla Twojego biznesu.

Pierwsze, co musimy zrobić, to nauczyć się jak to się włącza. Używanie samych danych o konwersjach będzie wyglądało dokładnie tak samo, jak pokazaliśmy w poprzednim rozdziale dla konwersji e-commerce.

TWORZENIE CELU W GOOGLE ANALYTICS

CEL TYPU „MIEJSCE DOCELOWE”, NP. WYSYŁKA ZAPYTANIA OFERTOWEGO.

Cele konfigurujemy i dodajemy w sekcji Administracja (menu na samej górze).

Ostatnia kolumna „Widok”. Kliknij „Cele”.

Kliknij „+CEL”. Zobaczysz kreator dodawania celu.

Wygląda dość nieprzystępnie, ale uwierz mi, damy radę.

Wybierz „Niestandardowe”. Jest to opcja, która umożliwi nam dowolne konfigurowanie celu. Możesz również posłużyć się gotowymi szablonami. Chciałbym jednak, abyś zobaczył wersję niestandardową, tak aby w pełni zrozumieć, jak to działa. Wybierz „Niestandardowe” i kliknij „Dalsze kroki”.

Każdy cel trzeba nazwać. Wybierz taką nazwę, która będzie dla Ciebie jednoznaczna. Dla przykładu skonfigurujemy cel na wysłanie zapytania ofertowego. Nazwijmy go „Wysłanie zapytania ofertowego”. Zakładam oczywiście, że masz taki formularz na stronie swojego sklepu. Jeśli nie, to z pewnością masz formularz kontaktowy. Skonfiguruj cel na ten formularz.

Po nazwie musimy określić, jakiego typu będzie nasz cel. Zasadniczo cele dzielimy na 4 typy. Do naszego przykładu wybierzemy Typ: „Miejsce docelowe”.

Teraz czas na najtrudniejszy element. Musisz podać miejsce docelowe, które wyświetla się użytkownikowi po wysłaniu tego formularza. Wejdź na swoją stronę i wypełnij formularz, a następnie go wyślij. Zerknij teraz w pasek adresu URL. Adres URL strony formularza powinien być inny od adresu strony z podziękowaniem za jego wysłanie. Zobaczmy, jak to wygląda na platformie IAI-Shop:

  1. w karcie produktu jest formularz „Zapytaj konsultanta”. Po jego wysłaniu otrzymujemy stronę z podziękowaniem i unikalnym adresem URL: /return.php?status=product_question_sent
  2. w sekcji „Kontakt” znajduje się formularz kontaktowy. Po jego wysłaniu otrzymujemy stronę z podziękowaniem i unikalnym adresem URL: /return.php?status=contactus_sent

Te adresy URL to właśnie nasze miejsca docelowe. Wracając do przykładu z formularzem zapytania ofertowego, możemy w „Miejsce docelowe” wpisać /return.php?status=product_question_sent oraz zostawić wybrane z listy rozwijanej „Równa się”. Jeśli Twój URL jest inaczej skonstruowany, możesz użyć innej opcji, np. „Zaczyna się od” lub podać indywidualne wyrażenie regularne. Jeżeli jest to dla Ciebie niezrozumiałe, napisz do mnie. Pomogę Ci ustawić cele indywidualne dla Twojego sklepu.

Każdy cel może, ale nie musi mieć nadanej wartości. Jest to wartość wymyślona przez Ciebie. Jeśli uważasz, że każde zapytanie jest dla Ciebie warte np. 10 zł, to podaj taką kwotę. Przyda się ona później do szacowania wartości kwotowej odpowiadającej np. stronom docelowym itp.

Każdy cel może mieć wymaganą pewną ścieżkę, czyli zbiór podstron, które użytkownik musi przejść dla realizacji celu. W tym przykładzie tego nie ustawimy.

Zanim zapiszesz cel, kliknij „Zweryfikuj ten cel” aby zobaczyć, czy miałeś(miałaś) już takie zdarzenia na swojej stronie www w przeszłości.

Następnie kliknij „Utwórz cel”. To wszystko.

CEL TYPU „MIEJSCE DOCELOWE” NP. REJESTRACJA KONTA.

Analogicznie możesz dodać cel na założenie konta w sklepie. Załóż konto w swoim sklepie i zobacz, jaka strona podziękowania wyświetla się zaraz po rejestracji. To jest właśnie miejsce docelowe Twojego celu.

POZOSTAŁE TYPY CELÓW SĄ JUŻ PROSTSZE.

Dla typu „Czas trwania” podajesz tylko wymagana przez Ciebie długość wizyty.

Dla typu „Strony/ekrany na sesję” podajesz liczbę stron, które musiał obejrzeć użytkownik podczas wizyty.

Dla typu „Zdarzenie” podajesz warunki dla zdarzenia wcześniej dodanego do Analytics. Zdarzenia to funkcja zaawansowana, której w tym kursie nie będziemy poruszać.


MAM JUŻ PIERWSZE CELE, CO MOGĘ Z NIMI ZROBIĆ?

Otwiera się przed Tobą nowa grupa raportów: Konwersje / Cele. Raporty w tej grupie możesz analizować dla wszystkich zdefiniowanych celów lub dla każdego z osobna. Raport „Ogólne”:

Widzimy podsumowanie ilościowe: liczba realizacji celu, wartość celów (według stawki, którą określiliśmy; jeśli nie określiliśmy, to będzie zawsze 0), konwersja na cel oraz współczynnik porzuceń ścieżki celu (o ile ją ustawiliśmy).

Dla wszystkich stron www innych niż sklep, cele są szalenie istotne. Przykładowo strona www, która umożliwia stworzenie własnej koszulki, gdzie proces konfiguracji koszulki zajmuje 5 kroków, będzie miała ustawiony cel na przejście całego kreatora. Poszczególne kroki w tym celu będą analogiczne do kroków kreatora. W Analytics będziemy mogli wtedy zobaczyć, ile osób zrealizowało nasz cel oraz ile porzuciło proces w trakcie realizacji. W kolejnych raportach z tej grupy zobaczymy, w którym miejscu opuściły one proces.

Pozostałe raporty z tej grupy:

  1. Adresy URL celów – strony, które faktycznie realizowały nasze cele,
  2. Odwrotna ścieżka do celu – świetny raport, pokazujący jakie podstrony użytkownik widział zanim zrealizował cel,
  3. Wizualizacja ścieżek – graficzna prezentacja ścieżki prowadzącej do celu,
  4. Przepływ celów – graficzna prezentacja ścieżki celu wraz z prezentacją przepływów (wejścia i wyjścia ze ścieżki).

Generalnie wszystkie te raporty pokazują to samo pod innym kątem. Zalecam dokładne zapoznanie się z nimi. Odpowiedzą Ci one na pytanie ile było realizacji celu oraz jak wyglądała ścieżka do celu.

Ciekawsze będą zestawienia różnych raportów, w szczególności tych dotyczących pozyskiwania ruchu z tymi obrazującymi konwersję i realizację celów. Zobaczmy, które źródła ruchu generują najwięcej realizacji celów. Wejdź w raport Pozyskiwanie / Kanały. W menu „Eksplorator” wybierz „Zestaw celów 1”. Zobaczysz taki raport:

Łatwo wyczytasz z niego, które źródła ruchu generują największą liczbę realizacji celów.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Paweł Jóźwik

Paweł Jóźwik

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

Wyszukiwarka

Popularne wpisy

Jak prowadzić fan page na Facebooku?

Top 10 trendów w e-commerce na rok 2014 – co nas czeka?

AKTUALIZACJA: Sklep na fan page’u i produkty w postach – odrodzenie F-Commerce czy pułapka?

9 nowych kanałów social media dla Twojej firmy w ofercie!

Rekomendacje

Z firmą Traffic Trends współpracujemy w zakresie kompleksowej obsługi marketingowej naszego sklepu internetowego UlubionaBielizna.pl.

Jesteśmy zadowoleni ze współpracy, komunikacji i świadczonych usług. Polecamy firmę Traffic Trends jako rzetelnego, uczciwego i doświadczonego partnera w zakresie pozycjonowania stron, obsługi social media oraz innych usług marketingowych.

Małgorzata Gromadowska

Traffic Trends podchodzi do swojej pracy z wielką dbałością.

Dostaliśmy wiele wytycznych SEO odnośnie naszego sklepu, obserwujemy także, że firma prowadzi szerokie akcje odnośnie SEM, a wszystko to przekłada się na stały wzrost odsłon naszego sklepu.

Jakub Peter - MamaPlus.pl

Celem podjęcia współpracy z Traffic Trends było odświeżenie charakteru profilu firmy na Facebooku i cel ten został osiągnięty!

W związku z tym zdecydowanie polecam tę firme jako partnera, który dba o interes klienta.

dr Janusz Kozłowski - InterVista Sp. z o.o.

Współpraca z Traffic Trends opiera się na bardzo ważnych dla mnie elementach.

Konkretny i prosty sposób komunikacji oraz szybkie i efektywne działanie. W całym natłoku obowiązków czasami nasze wspólne działania trzeba ograniczyć do minimum i to bardzo ważne, kiedy kontakt jest rzeczowy i sprawny.

Przemysław Szewczyk - Sport Team

Traffic Trends to rzetelna firma, która znacząco zwiększyła ruch na naszej stronie.

Zespół Traffic Trends jest zaangażowany i kompetentny. Szczerze polecamy współpracę z nimi.

Jakub Milewski - Frisco

Traffic Trends to firma godna zaufania, fachowo i rzetelnie wykonująca zlecone im prace.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą. Szczerze rekomendujemy sklepom internetowym współpracę z Traffic Trends.

Paweł Fornalski - IAI S.A.

Pozycjonowaniem i reklamą w google możesz zająć się sam, tylko po co?

Zleć to profesjonalistom, a swoje siły poświęć na to, na czym się znasz najlepiej - w naszym przypadku na sprzedaży. Dzięki Traffic Trends jesteśmy w czołówce na kluczowe dla nas frazy, zaś reklama w Google w końcu przynosi zysk. Polecamy z czystym sumieniem!

Michał Bola - DomowyStomatolog.pl

Z największą przyjemnością mogę polecić usługi firmy Traffic Trends.

Zatrudnieni tam wykwalifikowani specjaliści fachowo pozycjonowali prowadzony przez moją firmę sklep internetowy oraz administrowali kampanię adWords. Mogłem liczyć również na kompleksowe doradztwo.

Marcin Bator - Bator Retail

Firmę Traffic Trends charakteryzuje profesjonalizm, doskonały kontakt z Klientem oraz wysoka skuteczność realizowanych kampanii.

Rzetelne podejście do Klienta oraz troska o realizację ich celów powodują, iż współpraca z Traffic Trends jest zorientowana strategicznie i długoterminowo. Zdecydowanie polecam wszystkim potencjalnym Klientom!

Paweł Tomkiewicz - Skorzana.com, ButyRaj.pl

Jesteśmy zadowoleni z jakości świadczonych przez Traffic Trends usług.

Dzięki pozycjonowaniu jesteśmy bardziej widoczni dla potencjalnych klientów, co oczywiście przekłada się na liczbę zamówień. Indywidualne podejście do klienta, fachowa pomoc i obsługa to cechy wyróżniające Traffic Trends na tle konkurencji.

Marek Zegadło - StółPlusKrzesła.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów oraz zaangażowania w pozycjonowanie naszego sklepu.

Współpraca jest nie tylko satysfakcjonująca, ale w pełni przejrzysta – żadne pytanie nie pozostaje bez odpowiedzi, a bezproblemowy i szybki kontakt ułatwia wdrażanie nowych pomysłów. Efekty współpracy są zgodne z naszymi oczekiwaniami i bez wątpliwości możemy polecić ją innym.

Katarzyna Zbrojkiewicz - DanHen

Początkowo obawiałam się powierzyć fan page agencji, jednak ta decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę!

Traffic Trends z łatwością odnalazł się w niszowej tematyce mojego sklepu i profesjonalnie zajął się kompleksową komunikacją i moderacją treści na sklepowym profilu na Facebooku. Jeśli nie masz czasu na prowadzenie firmowego fan pagea, nie wahaj się i zleć to specjalistom.

Magdalena Liberda - FrancuskaWeranda.pl

Traffic Trends to bardzo rzetelna firma, która zdecydowanie stawia na zadowolenie swoich klientów.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z usług firmy i zaangażowania, jakie wkładają w swoją pracę.

Michał Rak - Konesso.pl

Traffic Trends to solidna firma, która znacznie poprawiła jakość odwiedzin mojego sklepu oraz zwiększyła konwersję.

Kontakt z firmą jest wyśmienity. Dominującą cechą Traffic Trends jest wysoka dbałość o szczegóły. Polecam!

Adam Lizuraj - Obuwie-Lizuraj.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends zaowocowała wzrostem sprzedaży naszych produktów.

Kreatywne rozwiązania, starannie dobrane narzędzia reklamowe oraz indywidualne podejście sprawiło, że jesteśmy obecnie wiodącym sklepem z militariami w Polsce. Efektywne pozycjonowanie to też rezultat jasnej i rzeczowej komunikacji. Serdecznie dziękujemy za profesjonalna obsługę na najwyższym poziomie.

Tomasz Grzybowski - Milworld.pl

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z firmą Traffic Trends.

Dzięki TT zwiększyła się nam znacząco sprzedaż na stronie. Polecamy tą firmę jako rzetelnego partnera, który dba o interesy swojego klienta.

Małgorzata Budzyńska - Partybudziki.pl

Od samego początku naszej współpracy z Traffic Trends jesteśmy zadowoleni ze świadczonych nam usług.

Firma wykazuje się rzetelnością i kompetencją w swojej branży, a co najważniejsze, rezultaty widać nie tylko w statystykach, ale również w faktycznej sprzedaży. Serdecznie polecam wszystkim, którzy cenią sobie profesjonalizm oraz liczą na długoletnie i owocne partnerstwo.

Tomasz Morawski - Buff

Profesjonaliści pod każdym względem.

Rzetelna obsługa klienta, ogromne zaangażowanie i bardzo szeroka oferta. Przez pierwsze miesiące naszej współpracy odczuliśmy ogromny wzrost zainteresowania naszą firmą. Szczerze polecamy!

Dawid Wolniak - Audiotop

Współpracujemy z firmą Traffic Trends już od ponad dwóch lat.

W naszych kontaktach szczególnie cenimy sprawną komunikacje i rzetelne podejście do powierzonych zadań. Jeśli szukają Państwo profesjonalnej ​i​ godnej zaufania agencji zajmującej się pozycjonowaniem polecamy Traf​fic​ Trends.

​Marek Herbert - Grupa Dezigno

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od początku 2012 roku.

Szczerze polecamy współpracę w zakresie pozycjonowania. Wysoki poziom przygotowania merytorycznego, szybkie reakcje na zmiany wprowadzane przez Googlea, a także błyskawiczny i pomocny kontakt to rzeczy, które gwarantują nam udaną współpracę.

Dorota Majcher - Vubu.pl

Z firmą Traffic Trends współpracujemy od 2013 roku.

Jest to godny polecenia partner, doskonale zorientowany w specyficznym rynku usług pozycjonowania. Dzięki nim trafiamy do większej liczby potencjalnych odbiorców naszych usług.

Jakub Bandosz - Majorbroker.pl

Doświadczeń z reklamą w internecie mamy wiele

ale na pewno profesjonalne podejście do prowadzonych działań, to cecha, która na plus wyróżnia zespół Traffic Trends!

Andrzej Wasilewski - Riff

Chcę szczerze polecić usługi firmy Trafic Trends, nie tylko w zakresie pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych

ale również prowadzenia kampanii Adwords oraz wsparcia w obszarze copywritingu. Współpraca zaowocowała znaczną poprawą realizacji celów biznesowych sklepu internetowego eLadex, jak również pozwoliła przekonać Zarząd do zwiększenia inwestycji w kanał sprzedaży on-line.

Szymon Mydlarz - eLadex.pl

Firma Traffic Trends jest firmą godną polecenia.

Powierzone zadania wykonuje sumiennie, należycie i doskonale rozumie nasze potrzeby. Równie dobrze rozumie rynek i pomaga wcielać w życie nasze nowe pomysły.

Paweł Puszczyński - BBHome

Traffic Trends to najlepszy wybór, jakiego mogłem dokonać.

Podchodzą do pracy rzetelnie i są skuteczni w tym, co robią. Współpraca przebiega bardzo miło i bezproblemowo. Z czystym sumieniem mogę polecić innym!

Mirosław Mizioł - Oct-opus.net

Mój sklep oferuje bardzo niszowy produkt, który poszukiwany jest przez niewielką grupę odbiorców.

Nikt nie potrafił mi pomóc, tak, aby można było skutecznie i za rozsądną cenę pozycjonować sklep.
Wszystko się zmieniło, gdy poznałem ludzi z Traffic Trends. Dostrzegli i zrozumieli specyfikę mojego biznesu. Kreatywnie i co najważniejsze skutecznie rozwiązali mój problem.

Dominik Sewina - BMC

Wzorowa współpraca na każdym etapie

znakomita skuteczność w pozycjonowaniu frazy, z którą poprzednicy nie mogli sobie poradzić, wzrost pozycji strony w Google, uzyskane efekty w pełni zgodne z zapewnieniem Usługodawcy - z pełną odpowiedzialnością polecamy firmę Traffic Trends!

Artur Sadowski - mcklein.pl

Współpraca z firmą Traffic Trends prowadzona od 2013 roku

ma za zadanie jak najszersze wypromowanie oferty firmy w mediach internetowych. Wybierając firmę Traffic Trends na partnera biznesowego w pełni zaufałem doświadczeniu i kompetencji.

Andrzej Pozorski - Pozorski Trade

Polecamy firmę Traffic Trends!

Są specjalistami z branży SEO i współpraca z nimi przebiega bez zarzutów. Dzięki działaniom Traffic Trends nasze sklepy internetowe zajmują czołowe pozycje w wyszukiwarkach.

Andrzej Król - TopRacingShop.pl

Najwyższa jakość obsługi, doskonałe podejście do klienta oraz błyskawiczny kontakt

to właśnie te elementy sprawiły, że nasza współpraca trwa nieprzerwanie od kilku lat. Dzięki konkretnym rozwiązaniom, fachowej wiedzy oraz nowatorskim pomysłom Traffic Trends jest idealnym partnerem w e-biznesie.

Kacper Piątkowski - Agencja Reklamowa BrandyBrand

Współpraca z Traffic Trends okazała się świetną decyzją.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z bardzo szybkich efektów pozycjonowania. Olbrzymim plusem jest sympatyczna obsługa, która bezproblemowo rozwiązuje każdy napotkany problem i wdraża nasze pomysły.

Maciej Świętochowski - Eleganckimężczyzna.pl

W mojej branży liczy się pewność i zaufanie!

Ponieważ umiejętność dowodzenia to szybkość w podejmowaniu decyzji, lubię partnerów, na których w tej kwestii mogę polegać stuprocentowo!

Łukasz Wójciak - Brooklyn Band

Dość długo pracowali na nasze zaufanie

ale ostatecznie pokazali, że wiedzą, co robią. Traffic Trends to profesjonalny, godny zaufania partner w biznesie. Polecam!

Adrian Wojtkowiak - eFiltry.pl

Chcemy wyrazić swoje zadowolenie z wysokiej jakości usług świadczonych przez firmę Traffic Trends.

Poziom obsługi od strony handlowej oraz technicznej jest bez zastrzeżeń i zawsze terminowy. Profesjonalizm oraz rzetelność kadry pracowniczej powalają ocenić Traffic Trends jako kompetentnego partnera biznesowego, elastycznie i profesjonalnie podchodzącego do każdego zlecenia.

Elżbieta Dobieżyn - De-Tech.pl

Z przyjemnością rekomenduję traffictrends

które z dużą PR-ową sprawnością i lekkością formy obsługuje mój fanpage na facebooku. Jeśli, ktoś szuka kreatywnej i dynamicznej ekipy dbającej o wizerunek, to warto sprawdzić Traffic Trends!

Sylwia Majdan - sylwiamajdan.com

Traffic Trends to rzetelna firma, która od lat świadczy dla nas usługi z zakresu pozycjonowania sklepu internetowego.

Współpraca od samego początku układa się bez najmniejszych zastrzeżeń, na każde nasze zapytanie otrzymujemy rzeczową odpowiedź, wszystkie wymuszane przez Google i innych gigantów zmiany oraz poprawki są błyskawicznie nanoszone, a nasz sklep zajmuje wysokie pozycje w wyszukiwarkach.

Maciej Dankowski - Milionczesci.pl

Traffic Trends wzorowo zajął się budowaniem naszej marki w mediach społecznościowych

idealnie wykorzystał bieżące wydarzenia w celu budowania marki w sieci oraz dobrze komunikował się z naszymi potencjalnymi klientami.

Artur Łuszczek

zobacz następną

Dołącz do grona zadowolonych klientów!