Marketing sklepu internetowego - bułka z masłem czy raczej skrupulatnie przygotowana i przemyślana strategia?

E-commerce | 18 min czytania

Marketing sklepu internetowego  - bułka z masłem czy raczej skrupulatnie przygotowana i przemyślana strategia?

Marketing sklepu internetowego to wyrażenie, które niejednokrotnie spędza sen z powiek osobom odpowiedzialnym za marketing, czy też właścicielom sklepów internetowych. Pytanie jak wypromować sklep internetowy, aby zaczął generować zyski i na siebie zarabiać jest odwiecznym pytaniem, z którym jako agencja marketingowa, spotykamy się każdego dnia.

Czy jest więc to łatwy temat? Czy każdy sobie z nim poradzi?

Niestety odpowiedź nie jest taka prosta, bowiem promocja danej marki czy też sklepu internetowego wymaga wiedzy o konkretnej branży, głębszej analizy, przemyślenia i stworzenia konkretnego planu, zwanego strategią marketingową, którą następnie należy stopniowo wdrażać w życie danego przedsiębiorstwa. W artykule dowiesz się więc czym jest plan marketingowy, po co się go tworzy, od czego zacząć, jak określić cele marketingowe dla Twojego sklepu internetowego i na czym skupić się przy jego promocji. Zachęcam więc do zapoznania się z dalszą częścią artykułu!

Strategia marketingowa sklepu internetowego

Strategia marketingowa sklepu internetowego to nic innego jak skrupulatnie przygotowany plan, zawierający określenie długoterminowych celów, a także sposobu jego realizacji. Skuteczny plan marketingowy powinien zawierać przede wszystkim cele marketingowe, jakie chcemy zrealizować, analizę dotychczasowych działań danego podmiotu, grupę docelową, do której będziemy trafiać z przekazem, a także źródła komunikacji czy też formy promocji, jakie wdrożymy do strategii rozwoju Twojego sklepu internetowego. Tworząc strategię marketingową nie można zapominać również o wizji i misji Twojego przedsiębiorstwa, aby całość podjętych działań, była spójna ze specyfiką firmy.

Cele marketingowe dla sklepu internetowego

Aby określić cele marketingowe sklepu internetowego, warto zacząć od określenia celów biznesowych, które są najbliższe Twoim oczekiwaniom. W tym miejscu dobrze jest odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które zwykle zadajemy naszym klientom w pierwszym kontakcie, zanim przejdziemy do opracowania strategii marketingowej dla ich sklepu. Mianowicie, tymi pytaniami są, np. te zaprezentowane poniżej:

  • Czy celem działań marketingowych, a więc i Twoim celem biznesowym jest wyłącznie zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie internetowym czy zależy Ci również na działaniach wizerunkowych?
  • Czy chcesz zwiększyć sprzedaż konkretnej grupy asortymentowej, na której masz, np. najwyższą marże czy chcesz, aby promocja objęła cały asortyment sklepu?
  • Czy zależy Ci na promocji lokalnej, ogólnopolskiej, a może zagranicznej?
  • Czy oczekujesz, żeby efekty działań marketingowych nastąpiły w możliwie jak najszybszym czasie (z uwagi na, np. ograniczony budżet marketingowy), czy masz chęci i możliwość działać długofalowo, a więc stopniowo rozwijać Twój biznes?

To tak naprawdę, tylko parę prostych pytań, ale takich, które mogą pomóc Ci w określeniu celów biznesowych dla Twojego sklepu internetowego i określić je możesz już teraz bez wsparcia agencji marketingowej czy jakiegokolwiek specjalisty. Warto jednak na tym etapie, zastanowić się też i postarać zidentyfikować przewagi rynkowe, jakie Twoje przedsiębiorstwo posiada w stosunku do konkurencji, spróbować określić to, w czym Twój sklep jest lepszy od innych, co sprawia, że jest on wyjątkowy i co może wpłynąć na jego sukces w internecie. Wszelkie tego typu informacje o Twoim biznesie, pomogą określić Ci cele i kierunek, w którym będziesz zmierzać oraz zadbać o marketing sklepu internetowego. Kiedy już określisz cele biznesowe, warto wspomóc się wiedzą i doświadczeniem specjalistów z agencji marketingowej. Często bowiem jako agencja spotykamy się z nieodpowiednio dobranymi grupami docelowymi w stosunku do obranych działań, złym kierowaniem reklam, przez co niestety cała strategia marketingowa okazuje się niezbyt trafna i skuteczna. Dlatego też, tak istotne jest zidentyfikowanie odpowiednich person, które docelowo staną się Twoimi potencjalnymi klientami. Musimy w końcu wiedzieć, do kogo kierujemy reklamy, do kogo zwracamy się za pośrednictwem, np. social media i do kogo kierujemy Twoje produkty, aby dobrać odpowiedni kanał komunikacji i styl przekazu. To bowiem definiuje skuteczną realizację planu marketingowego!

Budżet marketingowy dla sklepu internetowego

To niestety kolejne trudne pytanie, z którym borykają się właściciele sklepów internetowych. Budżet marketingowy powinien być bowiem bardzo dokładnie przemyślany i wydzielony tak, aby mógł zapewnić Ci nie tylko cykliczne działania marketingowe, pozwalające na rozwój Twojej firmy, ale także nie zaburzył Twojego codziennego bytu. Dlatego też, planując budżet warto uwzględnić i zestawić z nim wszystkie wydatki, które ponosisz na utrzymanie swojej firmy, a nie wyłącznie działania marketingowe. Nie warto też planować budżetu w skali miesiąca czy dwóch - promocja sklepu to proces ciągły, długofalowy i nikt, nie da Ci gwarancji, że sklep zacznie na siebie po tym czasie zarabiać, dlatego też warto rozpatrywać go w formie inwestycji i nieco szerszym czasie, niż np. kwartał. Musisz pamiętać, że docelowo budżet marketingowy ma wpływać na dynamizację sprzedaży Twoich produktów i podobnie jak inne koszty, budżet ten oznacza pewną inwestycję, która docelowo powinna gratyfikować zwiększoną sprzedaż w Twoim sklepie internetowym, a tym samym zwiększenie przychodów! Musisz jednak pamiętać, że marketing sklepu internetowego to nie jest łatwy taki łatwy chleb i brak wystarczających funduszy, albo mocno ograniczony budżet marketingowy, niestety bardzo szybko zostanie odzwierciedlony w wynikach prowadzonych działań. Zapytasz więc - ile muszę wydać na marketing, aby przyniósł on efekt? I tu niestety odpowiedź brzmi: “to zależy”, ponieważ nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. To, jaki odniesiemy efekt, przy danym budżecie marketingowym, zależy od tak wielu czynników, że nie sposób odpowiedzieć na to pytanie w kilku zdaniach. Planując jednak budżet reklamowy warto określić jak duży jest rynek, na którym chcesz działać i jak duża jest na nim konkurencja. Im bardziej konkurencyjna branża, tym niestety wyższy będzie musiał być budżet, aby móc ją “dogonić”. Kolejną kwestią wpływającą na wysokość budżetu marketingowego jest to, o czym mówiliśmy przy celach marketingowych, mianowicie: czy chcesz promować sklep lokalnie, na całą Polskę, a może za granicą?, do jakiej grupy docelowej chcesz docierać i jak szeroką formę promocji chcesz wdrożyć w życie firmy. Te wszystkie czynniki warunkują dobór odpowiedniego budżetu wpływającego na możliwość realizacji strategii marketingowej dla Twojego sklepu. Im wyższy budżet, tym więcej możliwości promocji. Pamiętaj jednak, że jeśli nie jesteś pionierem i wchodzisz w branżę, która na rynku e-commerce funkcjonuje już ileś lat, efekty działań marketingowych nie będą natychmiastowe, a więc należy wówczas uzbroić się w cierpliwość i krok po kroku realizować zaplanowaną wcześniej strategię marketingową dla Twojego sklepu, bacznie obserwując konkurencję i to, co dzieje się na rynku.

Zobacz również

Działania marketingowe dla sklepu internetowego?

Przejdźmy zatem do konkretów, czyli odpowiedzmy sobie na pytanie jakie działania marketingowe wdrożyć do Twojego sklepu internetowego i na co zwrócić uwagę, aby działania te zmierzały w odpowiednim kierunku i nie odstawały od Twoich celów marketingowych. To, gdzie reklamować sklep internetowy czy jakie kanały będą najbardziej skuteczne w Twoim wypadku, zależy od wielu kwestii, dlatego też warto dłużej się nad tym zastanowić. Na problem doboru odpowiednich narzędzi marketingowych, warto spojrzeć nie tylko przez pryzmat celów i budżetu, ale także czasu, który często okazuje się kluczowy przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Zatem jeśli o czasie mowa, to warto zacząć od chronologii. Wspominam o niej dlatego, aby uświadomić Ci, że usługi marketingowe takie jak, np. pozycjonowanie czy kampanie reklamowe, rządzą się swoimi prawami i charakteryzują je pewne cechy, które powinieneś znać, zanim zdecydujesz się na wybór, którejś z nich.

Marketing sklepu internetowego, a kampanie Google Ads

Mianowicie, jeśli zależy Ci na możliwie szybkim efekcie, czyli na dynamizacji wzrostu konwersji sprzedażowej w Twoim sklepie, a przy tym masz ograniczony budżet, najlepszym wyborem okażą się wówczas kampanie reklamowe. Kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google charakteryzują się bowiem tym, że efekt wynikający z ich uruchomienia, jest niemalże natychmiastowy, a więc jako właściciel sklepu internetowego masz szansę zacząć na nich zarabiać już od pierwszego miesiąca ich prowadzenia. Oczywiście wzrost konwersji podyktowany jest wyborem odpowiedniej formy reklamowej, odpowiednio dobranego budżetu reklamowego oraz dalszych optymalizacji w ramach kampanii, które mają dążyć do uzyskania jak najlepszych efektów względem poniesionych kosztów, jednak dzięki nim to wszystko jest w zasięgu Twojej ręki. W przypadku sklepów internetowych najbardziej efektywną i popularną kampanią reklamową jest kampania produktowa zwana Google Zakupami bądź też Google Shoppingiem.

google shopping

Ta forma reklamowa jest bardzo przyjazna dla oka potencjalnego klienta, ponieważ zawiera zdjęcie, nazwę produktu oraz jego cenę, a więc klient poszukujący konkretnego produktu w wyszukiwarce Google'a może porównać Twoją ofertę już na etapie wyszukiwarki z innymi sklepami. Co więcej - ostatnie zawirowania i modyfikacje na rynku reklamowym związane z wprowadzeniem kampanii produktowych w systemie CSS (Comparison Shopping Service), wniosły niemałe zamieszanie, które okazało się być bardzo korzystnym dla naszych klientów! Efektem bowiem uruchomionych przez nas kampanii CSS'owskich na naszym autorskim CSS w połączeniu ze standardową kampanią produktową okazały się być rewelacyjne wyniki, które przełożyły się na niższe stawki za kliknięcie w reklamę (CPC) oraz zwiększoną widoczność w wynikach wyszukiwania. W rezultacie takie rozwiązanie pozwoliło naszym klientom na zajęcie większej przestrzeni reklamowej w wyszukiwarce i obniżenie kosztów związanych z kliknięciem w reklamę.

Szczegóły znajdziesz w naszym case study: Jak poprawiliśmy wyniki kampanii produktowych prowadzonych za pośrednictwem CSS.

Kolejnym najczęściej spotykanym, ale też najstarszym formatem reklamowym w ramach Google Ads jest reklama tekstowa (inaczej linki sponsorowane), z których w dalszym ciągu wiele firm korzysta. Reklamę tę cechuje jednak na ogół bardziej ogólny przekaz i nieco niższy współczynnik konwersji, co przekłada się na całokształt rentowności kampanii reklamowych. W ramach kampanii tekstowych często też wykorzystywane są tzw. kampanie brandowe, z których coraz częściej korzystają również wielkie i znane marki.

reklama google

Dalsze działania reklamowe, które warto uwzględnić w strategii marketingowej to niewątpliwie kampanie remarketingowe, które świetnie sprawdzają się w sytuacji jeśli chcesz pracować nad bazą klientów powracających, zminimalizować problem porzuconych koszyków, bądź też dzięki remarketingowi statycznemu poinformować klientów, np. o corocznej wyprzedaży czy też nowej kolekcji bądź promocji w Twoim sklepie.

baner apart

Jeśli zaś opierasz swoją strategię na działaniach bardziej wizerunkowych polecam rozważyć kampanie banerowe Google Display Network bądź reklamę video na Youtubie, które pozwolą na maksymalizację zasięgu i dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów.

Marketing sklepu internetowego, a promocja w mediach społecznościowych

W strategii marketingowej oczywiście uwzględniane są również kampanie w mediach społecznościowych i warto o nich pamiętać. Reklamy na Facebooku czy Instagramie stały się niemal tak samo popularne jak te w Google'u, a biorąc pod uwagę społeczność jaka każdego dnia przegląda portale społecznościowe, nie sposób uznać, że i w tych działaniach kryje się niemały potencjał! Jakby nie patrzeć, media społecznościowe, to kolejny kanał dotarcia do Twoich, potencjalnych klientów, a więc wskazanym byłoby o niego również zadbać. Oczywiście, nie każda branża odnajdzie się w social media, nie każda branża znajdzie tam swoich odbiorców, jednak patrząc przez pryzmat naszych doświadczeń, musisz wiedzieć, że nie ma rzeczy niemożliwych, a social media nie kończą się na Facebooku! Warto też wspomnieć, że nic tak nie umacnia wiarygodności Twojej marki czy sklepu internetowego jak wielokanałowa obecność w sieci. Inwestycja więc w media społecznościowe, czy to pod kątem reklamowych, czy pod kątem prowadzenia fanpage'a na Facebooku, profilu na Instagramie czy LinkedIn’ie, w dłuższej perspektywie na pewno się opłaci i przełoży na wzrostu ruchu, rozpoznawalności i zaufania do Twojego przedsiębiorstwa. Czy zatem warto? Oczywiście i nie zapominaj o tym tworząc swój plan marketingowy bo zaangażowana społeczność w social media jest skarbem, o który każdy właściciel sklepu internetowego powinien dbać! Social Media są bowiem kopalnią wiedzy o Twoich klientach, a dzięki bardzo szczegółowemu targetowaniu, możesz dowiedzieć się o nich o wiele więcej, niż sobie wyobrażasz.

reklama facebook

W momencie, gdy tak wiele słów padło na temat kampanii reklamowych, czy to w Google czy w Social Media, warto nadmienić, że choć kampanie są świetną formą promocji i często wysoce skuteczną, mają też dwa minusy, o których warto wiedzieć! Otóż, kampanie reklamowe bywają niestety drogie, a kiedy je wyłączysz, w internecie nie pozostanie po nich żaden ślad, a cała Twoja strategia okaże się - chwilowa.

Marketing sklepu internetowego, a pozycjonowanie

Dlatego też w tym momencie przerzucę Twoją uwagę na usługę pozycjonowania sklepu internetowego, ponieważ ta, jako jedyna, choć cechuje się niestety najczęściej stopniowym, powolnym efektem, jest niewątpliwie najbardziej trwałą i wartościową usługą marketingową, dzięki której możesz realizować strategię w szerszej czasowo perspektywie. O czym jednak trzeba wiedzieć, zanim wejdzie się w tzw. SEO? Przede wszystkim o tym, że jest to usługa długofalowa, na której efekty niestety trzeba poczekać. Ile? Odpowiem znów - “to zależy”. Nie ma niestety złotego środka ani uniwersalnej odpowiedzi, którą moglibyśmy udzielić każdemu klientowi. Niewątpliwie usługę pozycjonowania należy traktować w początkowej fazie jako inwestycję w sklep, ponieważ tak jak wspomniałam, efekty działań wynikające z pracy nad SEO, nie są tak natychmiastowe i szybkie, jak te płynące z kampanii reklamowych. Pozycjonowanie wymaga sporych nakładów pracy, czasu, cierpliwości i zaufania do pozycjonera. Bo tu, aby zbudować trwały efekt, trzeba nieustannie pracować nad sklepem, optymalizować go, budować wartościowy profil linkowania, a wszystkie te czynności wspierać jeszcze content marketingiem.

Marketing sklepu internetowego, a content Marketing

A jeśli już tak płynnie przeszliśmy do pisania treści to nie sposób pominąć niezwykle proste, a zarazem skuteczne działanie jakim jest content marketing, który możesz realizować sam już na etapie budowy sklepu internetowego i dalej go tylko rozwijać. Czymże jest ten content? To nic innego jak wartościowe treści, które powinieneś umieszczać w swoim sklepie internetowym. Opisy produktów, opisy kategorii, wartościowe wpisy blogowe czy poradnikowe to główne elementy, które nie tylko służą czytelnikowi i potencjalnemu klientowi, ale także wspierają proces naturalnego indeksowania się Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Co więcej przy okazji “chwytliwych” i popularnych tematów poruszanych na blogu możesz generować dodatkowy ruch w sklepie, co docelowo może przyczynić się do zwiększenia współczynnika konwersji. Czyż nie brzmi to intrygująco? Pamiętaj też, że myśląc o content marketingu warto z tyłu głowy mieć także działania takie jak mailingi do klientów, czyli tzw. newslettery, które nie są drogim rozwiązaniem, a pozwalają Ci być w stałym kontakcie z klientem, któremu możesz co jakiś czas przypominać o swojej ofercie, proponować skorzystanie ze specjalnych okazji, akcji czy też dzielić się z nim merytoryczną wiedzą, która zawsze jest mile widziana w przeciwieństwie do nachalnej prezentacji oferty.

newsletter baner

Strategia marketingowa dla sklepu internetowego “zaskoczyła” - co dalej?

Kiedy więc zaplanowane działania marketingowe się sprawdzają i w sklepie pojawia się całkiem fajny ruch, a Twoim największym zadaniem staje się maksymalizacja współczynnika konwersji, pomyśl nad tym, by opracować mechanizm, pozwalający zadbać Ci o potencjalnego klienta, który dzięki Twoim działaniom znalazł się i odwiedził Cię w sklepie. W dobie olbrzymiej konkurencji musisz zrobić coś, by Twój klient czuł się u Ciebie jak w domu, by chciał zostać, przeglądać, wertować, a nie czym prędzej uciekać. Musisz więc zadbać nie tylko o jego komfort wizualny i ciekawy asortyment, ale także o aspekty, które pozwolą mu na szerzenie zainteresowania Twoimi produktami i ofertą. Dzięki inteligentnym mechanizmom możesz dokonać tego w błyskawiczny sposób poprzez, tzw. rekomendacje produktów, kampanie typu social proof, aktywne dymki, banery z promocjami czy tzw. boostery konwersji, które wykrywają chęć opuszczenia, np. koszyka czy też swojego rodzaju bezczynność procesu zakupowego. W Polsce sprostać takim zadaniom pomaga Convibox i dzięki temu relatywnie niedrogiemu rozwiązaniu możesz zrealizować cel, którym jest podniesie poziomu konwersji w Twoim sklepie. Zapisz to sobie koniecznie!

Czy warto tworzyć długofalowe i sztywne plany marketingowe dla sklepu?

Zmierzając powoli do końca, chciałam zwrócić Twoją uwagę również na to, że dobrze jest tworzyć zarys długofalowej strategii marketingowej dla sklepu, jednak nie ma nic gorszego niż tworzenie sztywnych, niezmienialnych planów marketingowych i opierać na nich marketing sklepów internetowych. Musisz bowiem pamiętać, że usługi marketingowe różnią się czasem, o którym już dziś wspomniałam, ale także efektem, jaki mogą Ci dać. Reklama sklepu internetowego to świetna forma promocji, którą zdecydowanie warto uwzględnić w strategii, jednak musisz mieć świadomość, że raz włączona i pozostawiona sama sobie, nie przyniesie spektakularnego efektu. Aby kampania była satysfakcjonująca powinna być na bieżąco optymalizowana, ale też obserwowana i dostosowywana do realiów panujących na rynku. Być może kampania produktowa, która tak świetnie sprawdza się u konkurencji, u Ciebie nie przyniesie takiego efektu. Dlaczego wówczas miałbyś rezygnować z kampanii sprzedażowych? Wypróbuj inny format, kombinuj, pomyśl jak zadbać o ruch w Twoim sklepie, jak zaangażować społeczność - reaguj! Pamiętaj też, że pozycjonowanie może początkowo być dla Ciebie mozolne, wyniki prawie, że niezauważalne przez pierwsze pół roku - rok, ale jeśli zaangażujesz się i zaufasz, za dwa lata usługa ta może przynosić Ci setki tysięcy złotych przychodu miesięcznie, ogromny ruch w sklepie i wielką satysfakcję, ale będziesz na ten efekt pracował niestety latami. Social Media też nie zapewnią Ci od razu wielkich przychodów, zaangażowanej społeczności i tysięcy lajków każdego dnia. To tak nie działa. Dlatego też ważne jest dopasowanie odpowiednich działań i strategii marketingowej do budżetu, o którym mówimy od samego początku. Jeśli więc masz ograniczony budżet i na początkowym etapie nie możesz zaplanować wydatków w skali roku, nie martwiąc się o przysłowiowe “jutro”, daruj sobie pozycjonowanie, nie angażuj się w tę usługę, bo ona nie przyniesie Ci efektu w tak krótkim czasie, a Ty będziesz żałował wydanych pieniędzy. Skup się wówczas na działaniach krótkofalowych, np. kampaniach reklamowych i wyciskaj z nich jak najwięcej, abyś docelowo mógł poszerzać portfolio swoich kanałów do promocji, dbając o nieustanny rozwój marketingu sklepu internetowego.

Wytrwałość, kreatywność i wsparcie agencji marketingowej to fundament sukcesu!

Na koniec warto podkreślić i zaakcentować to, że przy tworzeniu skutecznego planu marketingowego bardzo pomocna może okazać się agencja, która posiada doświadczenie w wielu branżach i może doradzić Ci oraz podpowiedzieć “od czego zacząć”. Nikt za Ciebie nie wymyśli celu biznesowego, jaki chcesz realizować, nikt za Ciebie nie podejmie decyzji i nie poprowadzi tego biznesu, jednak warto posłuchać o doświadczeniach w danej branży, zaczerpnąć pomysłów osób, które stoją z boku i nijako przyglądają się Twojemu sklepowi, bo często takie świeże spojrzenie z zewnątrz jest bardzo potrzebne. Któż bowiem lepiej zna się na marketingu sklepów internetowych niż doświadczona i skuteczna agencja?

Chcesz zmienić strategię marketingową?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 694 725 452
tel. 696 366 952

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!