Blog Traffic Trends

Najpoważniejsze błędy w działaniach PPC: #6 Nieumiejętne dostosowywanie stawek i harmonogramu reklam

Prędzej czy później każdy reklamodawca zaczyna szukać skuteczniejszych dróg dotarcia do swoich klientów. Pojawiają się pytania o to, kim są anonimowi użytkownicy internetu, którzy kupują w sklepie? Jakie są ich zwyczaje? Kiedy najchętniej odwiedzają mój sklep? Skąd pochodzą? W narzędziach Google bardzo łatwo sprawdzić te informacje. Co więcej, system daje nam możliwości optymalizacji kampanii w oparciu o te dane – wszystko, co musimy zrobić, to umiejętnie z nich korzystać.

Niezaglądanie do zakładki „Wymiary”

To pierwszy z poważnych błędów w prowadzeniu kampanii. To miejsce to kopalnia wiedzy o użytkownikach i wiele przydatnych informacji, niedostępnych w podstawowym widoku. Dane w „Wymiarach” są przystępnie zaprezentowane, tak że z łatwością możemy prześledzić efektywność kampanii np. w określonym przedziale czasowym – od porównania konkretnych pór dnia, godzina po godzinie, poprzez dni tygodnia aż po zestawienie danych dotyczących kampanii na przestrzeni lat. Szczególnie interesujące są właśnie statystyki godzinowe oraz dane geograficzne, dzięki którym poznajemy lokalizacje internautów, którzy wyświetlili naszą reklam lub w nią kliknęli, nawet z dokładnością do dzielnicy (opcja aktualnie dostępna dla Warszawy). Co możemy zrobić z tą wiedzą?

Najczęstsze błędy w dostosowywaniu ze względu na lokalizację

Dane dotyczące lokalizacji możemy wykorzystać, dostosowując odpowiednio stawki dla tych regionów czy miast, z których zaobserwowaliśmy:

a) największą liczbę kliknięć

b) największą liczbę konwersji

c) najwyższy CTR

W praktyce musimy wziąć pod uwagę wszystkie powyższe wskaźniki. Optymalnie byłoby gdybyśmy podnosili stawki dla lokalizacji, z których mamy najwięcej konwersji i jednocześnie najwyższy CTR, ale kliknięcia nie zawsze idą z konwersjami w parze. Często duża liczba kliknięć powoduje wysoki koszt nie doprowadzając jednocześnie sprzedaży. Może być to efektem np. wprowadzenia nowego produktu na rynek, który wzbudził zainteresowanie jako „nowinka”, jednak nie jest ono na tyle wysokie, by użytkownicy kupowali już po pierwszym kliknięciu.

Co do zasady, największy ruch wygenerują nam duże ośrodki miejskie. Mieszkańcy Warszawy klikają w reklamy ok. 10 razy częściej niż mieszkańcy innych dużych miast. Zwiększenie stawki nawet o połowę nie będzie w tym przypadku przesadą. Jeśli trend zwiększonej liczby kliknięć pochodzących ze stolicy się utrzymuje, warto zaproponować klientowi osobną kampanię kierowaną wyłącznie na Warszawę z odpowiednio wydzielonym budżetem.

Najczęstsze błędy na urządzeniach

Nie spodziewajmy się spektakularnych wyników na urządzeniach mobilnych, jeśli nasze reklamy nie są preferowane do wyświetlania na komórkach lub, co więcej, nasza strona nie jest przystosowana do mobile i reklama prowadzi użytkownika do witryny z nie najlepiej wyświetlającą się treścią. Jeśli jednak strona jest jak najbardziej czytelna na komórce, warto zwrócić uwagę na wyniki zaprezentowane w zakładce „Urządzenia”. Dużym błędem jest pomijanie konwersji na komórkach i skupianie się na niskim CTR oraz generalnie niższym ruchu z mobile. Zanim obniżymy stawki na tych urządzeniach, sprawdźmy koszty konwersji oraz śr. CPC. Może się bowiem okazać, że o wiele niższym kosztem pozyskamy klienta używającego smartfona (jak w poniższym przykładzie).

1

Zwiększenie stawek dla mobile to wręcz obowiązek, gdy np. prowadzimy lokalny biznes i do reklam dodaliśmy rozszerzenia połączeń na urządzenia mobilne. Bardzo dobre wyniki z tego rozszerzenia to również wskazówka, by zacząć rejestrować połączenia telefoniczne jako konwersje (kampanie typu „tylko połączenie”).

Najczęstsze błędy w harmonogramie reklam

Ustawiając harmonogram wyświetlania reklam, warto pamiętać o pewnej technicznej niedoskonałości tej funkcji w AdWords. Jeśli chcemy jedynie zwiększyć lub obniżyć stawkę w pewnych godzinach czy dniach tygodnia, ale nadal wyświetlać reklamy przez cały dzień, nie wolno zapomnieć o dodaniu pozostałych przedziałów czasowych do harmonogramu – w przeciwnym wypadku reklamy przez resztę dnia w ogóle nie będą się wyświetlać. To, czy mamy dobrze ustawiony godziny wyświetlania najlepiej sprawdzić w wykresie nad podsumowaniem harmonogramu (poniżej):

2

Są pewne trendy i teorie mówiące o tym, kiedy najczęściej klikane są reklamy, np. w godzinach porannych, od ok. 8.00 kiedy przychodzimy z reguły do pracy, tych kliknięć ma być więcej, podczas gdy w godzinach nocnych obserwujemy wyraźny spadek aktywności internautów. Podobnie jeśli chodzi o dni tygodnia – w piątek raczej nie odnotujemy wysokiego CTR, jednak w niedzielny wieczór już tak. Warto jednak zawsze samemu sprawdzić, jakie zachowania przejawiają nasi klienci i ułożyć je w schemat, który okaże się najbardziej efektywny z punktu widzenia naszej branży czy budżetu.

Należy również pamiętać, że każde dostosowywanie stawek odbija się na naszym budżecie. Jeśli boimy się go przekroczyć lub mamy ograniczenie budżetowe, lepiej w godzinach, w których użytkownicy są najmniej aktywni po prostu wyłączyć reklamy niż podnosić stawki dla „najgorętszych” pór dnia. Kiedy już ustawimy dostosowania stawek czy harmonogram, zanim wyciągniemy wnioski co do dalszej optymalizacji, musimy zawsze mieć na uwadze, że kampania została nieco „stuningowana”.

Nie wiesz jak prawidłowo ustawić harmonogram reklam i ciężko jest Tobie określić godziny tak zwanego szczytu? Informacje znalezione w internecie nie są dla Ciebie zbyt jasne i potrzebujesz porady? A jeśli wiesz jak sobie poradzić z tym, ale nie masz na to najzwyczajniej na świecie czasu, zostaw to nam!

Wioletta Wiśniewska

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy