Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #10 Wolne działanie witryny a widoczność w wynikach wyszukiwania

Daniel Malecki

Pozycjonowanie | 2016-04-13 | 5 min czytania

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #10 Wolne działanie witryny a widoczność w wynikach wyszukiwania

W dobie szybkich łączy internetowych i nowoczesnego sprzętu komputerowego coraz rzadziej zdarza się nam powiedzieć “ta strona internetowa działa wolno”. Jednak czasem da się odczuć, że zanim ujrzymy w całości stronę internetową, to mija kilka dobrych sekund. Z drugiej strony, nawet jeśli jesteśmy przekonani, że nasza witryna działa szybko i jest “lekka”, to warto sprawdzić ją pod kątem kilku czynników, które mogą decydować o tym jakie pozycje zajmuje nasza strona w wynikach wyszukiwania.

Zajrzyj do kodu źródłowego strony

W pierwszej kolejności warto zbadać czy nasza strona jest zbudowana zgodnie ze standardami budowania stron internetowych - wystarczy do tego walidator kodu HTML/CSS. Zazwyczaj w tej pierwszej kwestii nie znajdziemy druzgocących problemów, a mimo to nasza strona może nie chcieć się zaindeksować w wyszukiwarce Google lub co gorsza występuje połowiczny efekt, czyli strona jest zaindeksowana, ale nie występuje w pamięci podręcznej Google (czyli tak jak przedstawiliśmy na poniższej grafice, brakuje linku “Kopia”).

seo100.png

Przykłady możliwych problemów do rozwiązania:

  • ogromny rozmiar strony, np. w postaci kategorii sklepowej, w której wyświetla się kilka tysięcy produktów bez podziału na podstrony;
  • dużo ukrytego kodu HTML, np. w postaci menu w sklepie, które uwzględnia drzewo kategorii składające się z kilkuset kategorii;
  • inne niestandardowe rozwiązania zastosowane w kodzie HTML przez które boty Google mogą mieć problem z poprawną “interpretacją” witryny.

Sprawdź wielkość plików graficznych

Ocena jakości, wielkości i liczby plików graficznych nieraz może być bardzo subiektywna i nie da się nakreślić jasnych wytycznych. Dlatego warto mieć na uwadze takie czynniki jak:

  • czy strona jest dedykowana tylko użytkownikom urządzeń mobilnych czy także dla dużych ekranów,
  • czy pliki graficzne są elementem odgrywającym rolę sprzedażową na stronie internetowej czy są tylko ozdobnikami,
  • czy pojedyncza podstrona nie posiada zbyt wielu ważnych elementów graficznych i nie dałoby się podzielić ich na więcej podstron.

A następnie wraz z powyższymi danymi warto dokonać konfrontacji  m.in. z:

  • wytycznymi Google: Narzędzia dla Webmasterów
  • analizą plików graficznych na pojedynczej podstronie, np. za pomocą narzędzia Pingdom (dla przykładu: jeśli w sklepie internetowym pliki graficzne na pojedynczej kategorii z miniaturkami produktów zajmują w sumie kilkanaście lub kilkadziesiąt megabajtów, to jest to jasny sygnał potrzeby optymalizacji grafik).

Sprawdź poprawność działania serwera

Do określenia szybkości działania serwera, na którym działa strona internetowa, można znaleźć wiele narzędzi diagnostycznych - zarówno zewnętrznych jak i tych będących częścią instalacji serwera. Jednak na potrzeby SEO w większości przypadków zazwyczaj wystarczy regularna kontrola kilku parametrów w Google Search Console - zatem zwróć szczególną uwagę na:

  • zakładkę “Wiadomości”, czy nie zostały tam zgłoszone najpoważniejsze błędy;
  • zakładkę “Błędy indeksowania”, aby upewnić się że nie pojawiły się mniejsze problemy np. z łącznością serwera lub z DNS-ami;
  • oraz prześledź statystyki w zakładce “Statystyki indeksowania”.

seo102.png

Powyżej przedstawiliśmy jedynie przykładowe przyczyny mogące wpłynąć na brak lub ograniczoną widoczność w wynikach wyszukiwania. Każdą stronę internetową należy przeanalizować indywidualnie, nie zapominając także o podstawach takich jak zgłoszenie mapy witryny w Google Search Console, dzięki czemu mamy pewność, że roboty Google mają dostęp do pełnej listy adresów URL, które powinny zostać zaindeksowane.

Na koniec warto wspomnieć, że pomocne wskazówki do oceny szybkości działania witryny uzyskamy także za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights, jednak warto podejść do tego narzędzia rozsądnie i umiejętnie wybrać w pierwszej kolejności największe problemy do rozwiązania (o ile w ogóle takie się pojawią).

Jak widzicie sposobów na poprawę szybkości działania strony internetowej jest wiele i dla osób, które nie znają tematyki pozycjonowania mogą sprawiać trudności. Jeśli chcesz poprawić szybkość ładowania swojej strony napisz do nas! Chętnie udzielimy wskazówek i zaopiekujemy się Twoja stroną, tak by przynosiła zamierzony efekt.

Pozostałe artykuły z serii znajdziecie poniżej:

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #1 Brak weryfikacji w Google Search Console

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #3 Strona dostępna pod różnymi adresami

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #4 Duplikaty treści

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #5 Niepoprawne używanie nagłówków h1, h2 itd. w witrynie

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #6 Brak optymalizacji grafiki

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #7 Najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #8 Ukryte lub spamerskie elementy na stronie

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #9 Strona nieprzystosowana do urządzeń przenośnych

Daniel Malecki

Od czasów szkoły szukający sposobów, aby jego strony internetowe były dobrze widoczne w Google. Od 2013 roku pracujący w agencji SEO.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!