Blog Traffic Trends
szybkosć-strony

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #10 Wolne działanie witryny a widoczność w wynikach wyszukiwania

W dobie szybkich łączy internetowych i nowoczesnego sprzętu komputerowego coraz rzadziej zdarza się nam powiedzieć “ta strona internetowa działa wolno”. Jednak czasem da się odczuć, że zanim ujrzymy w całości stronę internetową, to mija kilka dobrych sekund. Z drugiej strony, nawet jeśli jesteśmy przekonani, że nasza witryna działa szybko i jest “lekka”, to warto sprawdzić ją pod kątem kilku czynników, które mogą decydować o tym jakie pozycje zajmuje nasza strona w wynikach wyszukiwania.

Zajrzyj do kodu źródłowego strony

W pierwszej kolejności warto zbadać czy nasza strona jest zbudowana zgodnie ze standardami budowania stron internetowych – wystarczy do tego walidator kodu HTML/CSS. Zazwyczaj w tej pierwszej kwestii nie znajdziemy druzgocących problemów, a mimo to nasza strona może nie chcieć się zaindeksować w wyszukiwarce Google lub co gorsza występuje połowiczny efekt, czyli strona jest zaindeksowana, ale nie występuje w pamięci podręcznej Google (czyli tak jak przedstawiliśmy na poniższej grafice, brakuje linku “Kopia”).

google operator site

Przykłady możliwych problemów do rozwiązania:

  • ogromny rozmiar strony, np. w postaci kategorii sklepowej, w której wyświetla się kilka tysięcy produktów bez podziału na podstrony;
  • dużo ukrytego kodu HTML, np. w postaci menu w sklepie, które uwzględnia drzewo kategorii składające się z kilkuset kategorii;
  • inne niestandardowe rozwiązania zastosowane w kodzie HTML przez które boty Google mogą mieć problem z poprawną “interpretacją” witryny.

Sprawdź wielkość plików graficznych

Ocena jakości, wielkości i liczby plików graficznych nieraz może być bardzo subiektywna i nie da się nakreślić jasnych wytycznych. Dlatego warto mieć na uwadze takie czynniki jak:

  • czy strona jest dedykowana tylko użytkownikom urządzeń mobilnych czy także dla dużych ekranów,
  • czy pliki graficzne są elementem odgrywającym rolę sprzedażową na stronie internetowej czy są tylko ozdobnikami,
  • czy pojedyncza podstrona nie posiada zbyt wielu ważnych elementów graficznych i nie dałoby się podzielić ich na więcej podstron.

A następnie wraz z powyższymi danymi warto dokonać konfrontacji  m.in. z:

  • wytycznymi Google: Narzędzia dla Webmasterów
  • analizą plików graficznych na pojedynczej podstronie, np. za pomocą narzędzia Pingdom (dla przykładu: jeśli w sklepie internetowym pliki graficzne na pojedynczej kategorii z miniaturkami produktów zajmują w sumie kilkanaście lub kilkadziesiąt megabajtów, to jest to jasny sygnał potrzeby optymalizacji grafik).

Sprawdź poprawność działania serwera

Do określenia szybkości działania serwera, na którym działa strona internetowa, można znaleźć wiele narzędzi diagnostycznych – zarówno zewnętrznych jak i tych będących częścią instalacji serwera. Jednak na potrzeby SEO w większości przypadków zazwyczaj wystarczy regularna kontrola kilku parametrów w Google Search Console – zatem zwróć szczególną uwagę na:

  • zakładkę “Wiadomości”, czy nie zostały tam zgłoszone najpoważniejsze błędy;
  • zakładkę “Błędy indeksowania”, aby upewnić się że nie pojawiły się mniejsze problemy np. z łącznością serwera lub z DNS-ami;
  • oraz prześledź statystyki w zakładce “Statystyki indeksowania”.

Google Search Console - statystyki idneksowania

Powyżej przedstawiliśmy jedynie przykładowe przyczyny mogące wpłynąć na brak lub ograniczoną widoczność w wynikach wyszukiwania. Każdą stronę internetową należy przeanalizować indywidualnie, nie zapominając także o podstawach takich jak zgłoszenie mapy witryny w Google Search Console, dzięki czemu mamy pewność, że roboty Google mają dostęp do pełnej listy adresów URL, które powinny zostać zaindeksowane.

Na koniec warto wspomnieć, że pomocne wskazówki do oceny szybkości działania witryny uzyskamy także za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights, jednak warto podejść do tego narzędzia rozsądnie i umiejętnie wybrać w pierwszej kolejności największe problemy do rozwiązania (o ile w ogóle takie się pojawią).

Jak widzicie sposobów na poprawę szybkości działania strony internetowej jest wiele i dla osób, które nie znają tematyki pozycjonowania mogą sprawiać trudności. Jeśli chcesz poprawić szybkość ładowania swojej strony napisz do nas! Chętnie udzielimy wskazówek i zaopiekujemy się Twoja stroną, tak by przynosiła zamierzony efekt.


Dowiedz się więcej: audyt sklepu internetowego

Daniel Malecki

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy