Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi

Karolina Morawiak

Pozycjonowanie | 2016-02-16 | 5 min czytania

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi

Title i description są bardzo ważnym elementem optymalizacji. To one głównie decydują, jakie treści wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Zaniedbanie tych elementów na stronie może wpłynąć negatywnie zarówno na pozycję, jak i klikalność strony w wynikach organicznych.

W niniejszym artykule dowiecie się, jak prawidłowo redagować treści meta tagów i jakich błędów nie popełniać.

Jak redagować title?

Title ma kluczowe znaczenie w rozpoznaniu przez Google zawartości strony i jej trafności względem zapytania użytkownika. Przyjrzyjmy się najważniejszym cechom znacznika:

  1. Unikalność w obrębie całej witryny Ważne jest, aby każda strona w witrynie miała niepowtarzalny tytuł. Pozwala to odróżnić zawartość poszczególnych stron zarówno użytkownikom, jak i botom Google. Dla sklepów internetowych warto zadbać w szczególności o zróżnicowane tytuły dla produktów, podkreślając ich unikalną cechę.
  2. Dokładność i zwięzłość Tytuł powinien dokładnie odzwierciedlać zawartość strony, ale nie powinien być zbyt długi i szczegółowy. Zalecana długość title'a to 60 znaków. Dłuższy title zostanie obcięty w wynikach wyszukiwania. Nie należy nadużywać słów kluczowych ani stosować schematów, w których stały element każdego title'a będzie dłuższy niż właściwa jego część (np. “Legginsy - Odzież sportowa, akcesoria, odżywki”, w którym słowa wymienione po przecinku nie wnoszą żadnej wartości). Warto natomiast dodać do każdego title'a brand lub adres strony.
  3. Atrakcyjność Warto pamiętać również, że od tego, jak zredagowany jest tytuł strony może zależeć czy internauta kliknie w wynik wyszukiwania. Tytuł powinien być zatem poprawny gramatycznie, estetyczny i atrakcyjny.

Powyższe punkty to tylko wskazówki, które pozwolą zwiększyć szansę na wyświetlanie zaplanowanych tytułów. Jeśli jednak Google napotka błędy w ich stosowaniu, czy też po prostu uzna swoją wersję za bardziej atrakcyjną, wyświetli w wynikach wyszukiwania własny schemat.

Jak redagować description?

Analogiczne do powyższych zasady należy stosować w przypadku opisów stron w meta tagu description.

  1. Unikalność w obrębie całej witryny Tak, jak tytuł, tak samo description powinno być inne dla każdej podstrony w serwisie. W małych witrynach nie ma problemu z przygotowaniem takich treści. W przypadku dużych serwisów czy sklepów internetowych takie działanie może być już trudniejsze do zrealizowania. Można wówczas przygotować schemat opisu, który będzie uwzględniał jedynie wybrane zmienne.
  2. Dokładność i zwięzłość Zalecana długość description to 160 znaków. Dłuższy opis zostanie obcięty w wynikach wyszukiwania. Description powinien zawierać opis adekwatny do zawartości danej strony.
  3. Atrakcyjność Nie ma tutaj reguły, mówiącej jaki tekst będzie najbardziej atrakcyjny. Nie musi to być zdanie, ale też nie powinny to być wyłącznie słowa kluczowe wymienione po przecinku. Przede wszystkim, opis powinien przekonać użytkownika do wejścia na stronę. Warto w tym celu zastosować wezwanie do działania, podkreślić korzyści i w czytelny sposób przedstawić zawartość podstrony.

Dla podkreślenia istoty meta tagów spójrzmy na poniższe dwie strony wyświetlone w wynikach wyszukiwania Google.

Chyba nie trzeba tutaj wskazywać, która strona nie wykorzystała potencjału title'a i description.

Jeszcze na koniec, nawiązując do pierwszego wpisu z tego cyklu, warto przypomnieć, że w zakładce Udoskonalenia HTML w Google Search Console znajdziemy wykaz problemów znalezionych przez Googlebota w zakresie tytułów i opisów stron. Opcja ta może znacznie ułatwić pracę nad omawianymi elementami strony.

Ktoś może jeszcze zapytać -  co z meta tagiem keywords? Otóż już od dawna nie jest on brany pod uwagę przez algorytmy Google, więc nie ma sensu poświęcać na to czasu i przy okazji zdradzać konkurencji priorytetowe dla nas frazy.

Pozostałe artykuły z serii znajdziecie poniżej:

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #1 Brak weryfikacji w Google Search Console

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #3 Strona dostępna pod różnymi adresami

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #4 Duplikaty treści

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #5 Niepoprawne używanie nagłówków h1, h2 itd. w witrynie

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #6 Brak optymalizacji grafiki

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #7 Najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #8 Ukryte lub spamerskie elementy na stronie

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #9 Strona nieprzystosowana do urządzeń przenośnych

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #10 Wolne działanie witryny a widoczność w wynikach wyszukiwania

Karolina Morawiak

Manager SEO w Traffic Trends od 2012. Setki audytów, tysiące optymalizacji i zdobytych linków pozwoliły jej zbudować skuteczny i zgrany zespół specjalistów. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek oraz literatury faktu.

Napisz do nas i odbierz w ciągu 24h ofertę dla Twojej firmy!

Zamów bezpłatną wycenę

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!