Blog Traffic Trends
strona-www

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #3 Strona dostępna pod różnymi adresami

Duplicate content – wyrażenie zyskujące od kilku lat coraz większą popularność (i znaczenie), w związku z kolejnymi aktualizacjami algorytmu Panda, który za zadanie ma filtrowanie wyników wyszukiwania, które kopiują treści z innych witryn. Niekiedy jednak zdarza się, że ów „duplicate content” tworzymy sobie sami, wewnątrz naszej witryny – jak temu zaradzić?

witryny-pod-roznymi-adresami

Formułka znana prawdopodobnie każdej osobie zajmującej się optymalizacją stron pod kątem wyszukiwarek, czyli:

Strona domena.pl oraz www.domena.pl to dwie zupełnie różne strony i w ten sposób będą postrzegane przez Google.

Od niedawna do tego „grona” zaliczyć możemy również wersję strony w protokole https://, aczkolwiek w tej kwestii Google niedawno trochę namieszało, twierdząc jakoby algorytmy mając do wyboru wersję strony w protokole http oraz https, wybiorą tę drugą jako domyślną.

My jednak zajmiemy się kwestią usunięcia duplikatów wewnętrznych naszych treści, tworzonych przez fakt, iż strona dostępna jest pod różnymi adresami, przykładowo:

  • domena.pl

  • www.domena.pl

  • https://domena.pl

  • https://www.domena.pl

  • subdomena.domena.pl

  • www.subdomena.domena.pl

strona w wyszukiwarce

Każdy z tych adresów wyświetla tę samą zawartość strony, natomiast dla Google każda z tych stron jest zupełnie odrębnym tworem. Dziś pominiemy już fakt dużego współczynnika odrzuceń, który możemy sobie w ten sposób generować (poprzez posiadanie strony dostępnej pod wieloma adresami, wykorzystując jedynie jedną wersję już na samej stronie – w linkowaniu wewnętrznym).

Jak już czytałeś w pierwszym artykule cyklu Najpoważniejszych błędów w działaniach SEO, podczas weryfikacji w Google Search Console warto jest dodać wszystkie adresy, pod którymi strona jest dostępna. Pozwoli to nie tylko sprawdzić, czy któraś z wersji nie posiada tzw. filtra, ale także wspomoże nasze działania mające na celu wybranie jednej, domyślnej wersji strony. Będzie to możliwe dzięki ustawieniu preferowanej domeny, dzięki któremu linki www.domena.pl przez Google będą traktowane jako domena.pl (lub odwrotnie).

preferowana-domena

Jeżeli już wybrałeś preferowaną wersję strony (wersję www lub bez-www), kolejnym krokiem będzie utworzenie odpowiedniego przekierowania w pliku .htaccess (jeżeli korzystasz z jakiegoś systemu zarządzania treścią – CMS, prawdopodobnie nie będzie konieczności nadpisywania tego pliku, gdyż operacje te można wykonać przy pomocy kilku kliknięć lub doinstalowania odpowiedniej wtyczki). Mowa tutaj o przekierowaniu 301, które w pewnym stopniu pozwoli „przenieść moc” witryn dla tej domyślnej wersji, a dodatkowo będzie usprawnieniem dla użytkowników, którzy wpisując którykolwiek z adresów, zostaną przekierowani na ten preferowany.

Przykładowa formuła dla przekierowania 301 z www na bez-www:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.pl$ [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://domena.pl/$1 [R=301,L]

Przykładowa formuła dla przekierowania 301 z bez-www na wersję www:

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena.pl$ [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena.pl/$1 [R=301,L]

Te kilka linijek kodu oraz wybranie preferowanej domeny w Google Search Console sprawi, że pozbędziesz się takich problemów jak:

  • duplikaty wewnętrzne

  • duży współczynnik odrzuceń

  • ewentualne kary/filtry rankingowe dla jednej z wersji strony.


Dowiedz się więcej: audyt sklepu internetowego

Damian Hliwa

Od 2014 roku dzielnie próbuje sprostać wyzwaniom rzucanym przez Traffic Trends. Obecnie na stanowisku Team Leadera w dziale SEO. Prywatnie wielbiciel Polskiej części Tatr i kolarstwa górskiego.

ZROBIMY COŚ RAZEM?


Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy