Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona nie jest w top 10 stron w wyszukiwarce Google? Przyczyn może być kilka, jedną z nich są duplikaty treści, do których Google nie jest przyjaźnie nastawiony. Google odrzuca treści, które są powielane, oczywiście nie zawsze błąd leży po stronie właściciela strony, teksty mogły zostać skopiowane i umieszczone na innych stronach internetowych.
Duplikat treści powstaje w momencie, w którym Twoja treść pojawia się w różnych miejscach w internecie. Dla ułatwienia możemy założyć, że każda treść znajdująca się pod więcej niż jednym adresem URL jest zduplikowana i dotyczy to zarówno adresów w naszej domenie jak i w domenach zewnętrznych.
Duplikaty treści psują pozycjonowanie Twojej strony, ponieważ Google nie wie, którą z nich polecić swoim użytkownikom na ich konkretne zapytanie. W takiej sytuacji Google musi samo określić, który tekst jest oryginalny i najbardziej wskazany dla danego zapytania. Doprowadza to do sytuacji, w której Twoja strona może nie być wyświetlana w podstawowych wynikach wyszukiwania na frazy związane z Twoim tekstem.
Powyższy komunikat otrzymamy, gdy Google znajdzie podobne treści, ale uzna je za kopie.
Przeczytaj nasz case study dotyczący duplikacji treści: Duplikaty wewnętrzne, a pozycjonowanie sklepu.
W przypadku pojawienia się duplikatów zewnętrznych Twoich tekstów, pozostają Ci klasyczne metody walki, takie jak żądania kierowane do administratorów stron o usunięcie “zabranych” z Twojej strony artykułów czy opisów. W przypadku pojawienia się duplikatów wewnętrznych wszystko zależy od Ciebie. Masz do dyspozycji kilka narzędzi, które mogą pomóc wskazać wyszukiwarce miejsca, w którym znajduje się treść, którą chcesz promować.
Przekierowanie 301
W sytuacji, w której z jakiś powodów zmianie uległ docelowy adres URL konkretnej podstrony w Twoim serwisie, najlepiej zastosować przekierowanie 301. Zmiana adresu URL może być związana np. ze zmianą struktury menu lub edycją tytułu konkretnego artykułu. W tym przypadku musisz wskazać robotom wyszukiwarki oraz pozostałym użytkownikom, że stary adres jest już nieaktualny i został na stałe przeniesiony pod inny URL. Trzeba tutaj pamiętać, że musi to być właśnie przekierowanie 301, a nie np. 302, które informuje jedynie o tymczasowym przeniesieniu treści pod inny adres.
Pamiętaj - adresy www.twojastrona.pl oraz twojastrona.pl bez przekierowania 301 to dla wyszukiwarki Google dwie różne strony, które są swoimi pełnymi duplikatami. Przeczytaj na ten temat więcej w poprzednim wpisie Strona dostępna pod różnymi adresami.
Linki kanoniczne
Działanie linków kanonicznych jest podobne w działaniu do przekierowania 301, jednakże w wielu przypadkach jest znacznie łatwiejsze w szybkim wprowadzeniu. Tak zwane canonicale informują roboty wyszukiwarki, która z treści jest tą najważniejszą, a które z nich są jedynie jej kopiami. Ich zastosowanie jest bardzo proste i polega na umieszczeniu w sekcji head danej podstrony informacji o tym, która strona z identyczną treścią jest właściwą do indeksowania.
<link rel=”canonical” href=”http://strona.pl/oryginalna-podstrona” />
Zastosowanie meta robots
Szybkim sposobem na pozbycie się wewnętrznych duplikatów treści jest zastosowanie tagu meta robots:
<meta name="robots" content="noindex, follow" />
W ten sposób poinformujemy roboty wyszukiwarki, że konkretna podstrona ze zduplikowaną treścią nie ma być indeksowana w wynikach wyszukiwania.
Parametry URL w Google Search Console
Z pomocą w walce z wewnętrznymi duplikatami przychodzi także samo Google, które świadome tego problemu przekazuje w ręce użytkowników opcję ustawienie parametrów URL w narzędziu Google Search Console. Dzięki niemu możesz określić jak dany parametr wpływa na prezentowaną na stronie treść oraz poinformować wyszukiwarkę jak treść mają traktować roboty.
Podczas walki z duplikatami wewnętrznymi zachowaj czujność - blokuj, przekierowuj i kanonizuj tylko te URLe i parametry, co do działania, których nie masz żadnych wątpliwości. Zła implementacja tych elementów może spowodować bardzo duże straty w widoczności Twojej strony w wyszukiwarce.
Zachęcamy do kontaktu z nami jeśli macie problem z duplikatami treści. Nasi specjaliści rozwiążą problem, tak by Twoja strona wróciła do top 10 w wyszukiwarce Google.
Pozostałe artykuły z serii znajdziecie poniżej:
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #1 Brak weryfikacji w Google Search Console
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #3 Strona dostępna pod różnymi adresami
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #5 Niepoprawne używanie nagłówków h1, h2 itd. w witrynie
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #6 Brak optymalizacji grafiki
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #7 Najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #8 Ukryte lub spamerskie elementy na stronie
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #9 Strona nieprzystosowana do urządzeń przenośnych