Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #5 Niepoprawne używanie nagłówków h1, h2 itd. w witrynie

Karolina Morawiak

Pozycjonowanie | 2016-03-09 | 5 min czytania

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #5 Niepoprawne używanie nagłówków h1, h2 itd. w witrynie

Jednym z czynników rankingowych branych pod uwagę przez roboty Google jest obecność nagłówków h1-h6, spośród których najważniejszy jest ten pierwszy - nagłówek h1. Prawidłowe używanie nagłówków może mieć pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google. Z kolei błędne ich stosowanie, może przynieść odwrotny efekt. Przyjrzyjmy się zatem, jak najlepiej wykorzystać ich potencjał i jednocześnie jakich błędów unikać.

Czym są nagłówki h1-h6?

Tagi nagłówkowe to tagi html używane w sekcji <body> do prezentacji struktury strony. Istnieje sześć poziomów hx: <h1>, <h2> itd, aż do <h6>. Użycie tagów nagłówków na stronie zazwyczaj powoduje, że zawarta w nich treść wyświetla się większą i grubszą czcionką niż pozostałe treści. Dzięki temu użytkownik w łatwy sposób może wychwycić najważniejsze elementy na stronie i zrozumieć treść zawartą pod nagłówkami, a dzięki prawidłowej strukturze strony - bez problemu poruszać się po całym dokumencie. Analogicznie jest z robotami Google. Struktura dokumentu wyznaczona za pomocą nagłówków <hx> ułatwia im zrozumienie zawartości danej strony.

BD8vO.png

Jak poprawnie używać nagłówków pod kątem SEO?

  • Nagłówków używaj do wyznaczania struktury strony, pamiętając o kolejności: h1 - najwyższy poziom, h6 - najniższy.
  • Na danej stronie używaj jednego, unikalnego nagłówka h1. W przypadku nagłówków niższych rzędów, ich liczba nie ma już tak dużego znaczenia. Ich obecność nie jest również obowiązkowa. Najważniejsze, by zaplanowana struktura była użyteczna i czytelna dla użytkownika.
  • W nagłówkach umieść słowa kluczowe. Dzięki temu dostaną one wyższy priorytet. Pamiętaj o zachowaniu naturalności.

Nagłówek h1 - przykłady zastosowania

  • Na stronie głównej w nagłówku h1 warto zastosować najważniejsze, najogólniejsze słowa kluczowe.
  • Na stronie kategorii sklepu internetowego nagłówkiem h1 powinna być nazwa bieżącej kategorii.
  • Na stronie produktu sklepu internetowego nagłówkiem h1 powinna być nazwa bieżącego produktu.
  • Na stronie artykułu / poradnika nagłówkiem h1 powinien być jego tytuł.

SXrjw.png

Nagłówek h2 - przykłady zastosowania

  • Na stronie głównej w h2 możesz zamieścić nazwy poszczególnych bloków, np. Bestsellery w sklepie ogrodniczym.
  • Na stronie produktu podobnie - w h2 umieść charakterystyczne dla danej branży nagłówki, np. Skład, Zastosowanie, Opinie.
  • W dłuższym tekście na stronie głównej lub kategorii, nagłówkami h2 możesz otagować śródtytuły dzielące treść na akapity. Z jednej strony uatrakcyjnisz tekst, z drugiej nadasz priorytet dodatkowym frazom.
  • We wpisach blogowych śródtytuły w nagłówkach h2 są również doskonałym sposobem na optymalizację artykułu pod frazy kluczowe.

V1Ip2.png

Najczęstsze błędy popełniane przy stosowaniu nagłówków:

  • Niewykorzystywanie ich potencjału, tzn. brak słów kluczowych w nagłówkach, lub w ogóle brak nagłówków na stronie.
  • Nadużywanie h1, np. kilka tagów h1 na jednej podstronie.
  • Przeoptymalizowanie nagłówków, np. upychanie słów kluczowych lub umieszczanie w nagłówkach całych bloków tekstów.
  • Nieprawidłowa kolejność w kodzie strony, np. nagłówek <h2> wyżej niż <h1>.
  • Nieregularne zmiany rozmiarów nagłówków, np. zastosowanie tagu <h1> na słowie kluczowym w środku tekstu i dostosowanie jego wyglądu tak, by się nie wyróżniał.

Nagłówki h1 w różnych platformach sklepowych

Warto wspomnieć, że wiele platform sklepowych ma już prawidłowo wdrożone nagłówki h1 i trzeba się martwić zmianami w kodzie. Pamiętaj jednak, że sama obecność nagłówków to dopiero połowa sukcesu. Twoim zadaniem jest zadbanie o odpowiednią zawartość.

Zobacz również:

Pozostałe artykuły z serii znajdziecie poniżej:

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #1 Brak weryfikacji w Google Search Console

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #3 Strona dostępna pod różnymi adresami

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #4 Duplikaty treści

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #6 Brak optymalizacji grafiki

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #7 Najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #8 Ukryte lub spamerskie elementy na stronie

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #9 Strona nieprzystosowana do urządzeń przenośnych

Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #10 Wolne działanie witryny a widoczność w wynikach wyszukiwania

Karolina Morawiak

Manager SEO w Traffic Trends od 2012. Setki audytów, tysiące optymalizacji i zdobytych linków pozwoliły jej zbudować skuteczny i zgrany zespół specjalistów. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek oraz literatury faktu.

Nie wiesz jak poprawnie zoptymalizować nagłówki w swoim sklepie?

Napisz do nas!

Znajdź nas również tu:

Traffic Trends Sp. z o.o.

NIP 7773174094
ul. Piątkowska 163
60-650 Poznań
e-mail: bok@traffictrends.pl
tel. 616 690 427

Zapisz się na newsletter

Wysyłamy go raz w tygodniu i nie spamujemy!