Jednym z czynników rankingowych branych pod uwagę przez roboty Google jest obecność nagłówków h1-h6, spośród których najważniejszy jest ten pierwszy - nagłówek h1. Prawidłowe używanie nagłówków może mieć pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google. Z kolei błędne ich stosowanie, może przynieść odwrotny efekt. Przyjrzyjmy się zatem, jak najlepiej wykorzystać ich potencjał i jednocześnie jakich błędów unikać.
Czym są nagłówki h1-h6?
Tagi nagłówkowe to tagi html używane w sekcji <body> do prezentacji struktury strony. Istnieje sześć poziomów hx: <h1>, <h2> itd, aż do <h6>. Użycie tagów nagłówków na stronie zazwyczaj powoduje, że zawarta w nich treść wyświetla się większą i grubszą czcionką niż pozostałe treści. Dzięki temu użytkownik w łatwy sposób może wychwycić najważniejsze elementy na stronie i zrozumieć treść zawartą pod nagłówkami, a dzięki prawidłowej strukturze strony - bez problemu poruszać się po całym dokumencie. Analogicznie jest z robotami Google. Struktura dokumentu wyznaczona za pomocą nagłówków <hx> ułatwia im zrozumienie zawartości danej strony.
Jak poprawnie używać nagłówków pod kątem SEO?
- Nagłówków używaj do wyznaczania struktury strony, pamiętając o kolejności: h1 - najwyższy poziom, h6 - najniższy.
- Na danej stronie używaj jednego, unikalnego nagłówka h1. W przypadku nagłówków niższych rzędów, ich liczba nie ma już tak dużego znaczenia. Ich obecność nie jest również obowiązkowa. Najważniejsze, by zaplanowana struktura była użyteczna i czytelna dla użytkownika.
- W nagłówkach umieść słowa kluczowe. Dzięki temu dostaną one wyższy priorytet. Pamiętaj o zachowaniu naturalności.
Nagłówek h1 - przykłady zastosowania
- Na stronie głównej w nagłówku h1 warto zastosować najważniejsze, najogólniejsze słowa kluczowe.
- Na stronie kategorii sklepu internetowego nagłówkiem h1 powinna być nazwa bieżącej kategorii.
- Na stronie produktu sklepu internetowego nagłówkiem h1 powinna być nazwa bieżącego produktu.
- Na stronie artykułu / poradnika nagłówkiem h1 powinien być jego tytuł.
Nagłówek h2 - przykłady zastosowania
- Na stronie głównej w h2 możesz zamieścić nazwy poszczególnych bloków, np. Bestsellery w sklepie ogrodniczym.
- Na stronie produktu podobnie - w h2 umieść charakterystyczne dla danej branży nagłówki, np. Skład, Zastosowanie, Opinie.
- W dłuższym tekście na stronie głównej lub kategorii, nagłówkami h2 możesz otagować śródtytuły dzielące treść na akapity. Z jednej strony uatrakcyjnisz tekst, z drugiej nadasz priorytet dodatkowym frazom.
- We wpisach blogowych śródtytuły w nagłówkach h2 są również doskonałym sposobem na optymalizację artykułu pod frazy kluczowe.
Najczęstsze błędy popełniane przy stosowaniu nagłówków:
- Niewykorzystywanie ich potencjału, tzn. brak słów kluczowych w nagłówkach, lub w ogóle brak nagłówków na stronie.
- Nadużywanie h1, np. kilka tagów h1 na jednej podstronie.
- Przeoptymalizowanie nagłówków, np. upychanie słów kluczowych lub umieszczanie w nagłówkach całych bloków tekstów.
- Nieprawidłowa kolejność w kodzie strony, np. nagłówek <h2> wyżej niż <h1>.
- Nieregularne zmiany rozmiarów nagłówków, np. zastosowanie tagu <h1> na słowie kluczowym w środku tekstu i dostosowanie jego wyglądu tak, by się nie wyróżniał.
Nagłówki h1 w różnych platformach sklepowych
Warto wspomnieć, że wiele platform sklepowych ma już prawidłowo wdrożone nagłówki h1 i trzeba się martwić zmianami w kodzie. Pamiętaj jednak, że sama obecność nagłówków to dopiero połowa sukcesu. Twoim zadaniem jest zadbanie o odpowiednią zawartość.
Zobacz również:
Pozostałe artykuły z serii znajdziecie poniżej:
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #1 Brak weryfikacji w Google Search Console
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #2 Puste lub źle uzupełnione meta tagi
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #3 Strona dostępna pod różnymi adresami
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #4 Duplikaty treści
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #6 Brak optymalizacji grafiki
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #7 Najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #8 Ukryte lub spamerskie elementy na stronie
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #9 Strona nieprzystosowana do urządzeń przenośnych
Najpoważniejsze błędy w działaniach SEO: #10 Wolne działanie witryny a widoczność w wynikach wyszukiwania