Blog Traffic Trends

Największy błąd SEO sklepów internetowych!

Jest taka jedna rzecz, którą Google podkreśla na każdym kroku. Użyteczna treść, dobra treść, unikalna treść to podstawa. Jeśli Twoja strona ma być wysoko w wynikach wyszukiwania to musisz zadbać o to, aby jej zawartość wnosiła coś do tematu. W przypadku sklepów internetowych jest to najczęściej popełniany i najgorszy w skutkach dla pozycjonowania błąd.

Jeśli kopiujesz opisy produktów od producenta to wiedz, że kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt sklepów przed Tobą zrobiło to samo. Którą wersję Google ma wybrać jako najlepszą, wiodącą? W praktyce wygrywa najsilniejszy czyli domena o największej mocy (często ta najstarsza). Twój sklep za to jako nowy zostaje uznany za duplikat i odsunięty daleko od czołowych pozycji. Nic nie wnosisz nic nie dostajesz. Zobaczmy to na jakimś żywym przykładzie. Laptopy!

Skopiowałem sobie wycinek opisy ze strony komputronik.pl:

procesor: Intel® Core™ i3; model procesora: i3-2330M (2.2 GHz, 3 MB Cache); wielkość pamięci RAM: 4 GB; przekątna ekranu LCD: 15.6 cali; nominalna rozdzielczość LCD: 1366 x 768 pikseli;

Teraz wklejam to w Google do wyszukiwania. Co wyskakuje? Około 34,300 wyników (Porażające!) z tym samym opisem. Mało kto postarał się „bardziej”! Kto wygrywa w tej konkurencji: stara domena, mocna domena Ceneo i innych porównywarek itp. Nie ma na topie wartościowych sklepów.

Jak temu zaradzić? Co zrobić jeśli mam ofertę kilku tysięcy pozycji? Przecież nie napisze tego sam!!

Jest na to kilka dobrych sposobów. Przede wszystkim ucz się od najlepszych. Sprawdź jak sobie z tym radzi np. Amazon.com. Albo przeczytaj nasza listę:

  • Pisz opisy samodzielnie!
  • Jak się nie da to dodaj do opisu kopiowanego coś od siebie – nie musisz do wszystkich produktów – zacznij od tych najważniejszych
  • Dodaj coś takiego jak skrót opisu, który piszesz samodzielnie
  • Dodaj na stronę produktów coś od siebie np. opisy stanów magazynowych lub informację jak zamawiać
  • Dodaj produkty powiązane
  • Dodaj recenzje produktów, które piszesz sam lub pozwalasz pisać swoim klientom
  • Jak nikt nie chce pisać recenzji to dodaj chociaż ocenę w formie gwiazdek
  • Podepnij forum i jakiś powiązane wątki
  • Dodaj produkty, kupowane wraz z tym produktem
  • Dodaj akcesoria polecane do tego produktu
  • Dodaj unikalny opis producenta
  • Dodaj kilka słów o kategorii, w której jest produkt – opisz zawartość kategorii swoimi słowami

Taki mix sprawi, że strona analizowana jako całość będzie sprawiała wrażenie unikalnej pomimo fragmentu kopiowanego. Nic nie zastąpi własnych opisów ale te sprawdzone metody działania pomogą Ci nabrać wartości!

Jeśli zdecydujesz się stworzyć własne opisy – co będzie bardzo dobre dla Ciebie – to pamiętaj o innym aspekcie kopiowania. Na pewno znajdą się sklepy, które skopiują Ciebie! Walcz z tym, broń swojego contentu. Monitoruj siec na wyrywki (wklejasz w Google fragment opisu i parzysz gdzie się znalazł) i żądaj usunięcia treści. No i najważniejsze. Nie wysyłaj swoich opisów do Ceneo i innych. Te domeny są mocniejsze od Ciebie i to one mają szansę zostać uznane za źródło, a Ty za duplikat.

Pozdrawiam!

Komentarzy

  • Bardzo dobra lista. Pozwolę od siebie coś dodać.
    Zauważyłem, że dużo nowych osób prowadzących sklep internetowy nie jest praktycznie w ogóle nauczona, jak to prowadzić go poprawnie. Właściciele nowych sklepów internetowych po prostu tworzą sklep, wstawiają produkty, próbują go pozycjonować… i w końcu… nic z tego nie wychodzi. Nikt nie kupuje.
    Dlaczego tak jest? Przyczyną podstawową jest właśnie braku ich edukacji w kierunku sprzedaży, marketingu i obsługi klientów. Zamiast uczyć się, jak prowadzić działalność e-commerce, próbują to robić „po omacku”, wedle własnych „widzi mi się” i tak jak robi ich największa konkurencja(główni gracze rynku). Gdyby się uczyli, to by wiedzieli, że naśladowanie ich nie ma sensu.

    Załóżmy, że masz nowy sklep internetowy, sprzedajesz sprzęt komputerowy. Prowadzisz go sam lub z kilkoma pracownikami, nie masz dziesiątek tysięcy złotych na jego promocję i reklamę. Czy opłaca Ci się konkurować z np. komputronikiem?
    Nowi sprzedawcy próbują mieć jak najwięcej asortymentu, by choć trochę móc konkurować z gigantami rynku(tu przykładowo komputronikiem).
    Dużo lepiej w tym przypadku jest założyć bardzo niszowy sklep, sprzedawać wąską linię produktów, i prowadzić odmienny marketing. Zwłaszcza polecam wykorzystanie inbound marketingu. Jednak większość sprzedawców nie wie, co to jest „inbound marketing”, bo się nie uczą.

    Zamiast konkurować z gigantami ilością towarów i ceną, lepiej skupić się na wąskiej niszy, wąskiej grupie klientów, sprzedaży niedużego asortymentu, promowaniu go w unikalny sposób, w jaki nie robi tego konkurencja.

    Znajdź niszę w której jesteś dobry – np. znasz się na grafice komputerowej i sprzęcie komputerowym. Nie sprzedawaj całego możliwego sprzętu komputerowego. Stwórz sklep w których będziesz sprzedawał TYLKO tablety graficzne. Mniej kilka – kilkanaście produktów, ale do każdego napisz recenzję, stwórz wideo promocyjne, przemawiaj do emocji klientów. Twórz własny opis produktu. Stwórz blog na którym będziesz recenzował i rozprawiał na temat grafiki i sprzętu, skuteczny opis który nie podaje tylko parametrów technicznych, ale przemawia do emocji klienta.

    Pokarz, że jesteś ekspertem w tym temacie – ludzie kupują od ekspertów. Stwórz blog i przekazuj na nim darmową wiedzie na temat grafiki komputerowej, dzięki temu potencjalni klienci nabiorą do Ciebie zaufania, i w efekcie kupią u Ciebie.

    Buduj z nimi relacje, jeśli klient kupi u Ciebie raz i będzie zadowolony
    prawdopodobieństwo, że zrobi to ponownie znacznie wzrasta. Ale musisz się z nimi ZAPRZYJAŹNIĆ, spraw by zapisali się na twoją listę adresową, kontaktuj się z nimi, dostarczaj ciekawe materiały, którymi graficy mogą być zainteresowani. Nie spamuj ich skrzynek pocztowych, ale mądrze prowadź e-mail marketing. Tego też musisz się nauczyć!
    Buduj z nimi społeczność za pomocą portali społecznościowych. Stali i zadowoleni klienci będą nie tylko u ciebie kupowali ale również polecali Cię znajomym. Dzięki temu nawet jeśli nie masz dużych finansów twój sklep będzie się systematycznie rozwijał.

    Musisz się ciągle uczyć i szukać nowych dróg na pozyskiwanie klientów. Nie masz szans w konfrontacji SEO z komputronikiem. Lepiej szukać innych efektywnych dróg na pozyskiwanie klientów. Udzielaj się tam gdzie są twoi klienci – na bloga, forach graficznych. Publikuj gościnne wpisy, pozostaw w jego stopce link do twojego sklepu. Pomagaj ludziom na forum, zostaw link w sygnaturze. A jeśli się pozycjonujesz to tylko na niszowe frazy. Zacznij myśleć! Sam zastanów się gdzie są Twoi klienci i jak do nich tam dotrzesz. Myślenie i planowanie i wdrążanie planu, i pomiar jego skuteczności to najważniejsze rzeczy jakie powinieneś robić!

    Podsumowując.
    Nie naśladuj dużych firm. Lepiej znajdź niszę i wąską grupę klientów. Zgromadź pewną część tej grupy i sprzedawaj im regularnie swoje główne produkty i produkty uzupełniające. Utrzymuj relację z klientami – niech subskrybują twój blog i dowiadują się ciekawych rzeczy. Stań się dla nich ekspertem. Stali, zadowoleni klienci, przyniosą Ci kolejnych klientów, Ci zaś też staną się stałym klientami. Poszerzaj grono sowich klientów. Szukaj nowych drug na ich zdobycie. Ucz się, myśl, planuj, wprowadzaj, mierz postępy.
    Nie musisz stać się liderem całego sprzętu komputerowego – stań się tylko liderem bardzo wąskiego działu. Wszystko o czym tu pisze nie dotyczy się tylko rynku sprzętu komputerowego. W ten sam sposób możesz sprzedawać kosmetyki, książki i zabawki dziecięce. I pamiętaj o systematyczności oraz obowiązkach, oraz niekończącej się nauce i udoskonalaniu biznesu.

    Tak się rozpisałem, że z komentarza zrobił się prawie artykuł. Mam nadzieję, że ktoś moje rady sobie weźmie do serca 🙂

    Poza tym, podoba mi się ten blog. TrafficTrends – liczę na coraz częstsze publikowanie artykułów związanych z inbound marketingiem, i powiązanych z nim zagadnieniami. Sam kiedyś będę potrzebował Waszej pomocy, ale wszystko w swoim czasie.

    Jacek Jagiełło.

  • Bardzo mi się podobają wpisy, czekamy na kolejne… a może jakiś wpis o metodzie rozliczeń za pozycjonowanie w sklepach internetowych ?

  • Znakomity tekst! Już wiem dlaczego paru moich znajomych musiało zwinąć swoje internetowe interesy. Świetny blog, będę tu na pewno zaglądał.

Jóźwik Paweł

Pasjonat i praktyk e-commerce.

Od wielu lat uczestnik polskiego rynku e-commerce. Założyciel agencji marketingu internetowego Traffic Trends, od 5 lat na stanowisku prezesa. Wraz z zespołem pomaga w rozwoju kilkuset sklepów internetowych należących do klientów firmy. Specjalista analityki internetowej.

ZROBIMY COŚ RAZEM?

Napisz do nas, a przedstawimy szczegóły współpracy